2021-09-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja ja kalla det vad fan du vill

Kalla vadå för något "vad fan jag vill"?

Du påstår att pedofilen är kallad till förhandlingen. Så vilket aktbilaga utgör pedofilens kallelse?
Eller ljuger du?

Så bra koll som du påstår dig ha om pedofilens alla göranden, så vet du väl ändå om avskummet är kallat eller inte?
Nej, du har egentligen inte koll på någonting. Du bara hittar på och ljuger om allt. Bara häromdagen försökte du göra gällande att du alltid hade rätt i allt. Åsså har vi nu här bara ännu ett exempel på all skit och alla lögner du sprider. Pedofilen är inte kallad.

Pedofilen är inte kallad för ingen vill ha honom där. Esbjörn kommer helt säkert att spy galla på honom om han vågar sig dit.

Så, du är alltså så feg att du varken vågar dig till förhandlingen eller satsa några pengar på Esbjörn. Du var visst inte mycket för en pedofil eller gamling att luta sig emot när det blåser lite. Lika feg som pedofilen. Springer och gömmer sig så fort det hettar till lite.

Utan att ha en aning om nånting så skrävlar du över att jag skall möta pedofilen i domstolen, trots att han inte ens är kallad, och du är illa upprörd över att jag kallar pedofilen för pedofil trots att han är dömd i två instanser för att försökt våldta ett barn, men själv kommer du alltså inte trots allt ditt skrävlande å dyka upp i domstolen och kalla Ebba för alla invektiv du vräker ur dif! Du är en feg råtta. Varför lever du inte upp till vad du förväntar dig av andra, du kan stå där i domstolen och kalla Ebba för bondfångarfitta inför alla och visa hur rakryggad du är. Men nej. Fy fan vilken ynklig liten råtta du är!
2021-09-07, 00:34
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Nu är det ju så att Esbjörns första ombud, ja, pedofilen alltså, som tekniskt sett fortfarande är Esbjörns ombud, eftersom hans försök att smita inte tilläts av domstolen, inte ens det klarade han av, det misslyckade psykfallet, är dömd för försök till våldtäkt på barn. Han tvingade hennes ansikte mot sitt skrev. Han tryckte ner henne på sängen och försökte ha sex med henne. Därav pedofil. Därtill är han dömd för misshandel av samma flickebarn, pedofilen hettade upp en kniv och brände flickebarnet på hennes ben, inpå hennes bara hud. Ren tortyr. Därav psykopat. Att han sedan har misshandlat henne med slag och förstört hennes tillhörigheter, som att klippa sönder hennes laddsladdar till telefon och padda är ju bara ännu mer bekräftelse på att han är en psykopat.

Hur Esbjörn kunde välja ett sådant avskum till ombud är en gåta. Att Esbjörn inte brydde sig när han uppmärksammades på saken är en gåta. Att Esbjörn fortfarande till denna dag inte återkallat avskummets, pedofilens, fullmakt, är en gåta. Den enda slutsats man kan dra, är att Esbjörn, precis som andra här i tråden, har någon viss fäbless för pedofiler.

Tack kubun, för att du uppmärksammar oss på dessa saker, och inte låter oss glömma vad det är för avskum som Esbjörn, fortfarande, har som ombud.
Jaha hur ska du ha det egentligen? I ena inlägget raljerar du och påstår, som vanligt falskeligen att han inte av domstolen är välkommen och sen kort efter i detta inlägg ändrar dig till att de tvingar honom kvar och såklart även det lika falskt. Du är så snurrig så du slår allt i snurrväg och du det är faktiskt din enda möjlighet att stå rakt upp likt snurror på snurrors vis. Efter rättegången sen är det över med ditt snurrande och då faller du platt till marken. Så nu vet du ditt öde som regnbågsjäntan dragit dig till - grattis ditt spektakel.

