2021-09-08, 00:10
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Inte ett dugg tråkigt för mig. Jag är hälsan själv och kommer vara lite försiktig ett bra tag till. Inget jag lider av det minsta.

Snarare tråkig för dom som inom kort kommer lipa på Aftonbladet om hur deras liv blivit förstört.
Hur länge ska vi försöka upprätthålla det, enligt dig?
Citera
2021-09-08, 00:15
Medlem
Cancerogens avatar
Avslutar kvällen med två intressanta studier.

MYCKET högre risk för blodproppar av genomgången infektion än vaccin:

"Most significantly, cases of VTE occurred at a rate of 12,614 per ten million people infected with SARS-CoV-2– compared with 66 per ten million people who received the AstraZeneca adenoviral vaccine. For ischaemic stroke, they estimated there were 143 excess cases per ten million people who received the Pfizer vaccine, versus 1,699 excess cases for every ten million people infected with SARS-CoV-2."

https://b-s-h.org.uk/about-us/news/covid-19-infection-much-more-likely-to-causes-blood-clots-than-vaccines-major-analysis/

Hälften som genomgått infektion har krämpor ett år senare:

https://www.news-medical.net/news/20210415/More-than-half-of-COVID-19-patients-report-persistent-symptoms-12-months-after-infection.aspx

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.04.12.21255343v1
Citera
2021-09-08, 00:15
Medlem
Kvastfeningens avatar
Va fan! Jag brukar titta in här i tråden ibland och NU har polletten hos dom flesta helt plötsligt trillat ner. Nästan alla har helt plötsligt förstått att detta blir vi ALLDRIG av med.

Annat var det för något år sedan när det skreks om stängda gränser och lockdowns och att vi skulle utrota viruset.

Nej vänj er vid den nya säsongbundna muterande luftvägsinfektionen och var glada över att restriktionerna tas bort.

Visst vårdbehovet och dödsfallen kommer säkert öka en del i vinter men det är lika bra att rycka bort plåstret på en gång så hela befolkningen genom vaccin och infektion får ett bra grundskydd.
Citera
2021-09-08, 00:19
Medlem
Citat:
Jasså har dom?

C19 säger 1133577 fall.

Även om vi är extremt frikostiga så är det max en tredjedel som haft infektionen.

Ingen vet den exakta siffran men med tanke på hur sådana här virus smittar så har troligtvis mer än halva befolkningen, kanske till och med alla som umgåtts med andra fått i sig dom, sen har ju ganska få blivit allvarligt sjuka och ännu färre har avlidit.
Citera
2021-09-08, 00:20
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur länge ska vi försöka upprätthålla det, enligt dig?

Ett halvår till hade vi klarat av utan vidare.

Då hade folk som behöver det hunnit få en tredje dos, ungdomar hade hunnit bli vaccinerade och fler av dom ovaccinerade hade hissat vit flagg och kavlat upp ärmen. Då hade vi förmodligen kunnat öppna upp helt till sommaren och vi hade haft en normal höst/vinter.

Carola å andra sidan kan dra käpprakt åt helvete.
Den där überkossan behöver inte en spänn till.
Citera
2021-09-08, 00:24
Medlem
Citat:
Avslutar kvällen med två intressanta studier.

MYCKET högre risk för blodproppar av genomgången infektion än vaccin:

"Most significantly, cases of VTE occurred at a rate of 12,614 per ten million people infected with SARS-CoV-2– compared with 66 per ten million people who received the AstraZeneca adenoviral vaccine. For ischaemic stroke, they estimated there were 143 excess cases per ten million people who received the Pfizer vaccine, versus 1,699 excess cases for every ten million people infected with SARS-CoV-2."

https://b-s-h.org.uk/about-us/news/covid-19-infection-much-more-likely-to-causes-blood-clots-than-vaccines-major-analysis/

Hälften som genomgått infektion har krämpor ett år senare:

https://www.news-medical.net/news/20210415/More-than-half-of-COVID-19-patients-report-persistent-symptoms-12-months-after-infection.aspx

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.04.12.21255343v1
Du refererar till en undersökning gjord på 300 patienter! Knappast något som säger att hälften av alla som genomgått infektionen har krämpor ett år senare.
Citera
2021-09-08, 00:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Va fan! Jag brukar titta in här i tråden ibland och NU har polletten hos dom flesta helt plötsligt trillat ner. Nästan alla har helt plötsligt förstått att detta blir vi ALLDRIG av med.

Annat var det för något år sedan när det skreks om stängda gränser och lockdowns och att vi skulle utrota viruset.

Nej vänj er vid den nya säsongbundna muterande luftvägsinfektionen och var glada över att restriktionerna tas bort.

Visst vårdbehovet och dödsfallen kommer säkert öka en del i vinter men det är lika bra att rycka bort plåstret på en gång så hela befolkningen genom vaccin och infektion får ett bra grundskydd.

