2021-09-06, 19:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Hanna's uppgifter bör tas med en gruva salt och det gör Kalla Fall, annars hade dom aldrig kommit fram till att CL agerade ensam.
Det jag finner mest besynnerligt är det jag uppfattar som en teori om att
1) ’Pilotmannen’ skall ha följt med över bron från Stadt och
2) Hannas uppgift om två män och
3) uppgiften om en vit bil samtliga skall stämma.
Allt samtidigt? Man måste rimlige bestämma sig för (1) eller (2) + (3).

Jag är mycket tveksam till Hannas vittnesmål, dels pga hur det växer fram och hennes konstiga agerande, dels för att 2 GM är så oerhört ovanligt i sexualmord (om det nu är det vi talar om).
Citera
2021-09-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men, vi ska väl inge sluta diskutera eller tänka på allt annat bara för att Kalla fall har ett nytt spår? Du tror väl inte på fullaste allvar att till exempel "mannen med pilotglasögon" helt plötsligt har kastats i papperskorgen? Självklart finns han med hos utredarna, om än inte som officiellt misstänkt (för mord). Det fungerar inte så.
Jag tillhör dem som inte tror på Brovittnet exempelvis , och jag tror inte KM gått på bron med Helena . Och just nu tror jag inte Pilotglasögonmannen är intressant för Kalla Fall . Jag tror på Kalla Falls spår när det CL antingen ensam Gm ev med hjälp av sin bror PL och det lägger jag ner min tid på att undersöka och några till här inne gör det samma , Kalla Fall undersöker säkert alla olika möjligheter och scenarier som kan passa ihop med CL. Det som gör att jag blandar in brodern är ev vad Hanna kan ha hört. Plus att han är bror och kanske den som lyckats hålla detta hemligt i alla år, kanske han som skulle förlora mest på att sanningen kom fram. Kalla det långsökt . Men tänk utanför boxen, var han hemma i Mariestad den helgen , vad hade han för bil . Hur tighta var bröderna på den tiden ? Den ena brodern PL har klättrat högt på karriärstegen medans den andre är längst ner på botten . Bröder kan oftast hålla tyst längre än två kompisar.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-06 kl. 20:04.
Citera
2021-09-06, 19:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag lämnar för ett tag över till de excellenta tänkarna Thord, Judaland, Prinzezzan och Xeitum.

Jag tar nog faktiskt en liten paus jag med och skall bara bevaka/skriva/fråga om komvux.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-06 kl. 19:40.
Citera
2021-09-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
FÖRHÖR 92-06-21
Den 14 juni 1992 strax efter kl 02.00 gick X ut med sin hund. Hon tror att kl var ca 02.10 fram till 02.30 då hon befann sig ute med hunden.

Kan väl inte bli tydligare?
Kan de har varit tre i Saaben T*m+ G**an kanske Km
Citera
2021-09-06, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Människan fungerar många ggr som att .. jag vill inte bli inblandad och jag sköter mig själv och skiter i andra . Om du minns Malin som blev mördad på kyrkogården i Göteborg , en man som var ute och gick såg överfallet när Malin i principen blev strypt . Han stog kvar en stund och skyndade sig hemåt ! På morgonen berättade han för frun vad han hade sett , hon blev galen och ringde polisen drygt 11 Tim efter händelsen . GWPerson kom jag ihåg vad galen på vittnet och menade att med stor sannolikhet hade Malin överlevt och gubben hade skrikit eller sprungit ner på kyrkogården ? Men istället står han och ser detta kniper för frun stället för att gjort det rätta … skrikit för att uppmärksammat gärningsmannen att han hade blivit upptäckt . Ibland så är sköt dig själv skit i andra ett bevis på människans dumhet.

