2021-09-07, 18:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det dog mindre förra sommaren utan vaccin.

Så antagligen så är sommaren i Sverige en årstid där Corona inte gör någon större inverkan överhuvudtaget.

Jag sa att effekten avtas efter 6 månader, vilket är bekräftad både från Israel och England. Knappast min personliga åsikt lilla du.

Delta var inte aktuellt förra sommaren och du skrev störtdök!
Citera
2021-09-07, 18:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nu är inte jag israel så alla anekdoter och annat hopkok därifrån ger jag inte mycket för. Det går inte att kontrollera.

Ja, det är ju lite ditt problem om du avfärdar kunskap från israel och Englands experter inom området
Citera
2021-09-07, 18:36
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Delta var inte aktuellt förra sommaren och du skrev störtdök!

Och?

från 90% till 16% skulle jag påstå att det störtdyker, ja.
Citera
2021-09-07, 18:37
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Visst kan vi hålla oss till din endimensionella jämförelse.

Vi kan börja med att konstatera att det inte följer samma mönster som förra året. 7-dagars genomsnitt gällande nya fall ser i år ut att öka linjärt snarare än exponentiellt som 2020. Dessutom ser trenden ut att ha planat ut de senaste veckorna. Än så länge är det för tidigt att säga om vi har nått en platå, men andraderivatan är definitivt negativ.

En snabb koll på c19.se så ser man att antalet inlagda på IVA följer samma mönster som 2020, med en stor skillnad. Det börjar peka uppåt fortare. Förra året var det lugnt en månad längre. Som sagt lika många på IVA nu som i slutet av oktober förra året.
En lika snabb koll på https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ så ser man att kurvan över inlagda på IVA är exponentiell.

Diu kan ta dina glidande medelvärden och försöka övertyga någon annan. Jag ser vad jag ser.

Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
I år är en mycket större del av befolkningen skyddad, både på grund av vaccination och genomgången sjukdom. Lycka till med att övertala oss att jobba hemifrån, tacka nej till nöjen eller få vår utbildning förstörd av värdelösa föreläsningar på distans. Det är varken hållbart eller rättvist.

Nu tänker du med kuken. Livet är inte rättvist.
Citera
2021-09-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har lagts in 33 personer på IVA sedan den 1 september (som har rapporterats hittills). Det är alltså betydligt större risk att hamna på IVA som ovaccinerad.

6 fullvaccinerade
0 halvvaccinerade
3 okänd
24 ovaccinerade

Inga av dessa har rapporterats avliden än så länge, men om vi räknar från 1 augusti istället så har vi följande fördelning av avlidna på IVA:

4 fullvaccinerade
6 ovaccinerade
1 okänd

Det här är dock lite förrädiskt. Bara 11 har avlidit på IVA, men 37 har avlidit i Sverige under samma period enligt Ourworldindata. Det är alltså 26 personer som har avlidit utan att få intensivvård. Det är SÄBO, svårt funktionsnedsatta m.m. I den gruppen kan man utgå ifrån att nästan samtliga är fullvaccinerade, eftersom de var första prioritetsgruppen för vaccin i våras.

Det är alltså uppskattningsvis 6-8 personer av 37 som avlidit sedan 1 augusti som också var ovaccinerade. Cirka 80% av de som avlider i covid i Sverige kan man alltså utgå ifrån är fullvaccinerade. Men... om du inte tillhör riskgrupp så minskar vaccinet din risk att hamna på IVA extremt mycket, när du väl får covid. I alla fall för den som är 40+.

Citat:
Det är ovaccinerade unga och invandrare som belamrar sjukvården nu! Inte de äldre. Ni får allt svårare att försvara era ihopkokade hypoteser mot verkligheten.

Läs det översta citatet, majoriteten som dör i covid nu är vaccinerade och till hösten kommer det förmodligen blir värre när smittspridningen ökar och vaccinerade förlorar immunitet. Ifall Sverige skulle lagt in alla på intensiven som behövde det skulle vaccinerade varit i majoritet där.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2021-09-07 kl. 18:50.
Citera
2021-09-07, 18:47
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Det vet jag sedan förut, men en tänkande människa kan dra slutsatser av detta juridiska trixande.
Om du inte är juridiker, utan endast baserar dina slutsatser på ditt eget "tänkande", så tror jag att vi tar detta med en nypa salt. Vi har sett vad ditt tänkande resulterar i. Missförstånd och förvirring.
Citera
2021-09-07, 18:50
Medlem
Jag ser framemot dagen när man går ovaccinerad med sina vänner, och de får se varför man inte behövde vaccinera sig

