2021-09-07, 23:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hur normalt är det att tredje part begär att få lägga sig i en process egentligen? Vad säger europadomstolen om en sådan begäran?

I romersk rätt fanns det något som hette amicus curae-brev, ungefär domstolsvän, som kunde skicka in synpunkter och ytterligare upplysningar till ett mål som vederbörande inte var part i. Det finns fortfarande inom anglosaxisk rätt i alla fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amicus_curiae

Det är fri bevisprövning i svenska domstolar så inget hindrar vem som helst att skriva ett brev till rätten om man anser sig ha väsentlig information att komma med, som inte finns med i åtalet. Det måste nog vara väldigt kort och väldigt relevant för att det skall beaktas dock.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-09-07 kl. 23:43.
Citera
2021-09-07, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Tycka vad man vill om just den här lagen, är EU:s långsiktiga mål att ha samma lagstiftning i alla medlemsstater så varför ens tillåta dem att ha egna lagar? Här går ju isf Bryssel in och kör över lagstiftning i Sverige gång på gång. För inte så länge sen var det spelmonopolet, vad kommer härnäst? Alkoholmonopolet?
Jag ser hellre att EU styr Sverige än Riksdagen.
Värst när folket ska bestämma, det blir bara soppa och skit med s.k. allmänna demokratiska val.

Jag hoppas att det ligger tyngd bakom Europadomstolen. Åtala och döm annars Löfven och hatarna i Haagtribunalen för brott mot manligheten.

Jag tror att domstolen har så pass mycket självständigt tänkande att den inte dömer PK, eller rättar sig efter fransk feminism.
Faller franska sexköpslagen är jag övertygad om endast tidsfråga innan den än mer drakoniskt svenska kullkastas.
Citera
2021-09-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
I romersk rätt fanns det något som hette amicus curae-brev, ungefär domstolsvän, som kunde skicka in synpunkter och ytterligare upplysningar till ett mål som vederbörande inte var part i. Det finns fortfarande inom anglosaxisk rätt i alla fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amicus_curiae

Det är fri bevisprövning i svenska domstolar så inget hindrar vem som helst att skriva ett brev till rätten om man anser sig ha väsentlig information att komma med, som inte finns med i åtalet. Det måste nog vara väldigt kort och väldigt relevant för att det skall beaktas dock.

Om det bara är att bidra med synpunkter och upplysningar så borde det ju gå att förse ena parten (i detta fall antagligen franska staten) med dessa och borde inte vara något man måste be domstolen om, eller?

Förutsätter iofs att den man förser med synpunkter och upplysningar finner dem goda att lägga fram i rättegången.
Citera
2021-09-08, 00:15
Medlem
Europadomstolen är INTE EU utan Europarådet så Swexit håller inte riktigt…
Citera
2021-09-08, 01:00
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Den svenska sexköpslagen är som en sosse-lag dvs helt ologisk och borde rivas upp och göras om. De finns ingen logik i att det är legalt att sälja sex men inte att köpa… Antingen får det bli lagligt att sälja och att köpa (vilken katastrof med horor och torskar överallt) eller får det bli olagligt åt båda hållen. Jag förespråkar förbud.

Den här lagen som finns har inte lett till särskilt mycket positivt. Den har förstört livet för tusentals män och skapat en angiverikultur. Sexarbetarna fattar inte hur dom ska bete sig i Sverige. En i grunden smutsig verksamhet som alltid har funnits borde helst skötas utan statlig inblandning. Diskretion är en hederssak, låt folk göra vad dom vill bara jag slipper veta det. Jag vill inte veta om Kalle på andra våningen har köpt sex. Jag är beredd att betala för att slippa veta det. Om det hade varit en normalt fungerande lag så hade man inte diskuterat den i 22 år.
Citera
2021-09-08, 01:30
Medlem
Du kan muta brudar med dyra drinkar på krogen för ett knull, men inte genom direkt betalning. Det bör ju stå fritt mellan två fria individer om de vill knulla mot betalning eller inte. Tramslagar.
Citera
2021-09-08, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Det bör ju stå fritt mellan två fria individer om de vill knulla mot betalning eller inte.
Ja, så länge det är deras egna fria val, vilket inte alltid är fallet i sexhandel.
Citera
2021-09-08, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ja, så länge det är deras egna fria val, vilket inte alltid är fallet i sexhandel.

