2021-09-07, 19:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har nog rätt om det här med signifikansen. Det hade jag glömt.

Läser man hela studien i Bangladesh så verkar den peka två saker. Dels att kirurgmask (engångs) har en mätbar effekt, men också att tygmasker inte har någon mätbar effekt.

Om man ska kritisera studien för nåt så är det att man mäter det lustiga måttet "symptomatiskt seropositiv". Alltså att man både ska ha haft symptom och är seropositiv. Det gör ju att man inte kan särskilja om kirurgmasken minskar smittan, eller om den minskar upplevda symptom.

Om man tittar på tabell A15 och A16 så ser det ut som att det inte var någon minskning alls för personer under 50 år, men en signifikant minskning för äldre. Läser jag det rätt?

https://www.poverty-action.org/sites/default/files/publications/Mask_RCT____Symptomatic_Seropositivity_083121.pdf# page63
Så läser även jag tabell 3. Den rimliga förklaringen är nog att unga personer i Bangladesh ger fan i att använda munskydd helt enkelt.

Jag har aldrig varit i Bangladesh och kan inte så mycket om det landet, men jag skulle spekulera att ute i byarna så är det nog till stora delar en utomhuslivsstil men hyfsad god ventilation. Det kan vara så att under liknande förhållanden så ger kirurgmunskydd relativt mer skydd till personen som bär skyddet än vad det gör i inomhusmiljöer där den viktigaste funktionen nog är att minimera spridning från smittade personer som bär munskydd till omgivningen.
Citera
2021-09-07, 19:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag väntar på hur man ska sköta folket som måste ta en tredje spruta snart.

Sverige har ju köpt in 40 miljoner doser så man är ju väl förberedd med att fylla på för befolkningen. Dock kan man fråga sig hur stor del av Sveriges befolkning som kommer vara sugna på att ta sprutan 1-3 doser per år. Kommer vaccinpass så ser jag redan framför mig kaoset i detta land. Svensken tror fortfarande att det var bara 2 sprutor så var man immun för livet. Vilket är tackvare MSM och regeringen/FHMs långa propaganda.

Även om jag är glad att restriktionerna tas bort så ser jag framför mig att det blir extrem smittspridning igen med tanke på att vaccinet för det mesta skyddar mot allvarlig sjukdom och död, men smittspridningen går inte att stoppa.

Vad man försöker göra nu är att vaccinera hela befolkningen och låta dem ta flera sprutor per år för ett virus som är totalt obefintlig för majoriteten under 60 år och riskgrupper.

Ja regeringen, glöm inte att det är val om precis ett år
Du har skrivit rätt många liknande inlägg av någon anledning, men

Det har ju hela tiden varit helt klart att man kommer att vara tvungen att ta boosterdoser framöver för att behålla skyddet. Den som missat det är, ja vad ska man säga???

Vad folk går omkring och tror är ju i och för sig intressant och om det är så at många tror att två doser räcker och aldrig mera så
  1. Har informationen varit dålig.
  2. Har perceptionsförmågan varit dålig.

Det blir intressant att se om det blir kaos om man måste ta en dos till, men det måste man ju inte om man inte vill.
Citera
2021-09-07, 19:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Känner en snubbe som har tre större klubbar i Malmö som kommer införa vaccinpass för inträde. Inte för att han måste men för att många har bett om det och han känner att det är ändå mest ungdomar och idioter som inte vaccinerar sig.

Han kommer även biffa upp med väktare från ”orten” för han räknar med att det kommer bli kalabalik när folk blir nekade inträde.

Men även han är en ”känd” snubbe så tror inget händer honom
Verkar vettigt att göra som besökarna önskar.
Då bygger ju beslutet på kommersiella grunder vilket jag anser är bra.
Citera
2021-09-07, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressanta rubriker i tidningen. "Vi går mot en fantastisk höst" står det. Ska bli intressant att se hur fantastisk den kommer att bli...
Citera
2021-09-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressanta rubriker i tidningen. "Vi går mot en fantastisk höst" står det. Ska bli intressant att se hur fantastisk den kommer att bli...