Man kan också misstänka vittnen för att vara gärningsman, i Malin Olsson-fallet såväl som i Helena-fallet. Och risken att själv bli anklagad kanske gör att vittnen låter bli att berätta vad de har sett.
Men man kan ju inte låta bli att misstänka vittnen för att de inte ska bli rädda för att vittna i framtiden. För har man anledning att misstänka vittnen så har man det.
Citera
2021-09-06, 19:42
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Kan de har varit tre i Saaben T*m+ G**an kanske Km

?
Citera
2021-09-06, 19:48
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis.

Utan eftertanke hade han/de inte agerat på det sätt som han/de nu gjorde. Om nu HA var medvetslös eller avliden när hon fördes bort vet jag ingenting om. Jag tror att hennes skor också kom att kastas med en bakomliggande tanke. Allt tror jag handlade om att så mycket det bara gick att förvilla och försvåra den kommande utredningen. Vilket han/de också lyckades göra.

Kroppen var säkert central av någon anledning, kanske troligast för att han eller de var rädda för att ha lämnat något spår på den. När den var bärgad ansågs nog resten mindre viktigt med tanke på det högst prekära läget. GM var garanterat ganska så panikslagen.
Citera
2021-09-06, 19:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis.

Utan eftertanke hade han/de inte agerat på det sätt som han/de nu gjorde. Om nu HA var medvetslös eller avliden när hon fördes bort vet jag ingenting om. Jag tror att hennes skor också kom att kastas med en bakomliggande tanke. Allt tror jag handlade om att så mycket det bara gick att förvilla och försvåra den kommande utredningen. Vilket han/de också lyckades göra.
Fast vi kan ju omöjligen veta om mordet lösts om kroppen lämnats kvar? Dessutom hade det nu varit preskiberat då det mycket möjligt ansetts som dråp?
Som jag tidigare skrivit, agerade inte poliserna professionellt från start.
Citera
2021-09-06, 19:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
FÖRHÖR 92-06-21
Den 14 juni 1992 strax efter kl 02.00 gick X ut med sin hund. Hon tror att kl var ca 02.10 fram till 02.30 då hon befann sig ute med hunden.

Nej precis, och det är väl också den tid det tar att gå ut med hunden, så den hinner kissa och bajsa, vilket den knappast hinner på 2-3 minuter.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast vi kan ju omöjligen veta om mordet lösts om kroppen lämnats kvar? Dessutom hade det nu varit preskiberat då det mycket möjligt ansetts som dråp?
Som jag tidigare skrivit, agerade inte poliserna professionellt från start.

Kroppen kanske lämnades kvar. Kanske Helena ligger nergrävd någonstans i dungen där hennes tillhörigheter hittades.
Hennes gärningsman kanske hämtade en spade efter att ha dödat henne (kanske genom olycka) och gick/åkte tillbaka och grävde ner henne. Att polisen och skallgångskedjorna kan ha missat det är mycket troligt, eftersom de nog främst letar efter saker på marken, inte i marken.
Citera
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
FÖRHÖR 92-06-21

Jag misstänker att både 02.10 och 02.30 är ganska så osäkra så summan utetid är som sagt flexibel med okänt antal minuter hit eller dit, men enligt det citatet så får man intrycket att hon tror sig varit ute i hela 20 min.
Citera
2021-09-06, 19:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Gör du dig dum? Så här skrev jag:

"Jag citerade inlägg av några användare lite på "random" bara för att ni inte ska missa att jag skriver.

Jag hoppas verkligen att "Hanna" inte läser den här tråden, för med det språket och den attityden som Kromcom uppvisar, skulle hon garanterat ångra sig att hon överhuvudtaget sa något från första början! Dessutom är "Hanna" inte på något sätt unik när det rent generellt gäller att "inget säga/göra". Men: Det som alla i tråden verkar förbise är att "Hanna" har sagt att när bråket tystnade, trodde hon att ungdomarna hade blivit sams igen och att de sedan åkte iväg (notera just åkte iväg!). Jag tror att det var just det där sista om att allt verkade ha lugnat ner sig, som fick "Hanna" att släppa hela grejen då på natten.

