2021-09-07, 06:16
Medlem
Surtrutens avatar
Stor risk för variant som vaccinen inte biter på

Ju mer vaccinerade personer umgås med ovaccinerade, desto högre blir risken att det uppstår en virusvariant som vaccinerna inte biter på.

– Jag skulle inte bli förvånad om vi är där om ett år, säger Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi.
https://tt.omni.se/stor-risk-for-variant-som-vaccinen-inte-biter-pa/a/k68nw9

Edit
Där var jag sen, men länk utan betalvägg i alla fall.
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-07 kl. 06:21.
Citera
2021-09-07, 06:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dock tror jag många arbetsgivare inte kommer följa sådana råd från FHM. De kommer själva fatta besluten om att då flertalet av deras anställda är vaccinerade så är risken för allvarlig sjukdom hos dessa radikalt minskad och de kommer kräva att deras anställda är på deras företag och inte jobbar hemifrån.

Så ser läget ut där jag arbetar och jag tror det är motsvarande på de flesta arbetsplatser.
De som är ovaccinerade tror de kommer vaccinera sig snarast för att inte riskera bli sjuka och de som ändå inte vaccinerar sig får väl bli sjuka.
Jag tror gränsen går vid 30:e september sedan börjar återtåget till arbetsplatserna över landet. Oavsett vad FHM anser.
Det ser ju lite olika ut i olika företag hur man tänker kring distansarbete.
Bla. Ericsson kommer att fortsätta med distansarbete även efter pandemin.
https://sverigesradio.se/artikel/flera-foretag-raknar-med-mer-distansarbete-aven-i-host
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/teknikforetag-sa-fortsatter-vi-med-distansarbete-efter-pandemin-7012562
Citera
2021-09-07, 06:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det ser ju lite olika ut i olika företag hur man tänker kring distansarbete.
Bla. Ericsson kommer att fortsätta med distansarbete även efter pandemin.
https://sverigesradio.se/artikel/flera-foretag-raknar-med-mer-distansarbete-aven-i-host
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/teknikforetag-sa-fortsatter-vi-med-distansarbete-efter-pandemin-7012562
Jo jag vet att många större företag tänker så men troligen inte på mindre företag.
Där kommer återtåget ske och hos oss började det direkt efter semestern och flertalet var då inte ens fullvaccinerade.
Så vad FHM går ut med tror jag inte tas om hand mera ute på företagen utan där är det mest egna regler för hur företaget ska fungera. Troligen kommer de ovaccinerade känna av ett stort tryck från övriga om att de också bör vaccinera sig.
Citera
2021-09-07, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
De 1000-tals gamlingar som dog morfin-döden efter triage är fortfarande inräknade i statistiken. Du kan dra dina egna slutsatser med tanke på detta. Vidrigt.
Det har jag redan gjort! Svinigt av läkare sjuksköterskor och annan vårdpersonal att medverka till det!
Citera
2021-09-07, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Den danska studien hade väl ett urval som var för litet, så att resultaten inte hade statistisk signifikans. Då var det en massa fårskallar i tråden som felaktigt tolkade som "bevis för att munskydd inte fungerar".

Den korrekta slutsatsen vore ju naturligtvis istället "med det lilla urval som användes i den danska studien så kunde man inte påvisa att munskydd fungerade, så därför behöver vi mer data och ett större urval".

Och det fick vi med denna nya studie, som visar på en minskning i spridning, vilket naturligtvis är helt vad man kan förvänta sig.

Folk som inte tror att munskydd skulle ha någon effekt, tror dom även att det inte fungerar att nysa i armvecket heller?

Antagligen inte, de är nog den här sortens vidriga människor som går runt och nyser rakt ut bland folk på bussen. Låg IQ.
Du har nog rätt om det här med signifikansen. Det hade jag glömt.

Läser man hela studien i Bangladesh så verkar den peka två saker. Dels att kirurgmask (engångs) har en mätbar effekt, men också att tygmasker inte har någon mätbar effekt.

Om man ska kritisera studien för nåt så är det att man mäter det lustiga måttet "symptomatiskt seropositiv". Alltså att man både ska ha haft symptom och är seropositiv. Det gör ju att man inte kan särskilja om kirurgmasken minskar smittan, eller om den minskar upplevda symptom.

Om man tittar på tabell A15 och A16 så ser det ut som att det inte var någon minskning alls för personer under 50 år, men en signifikant minskning för äldre. Läser jag det rätt?

https://www.poverty-action.org/sites/default/files/publications/Mask_RCT____Symptomatic_Seropositivity_083121.pdf# page63
Citera
2021-09-07, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Vilka biverkningar ger en hemförsäkring ,kan ju vara bra och veta när man skall förnya försäkringen!

