2021-09-06, 16:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Förstår hur du tänker men borde han inte berättat allt han vet för att rentvå sig själv?
Om INTE det är så att man inte berättar för att man inte vill röja någon särskild..

Om man utgår från att "mannen med pilotglasögon" fanns i närheten när Helena togs från platsen död/medvetslös/levande utan att själv ha begått en brottslig handling ("bara bevittnat" eller "bara anat", vilket ju är illa nog för det egna samvetet), kanske skulle han till slut ha berättat allt som han vet så långt som det gällde för hans egen del? Det finns ingenting som säger att "mannen med pilotglasögon" nödvändigtvis måste veta vad som "hände sen", så att säga. Tanken är bara att Kalla fall kanske skulle ha kunnat få hjälp från ett tidigare "kört" håll. Andra möjligheter är givetvis att Kalla fall har intresserat för sig information och tips i utredningen som tidigare poliser inte har tyckt vara intressanta - kanske i kombination med helt ny information och nya tips?

Som sagt: En tanke bara, som jag vet att jag inte är ensam om.
Citera
2021-09-06, 16:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Helena låg kanske kvar efter att ha blivit ev. knockad? Sen kommer någon på att det inte är så smart att lämna henne där och åker då tillbaka och slänger henne i bagaget. Bara en tanke
Jo så kan det vara? Men förstår inte logiken, att åka och hämta kroppen om de tror hon är död?
Och varför kasta iväg skorna, jag blir inte klok på deta!
Senast redigerad av rubin22 2021-09-06 kl. 16:48.
Citera
2021-09-06, 16:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket svårare att utreda.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jo så kan det vara? Men förstår inte logiken, att åka och hämta kroppen om de tror hon är död?

Om så skedde vet jag förstås inte men om så gjordes var nog anledningen att ingen kropp skulle hittas.

Utan en kropp blir det så mycket svårare att utreda. Om så inte hade gjorts kanske hennes försvinnande och död hade blivit uppklarat?
Citera
2021-09-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Är helt övertygad om att Kalla fall vet vad de gör. I Sverige är det mycket svårt att få någon fälld utan bevis, och man måste kunna binda någon vid brottet. Således kommer man inte långt på indicier..
Personen som begick självmord, vet vi ju faktiskt inte varför, helt krasst…var han skyldig eller oskyldig?
Säkert oskyldigt, men då tycker jag att det är ett märkligt val att göra. Men det är min åsikt.
Kanske har självmordet absolut inget att göra med HA, utan andra orsaker föregick det.

Jag vet faktiskt flera som mådde väldigt dåligt 1992 p ga av detta, och som fortfarande tycker att detta är hemskt jobbigt. Faktiskt t.o.m. någon mer som funderade på att inte vilja leva längre vid den tiden.

Att inte Mariestad bryr sig så mycket mer som någon skrev, tror jag inte alls på - tvärtom - man har en innerlig önskan att detta skall klaras upp. Träffade kollegor genom jobb, som var från M-stad - det pratades länge och väl om HA, märktes att de var djupt engagerade i fallet ännu och att det finns nog fler teorier än vad som nått FB.

Det finns de som menar att Mariestad förändrades efter ”Helenaförsvinnandet”...det blev en mörk och kall plats...Mariestads själ dog...kom även att kallas ”Lilla Twin Peaks” därefter🤓
Detta vet inte ungdomar något om, iom att de flesta inte känner till storserien på tv som alla såg då det begav sig. För övrigt vill jag berätta om P.R. Det sägs att han inte alls tog sig själv av daga utan dog av hjärtproblem. Att hans hjärta inte orkade längre...extrem stress, kanske underliggande sjukdomar, medfödda eller förvärvade, livsstilsrelaterade. Drev sedermera krog, j-t stressigt! Gick även rykten om amfetamin (vanligt med centralstimulerande i krogbranschen) detta sliter oxå som f-n på hjärtat. Att vara misstänkt för mordet på en ung tjej och tom anhållas för detta innebär naturligtvis extrem stress 24/7😳
Citera
2021-09-06, 17:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om så skedde vet jag förstås inte men om så gjordes var nog anledningen att ingen kropp skulle hittas.

Utan en kropp blir det så mycket svårare att utreda. Om så inte hade gjorts kanske hennes försvinnande och död hade blivit uppklarat?
Men varför slänga iväg skorna, istället för att ta med sig dem?
Citera
2021-09-06, 17:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Helena låg kanske kvar efter att ha blivit ev. knockad? Sen kommer någon på att det inte är så smart att lämna henne där och åker då tillbaka och slänger henne i bagaget. Bara en tanke
Jo det troligt, men som sagt varför inte ta med skorna?
Citera
2021-09-06, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
För att flytta fokus?

Citat:
Men varför slänga iväg skorna, istället för att ta med sig dem?

Kanske för att förvilla genom att flytta fokus till ett annat ställe där överfallet inte hade skett?
Citera
2021-09-06, 17:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Bra inlägg!

Förhör ”Hanna vittnet” 920621:
”../..När hon kom utanför bostaden hörde hon oväsen i riktning mot Ekuddenvägen.Hon gick sedan ut på cykelvägen med hunden och hörde då en kvinna illskrika. ../.. Skriket kom från samma plats och varade i ca 5min. Det var en kvinna som skrek och sen gjordes det ett uppehåll och så skrek hon igen och detta pågick i ca: 5min. Hon hörde också minst två mansröster från samma ställe.

