2021-09-07, 23:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det säger du?
Jag har både läst och skrivit på FB i mer än 15 år så jag tror jag kan avgöra det själv.

Men vad tycker du själv. med tanke på att PL flyttade flera år tidigare, är det inte rimligt att först slå fast om PL ens befann sig i Mariestad kvällen i fråga innan man hänger ut honom som mördare? Finns det ingen ribba som man skall ta sig över innan man kastar sig över tangentbordet?

Det kanske inte går att fastslå idag 30 år senare! Betyder det då att man inte får ha med PL i ett alternativt scenario?

Hur fan tänker du? Han ska alltså enligt dig och ditt resonemang aldrig kunna misstänkas?
Citera
2021-09-07, 23:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Du har sagt till flera skribenter att tråden inte är något för dem.

Du verkar aggressiv ikväll. Kanske har du druckit något. Ett glas vatten med din bror?
Om du ska citera mig, citera mig rätt nästa gång, jag skrev "BORDE."
Jag dricker coca-cola, vad dricker du?
Vilka flera skribenter har jag sagt att tråden inte är något för dem?
Vill veta vad jag missat?
Citera
2021-09-07, 23:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Eh, du vet att det finns andra trådar på FB?
Du verkar glömma vad du själv skrivit?
Här skriver du att Pudeln, skrivit i månader(år)
Hur kan du veta det, om du inte följt tråden förrän nyligen?
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Senast redigerad av rubin22 2021-09-07 kl. 23:59.
Citera
2021-09-07, 23:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men det är ju ni som skriver att vi inte får spekulera, ge dig nu.
Men det är väl klart som f-n att du kan spekulera, men det innebär inte att du har carte blanche att som Pudeln hänga ut folk som mördare och koppla det till deras med arbetsplats och tjänst. Är det verkligen svårt att ta in?

Både PU och ’pilot’ har hängts ut är i tråden, mer eller mindre öppet. Om nu CL faktiskt visar sig vara rätt man, med eller utan PL, så var det naturligtvis ett elände att dessa fick sina liv delvis förstörda av detta. Inte sant? Just därför bör du och andra (ja Pudeln, jag syftar på dig) sansa er, eftersom det mycket väl kan visa sig att varken CL eller PL har något med saken att göra. Initialer är till att börja med en jättebra sak.
Citera
2021-09-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det kanske inte går att fastslå idag 30 år senare! Betyder det då att man inte får ha med PL i ett alternativt scenario?

Hur fan tänker du? Han ska alltså enligt dig och ditt resonemang aldrig kunna misstänkas?
Frågan är ju inte ställd till mig men det är ju en himmelsvid skillnad på att misstänkas och att hängas ut med namn, jobb och bostadsort.
Citera
2021-09-07, 23:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Eh, du vet att det finns andra trådar på FB?

Ok så du är trådpolis Kling eller Klang?
Citera
2021-09-07, 23:56
Medlem
Citat:
Allt du skriver kan vara sant. Men PL flyttade såvitt jag förstår från staden 2 år innan HAs försvinnande och har inte bott där sedan dess. Varför skall han hängas ut med arbetsplats och tjänstebefattning bara för att han har en knepig bror?

Sagde bror CL är misstänkt för mord, men det fanns inte ens bevis som räckte till häktning*. Och det är helt självklart så att chansen att man har rätt man minskad med varje misstänkt man anhållit eller häktat tidigare. Bevisningen eller kanske snarare indicierna mot dem som finns (i allmänhet) kvar, i synnerhet PU och KM, och det försvagar givetvis ett hypotetiskt åtal mot CL. Om han inte erkänner gärningen eller man hittar kroppen så är en fällande dom oerhört osannolik. Så återigen, varför skall hans bror dras in i detta?

*) det har spekulerats i bloddroppen på skon, men om det var den man hoppades på borde man rimligen ha fått en DNA-profil från NFC innan man begärde CL häktad. Stalltipset vad gäller blodfläcken är väl som LGWP sagt: det är förmodligen HAs eget blod som droppat ner där.

