2021-09-06, 18:04
Medlem
Nu är ju inte "alla" på ett visst sätt men de flesta Engelsmän jag stött på, kollar man te.x. deras Facebook så är den överöst med konstanta fest och resebilder, alltid i grupp med massiva leenden.

Livet verkar bestå av att supa och snacka med en helvetes massa folk, åka och vara glad hela tiden.
Sällan jag stött på en som gör något, typ en hobby.

Såhär är många Svenska män också men finner denna stereotyp av Engelsmän ganska klockren.
Dom är mycket mer så än Svenskar iallafall.

Ganska liknande kulturer, kalla länder och alkoholkultur.
Britter är bara oerhört mycket mer sociala, nästan så jag blir rädd och undrar hur det kan ta upp hela ens liv.

Diskutera era upplevelser
Citera
2021-09-06, 18:07
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Nu är ju inte "alla" på ett visst sätt men de flesta Engelsmän jag stött på, kollar man te.x. deras Facebook så är den överöst med konstanta fest och resebilder, alltid i grupp med massiva leenden.

På Facebook är alla "sociala" Speciellt på semestern . Så det var lite dåligt ämne att diskutera
Citera
2021-09-06, 18:11
Medlem
TLENaRtIs avatar
Absolut inte. De är reserverade, inte lika mycket som svenskar dock. Hypersociala? Knappast. Då ska du bara stöta på en italienare eller spanjor.
Citera
2021-09-06, 18:23
Medlem
4-4-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLENaRtI
Absolut inte. De är reserverade, inte lika mycket som svenskar dock. Hypersociala? Knappast. Då ska du bara stöta på en italienare eller spanjor.

Vill bara poängtera att det inte är samma sak att vara social och att hålla låda. Finns människor som är totalt socialt handikappade som pratar en jävla massa.
Citera
2021-09-06, 18:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag bodde där i många år och tyckte de var rätt kompatibla med mitt svenska kynne. Man respekterar privatliv på samma sätt som vi gör. Men lite mer sociala är de allt. Framförallt mer spontana tyckte jag. Svenskar måste man planera in sociala aktiviteter med långt i förväg.

Men detta är generaliseringar. Individer skiljer sig mer än grupperna.
Citera
2021-09-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Vill bara poängtera att det inte är samma sak att vara social och att hålla låda. Finns människor som är totalt socialt handikappade som pratar en jävla massa.
Stor skillnad mellan att vara trevlig och att vara social. När båda sammanfaller är det ju perfekt men att vara social betyder nog även att vilja ställa upp på att vilja hjälpa på något sätt...att vilja göra en insats för en annan människa . Ofta kan en osocial människa dölja och kompensera sin oförmåga därvidlag genom att vara trevlig. Skenet bedrar. Bra exempel på en social människa är Hanif Bali som startade en insamling för ett våldtäktsoffer nyligen som inbringade 2 miljoner.
Citera
2021-09-06, 19:36
Medlem
Dr.Runkensteins avatar
Har själv aldrig varit där men sambon bodde där ett tag. De har tydligen en väldig pub- och krogkultur, fotbollen var även lite av en religion som folk samlades kring.

Vet inte om Ö-folk generellt är närmare varandra.
Citera
2021-09-07, 00:02
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Ja det tycker jag att de är. Charmiga verkar de vara också.
Citera
2021-09-07, 00:32
Medlem
MrFolds avatar
När jag rest i England så har jag noterat hur naturligt folk konverserar med varandra när de exempelvis käkar frukost på ett mindre hotell eller en Bed&Breakfast. I början trodde jag att det var folk som kände varandra och kanske reser tillsammans, men när jag tjuvlyssnade märkte jag att de inte alls gjorde det. De pratade med paret vid bordet intill därför att det verkar falla sig naturligt för många engelsmän att göra det.

Är väl lite samma sak på pubar och liknande.

Å andra sidan är det nog inte engelsmän som sticker ut på det viset, utan mer svenskar. Har hört folk från våra grannländer i väster beskriva att folk där är mycket mer benägna att t ex småprata med de som råkar stå intill i busskuren eller när man väntar på ett flyg. Situationer där typiskt sett 95% av alla svenskar moltiger.

Men visst är det intressant med hur såna här saker skiljer sig kulturellt? I Sverige skulle man ses som ett megacreep om man satte sig bredvid någon på en i övrigt tom buss. I vissa andra länder, inte minst fattiga såna, skulle man tvärtom betraktas som konstig om man INTE satte sig bredvid den ensamma passageraren.
Citera
2021-09-07, 10:28
Medlem
Jag tänkte på detdär i morshe när jag vaknade att svenskar har väldigt dålig social kompetens…
Svenskar är så rädda att göra bort sig, alla dömmer stenhårt här, vi har en konstig ”norm” i Sverige helt enkelt.

Nu drar inte jag generellt alla över en kant. Men det är så jag upplever det.

Det är inte bara england som man är supersocial och generellt nyfiken på andra människor
Citera
2021-09-07, 10:33
Medlem
f30malmos avatar
Pubkulturen är helt annorlunda i alla fall, trevligt att dra med hela familjen till puben för mat och öl, det går ju i Sverige med, men det skulle inte anses korrekt att dricka öl med sina barn närvarande.

Jag tycker nog de är lite mer sociala än svenskar. Men de jag känner reser inte mycket och har inte en massa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in