2021-09-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
50/50 läge till gruppseger om vi vinner mot Grekland.
Hade missat helt hur förutsättningarna är. De 10 grupptvåorna tillsammans med 2 lag från Nations League ska slåss om endast 3 platser. Lång väg till VM om det blir så.

Nja, så farligt långt är det inte.

I playoffen spelar man en semifinal och final, singelmöten, vinner man båda går man vidare till VM. Det är bara ett möte, och de 6 lagen som är bäst rankade får hemmaplan. Vem som spelar hemma i finalen lottas dock.

Sverige bör placera sig bland de 6 bästa av dessa 12, alltså får vi hemmaplan mot ett rankingmässigt sämre lag. Det bör inte vara några problem att vinna den matchen.

Finalen dock bygger mycket mer på slumpfaktorer. Dels vem man möter, och dessutom om man lottas till att få hemmaplan. Känns som ett 50/50-läge.

Men visst vore det mycket skönare om vi bara vann gruppen.
Citera
2021-09-06, 19:44
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Nja, så farligt långt är det inte.

I playoffen spelar man en semifinal och final, singelmöten, vinner man båda går man vidare till VM. Det är bara ett möte, och de 6 lagen som är bäst rankade får hemmaplan. Vem som spelar hemma i finalen lottas dock.

Sverige bör placera sig bland de 6 bästa av dessa 12, alltså får vi hemmaplan mot ett rankingmässigt sämre lag. Det bör inte vara några problem att vinna den matchen.

Finalen dock bygger mycket mer på slumpfaktorer. Dels vem man möter, och dessutom om man lottas till att få hemmaplan. Känns som ett 50/50-läge.

Men visst vore det mycket skönare om vi bara vann gruppen.

Klart skönare skulle jag vilja säg. 1 plats av 4 känns ovisst. Även om det är rafflande i sig med playoff. Hemmaplansfördelen var bra plus att vi slipper värstingarna som typ Holland. Då har vi 50/50 till gruppvinst och går inte det så är det fortfarande 35/65. Skulle betyda att vi har 67% (optimistiskt?) chans om vi nu slår grekerna.
Citera
2021-09-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Inte den person jag initialt kommenterade i ämnet.
(FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod

Hur seg är du? Han menade självklart att Sverige bör vinna resterande matcher(Bortsett från Spanien borta) efter vinst mot Grekland borta och inte matematiskt.

EDIT: Ber om ursäkt, vet vilka som gör dessa inlägg från tidigare och vet att dom har koll på fotboll, kanske inte ligga uppenbart för dom som inte är på fotbollsforumet lika ofta.
Senast redigerad av Duffie 2021-09-06 kl. 20:00.
Citera
2021-09-06, 20:02
Medlem
Citat:
Klart skönare skulle jag vilja säg. 1 plats av 4 känns ovisst. Även om det är rafflande i sig med playoff. Hemmaplansfördelen var bra plus att vi slipper värstingarna som typ Holland. Då har vi 50/50 till gruppvinst och går inte det så är det fortfarande 35/65. Skulle betyda att vi har 67% (optimistiskt?) chans om vi nu slår grekerna.

Det värsta är om några storlag också kommer tvåa, typ Portugal eller Italien, och man får möta dem på bortaplan i finalmatchen i ett play-off. Eller borta mot typ Ryssland, Kroatien eller Serbien, vilket är ett inte alltför osannolikt scenario. Så ja, play-off känns svajigt.

Dock hemma mot Serbien eller Ryssland hade känts ganska behagligt. Tycker det är smått skandalöst att man löser en så väldigt fördelsgivande parameter som hemmaplan genom lottning. Hellre neutral plan eller dubbelmöten.

Grejar vi vinst mot Grekland på onsdag är jag rätt säker på att vi tar gruppsegern. Då krävs bara vinst mot Kosovo och Grekland hemma, och vinst Georgien borta. Det fixar Janne.

Allt annat än vinst på onsdag så tror jag dock att förstaplatsen är körd. Spanien kommer nog ta full pott resten av matcherna.
Citera
2021-09-06, 20:14
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Det värsta är om några storlag också kommer tvåa, typ Portugal eller Italien, och man får möta dem på bortaplan i finalmatchen i ett play-off. Eller borta mot typ Ryssland, Kroatien eller Serbien, vilket är ett inte alltför osannolikt scenario. Så ja, play-off känns svajigt.

Dock hemma mot Serbien eller Ryssland hade känts ganska behagligt. Tycker det är smått skandalöst att man löser en så väldigt fördelsgivande parameter som hemmaplan genom lottning. Hellre neutral plan eller dubbelmöten.