Våldtäktsförsök ensam med en späd liten jänta på 15 år - hur fan lyckades hon undkomma? Kan du inte beskriva det också JB är oskyldigt dömd. Det är min fulla övertygelse och han kommer antagligen till slut efter att denna "husaffär" rättsligt avklarats att få sin resning beviljad och tacka pridetösen för det. När all krutrök till slut lagt sig i detta så ska du få se hur fulebba till slut har lyckats åstadkomma sååå mycket gott fastän hennes intention och ambition från början varit den motsatta. Gud ske pris - ja Gud är verkligen god - eller så är det rätt å slätt fråga om karma. Slutet gott allting gott - amen!
2021-09-07, 00:51
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Kalla vadå för något "vad fan jag vill"?

Du påstår att pedofilen är kallad till förhandlingen. Så vilket aktbilaga utgör pedofilens kallelse?
Eller ljuger du?

Så bra koll som du påstår dig ha om pedofilens alla göranden, så vet du väl ändå om avskummet är kallat eller inte?
Nej, du har egentligen inte koll på någonting. Du bara hittar på och ljuger om allt. Bara häromdagen försökte du göra gällande att du alltid hade rätt i allt. Åsså har vi nu här bara ännu ett exempel på all skit och alla lögner du sprider. Pedofilen är inte kallad.

Pedofilen är inte kallad för ingen vill ha honom där. Esbjörn kommer helt säkert att spy galla på honom om han vågar sig dit.

Så, du är alltså så feg att du varken vågar dig till förhandlingen eller satsa några pengar på Esbjörn. Du var visst inte mycket för en pedofil eller gamling att luta sig emot när det blåser lite. Lika feg som pedofilen. Springer och gömmer sig så fort det hettar till lite.

Utan att ha en aning om nånting så skrävlar du över att jag skall möta pedofilen i domstolen, trots att han inte ens är kallad, och du är illa upprörd över att jag kallar pedofilen för pedofil trots att han är dömd i två instanser för att försökt våldta ett barn, men själv kommer du alltså inte trots allt ditt skrävlande å dyka upp i domstolen och kalla Ebba för alla invektiv du vräker ur dif! Du är en feg råtta. Varför lever du inte upp till vad du förväntar dig av andra, du kan stå där i domstolen och kalla Ebba för bondfångarfitta inför alla och visa hur rakryggad du är. Men nej. Fy fan vilken ynklig liten råtta du är!
Ha ha ha likt fulebba så fular du också med hur du citerar - hm...undrar varför...nä det gör jag inte. Jag förbehåller mig rätten att rätta till din stympade fulcitering
Citat:
]Ja ja kalla det vad fan du vill men du kommer å få möta honom f2f om du vågar dig fram och (hi, hi) får tillträde till rättssalen och ja...nej jag har faktiskt inte läst en enda av alla aktbilagor fullt ut utan bara tillhandahållit dem till tråden och det trots alla dina försök att obstruera genom en massa ovidkommande förlöjligande om att jag skulle gå bet på den uppgiften.

Antagligen är han väl inte kallad av den anledningen att han just inte behöver inställa sig utan är fri att välja. Spelar i överlägsen stil lite utom toton så att säga och som han minsann är så välförtjänt utav eftersom han så grovt förtalats har av kärandeparten. En fin gest mot Johann från rätten - det må man då säga - härligt
Stämmer det att kallade måste infinna sig medan det för JB är valfritt? Å ja jag har alltid rätt då jag tar till mig rättelser och är mäkta glad för dem - så tack för din angående kallelsen fastän den ju var av marginell betydelse (din käpphäst för någon minut). verkade också kontraproduktivt då det ju kom fram att JB ju är privilegierad gentemot övriga aktörer i detta med att närvara
2021-09-07, 00:51
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ja ja kalla det vad fan du vill men du kommer å få möta honom f2f om du vågar dig fram och (hi, hi) får tillträde till rättssalen och ja...nej jag har faktiskt inte läst en enda av alla aktbilagor fullt ut utan bara tillhandahållit dem till tråden och det trots alla dina försök att obstruera genom en massa ovidkommande förlöjligande om att jag skulle gå bet på den uppgiften.

