2021-09-07, 15:56
Medlem
Land efter land i Norden har nu gått ut med nästan exakt samma budskap.

"Vi måste lära oss att leva med Covid 19" - en stor avvikelse från innan (främst då länder förutom Sverige) då det alltid pratades om att "besegra" eller "klara av" Covid 19.
Citera
2021-09-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Inga bevis för det.
Jo, vi har över en miljon konstaterat smittade i Sverige, och av dessa ligger antalet döda och IVA-vårdade på 2-3%. Ytterligare kanske 5-10% som fått olika grad av postcovid, mer är det inte.

Den överväldigande majoriteten av alla smittade har inte blivit speciellt sjuka eftersom de har ett fungerande immunförsvar. Jag är en av dem.
Citera
2021-09-07, 15:57
Medlem
Gutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det är egentligen bara sunt förnuft o det borde alla göra alltid.

På vårt jobb har vi kommit överens om att vi ska fortsätta jobba hemifrån om vi har symptom även i fortsättningen. Helt onödigt sprida luftvägsinfektioner.

Oja, det är bra, så hoppas jag många tänker framöver. Oavsett covid eller inte. Jobbar du hemifrån nu eller har ni tidigare gått tillbaka till arbetsplatsen?
Citera
2021-09-07, 15:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jo, vi har över en miljon konstaterat smittade i Sverige, och av dessa ligger antalet döda och IVA-vårdade på 2-3%. Ytterligare kanske 5-10% som fått olika grad av postcovid, mer är det inte.

Den överväldigande majoriteten av alla smittade har inte blivit speciellt sjuka eftersom de har ett fungerande immunförsvar. Jag är en av dem.

Ja och du har ingen statistik på hur många av de som blivit allvarligt sjuka hemma!

Har flera bekanta som låg utslagna i veckor hemma.

Du är en riktig pro-vazzer.

Allt vrids till din fördel.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Du vill inte vaccinera barnen. Då återstår frågorna som du valde att inte svara på?

Som är ?
Citera
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Finns det någon särskild tanke bakom det till synes slumpmässiga datumet 29 september? Varför inte sista september eller första oktober? Eller 3 veckor från nu dvs 28 september? Tänkte om det är något särskilt evenemang precis i anslutning till det datumet. Till exempel som den första lättnaden den 1 juni, dagen efter finalen i Svenska Cupen för herrar.

Det följer väl någotsånär planen för att lätta restriktionerna som lades fram i våras.

-
Citera
2021-09-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ja och du har ingen statistik på hur många av de som blivit allvarligt sjuka hemma!

Har flera bekanta som låg utslagna i veckor hemma.

Du är en riktig pro-vazzer.

Allt vrids till din fördel.
Pro-vazzer vet jag inte vad det är.

Klarar man sig själv utan att besöka sjukhus har man inte varit allvarligt sjuk. Det är klart att det kan vara jobbigt att ligga hemma, men det positiva är att man får med sig en stark naturlig immunitet mot viruset vilket hjälper oss alla.
Citera
2021-09-07, 16:02
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Inga bevis för det.

Det är en enorm risk att släppa på allt, speciellt allt på en gång.

Det kommer inte gå bra nej, 6 månader håller immuniteten och personer har blivit vaccinerade sedan december.

De ansåg väl att de måste snabba på dödsfallen i Sverige och det här blev en bra lösning.

Det blir härligt i rusningstrafiken för de som tvingas tillbaka till jobbet nu!

Alla större företag i världen avvaktar till nästa år med att öppna kontor.
Då pratar vi om världens mest framgångsrika företag.

Men i Sverige ska vi nu återgå till det normal!
Kör på för i helvete!
Kan inte vänta till att få rätt igen!
Ja Sverige är alltid extremt på alla sätt. Det är vansinnigt att ta bort alla restriktioner nu inför hösten då smittspridningen kommer att öka. Antar att man gör detta för att få ännu fler att ta vaccinet (som ännu inte är testat ordentligt) och smyga in vaccinpass.
Citera
2021-09-07, 16:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det kommer bli fler dödsfall ifall restriktionerna slopas.

Vi måste upp i 90%.
Ja men det blir ju mest blattar och foliehattar som kommer att råka illa ut.

Inget jag kommer att ligga sömnlös över…
Citera
2021-09-07, 16:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Du har så fel. Fortfarande är de som har dött av covid, äldre personer (90% har varit över 85 år) och personer med underliggande sjukdomar. Är man hyfsat ung och frisk kommer man med all sannolikhet inte att dö av covid, eller ens bli svårt sjuk. Det gäller även för ovaxade, naturligtvis.

Men nu diskuterade vi sjukhusvård och då är det som jag säger. Mer än hälften är under 60 år och ovaccinerade.
Citera
2021-09-07, 16:08
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
ja om 3 år så kommer alla vaccinerade att dö.
men de tråkigt att vuxna människor som är icke vaccinerade ska tvingas arbeta på kontor eller pendla till skolan.

jag tycker att det bästa är att dela upp världen med vaccinerade på ena sidan och ovaccinerade på andra sidan.

Ja eller så får alla icke vaccinerade starta egna bolag och göra precis som de vill.

Mitt bolag mina regler, ditt bolag dina regler.

Större bolag: inget vaccin du är inte välkommen. Eller vaccinera dig och du är välkommen in/tillbaka på kontoret/krogen/festivalen/ evenemanget

Mindre bolag som jobbar hemma: Du är välkommen att träffa mig online eller träffa mig på mitt kontor i sovrummet
Senast redigerad av santos_deville 2021-09-07 kl. 16:10.
Citera
2021-09-07, 16:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nuvarande vacciner kan inte stoppa delta-varianten, oavsett hur många som vaccineras.

Citat från Fortune, 4:e augusti 2021:
Vaccines targeting the highly transmissible Delta variant may now be needed, given its ability to infect people with fading immunity and potentially increased severity, researchers leading a large English study of COVID shots said.
A third wave of English cases has been driven by the Delta strain among both unvaccinated people—especially those aged 12 to 24—as well as some people who had received COVID shots, according to authors of a study of samples from about 98,000 people in England. The effectiveness of vaccines at stopping infection during the study period fell to 49%, the researchers estimated, down from 64% in a month earlier. Vaccines’ protection against development of COVID symptoms was 59%, down from 83%.
...
Despite the losses, current vaccines continue to give a relatively high degree of protection, the researchers from institutions across the U.K. said. Fully immunized people were three times less likely to catch Delta than non-immunized peers, and less likely to suffer bouts of symptomatic COVID-19 or to pass the virus on to others if they did get infected, according to the study.
Vaccineringen gör nytta genom att dom dämpar smittspridningen. Men nuvarande vaccinerna kan inte kväsa smittspridningen.

Vaccineringen misslyckades när man tillät resenärer från Indien att anlända till Europa.

Vad kan man göra nu?

Citat från Fortune:
“Development of vaccines against Delta may be warranted,” in the light of evidence that the strain’s spike protein has mutated to a point where antibodies raised by current shots are becoming less effective, the researchers said.
Ifall nya vacciner blir tillgängliga, så får man börja om från början med vaccineringen. Och man få se till att inte sabotera vaccineringen genom att hålla dörrarna öppna för nya varianter utifrån.

Då får man väl stänga ned igen då. Skönt att regeringen kan avsluta pandemin så här i vart fall. Skönt får vården att slippa behöva vårda coronasjuka nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in