Jag tänkte på anställda hos konserter, fotbollsmatcher och dylikt, alla anställda där kan omöjligen ha vaccinerat sig, bland 9 får finns det alltid 1 varg så att säga. Hur ska man då motivera covidpass för besökare? Det blir dubbelmoral utan dess like!
Om arbetsgivare börjar säga upp ovaccinerad personal kan man lika gärna be de skicka in en stämningsansökan i samband med uppsägningen. Nästan så man önskar scenariot så man kan få en bra check och dra sig tillbaka i förtid
Citera
2021-09-07, 18:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Läs det översta citatet, majoriteten som dör i covid nu är vaccinerade och till hösten kommer det förmodligen blir värre när smittspridningen ökar och vaccinerade förlorar immunitet.
Det är ju inte så konstigt som det låter att många vaccinerade dör i covid!
Om alla skulle ha varit vaccinerade så skulle alla som dog i covid varit vaccinerade.

Ju fler som vaccineras desto större andel kommer att vara vaccinerade av de som dör.
Citera
2021-09-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju inte så konstigt som det låter att många vaccinerade dör i covid!
Om alla skulle ha varit vaccinerade så skulle alla som dog i covid varit vaccinerade.

Ju fler som vaccineras desto större andel kommer att vara vaccinerade av de som dör.

Nu är långt ifrån alla vaccinerade, utan ca. 2/3 av befolkningen.
Citera
2021-09-07, 18:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vaccinets effekt mot infektering och symtomatisk går ner gradvis varje månad: Från att vara uppe i 90% skydd till 16% efter 6 månader.

Det är därför man pratar om boostershots just nu.

Sverige har ju köpt in 40 miljoner doser så man är väl förberedd antar jag.

16% immunitet, deltavirus och inga restriktioner. Kan ju bli en spännande höst. Att restriktionerna återinförs tror jag inte på. Det ligger en mur av prestige i vägen. Blir spännande när folk sitter och nyser och hostar i kontorslandskapen. Någon karensdag är nog de flesta inte så sugna på.
Citera
2021-09-07, 18:59
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
En snabb koll på c19.se så ser man att antalet inlagda på IVA följer samma mönster som 2020, med en stor skillnad. Det börjar peka uppåt fortare. Förra året var det lugnt en månad längre. Som sagt lika många på IVA nu som i slutet av oktober förra året.
En lika snabb koll på https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ så ser man att kurvan över inlagda på IVA är exponentiell.
Inte en månad längre, en månad senare. Dessutom vore det magstarkt att påstå att kurvan går lika brant uppåt nu som den gjorde i oktober förra året.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Diu kan ta dina glidande medelvärden och försöka övertyga någon annan. Jag ser vad jag ser.
Nu tänker du med kuken. Livet är inte rättvist.
Ja, alla ser samma sak. Men när man läser statistik måste man kunna tolka informationen också.

Oavsett vilket så kom förra årets ökning efter att IVA-beläggningen legat under 50 pers i ungefär tre månader (räknat från cirka 2020-07-25 till 2020-10-25). Om vi säger att 2021 års motsvarande ökning/våg börjar nu så sker det efter att vi har legat under 50 pers på IVA sedan ganska exakt 2021-06-25, dvs ungefär 2,5 månads lugn. Med andra ord ganska precis samma mönster som förra året, med en månads förskjutning. Med lättade restriktioner och medelstora evenemang nästan hela sommaren. Och med skillnaden att det numera är valfritt att riskera att hamna där.
Av vilket skäl tycker du själv att det är rätt att vi som är skyddade ska behöva lämna ifrån oss vår frihet längre än såhär? Och hur länge? Viruset kommer inte försvinna.
Citera
2021-09-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
16% immunitet, deltavirus och inga restriktioner. Kan ju bli en spännande höst. Att restriktionerna återinförs tror jag inte på. Det ligger en mur av prestige i vägen. Blir spännande när folk sitter och nyser och hostar i kontorslandskapen. Någon karensdag är nog de flesta inte så sugna på.

Vanlig säsongsinfluensa lär ju göra sitt intåg igen också över kontorslandskapen. Så det lär bli både covid och influensa som hostas runt. Inte så att man längtar efter att befinna sig där i mängden, är ganska färskvaccinerad nu men om några månader så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in