2021-09-07, 15:32
Medlem
Jag ska på en stor konsert på Tele2 i Sthlm 1 oktober. Flyttad sedan förra året.
Räknar med att det bör komma typ 40 000 pers. Känns ju som ett litet experiment..
Trodde aldrig i helvetet att det skulle släppa till dess.
Spelningen flyttades bara för ett kort tag sen från mitten september till 1 okt. Undrar om arrangören redan då visste vad som komma skulle.
Citera
2021-09-07, 15:35
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har redan dragit igång pumparna och provantierat.
Det låter bra. Skönt att du och familjen ändå kan fira jul ovan jord eftersom smittan går ner på grund av jullovet. Du finns i mina tankar till dess.
Citera
2021-09-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det sovande folket? Det är ju alla antivaxxare som tvingar fram det.
Jag umgås normalt sett inte med er MENA och svagbegåvade ändå, men ett vaccinpass kommer ju bli en garant för att jag slipper er helt..

Jag har inga problem med att visa upp ett bevis på att jag inte är spruträdd. Problemet blir ju för Er som inte KAN visa upp det

Vaccinet är inte 100%igt och snart kommer folk behöva påfyllning av det. Har inget med antivaxxare att göra.
Citera
2021-09-07, 15:37
Medlem
Gutis avatar
Vad har vi kvar för restriktioner efter den 29 september?
Citera
2021-09-07, 15:38
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Vi kan väl hålla oss till ursprungpåståendet istället.

Dagens nivåer av inlagda på IVA motsvarar nivåerna i slutet av förra oktober.

Om det följer ungefär samma som tidigare år år betyder det att det strax kommer ta ordentlig fart.
Förra året tog det sprutt i början november.

Förmodligen kommer antalet på IVA inte vara lika högt tack vare vaccinationen men antalet inlagda på sjukhus kan fortfarande bli högt.
Visst kan vi hålla oss till din endimensionella jämförelse.

Vi kan börja med att konstatera att det inte följer samma mönster som förra året. 7-dagars genomsnitt gällande nya fall ser i år ut att öka linjärt snarare än exponentiellt som 2020. Dessutom ser trenden ut att ha planat ut de senaste veckorna. Än så länge är det för tidigt att säga om vi har nått en platå, men andraderivatan är definitivt negativ.

I år är en mycket större del av befolkningen skyddad, både på grund av vaccination och genomgången sjukdom. Lycka till med att övertala oss att jobba hemifrån, tacka nej till nöjen eller få vår utbildning förstörd av värdelösa föreläsningar på distans. Det är varken hållbart eller rättvist.

Hur hårt vården kommer belastas är givetvis svårt att sia om. Att skjuta till resurser till den torde varken vara svårt eller impopulärt. Men hur länge kan du tycka det är rimligt att 99% av en hel befolkning som inte riskerar att drabbas särskilt hårt begränsar sina liv bara för att en arbetskår ska få fyra veckors sammanhängande semester? Vårdpersonalens villkor är ett separat problem, även om det absolut förtjänar att tas på allvar.
Citera
2021-09-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ska bli spännande och se när vaccinen börjar avta vad som händer.

Jag misstänker dock att det ska myyyycket till för att dom ska dra tillbaka detta

Ja, enligt vad man har sett i UK och Israel avtar vaccinens effekt efter cirka 6 månader. Det blir lagom till vintern då, i december/januari som effekten börjar avta för väldigt många dubbelvaxxade. Intressant.

Men jag tror ändå det kommer att gå bra. Vi har relativt utbredd naturlig immunitet och de flesta människor blir inte speciellt sjuka av viruset, så det kommer nog att bli som en normal influensasäsong under vintern 21/22.
Citera
2021-09-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guti

I princip inga alls.

Samma fråga ställdes på presskonferensen. Alltså vad nivå 5 består av.
Svar som följer:

Det är inga stora begränsningar i det dagliga livet. Det är de allmänna råden, de kommer nog att ligga kvar ett tag.
Citera
2021-09-07, 15:42
Medlem
Gutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
I princip inga alls.

Samma fråga ställdes på presskonferensen. Alltså vad nivå 5 består av.
Svar som följer:

Det är inga stora begränsningar i det dagliga livet. Det är de allmänna råden, de kommer nog att ligga kvar ett tag.

Allmänna råden som att tvätta händerna och vara hemma vid symptom typ?
Citera
2021-09-07, 15:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
De allmänna råden.

Tvätta händerna
Håll avstånd
Gå inte till jobbet om du har förkylningssymptom osv

Råden om jobba på distans tas bort.
Det blir nu fullt på kontoren igen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rekommendationer-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/
Citera
Medlem
Vad Kina har sluppit billigt undan. Det var Trump som klagade i början och kallde viruset "Det kinesiska viruset" Men han försvann och fick inga efterföljare av övriga amerikaner. Lägs antal döda har Kina också. Varför inga enorma skadestånd på Kina från den samlade internationella gemenskapen? Det är något som inte stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Ska bli spännande och se när vaccinen börjar avta vad som händer.

Jag misstänker dock att det ska myyyycket till för att dom ska dra tillbaka detta

Ja dra tillbaka kommer man ju inte att göra i första hand. Vi har ju inte ens gått in i det än

För att dra tillbaka något krävs det väl sannolikt att vi befinner oss mitt i skiten igen. Vilket vi sannolikt aldrig lär göra, men att det kommer gå upp och ned.
Citera
2021-09-07, 15:44
Medlem
Citat:
Allmänna råden som att tvätta händerna och vara hemma vid symptom typ?

Ja, precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in