Grejar vi vinst mot Grekland på onsdag är jag rätt säker på att vi tar gruppsegern. Då krävs bara vinst mot Kosovo och Grekland hemma, och vinst Georgien borta. Det fixar Janne.

Allt annat än vinst på onsdag så tror jag dock att förstaplatsen är körd. Spanien kommer nog ta full pott resten av matcherna.

Det fetade. Verkar helt otroligt att det ska avgöras på det viset. För min del så förstår jag inte varför man ska baka in nations league lag in i leken. För närvarande Österrike och Wales som har dessa två bonusplatser. Hade kunnat lösas med 9 grupper, sämsta grupptvåan borta och sedan ett regelrätt dubbelmöte mellan övriga grupptvåor. Eller ännu hellre 15 lag från Uefa där de 10 grupptvåorna hade playoffat om 5 platser.

Tror också det är ganska klart i praktiken vid svensk seger mot grekerna vid närmre eftertanke.
Citera
2021-09-06, 21:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Är det målskillnad eller inbördes möte som avgör vid lika poäng?
Senast redigerad av bagarn29 2021-09-06 kl. 21:36.
Citera
2021-09-06, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Är målskillnad eller inbördes möte som avgör vid lika poäng?

Är väll målskillnad först sen inbördesmöten har jag för mig efter det typ antal kort eller något.
Citera
2021-09-06, 21:41
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Tiebreakers

Citat:
In league format, the ranking of teams in each group is based on the following criteria (regulations Articles 20.4 and 20.6):

Points (3 points for a win, 1 point for a draw, 0 points for a loss)
Overall goal difference
Overall goals scored
Points in matches between tied teams
Goal difference in matches between tied teams
Goals scored in matches between tied teams
Away goals scored in matches between tied teams (if the tie is only between two teams in home-and-away league format)
Fair play points
first yellow card: minus 1 point
indirect red card (second yellow card): minus 3 points
direct red card: minus 4 points
yellow card and direct red card: minus 5 points
Drawing of lots by the FIFA Organising Committee
Citera
2021-09-06, 21:46
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Är väll målskillnad först sen inbördesmöten har jag för mig efter det typ antal kort eller något.

Spanien 5 matcher 10 p + 6

Sverige 3 matcher 9 p + 5

Matchen på onsdag är avgörande för hur chans Sverige har att gå till VM direkt.
Citera
2021-09-06, 21:52
Avslutad
Citat:
Spanien 5 matcher 10 p + 6

Sverige 3 matcher 9 p + 5

Matchen på onsdag är avgörande för hur chans Sverige har att gå till VM direkt.

Spännande värre!
Citera
2021-09-06, 22:35
Medlem
Citat:
Det fetade. Verkar helt otroligt att det ska avgöras på det viset. För min del så förstår jag inte varför man ska baka in nations league lag in i leken. För närvarande Österrike och Wales som har dessa två bonusplatser. Hade kunnat lösas med 9 grupper, sämsta grupptvåan borta och sedan ett regelrätt dubbelmöte mellan övriga grupptvåor. Eller ännu hellre 15 lag från Uefa där de 10 grupptvåorna hade playoffat om 5 platser.

Tror också det är ganska klart i praktiken vid svensk seger mot grekerna vid närmre eftertanke.

Ja så har man gjort tidigare när Europa haft 13 platser. 9 grupper och playoff mellan alla tvåor utom sämsta. Vet ej varför man gjorde annorlunda denna gång, kanske för att man vill promotea Nations League.

Visst håller jag med om att det är lite skevt att blanda in NL i detta, men hade det varit dubbelmöten hade jag inte haft några problem med detta format.

I VM 2026 kommer Europa få 16 platser, skulle gissa att de kommer köra 8 grupper där två går vidare då.

Citat:

Målskillnad i första hand. Har dock svårt att se Sverige slå Spanien på den fronten, t.ex. vann Spanien med 4-0 mot Georgien igår.
Citera
2021-09-06, 22:37
Medlem
Kedoxs avatar
Kan Ekdal ha något internationellt inofficiellt rekord som den mest skadebenägna någorlunda fasta spelaren i ett landslag?

Känns som 2/3 av rubrikerna om honom handlar om nya skador och sista tredjedelen om att han är duktig typ.
Var väl även han som kom tillbaka efter en skada, gjorde ett inhopp och lämnade skadad tre minuter senare?

Nog för att han är duktig även om jag ser honom och Olsson slussas ut på sikt pga konkurrensen, men för tillfället är han väl bland de bättre att starta med.
Men är det ens idé att ta ut honom längre? Han är uppenbarligen gjord av glas och hans backup är i princip garanterad speltid numera. Om det faktist är genuina skador kan det påverka hans förmåga på planen. Tycker det börjar bli parodiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in