Sedan måste vi ställa oss nästa fråga: Hur stor är sannolikheten att alla bråk mellan ungdomar skulle urarta i ett mord 1992 (idag är ju läget ett annat ...)? Det var orimligt att tro att allt tjafs som man har hört och hörde skulle leda till något så allvarligt. Det är lätt för oss att sitta här 29 år senare och "veta hur Hanna skulle ha gjort" bara för att vi har facit i hand! Tänk om jag skulle ha ringt polisen varje gång som jag har hört bråk ... - ja, då hade jag väl fått ringa flera hundra gånger vid det här laget (och helt i onödan, dessutom). Så funkar ju inte heller att hålla på. Jag tycker att vi måste behandla "Hanna" med respekt utan att döma henne, och inte sitta här och (oförskämt) veta allt bäst i efterhand! Däremot kan och ska vi dryfta själva sakinnehållet.

Vidare: Det tjänar inget till att börja klyva hårstrån om "i exakt vilken sekund" Hanna hörde just det eller just det när hon precis hade kommit ut. Avståndet från dörren till gång-/cykelvägen är ju bara typ 35 meter. Bättre att bara tänka att "Hanna kom ut och hörde bråket" = bråket pågick alltså redan när "Hanna" kom ut.

Det som däremot styr vårt sätt att spekulera om tiden ligger snarare i vilket typ av femminutersintervall som "Hanna" kom ut i.

* "Hanna" ut 02:10: Då kan Helena knappast ha gått (hela vägen) - såvida hon inte började gå hem redan före 02:00 - men det verkar ju inte vara fallet. Här måste skjuts gälla!
* "Hanna" ut 02:15: Då kan Helena ha hunnit att gå (hela vägen), även om det blir tajt.
* "Hanna" ut 02:20: Då kan Helena lätt ha hunnit att gå hela vägen, men hon kan självklart ändå ha fått skjuts i någon utsträckning.
* "Hanna" ut mellan 02:15 och 02:20, låt oss säga 02:17: Då kan Helena lätt ha hunnit att gå hela vägen, men hon kan självklart ändå ha fått skjuts i någon utsträckning.

Som sagt: Jag har gått sträckan fyra gånger - två gånger i vardera riktningen - och jag gick sträckan i ett högst normalt tempo på strax under 13 minuter. Vägen som jag tog sett från stan var över torget, ner vänster på Österlånggatan efter Knallen-huset, höger på Kungsgatan, Marieholmsbron, Marieforsleden fram till där vägen 1992 gick ner till Ekudden (idag är det gång-/cykelväg där), ner mellan de nya villorna utmed gång-/cykelvägen, utmed Ekuddenvägen och sedan in i Kohagen där skogsstigen gick in. Notera alltså att jag inte genade ner bakom de gamla, röda villorna!

Det verkar som att "Hanna" själv placerar sig som "ut" i intervallet 02:15 till 02:20, och följaktligen "in" i intervallet 02:20 till 02:25 - om hon nu var ute så länge som fem minuter. Jag tror att "Hanna" var ute kortare tid, eftersom människor har en tydlig tendens att tro att mer tid har förflutit än vad som faktiskt var fallet. Själv skulle jag nog tipp på att "Hanna" var ute två till tre minuter.

Men enbart för dig, då: "Hanna" sa att hon stod och lyssnade i kanske fem minuter. Jag skrev: "Det verkar som att "Hanna" själv placerar sig som "ut" i intervallet 02:15 till 02:20, och följaktligen "in" i intervallet 02:20 till 02:25 - om hon nu var ute så länge som fem minuter. Jag tror att "Hanna" var ute kortare tid, eftersom människor har en tydlig tendens att tro att mer tid har förflutit än vad som faktiskt var fallet. Själv skulle jag nog tipp på att "Hanna" var ute två till tre minuter."

Gick det in nu, då?

Nej jag fattar inte ett skvatt, prova att besvara mitt inlägg istället för klistra in din spaltmeter på nytt, hur svårt kan det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in