Antagligen är han väl inte kallad av den anledningen att han just inte behöver inställa sig utan är fri att välja. Spelar i överlägsen stil lite utom toton så att säga och som han minsann är så välförtjänt utav eftersom han så grovt förtalats har av kärandeparten. En fin gest mot Johann från rätten - det må man då säga - härligt

Å du kom ihåg att jag får reda på det av JB om du verkligen vågade konfrontera honom jag tror det inte men vi får väl se - har du spelat på Ebbavinst förresten?

Jaaa man har varit tacksam över att du tillhandahöll alla aktbilagor tingsrätten har.
Så det inte skulle bli tjafs och påståenden utan det var bara läsa innantill vad som stod.
Kom någon med en lögn bara smälla på fingrarna och hänvisa till bilaga si och så.
Alla skulle veta exakt vilka fakta som finns och inte sväva ut i fantasier.
Alla skulle veta exakt vilka fakta som domstolen kommer avkunnar domen på.

Så har du inte själv ens läst vilka fakta som finns i målet, vilka bevis som finns, vilka grunder stämningen vilar på, vad inlagorna innehåller och vad domstolen har att döma efter.
Svävar själv ut i oväsentligheter, fria fantasier och håller Binninge om ryggen!

VA FAAN HÅLLER DU PÅ MED?
LÄS DINA EGNA AKTBILAGOR SÅ DU VET FAKTA!
PS: kommer inte föda trollet mer då du endast är en Binningelakej.
2021-09-07, 00:57
Medlem
Citat:
Jaha hur ska du ha det egentligen? I ena inlägget raljerar du och påstår, som vanligt falskeligen att han inte av domstolen är välkommen och sen kort efter i detta inlägg ändrar dig till att de tvingar honom kvar och såklart även det lika falskt. Du är så snurrig så du slår allt i snurrväg och du det är faktiskt din enda möjlighet att stå rakt upp likt snurror på snurrors vis. Efter rättegången sen är det över med ditt snurrande och då faller du platt till marken. Så nu vet du ditt öde som regnbågsjäntan dragit dig till - grattis ditt spektakel.

Våldtäktsförsök ensam med en späd liten jänta på 15 år - hur fan lyckades hon undkomma? Kan du inte beskriva det också JB är oskyldigt dömd. Det är min fulla övertygelse och han kommer antagligen till slut efter att denna "husaffär" rättsligt avklarats att få sin resning beviljad och tacka pridetösen för det. När all krutrök till slut lagt sig i detta så ska du få se hur fulebba till slut har lyckats åstadkomma sååå mycket gott fastän hennes intention och ambition från början varit den motsatta. Gud ske pris - ja Gud är verkligen god - eller så är det rätt å slätt fråga om karma. Slutet gott allting gott - amen!

Ja, att du är en naiv idiot var ingen överraskning. Jag läste resningsansökan som postades i tråden om pedofilen. Som pedofilen skrivit själv. Det var något av det mest taffliga jag sett. Lika skrattretande som anmälningarna mot Sjönäras mäklare. Kalle Anka hade gjort ett bättre jobb. Men det är ju inte heller någon överraskning. Pedofilen saknar ju all form av juridisk skolning. Pedofilen är ju en psykopat, och att sådana har lite väl höga tankar om sig själva är ju inte heller någon nyhet. Bara ännu ett exempel på psykopatin hos pedofilen.

Hur hon lyckades undkomma? Ja men vad fan tror du? Ärthjärna! Han får inte resning Därav våldet, misshandeln och tortyren. Där gick han med sina lustar efter ett flickebarn, som han försökte sätta på, men som den råtta han är kan han inte prestera, det gäller så klart på alla plan, ingen resning, ingen resning, han kan inte prestera nånstans, åsså slutar det med våld, misshandel, tortyr och att förstöra saker istället. När han inte kan sätta på flickebarnet i sitt eget hem, så torterar han henne. När han inte kan vinna någonting juridiskt, så idiotförklarar han sin egen klient och motbevisar sedan sig själv. Allt slutar bara i katastrof, varje gång. Några resningar har han aldrig fått till och kommer aldrig få till. Han kan försöka hur många gånger som helst, och kommer att misslyckas varenda.