PU och KM är det 100% bevisat att dessa två har varit misstänkta för detta ? Har någon polis gått ut med dessa namn eller detta någon som Fb skribenterna själv har lyckats hitta tillförlitliga bevis på ? Pilot är det också fastslaget och bevisat att denna person är just pilot ? Eller är det samma här att fb har hittat bevis på detta . Är de oskyldiga så är det lika illa minst som om det pratas om C bror . Blod droppen är bara en av flera saker som de skickat för DNA och även där har såklart polisen saker som inte ska nå allmänheten ännu . Det är nog förundersöknings sekretess på detta och ännu viktigare med tanke på att C är släppt men fortfarande aktuell som gärningsman.Tror inte heller på att blodsdroppen kommer lösa detta utan det andra de tagit i beslag och förhör på C .
Citera
2021-09-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ok så du är trådpolis Kling eller Klang?
.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-08 kl. 00:06.
Citera
2021-09-07, 23:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Nej det är riktigt att det kanske inte kan fastslås. Men varför misstänker du honom då? Han bodde ju inte ens i Mariestad. Så varför skrev du ut hans utbildning, arbetsplats och tjänst? Varför var det relevant?

Man skulle kunna tänka sig att du först fick fram något som faktiskt talar för att PL befann sig i Mariestad den kvällen, och att du sedan gick du på PLs privatliv. Men nej, i stället talar allt för att du har bestämt dig för att han var där så att CL skall ha en kompis vid baren och på cykelvägen. Det senare trots att du så sent som för ett par dagar sedan menade att vittne Hannas uppgifter om t.ex. två mansröster skulle tas med en ”gruva salt”. Men det var alltså innan du kom på att de var förbrödring som gällde den natten.
Citera
2021-09-08, 00:00
Bannlyst
Citat:
Jag har givetvis något som jag spekulerar utifrån men det är inget som jag kan delge tråden just nu. Jag gör det dock mer än gärna framöver.

Sen tror jag nog att får ta och googla ordet "spekulera" för du verkar inte veta vad det betyder.

Du kanske redan nu kan svara på följande frågor utan att behöva gå in på detaljer:

1. Handlar det som du "spekulerar utifrån" om hur PL var som person på den tiden då Helena försvann och innan?

2. Handlar det som du "spekulerar utifrån" om hur PL var/är som person efter att Helena försvann?

3. Handlar det som du "spekulerar utifrån" om något som binder PL till Helenas försvinnande?
Citera
2021-09-08, 00:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Frågan är ju inte ställd till mig men det är ju en himmelsvid skillnad på att misstänkas och att hängas ut med namn, jobb och bostadsort.

Ett exempel: B*jörn Wa*llberg, jobbar på rättspsyk, bor i Alvesta.

Så här är det med väldigt många av dom som figurerar i olika scenarier eller misstänks vara inblandade. Allt kommer fram om dom, det är så det är, ingen skillnad med PL. Han har inte särbehandlats om du tror det.
Vill du ändra på det då får man nog lägga ner Flashback.
Citera
2021-09-08, 00:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du verkar glömma vad du själv skrivit?
Här skriver du att Pudeln, skrivit i månader(år)
Hur kan du veta det, om du inte följt tråden förrän nyligen?
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Sakupplysning: Det går att lista de inlägg som en skribent gjort tidigare i tråden, liksom att läsa bakåt. Man behöver inte ha varit inne i tråden tidigare. Inte alls.

I det här fallet gick jag tillbaka till den starten på den infekterade ’pilot’-diskussionen mellan bl.a. Ugglan och Pudeln för att förstå vad det handlade om. Då blev det uppenbart att Pudeln ändrat uppfattning om just ’piloten’ (inget fel med det) och nu låtsas om som att han inte är av intresse alls (ganska konstig ide med tanke på att han faktiskt blev anhållen på så vitt vi vet samma utredningsmaterial som finns idag). Notera att jag inte har någon uppfattning om vilken av ’pilot’ eller CL som är mer trolig GM. Däremot tror jag det är osannolikt att endera kommer att åtalas. Men osvuret är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in