2021-09-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hur mycket extra arbete är det för de som kollar biljetter att be folk scanna sin qr kod?

Men vi får la se, visst kan jag tänka mig att mes landet Sverige kommer backa på intyg. Men andra länder är inte lika mesiga.

Det beror på vilken typ av företag som avses, såklart. Vaccinintyg i Sverige tror jag inte alls på. Det enda som möjligen kan bli ett problem för ovaxade, under en kort övergångsperiod, är utlandsresor. Men det kan det ju vara värt för att slippa injicera ett nödgodkänt vaccin i sin kropp.
Citera
2021-09-07, 17:22
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Inte nödvändigtvis. Men det är sannolikt att en hel del ovaxade har fått viruset nu under vår, sommar och höst medan de andra okritiskt sprang iväg och vaccinerade sig med det nödgodkända vaccinet, trots att de både var friska och unga.

Så med andra ord har vi vaccinerade både immunitet naturligt och en boost via vaccinet samtidigt som smittan i samhället var som lägst? Allt medan icke vaccinerade satt hemma och var ute med munskydd och inte fick varken viruset eller vaccinet?

Fan jag vill också leva i muminland, allt känns så mycket och enklare där.
Citera
2021-09-07, 17:24
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja. Utom 99% som klarar sig utan sjukvård. Eller har jag missat något? Har det kommit en super-mutation alldeles här i dagarna?

Nej nej, det kommer bli as bra.

Och helt ärligt så orkar jag inte bry mig längre. Dör vi så dör vi, dör icke vaccinerade så kommer jag inte heller höja på ögonbrynen. Det rör mig inte i ryggen längre.

Jag har följt råden och tagit vaccin, funkar det så funkar det. Funkar det inte så funkar det inte.
Citera
2021-09-07, 17:26
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Det beror på vilken typ av företag som avses, såklart. Vaccinintyg i Sverige tror jag inte alls på. Det enda som möjligen kan bli ett problem för ovaxade, under en kort övergångsperiod, är utlandsresor. Men det kan det ju vara värt för att slippa injicera ett nödgodkänt vaccin i sin kropp.

Absolut, men alla anti-vaxers är ju inte sopgubbar eller foodora smugglare. Vissa har ju jobb som kräver att man reser utomlands på möten och konferenser.

Vem vill ha kvar en mupp som inte ställer upp eller kan utföra sitt jobb till 100%.
Citera
2021-09-07, 17:31
Medlem
santos_devilles avatar
Bara jag som ser fram emot alla snyftartiklar i Aftonbladet?

Jag får inte följa med min kompis på konsert för att jag inte tagit vaccinet ”bild på ledsen Flashbackare med en köpt biljett”

Jag bokade en resa till Rhodos men fick inte borda planet för att jag inte hade vaccinpass. ”Bild på ledsen kvinna med resväska”

Jan Eriksson fick inte hålla jobbet som år ansvarig på Ericsson, blev omplacerad pga han inte kunde åka på konferens pga utebliven vaccin. ”Bild på man i dressman kostym”
Senast redigerad av santos_deville 2021-09-07 kl. 17:34.
Citera
2021-09-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
När man tar en penicillin-kur så är det viktigt att ta hela kuren, och inte avbryta i förväg. Man vill kväsa alla bakterier, och inte ge en fördel till dom mest resistenta.

Bör det inte vara samma sak med virus, men på populationsnivå istället för individ-nivå? När man har inlett vaccinering, så vill man så fort som möjligt på ner reproduktionstalet under 1 för att kväsa smittspridningen, innan det hinner uppstå resistenta varianter.

Med nuvarande vacciner så är det redan för sent. När delta-varianten anlände från Indien, så blev det inte längre möjligt att uppnå flock-immunitet. Men ifall dom nya varianterna hade stängts ute från Europa, så borde förutsättningarna ha varit bättre att kväsa smittspridningen?

Det verkar vara en utbredd uppfattning i vissa kretsar att det är vaccinerna som har skapat dom nya varianterna. Men vaccineringen hade knappt börjat i Brasilien, Sydafrika och Indien när dom nya varianterna uppstod där. Ifall jag minns rätt, så hade vaccinet enbart använts i forskningssyfte i dessa länder när dom nya varianterna uppstod. Det talar inte för att vaccinresistensen skulle vara ett resultat av att för många människor vaccineras med samma vaccin.