Undrar hur dom känner sig i Nya Zeeland där dom får köra lockdown i ett år till?
Citera
2021-09-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ingen vet den exakta siffran men med tanke på hur sådana här virus smittar så har troligtvis mer än halva befolkningen, kanske till och med alla som umgåtts med andra fått i sig dom, sen har ju ganska få blivit allvarligt sjuka och ännu färre har avlidit.

Många vet inte ens om att de har haft infektionen men då utvecklat antikroppar. Andra har blivit lite sjuka, sedan tillfrisknat och inte tänkt på att det kan ha varit covid. Det är alltså väldigt sannolikt att en hyfsat stor del av befolkningen har egna antikroppar. Men sen det finns de som konstaterats ha egna antikroppar som ändå gått och vaccinerat sig.
Citera
2021-09-08, 00:37
Medlem
barkies avatar
Det sjuka i kråksången är att folk på riktigt tror vaccinet kommer stoppa det här. En coktail man dragit ihop med en större plan bakom.

Är man så jävla korkad att man seriöst går och tar dos 1 och 2 till att börja med men sen öser på med 3, 4, 5 som det pratas om, då är man inte klok.

Nej, det här är bara början. Vaccinet är viruset. Viruset kommer, med hjälp av vaccinet, att mutera än mer och bli farligare och fler kommer dö.

Det läskiga är att folk sprungit till vaccin centraler och gett deras medgivande. Absolut galenskap.

Man kan fan tro att folk tror vi har med smittkoppor att göra.
Citera
2021-09-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du refererar till en undersökning gjord på 300 patienter! Knappast något som säger att hälften av alla som genomgått infektionen har krämpor ett år senare.

Vaccinerade verkar ha oerhörda behov av att bekräfta för sig själva att de har fattat rätt beslut.

Men jag ogillar att vaxade ställs mot ovaxade. Eftersom det faktiskt kan vara bra att ha två grupper att jämföra med varandra under dessa osäkra tider. Det blir lättare att peka ut de ev. biverkningar som de vaccinerade får av vaccinet om man har ovaccinerade att jämföra med. Sånt som den ena gruppen drabbas av men inte den andra. Kanske är det därför FHM är så angelägna om att hela befolkningen måste vaccineras?
Citera
2021-09-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Egna erfarenheter och hörsägen är inte bevis för något men jag känner i alla fall två stycken som har drabbats av stroke, nästan direkt efter andra dosen. När jag började undersöka om stroken kunde ha något med vaccinet att göra, fann jag uppgifter (på nätet) om att fler hade drabbats av stroke efter vaccination. Det märkliga i det hela är att det i de flesta fall verkar ha skett just efter andra dosen? Någon annan med likande erfarenheter?

Källa på att blodpropp skulle vara "ett vanligt fenomen" som orsakats av covid?

Jag har inget att säga om stroke som biverkning av vaccinet. Jag har inte hört något om det men jag lämnar det där.

Som du skriver är hörsägen inte är bevis för något vilket jag håller med om till 100%. Jag känner två personer kring 50-årsåldern som drabbats av stroke under pågående covid-infektion.
Båda överlevde. Den ena med måttliga skador, den andra med betydande skador tyvärr.

Jag vet inte om dessa två fall är ren slump eller om covid kan ha något med det att göra. Vad jag förstått är kan dock risken för stroke under en covid-infektion öka.

Så, om vi båda är rätt ute och både covid-19 och vaccinen kan ge ökad risk för stroke - vilket alternativ är bäst i just detta fallet.

Jag har inte läst på om detta utan det handlar om rena spekulationer från min sida iom att du skrev ett intressant inlägg.

Någon kanske är mer insatt och har mer info, data osv.

Må väl!
Citera
2021-09-08, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Jag har inget att säga om stroke som biverkning av vaccinet. Jag har inte hört något om det men jag lämnar det där.

Som du skriver är hörsägen inte är bevis för något vilket jag håller med om till 100%. Jag känner två personer kring 50-årsåldern som drabbats av stroke under pågående covid-infektion.
Båda överlevde. Den ena med måttliga skador, den andra med betydande skador tyvärr.

Jag vet inte om dessa två fall är ren slump eller om covid kan ha något med det att göra. Vad jag förstått är kan dock risken för stroke under en covid-infektion öka.

Så, om vi båda är rätt ute och både covid-19 och vaccinen kan ge ökad risk för stroke - vilket alternativ är bäst i just detta fallet.

Jag har inte läst på om detta utan det handlar om rena spekulationer från min sida iom att du skrev ett intressant inlägg.

Någon kanske är mer insatt och har mer info, data osv.

Må väl!

Stroke och blodpropp klassas som allvarlig sjukdom. Eftersom nästan bara äldre och redan sjuka personer blir allvarligt sjuka av covid, kan vi konstatera att det inte är särskilt vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in