Kostnaden per månad drabbar mig hårdare än vad vaccineringen gjorde😉
Citera
2021-09-07, 07:26
Medlem
negrofobens avatar
Foliehattsfarsa gripen av polis.

Pappan tillsammans med 3 andra lättlurade idioter i Arizona greps då de trängt in på en skola och skulle göra ett envarsgripande av skolan rektor.

Anledningen var att sonen vid en smittspårning skulle sitta i karantän vilket pappan fått för sig bröt mot lagen.

Att det skulle vara olagligt hade han läst på bla Bitchute och andra foliehattssidor.

Idioterna livesände även sitt försök till att gripa rektorn.

Sjukt kul och ännu ett bevis på hur jävla blåsta och lättlurade dessa foliehattar är.
Citera
2021-09-07, 07:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Eftersom risken för vaccinationsskador är flera magnituder högre än risken vid Covid-19 i mitt fall så är valet enkelt.

Får man fråga hur du kommit fram till den fantastiska slutsatsen? Varför skulle just du reagera så starkt på vaccinet och så svagt på sjukdomen? Samtidigt har ju 70 tusen personer vårdats på svenskt sjukhus för sin covid19 och knappt några som en följd av biverkan till vaccinet...
Citera
2021-09-07, 07:34
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dock tror jag många arbetsgivare inte kommer följa sådana råd från FHM. De kommer själva fatta besluten om att då flertalet av deras anställda är vaccinerade så är risken för allvarlig sjukdom hos dessa radikalt minskad och de kommer kräva att deras anställda är på deras företag och inte jobbar hemifrån.

Så ser läget ut där jag arbetar och jag tror det är motsvarande på de flesta arbetsplatser.
De som är ovaccinerade tror de kommer vaccinera sig snarast för att inte riskera bli sjuka och de som ändå inte vaccinerar sig får väl bli sjuka.
Jag tror gränsen går vid 30:e september sedan börjar återtåget till arbetsplatserna över landet. Oavsett vad FHM anser.
Vår chef har redan gått ut med att det är egalt vad FoHM säger angående distansarbete. De som vill arbetar hemifrån året ut och de som vill vara på kontoret måste kontakta HR och motivera varför de skall vara där.

Det är nog primärt offentlig sektor som inväntar besked gällande FoHMs rekommendationer.
Citera
2021-09-07, 07:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Men det stämmer inte:
Det kan finnas viss risk att du blir sjuk i covid-19 trots vaccinationen. Du kan därmed smitta andra, även om du själv inte får några symtom. Därför gäller de grundläggande råden fortsatt även för dig som är vaccinerad

Att vaccinera hjälper inte för att undvika att smitta andra eller för att undvika att själv bli smittad. Både ovaxade och vaxade sprider smittan och riskerar att smittas.

Allt är inte svart eller vitt . Självklart finns inget vaccin som eliminerar smittspridningen men risken minskar. Att unga sällan avlider är sant men att bli ganska sjuk händer. En av mina anställda är runt 30 år och har behövt syrgas nu i några dagar. Vaccinet tar vi också för varandra .. det är ju som sagt även valfritt och vi kan då välja om vi vill va en del av bästa lösningen eller en del av problemet..
Citera
2021-09-07, 07:36
Medlem
vittne-xs avatar
Nu börjar det väl bli otrevligt....?

Sprang på en gammal skolkompis som jag inte sett på typ 30 år, hen jobbar inom forskning, så när vi fikade på stan hade vi ett långt snack om Covid-19 och hur långt man kommit där.

Jag fick då veta att i framtagande och utvecklande av kommande vaccinpass, finns det "punkter" som reserverats för genetisk data för bäraren.

Det är sen tidigare känt att en del svenskar har rester från Neanderthalare i sin kromosom 12 som i princip gör personen immun, men samtidigt finns det en annan kromosom också från Neanderthalare som förvärrar en infektion av Covid.

Alltså finns möjligheten att kommande vaccinpass kan ha optionen med genetisk kod, vilket då tangerar ett rasbaserat vaccinpass, behöver jag påminna om vad som hände på 30-talet...?
Citera
2021-09-07, 07:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Får man fråga hur du kommit fram till den fantastiska slutsatsen? Varför skulle just du reagera så starkt på vaccinet och så svagt på sjukdomen? Samtidigt har ju 70 tusen personer vårdats på svenskt sjukhus för sin covid19 och knappt några som en följd av biverkan till vaccinet...

Exakt . Antal anmälningar om vaccinskador finns att läsa på Läkemedelsverkets hemsida. Och det är väldigt få. Man har även använt ett ” gammalt ” beprövat adjuvans i Pfizer vet jag. Som inte har någon historia av ovanliga biverkningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in