Nej, den risken med selektivt tryck har vi framför oss. Men det spelar ingen roll längre. Nu har vi tagit fan i båten, så då är det bara att ro i land. Så nu är det bara att vi återgår till att vara idioter. Det får bära eller brista. De som har någon framtid kvar att tala om, de fiser ju ut Covid på något dygn ändå. Där hade vi tur. Hade varit 7 resor värre att få uppleva en pandemi som tog våra unga och friska.
Citera
2021-09-07, 17:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är en försiktig general. Hade avvaktat under hösten.Se hur delta och my utvecklar sig. Hade rekommenderat hemarbete året ut. Hade lagt fokus på att nå ut betydligt mer med vaccinet. Försöka nå 80-90% täckning bland befolkningen. Se till att alla fått sina boosterdoser.
Verkar inte genomtänkt - eller visst, man följer den tidigare linjen ”oförsiktighet och göra tvärtom”. Misstänker nästan att valkampanjandet börjat.
Försiktig öppning hade varit att föredra. För många osäkra parametrar: vaccinets (långtids-)verkan, virusvänligt klimat (parat med att utomhussäsongen går mot sitt slut) och nya mutationer som verkar vara på gång. Sett till allt jublande här på FB över lättnaderna så riskerar vi att få uppleva ett fotbollsvinstfirande i kubik den 29:e …
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2021-09-07 kl. 17:42.
Citera
2021-09-07, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fast att någon i den åldersgruppen skulle bli allvarligt sjuk eller till och med dö av covid, är osannolikt. På sin höjd får de lite feber och hosta men de allra flesta kommer inte att märka nånting om de smittas. Det är bara bra om ungdomarna sprider smittan mellan sig och utvecklar naturlig immunitet. Istället för att tvinga på dem ett, för dem, onödigt och dessutom nödgodkänt vaccin.
Det kommer ställa till med ett litet helvete på många arbetsplatser då smittspridningen kommer ta fart.
Fortfarande gäller att man ska vara hemma om man har symptom och ska testas. Sedan vänta på provsvar osv. Ungdomar som smittar sin föräldrar och en del kommer bli allvarligt sjuka och en del avlider.
Även ökar risken att yngre smittar äldre som vaccinerats för länge sedan och har minskat skydd samt att vaccinet kanske inte tagit så bra på vissa.

Men själv för egen del jag tycker ändå det är bra och vi kommer få fler som vaccinerar sig nu när de inser att det är hög tid att få tummen ur och boka tid.

Fråga, är du föräldralös som inte verkar bry dig om äldre?
Ingen farmor eller mormor du värnar om?
Ingen som tillhör riskgrupp?
Alla du känner och tycker om har noll kilo extra?
Citera
2021-09-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De allmänna råden.

Tvätta händerna
Håll avstånd
Gå inte till jobbet om du har förkylningssymptom osv

Råden om jobba på distans tas bort.
Det blir nu fullt på kontoren igen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rekommendationer-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/

D.vs 3 st idiotansvisningar....Ha! Ha!
Citera
2021-09-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Erbjuds den så tar jag den.
Ingen av alla jag känner ens ytligt har har några problem med vaccinen.

Märkligt att sådana som dig är rädda för det?
Ni känner ju inte ens någon som är vaccinerad.
Täckningen är ju löjligt låg i tex Södertälje eller andra utanförskapsområden så det förvånar ju egentligen inte..

Vi får se om något eller några år hur det ser ut då.
Citera
2021-09-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det kommer ställa till med ett litet helvete på många arbetsplatser då smittspridningen kommer ta fart.
Fortfarande gäller att man ska vara hemma om man har symptom och ska testas. Sedan vänta på provsvar osv. Ungdomar som smittar sin föräldrar och en del kommer bli allvarligt sjuka och en del avlider.
Även ökar risken att yngre smittar äldre som vaccinerats för länge sedan och har minskat skydd samt att vaccinet kanske inte tagit så bra på vissa.

Men själv för egen del jag tycker ändå det är bra och vi kommer få fler som vaccinerar sig nu när de inser att det är hög tid att få tummen ur och boka tid.

Fråga, är du föräldralös som inte verkar bry dig om äldre?
Ingen farmor eller mormor du värnar om?
Ingen som tillhör riskgrupp?
Alla du känner och tycker om har noll kilo extra?

Så vad menar du hände med att vaccinerade skulle ha ett "starkt skydd" mot smittan och ett ännu starkare skydd mot svår sjukdom? Fungerar inte vaccinet som ni har påstått här i tråden och som även myndigheterna påstår?
Citera
2021-09-07, 17:42
Medlem
Gutis avatar
Var det inte förra året på hösten som regeringen tillsammans med FHM öppnade upp för mer publik samtidigt som smittspridningen ökade rätt kraftigt?

Avd. De har aldrig varit
Kända för timing.

Återstå att se hur smittspridningen ter sig nu när alla restriktioner är
över!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här