Det är väl bara kultureliten och sportarrangörer som kan tycka det, bland vanligt folk som har brytt sig under pandemin råder det nog mest oro
Citera
2021-09-07, 19:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det är väl bara kultureliten och sportarrangörer som kan tycka det, bland vanligt folk som har brytt sig under pandemin råder det nog mest oro

Jo, det är nog en god sammanfattning. Var en sportkrönikör i Expressen som uttryckte sig så. Carola verkar glad också.
Fan, jag tror inte det här kommer gå bra och jag tror kritiken i efterhand inte kommer vara nådig mot vare sig regering eller Folkhälsomyndighet. Jag är dessutom skapligt övertygad om att restriktionerna och rekommendationerna inte kommer återinföras hur illa det än blir. Det skulle nämligen vara en enorm prestigeförlust för myndighet och regering. Dessutom blir det sas ett kvitto på att man gjorde fel som lyfte restriktioner och rekommendationer så alldeles oavsett har man målat in sig i ett hörn i och med detta beslut. Antar att trycket från arbetsgivarorganisationer har varit stort och det var därför regeringen kom med det här beslutet.
Citera
2021-09-07, 19:29
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Det har ju hela tiden varit helt klart att man kommer att vara tvungen att ta boosterdoser framöver för att behålla skyddet. Den som missat det är, ja vad ska man säga???

Vad folk går omkring och tror är ju i och för sig intressant och om det är så at många tror att två doser räcker och aldrig mera så

Det blir intressant att se om det blir kaos om man måste ta en dos till, men det måste man ju inte om man inte vill.

Det är ju inget nytt att man skriver inom de områden som intresserar en på detta forum

Boosterdoser är inget nytt i sig, men du får mer än gärna klarlägga vart ansvariga i Sverige har meddelat befolkningen om att de behöver en tredje dos, och eventuellt flera? Det enda jag hittar är att Tegnell har sagt att de äldre ska få en tredje dos eventuellt någon gång.

Majoriteten av alla i Sverige tror dock att det ska räckt med två doser så har de gjort sitt och nu har vi immunitet för all framtid
Citera
2021-09-07, 19:30
Medlem
Citat:
Verkar vettigt att göra som besökarna önskar.
Då bygger ju beslutet på kommersiella grunder vilket jag anser är bra.

Ja, har man bara besökare som är vaccinerade så går det ju finfint.
Citera
2021-09-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Känner en snubbe som har tre större klubbar i Malmö som kommer införa vaccinpass för inträde. Inte för att han måste men för att många har bett om det och han känner att det är ändå mest ungdomar och idioter som inte vaccinerar sig.

Han kommer även biffa upp med väktare från ”orten” för han räknar med att det kommer bli kalabalik när folk blir nekade inträde.

Men även han är en ”känd” snubbe så tror inget händer honom

Han behöver nog inte oroa sig, de ovaccinerade kommer gå till någon av konkurrenterna.
Citera
2021-09-07, 19:44
Medlem
MindYourOwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sitter du och hoppas att det skita sig och att folk dör i drivor nu - du fick rätt, eller hoppas du att det blir lugnt - du fick fel?

Samma fråga till alla provaccers härinne i provacc/coronaälskare runktråden
Citera
2021-09-07, 19:45
Medlem
Citat:

Jag tror att många, när de började fundera över att vaccinera sig, räknade med att ta 1 spruta. Sen blev det två sprutor av bara farten för massvaccinationen har ju gått väldigt snabbt (för att folk inte ska hinna tänka?). Kanske vissa räknar med en tredje spruta också men informationen var inte direkt uttömmande när massvaccinationen påbörjades för de utanför riskgrupperna. Informationen är fortfarande väldigt knapp. Tänker folk att de ska behöva ta 2-4 doser per år, i några år framöver? Nej, det tror jag faktiskt inte att de har tänkt sig.
Citera
2021-09-07, 19:48
Medlem
Bara jag som undrar hur mycket skattepengar som delas ut under bordet om landet öppnas upp nu istället för att se sig om hur det går i övriga världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in