Utdrag ur TSL onsdagen den 24 juni 1992 säger "Hanna" följande:

"-Rösterna som hördes var högljudda. De kom från en kvinna och två till tre män - minst två../..
- Hon gick ut på fastighetens framsida, ned till vändplatsen och upp mot skogsstigen då hon plötsligt hörde ungdomar skräna.
Flickrösten var ljus och mycket hög, medan mansrösterna föreföll prata i mun på varandra. Ljuden kom från andra sidan skogspartiet där Helenas skor hittades. Hanna hörde minst två män som var mycket aggressiva och hon hörde en flicka som gallskrek och grät.
- Jag hörde flickan ropa: Nej, så får eller kan ni inte göra. Strax därefter blev allt tyst. En bildörr slogs igen../..”

Tycker det är lite oklart när Hanna hör detta? Hör hon bråk direkt utanför dörren eller först när hon kommer till cykelvägen?
Det verkar iallafall klart att hon hör kvinno skriket först när hon kommit fram på cykelvägen. Var exakt bodde Hanna på Vikingavägen ? Hur långt tog det för henne att gå från bostaden till cykelvägen med sin svarta labrador? Sen säger Hanna att hon lokaliserar personerna på samma plats allihop. En kvinna och minst två män. Hon tror det är vid skogsdungen där sandalerna hittades (närmare ekuddenvägen än lekplatsen så att säga) men hon säger också att hon hörde från ekuddenvägen och att hon hör en bildörr och att allt då blir tyst. Det får en att fundera på ifall det inte var på eluddenvägen intill bilen allt utspelade sig ?

För mig är det fortfarande ett av de största mysterium i Helena fallet att kvinnan skriker ”nej så får/kan ni inte göra”. ”Åhhneej” Om man utgår från att Hanna vittnet gjort 100% korrekt observationer så får man känslan av att en bil kört på Helena och att dem i bilen minst två män och en kvinna diskuterar tjafsar vad dem ska göra. ? Är det verkligen helt att utesluta? Hanna själv tror att Helena drogs in i bilen.. alternativet är ju annars att det är Helena som skriker men observera att hon hör alla på samma ställe minst två män är där.

Så fruktansvärt dåliga polisförhör…. Kunde man bena ut exakt ifall det var från skogsdungen eller eluddenvägen så hade det varit lättare att analysera… och mer exakt var och när Hannavittnet befann sig när hon hörde detta…
Vad gäller polisförhöret:
kan vi utesluta att polisen utgick från att Hanna hittade på eller blandade ihop saker? Att någon skulle höra kvinnoskrik som pågick i 5 minuter och sedan upprepades ett par minuter senare och göra… ingenting, hur rimligt är det? Att det sedan ett par dagar senare tillkommer fler detaljer gör mig misstänksam.

Finns det någon annan* i grannskapet som hört dessa skrik som skall ha pågått i 5 minuter? Om inte så tycker jag att Hanna skall tas med en rejäl dos salt.

*) t.ex. ”bilvittnena” som ser bilen på cykelvägen. Nog för att de kan ha spelat hög musik, men kvinnoskrik under 5 min mitt i natten?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-06 kl. 17:20.
Citera
2021-09-06, 17:19
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske för att förvilla genom att flytta fokus till ett annat ställe där överfallet inte hade skett?
Fast hade väl varit bättre om platsen varit helt ren, då hade ju man ju inte 100% säga att H försvann så pass nära hemmet?
Citera
2021-09-06, 17:21
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
kan vi utesluta att polisen utgick från att Hanna hittade på eller blandade ihop saker? Att någon skulle höra kvinnoskrik som pågick i 5 minuter och sedan upprepades ett par minuter senare och göra… ingenting, hur rimligt är det? Att det sedan ett par dagar senare tillkommer fler detaljer gör mig misstänksam.

Finns det någon annan i grannskapet som hört dessa skrik som skall ha pågått i 5 minuter? Om inte så tycker jag att Hanna skall tas med en rejäl dos salt.
Tydligen så finns det människor som kan bevittna strypmord utan att agera!
"Malin fallet! "
Citera
2021-09-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Finns det någon annan* i grannskapet som hört dessa skrik som skall ha pågått i 5 minuter? Om inte så tycker jag att Hanna skall tas med en rejäl dos salt.

*) t.ex. ”bilvittnena” som ser bilen på cykelvägen. Nog för att de kan ha spelat hög musik, men kvinnoskrik under 5 min mitt i natten?

Var det inte nåt vittne på Lockerud, åt det hållet, som också hört nåt liknande, eller om det var att de bara hade sett en mindre ljus bil komma i en jäkla fart, rikting Bråten.
Citera
2021-09-06, 17:31
Medlem
Citat:
Jo det troligt, men som sagt varför inte ta med skorna?

GM, han/dom, var nog stressade utav bara h-v, de ville nog bara bort från området fortare än kvickt då blev det väl en del slarv o hafs över försöken att sopa igen spår, logiskt tänkande är nog bortsopat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in