Till förhandlingen i oktober är han inte kallad, för ingen vill ha honom där. Så enkelt är det. Det är bara du som sprider en massa lögner!

Och du är för feg för att dyka upp och agera så som du gnäller om att andra skall göra. Seså, visa nu att du står upp för dina egna ideal, och åk till förhandlingen och kalla där Ebba för bondfångarfitta. Eller är du bara en feg råtta som inte vågar göra vad du gnäller om att andra skall göra?
2021-09-07, 01:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Jaaa man har varit tacksam över att du tillhandahöll alla aktbilagor tingsrätten har.
Så det inte skulle bli tjafs och påståenden utan det var bara läsa innantill vad som stod.
Kom någon med en lögn bara smälla på fingrarna och hänvisa till bilaga si och så.

Så har du inte själv ens läst vilka fakta som finns i målet, vilka bevis som finns, vilka grunder stämningen vilar på, vad inlagorna innehåller och vad domstolen har att döma efter.
Svävar själv ut i oväsentligheter, fria fantasier och håller Binninge om ryggen!

Enkelt svar på en korkad fråga från en av trådens dummaste. För mig är denna "husaffär" ingen juridisk sak utan moralisk, etisk och estetisk...ja även av religiös natur. Jag behöver inte läsa om alla juridiska krumbukter som skojarebba med anhang fått till. Det finns en högre rätt än svenskt rättsväsende som fällt en dom och det är den jag för alltid har att hålla mig till och mitt råd till dig är att ödmjukt göra detsamma och rädda dig ur denna världens eldsvåda. Ja så, eller så går det dig som det gick för kärringen som som i all hast kom sig för att, som endaste ting, rädda eldgaffeln när hennes hus brann ner.
2021-09-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68

Väl talat! Precis så är det!
Och precis så här visste vi att det skulle bli. Lögnerna flödade redan innan, och de flödar nu också. Råttan tror att hen kan ljuga och hänvisa till dokument och att ingen skall genomskåda hens lögner. Hen fattar inte att vi förnuftiga inte är lika lata och okunniga som hen. Hen fattar inte att vi faktiskt är pålästa och vet vad vi talar om i ärendet.

Pedofilen är inte kallad i målet. Ingen vill ha honom där. Han får söka sig en plats på läktaren precis som övriga besökare. Råttan kommer dock inte våga sig dit, har råttan redan avslöjat.

Ebba kommer att sopa mattan med Esbjörn i domstolen. Om det nu går så långt. Något säger mig att Esbjörn kommer att göra allt för att undvika huvudförhandling. Det återstår att se om han kan erbjuda Ebba en tillräckligt bra lösning för att hon skall acceptera den så Esbjörn slipper förnedringen som pedofilen har bäddat åt honom.
2021-09-07, 01:49
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Enkelt svar på en korkad fråga från en av trådens dummaste. För mig är denna "husaffär" ingen juridisk sak utan moralisk, etisk och estetisk...ja även av religiös natur. Jag behöver inte läsa om alla juridiska krumbukter som skojarebba med anhang fått till. Det finns en högre rätt än svenskt rättsväsende som fällt en dom och det är den jag för alltid har att hålla mig till och mitt råd till dig är att ödmjukt göra detsamma och rädda dig ur denna världens eldsvåda. Ja så, eller så går det dig som det gick för kärringen som som i all hast kom sig för att, som endaste ting, rädda eldgaffeln när hennes hus brann ner.

Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden.
De äga den förmåga till rättvisa som hör gudsriket till.
De saktmodiga kommer få inträda i himmelriket och sitta vid Jesus sida.
Dessa är utvalda som Jesu lärjungar och är av gud välsignade.