Nej, men det är så klart en helt annan sak.
Citera
2021-09-08, 03:17
Medlem
KABUNs avatar
Det är synd om männen som åker fast.
Priset de betalar är mycket högt.
Samhällets dom är skoningslös.
De blir paria.
Kan förlora allt.
Bara för att de vill förverkliga en dröm.
Att ha sex med en vacker kvinna som i normala fall aldrig skulle titta åt deras håll.
Senast redigerad av KABUN 2021-09-08 kl. 03:21.
Citera
2021-09-08, 03:58
Medlem
Man kan fråga sig om det verkligen är sånt här EU ska finnas till för. Främjar det freden? Är det nödvändigt för handel mellan länderna?
Citera
2021-09-08, 06:45
Medlem
Hoppas att sexköpslagen rivs upp.

Sex säljer, att tillåta sex köp men sedan fortsätta jaga hallickarna som håller kvinnors pass och dylikt för att utnyttja dem är de som ska jagas och lagföras.

Om en kvinna eller man vill sälja sin kropp på olika sätt så får dem väl göra det? Deras kroppar, deras liv deras val.
Att straffa något som ALLTID funnits och ALLTID kommer att finnas är helt orealistiskt, däremot att jaga förövare som våldför sig mot personer som är i kretsen ska bli jagade och straffade.

Men sex mot valuta hur än den valutan ser ut så är det ett byte mellan två vuxna personer, att sätta upp en lag emot det är som att sätta upp en lag emot ett det fria ordet.

Sen tror jag att information och utbildning och hjälp-services är bra för människor som jobbar i den branschen… skulle vara bra att se nya jobbplatser där arbetsplatsen hjälper de som väljer att ta den vägen i livet.

Sen finns det ett annat mynt, hur detta skulle införas är en annan femma… många prostituerade idag är från Balkan länderna och har inte mycket att säga till om då de är rädda och liknande dessutom hör man hur polisen inte orkar med dessa platser då det är så sunkigt och samma sak hela tiden.

Att utvisa alla Balkan människor är en omöjlighet, men strängare borde det bli när kvinnor vistas bara i Sverige för att sälja sex och uppenbarligen har en hallick som hotar med att mörda deras familjer ifall de säger något. Ge dem kvinnorna arbetslicens och legitimt att sälja det de vill och se till att kvinnorna faktiskt får deras egna pengar.

Kanske en lag som hjälper kvinnor i denna bransch istället?

Typ så.

Alternativet har ju varit en genväg hittills att blockera allt sexköp men nu kanske man kan rikta in sig på en bättre väg framöver. För en sådan industri kommer troligtvis aldrig att fösas bort helt även om det visserligen har minskat rejält så ser vi ändå människor som åker till Thailand och Tyskland för att nyttja dessa tjänster.

Skadas människan eller hotas att göra dessa tjänster då är det förövaren man ska jaga och lagföra punkt.
Citera
2021-09-08, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsarsnittet
Jag ser hellre att EU styr Sverige än Riksdagen.
Värst när folket ska bestämma, det blir bara soppa och skit med s.k. allmänna demokratiska val.

Jag hoppas att det ligger tyngd bakom Europadomstolen. Åtala och döm annars Löfven och hatarna i Haagtribunalen för brott mot manligheten.

Jag tror att domstolen har så pass mycket självständigt tänkande att den inte dömer PK, eller rättar sig efter fransk feminism.
Faller franska sexköpslagen är jag övertygad om endast tidsfråga innan den än mer drakoniskt svenska kullkastas.

Word. Tänkte precis skriva något liknande. Sverige har visat sig vara ett djupt dysfunktionellt land, vilket iofs inte ursäktar Löfven för coronahaveriet. Alla larviga undantag från EU-lagstiftningen borde bara väck. Vilka vill ha dem? Som undantaget från GDPR t ex för att bevara en anakronistisk offentlighetsprincip. Finns säkert fler exempel förutom sexköpslagen förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in