Denna fastighetsaffär är en juridisk process där Svea rikes lag skipar rättvisa.
Svea rikes lag bygger på den bibliska rättvisan och dess lagar.
JB är Sveriges äldsta lag och reglerar ägande, försäljning och köp av mark och hus.
Den går tillbaka till de bibliska lagarna om ägandet av jordbruk och mark.
De latinska orden används ännu, då den katolska kyrkan nedtecknade lagarna.
Så ja det gäller juridiska rättvisan enligt biblisk rättsskipning där moral hålls högt.

PACTA SUNT SERVANDA! Är både juridiskt, bibliskt, moraliskt och etiskt rätt.
2021-09-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Man skall kanske gå ut med en varning i Uppsala till alla föräldrar som har döttrar under 15 år. Pedofilen är på ingång.

Om det är 70/30 i EBs favör så är det Esbjörnssidan som har bästa oddset, men det fattade du visst inte.
Jag skulle tycka det är dags att utfärda en varning om alla fula fiskar som trålar de äldres fastigheter i Sjönära fastigheter och andra lägen som utgör en frestelse.

Vi ser hur bostäder har blivit attraktiva byten, också för hårdföra politiker. Vi har Ekerö som nytt exempel. Där en kvinna får ett skambud om att köpa hennes fastighet med trassliga bygglov, som nu är svartbygge utan bygglov, eftersom byggloven inte följts av hennes far. I en svår situation som uppstått, där politiker säger nej, när de lika gärna kunde säg ja, och hjälpa henne. Det är politiker som utnyttjar en kvinnas trångmål, och aktivt förvärrar hennes situation. I syfte att köpa hennes fastighet till underpris.

Det är kvinnlig list, och barfotajuridik från polaren Theo, om hur ett oskyldigt kontrakt är bindande enligt JB, som är det garn Esbjörn fastnar i. På Ekerö missbrukar man hot om viten för att köpa billigt. I Marielund har vi en partiledare för KD, som tidigare bökade i kommunal verksamhet, där hon lärt sig om viten. Hon tar i så att hon borde kräkas när en gubbe ska tvingas till lydnad, i hot om vite på 400.000 kronor

Politiker som använder hot om viten, verkar vara ett populärt verktyg mot olydiga medborgare. Vite blir deras ersättning för att erlägga likvida medel!!!

Viten är något som också Ebba lärt sig när hon jobbade kommunalt. Nu nyttjar hon vite, privat. I stämningsansökan ber hon domstolen att tvinga Esbjörns presentera ett köpebrev med hot om vite 400.000!!!

En sak man inte normalt yrkar på i tvist mot privatperson!!!

Vite använder man sig av mot olydiga medborgare som inte följer lov och beslut från myndigheter, och oftast i immateriella rätten där en förlorande motpart i tvist fortsätter med den verksamhet hen är stämd att upphöra med.

Jag tror inte det var meningen att detta köp skulle gå till huvudförhandling. Det var en stämningsansökan ämnad att få Esbjörn så rädd att han ger med sig och plitar ner alla sina namn en gång till på ett köpebrev, med vittnen närvarande.

Diskussion pågår i tråden, om det är fastställelse eller fullgörelse Ebba Busch vill ha, eller både och, med sin konstiga talan om bättre rätt till Esbjörns fastigheter, med stöd av ett hävt avtal.

Tvisten är ett kontraktsbrott att hantera, oavsett om Ebba Busch vill uppfatta det. Theo gav Ebba rådgivning att betala handpenning. Sen kröp Theo ner under en sten och Ebba fick ingen rådgivning om att erlägga köpeskilling. Den prestationen hon måste ha fullgjort för att ha en rättslig grund, tillräcklig för framgång i en talan om bättre rätt.

Vid hävning behöver man inte prestera. Jag tolkar det som att hon accepterat tidigare hävningar, när hon inte fullgör sin prestation. Lika konkludent agerande som när hon stärkte avtalet genom att betala handpenning. Handlingar säger ju mer än ord.

Ebba har inte presterat den väsentligaste delen av avtalet som hade gett hennes talan om bättre rätt goda chanser till seger.

Min fråga till dig, är om Ebbas talan om bättre rätt har en rättslig grund, efter att avtalet är hävt?
Senast redigerad av Vresrosen 2021-09-07 kl. 09:40.
2021-09-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Står det inte minsann att mamma Busch är utbildad jurist! Då vet hon exakt vad hon ska säga och inte säga i rätten.
Man kan undra vilka råd hon bistått dottern med under fastighetsdebaclets gång...
Just det. Innan dom skred till verket så kan man misstänka planerna på att manövrera till sig påskriften till Esbs egendom gjordes upp av Ebba, Mari-Linn hemma vid jurist-mamman Helenas köksbord. Ensamma utsatta 81-åriga Esb, hade inte en chans att värja sig.

Fövr, verkar både Ebba och hennes mamma lida av psykisk ohälsa. Ärftligt?

Under tonåren var hon deprimerad och har beskrivit det som att hon gick in i väggen under sista året på gymnasiet.[5] Hennes politiska engagemang väcktes av den negativa erfarenhet som hennes mormor haft med hemtjänsten.[6] Hennes mor har också varit sjukskriven för stress. Mammans negativa möte med Försäkringskassan och den offentliga sektorn beskriver hon också som en drivande faktor för hennes politiska engagemang.[6]

I valet fick Busch 1 679 personröster vilket var betydligt fler än von Essen som fick 220.[18]
(?)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ebba_Busch

Mina dollar på att Ebba kuppades in på kommunalrådsposten med 1 679 personröster (mot 220 ?) från Livets ord där hon sannolikt har sina trognaste in i kaklet supportrar. Intressant såtillvida att trots hennes brist på reflektion och ödmjukhet ändå lyckats manövrera sig fram till maktens grytor. Det förklarar även varför endast Ebba kan (än så länge₩ sitta kvar på partiledarposten trots hennes unikt grova brottslighet.

Lek med tanken att någon av dom andra partiledarna betett sig så illa som Ebba så framstår det som fullständigt otänkbart. Tror förklaringen ligger i hennes medhavda svans från Livets ordtiden backar henne hur kriminellt hon än beter sig. En undran är om KDs rättspolitiske talesperson lagföraktande Andreas Carlson varit medlem i eller gått Livets ord skola)?

Att livets ord vid Ebbas tid på skolan praktiserade en citat: , auktoritär styrning och obarmhärtig syn på sjukdom och fattigdom” slut citat, tycker man går igen i den auktoritära, obarmhärtiga behandling av den kognitivt nedsatta och djupt kränkta åldringen Esbjörn
Senast redigerad av 90510 2021-09-07 kl. 09:54.
2021-09-07, 11:03
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Just det. Innan dom skred till verket så kan man misstänka planerna på att manövrera till sig påskriften till Esbs egendom gjordes upp av Ebba, Mari-Linn hemma vid jurist-mamman Helenas köksbord. Ensamma utsatta 81-åriga Esb, hade inte en chans att värja sig.

Fövr, verkar både Ebba och hennes mamma lida av psykisk ohälsa. Ärftligt?

Under tonåren var hon deprimerad och har beskrivit det som att hon gick in i väggen under sista året på gymnasiet.[5] Hennes politiska engagemang väcktes av den negativa erfarenhet som hennes mormor haft med hemtjänsten.[6] Hennes mor har också varit sjukskriven för stress. Mammans negativa möte med Försäkringskassan och den offentliga sektorn beskriver hon också som en drivande faktor för hennes politiska engagemang.[6]

I valet fick Busch 1 679 personröster vilket var betydligt fler än von Essen som fick 220.[18]
(?)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ebba_Busch

Mina dollar på att Ebba kuppades in på kommunalrådsposten med 1 679 personröster (mot 220 ?) från Livets ord där hon sannolikt har sina trognaste in i kaklet supportrar. Intressant såtillvida att trots hennes brist på reflektion och ödmjukhet ändå lyckats manövrera sig fram till maktens grytor. Det förklarar även varför endast Ebba kan (än så länge₩ sitta kvar på partiledarposten trots hennes unikt grova brottslighet.

Lek med tanken att någon av dom andra partiledarna betett sig så illa som Ebba så framstår det som fullständigt otänkbart. Tror förklaringen ligger i hennes medhavda svans från Livets ordtiden backar henne hur kriminellt hon än beter sig. En undran är om KDs rättspolitiske talesperson lagföraktande Andreas Carlson varit medlem i eller gått Livets ord skola)?

Att livets ord vid Ebbas tid på skolan praktiserade en citat: , auktoritär styrning och obarmhärtig syn på sjukdom och fattigdom” slut citat, tycker man går igen i den auktoritära, obarmhärtiga behandling av den kognitivt nedsatta och djupt kränkta åldringen Esbjörn
Det sista du skriver tror jag är någon form av grundbult i hela denna sopa. Faktumet att Ebba är uppvuxen i tron att tillhöra en högre stående grupp. En grupp som vet den sanna sanningen. Att Ebba till och med tillhör eliten av denna grupp förstärker bara hennes tro på sin egen elitismen ännu mera.

Ebba såg ett hus och det blev för henne självklart att det var hennes, det passar ju hennes livspussel så bra, tänk vad smidigt med farmor och mormor så nära. Dessutom sköttes det inte om och ägaren var gammal. Ebba(med anhang) raddar för sig själva upp en massa argument till varför det vore bättre om huset var Ebbas.

Med dessa argument i ryggen rättfärdigar Ebba att tjata och använda fulknep, (fulknep= restaurera inte renovera, bevara inte hugga ner, få Esbjörn att tro att han alltid var välkommen, osv osv). I Ebbas värld helgar ändamålen medlen. För visst är Esbjörn lite snurrig, men efter honom ska ju Matz ärva. Och han kommer troligtvis inte att ta bättre hand om huset.

Då är det ju så mycket bättre att det är Ebbas. Föresten är Esbjörn så gammal att han inte behöver så mycket pengar. Han har ju inga barn som ska ärva. Och det är faktiskt bättre att Ebba lägger pengar på renovering, istället för som arv till Esbjörns brorsbarn.
2021-09-07, 11:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag skulle tycka det är dags att utfärda en varning om alla fula fiskar som trålar de äldres fastigheter i Sjönära fastigheter och andra lägen som utgör en frestelse.

Min fråga till dig, är om Ebbas talan om bättre rätt har en rättslig grund, efter att avtalet är hävt?

Pacta sunt servanda!

Rätten har att ta ställning till följande.
Har det ingåtts ett avtal. Ja
Är avtalet giltigt. Ja
Har någon försökt att häva avtalet.?
Det finns vissa tvivel om att Esbjörn har hävt avtalet i tid och på ett riktigt sätt, men för att inte tjata om detta så kan vi låtsas som att rätten tycker att Esbjörn har gjort detta.
Har Esbjörn haft en giltig orsak att häva avtalet?

Den sista frågan är central för hur rätten kommer att döma.

Om domstolen bedömer att hävningen var tillräckligt tydlig så skall den även leva upp till väsentlighetskravet.

12.3 Hävning
12.3.1 Förutsättningar för hävning (väsentlighetskravet)
(1) En part kan häva ett avtal om motparten gjort sig skyldig till väsentligt avtalsbrott.

2)Vid väsentlighetsbedömningen ska samtliga omständigheter beaktas, däribland om

(a)avtalsbrottet leder till att den drabbade parten går miste om det som parten huvudsakligen hade rätt att förvänta sig enligt avtalet,

(b)om den avtalsbrytande parten vid tiden för avtalets ingående eller vid tiden för avtalsbrottet borde ha insett avtalsbrottets betydelse för den drabbade parten,

(c)avtalsbrottet är avsiktligt eller vårdslöst,

(d)avtalsbrottet rubbar förtroendet mellan parterna,

(e)avtalsbrottet inte är den egentliga anledningen till hävningen,

(f)den drabbade partens intressen kan tillgodoses genom andra påföljder än hävning, och om

(g)den avtalsbrytande parten drabbas oproportionerligt hårt av hävning.

https://www.avtalslagen2020.se/Section/12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in