2021-09-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Viruset dödar extremt, extremt sällan, om någonsin, unga friska människor. Det finns ingen anledning för andra än sjuka och äldre människor att vaccinera sig för att, OM de smittas, eventuellt kunna få ett bättre skydd mot allvarlig covid. Men bara för att de är vaccinerade innebär det inte att de har fullgott skydd mot allvarlig covid ändå, eftersom vaccinerna bara funkar mot allvarlig covid på 60-80% av de vaccinerade.

Majoriteten av oss överlever och blir inte heller svårt sjuka av viruset. Det är fakta. Men den som känner för att spruta in ett obeprövat, snabbframkallat och nödgodkänt vaccin i kroppen, ska givetvis få göra det. Jag blir bara upprörd när man börjar prata om att tvångsvaccinera barn.

Vilka ska vaccinera sig då enligt dig?

Vilka åldersgrupper? Riskgrupper?
Citera
2021-09-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Knappsat att fler än 6 miljoner människor skulle infekterats i Sverige. Rätt siffra ligger sannolikt mellan 1,5 - 2 miljoner.
Löjligt låg siffra Men OK du tror alltså att WHO officiella har fel när de tror att upp emot 10 gånger så många är infekterade än de som bekräftats med test.
Citera
2021-09-06, 14:18
Medlem
Stones avatar
Lyssnar på utrikeskorrespondenterna och Ahling. I England är de oansvariga om de inte har masker men i Sverige är vi ”mer avslappnade” för detsamma. Vänsterjournalism när den är som bäst.

USA korren. Trump som nedvärderade farorna med covid (trots att Trump hade covid och drog igång projekt warp speed) och Biden som tog det på allvar men som även Korren Roger Wilson är tvungen att medge att vaccinationen håller på att misslyckas.
Citera
2021-09-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vilka ska vaccinera sig då enligt dig?

Vilka åldersgrupper? Riskgrupper?

Äldre och sjuka är de enda som behöver vaccinera sig för att försöka skydda sig från att få den allvarligare formen av covid. Vaccinet skyddar alltså inte mot covid, utan möjligen bara mot att bli allvarligt sjuk i covid, vilket bara äldre och/eller sjuka blir. De som tar vaccinet är dock bara skyddade mot att bli allvarligt sjuka till 60-80 %, eftersom vaccinerna inte ger ett fullgott skydd, ens mot allvarlig covid. Mot covid ger vaccinet inget skydd alls.
Citera
2021-09-06, 14:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Med det resonemanget, varför stod du inte på barrikaderna innan Corona för vaccinering av ungdomar mot influensa? Det dör minst lika många (ytterst få) av influensa i gruppen barn och ungdomar. I det stora hela är Covid och influensa ett ickeproblem för normalbefolkningen. Varför riskera framtida problem med ett obeprövad vaccin när Covid i sig inte är ett problem eller i alla fall innebär en liten risk. Varför spä på ytterligare med ännu en riskfaktor. Folk hoppar på skiten helt okritiskt. Vad fan är det för fel på människor i dag. Helt otroligt. Ni är som kineserna, litar blint på era ledare.

Det har dött 15 tusen personer och vårdats 70 tusen personer på sjukhus sedan pandemins början. Hur många har avlidit av influensa eller vårdats på sjukhus för att de åkt på influensa under samma tidsperiod? Jag anser inte att man kan jämföra dessa båda sjukdomar. Är ju för övrigt bara att göra en utblick mot omvärlden för att se hur det ser ut med dödsfall, nedstängningar och karantäner för att inse att covid19 spelar i en helt annan liga.
Citera
2021-09-06, 14:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Viruset dödar extremt, extremt sällan, om någonsin, unga friska människor. Det finns ingen anledning för andra än sjuka och äldre människor att vaccinera sig för att, OM de smittas, eventuellt kunna få ett bättre skydd mot allvarlig covid. Men bara för att de är vaccinerade innebär det inte att de har fullgott skydd mot allvarlig covid ändå, eftersom vaccinerna bara funkar mot allvarlig covid på 60-80% av de vaccinerade.

Majoriteten av oss överlever och blir inte heller svårt sjuka av viruset. Det är fakta. Men den som känner för att spruta in ett obeprövat, snabbframkallat och nödgodkänt vaccin i kroppen, ska givetvis få göra det. Jag blir bara upprörd när man börjar prata om att tvångsvaccinera barn.

Allt pekar ändå på att sjukdomen är värre än vaccinet för unga friska människor. De som reagerar starkast på vaccinet är i allmänhet de som hade reagerat starkast på sjukdomen.
Varför utgår du från att det hemska obeprövade (jag hävdar att det numera är ganska beprövat) vaccinet skulle vara värre än sjukdomen när allting pekar på att det är precis tvärtom?

Jag undrar för övrigt varifrån du får att vaccinet bara skulle ge 60-80% skydd mot allvarlig sjukdom när konsensus i övrigt ligger på mellan 95-100% skydd mot ALLVARLIG infektion.
Citera
2021-09-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Löjligt låg siffra Men OK du tror alltså att WHO officiella har fel när de tror att upp emot 10 gånger så många är infekterade än de som bekräftats med test.

Handlade WHOs uttalande specifikt om Sverige?
Citera
2021-09-06, 14:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Nu tror jag inte att WHO har sagt det. Möjligen kan den ration gälla i vissa U-länder, men bara i Sverige har vi ju 1.130 .000 fall bekräftat. Skulle man använda din siffra skulle det innebära att Sverige har haft fler sjuka än vad vi har invånare i Sverige så det känns ju inte helt realistiskt
Citera
2021-09-06, 14:39
Medlem
Citat:
Äldre och sjuka är de enda som behöver vaccinera sig för att försöka skydda sig från att få den allvarligare formen av covid. Vaccinet skyddar alltså inte mot covid, utan möjligen bara mot att bli allvarligt sjuk i covid, vilket bara äldre och/eller sjuka blir. De som tar vaccinet är dock bara skyddade mot att bli allvarligt sjuka till 60-80 %, eftersom vaccinerna inte ger ett fullgott skydd, ens mot allvarlig covid. Mot covid ger vaccinet inget skydd alls.

Bara äldre och sjuka?

Sätt lite siffror på dina påstående.

I Augusti så var 25% av de som hamnade på IVA under 60 år och tillhörde inte någon riskgrupp.

Vaccinet verkar dessutom skydda bra mot att få Covid 19 också. Vi har börjat se siffror nu och det verkar som 90% av de som testar positivt för Covid 19 nu är ovaccinerade.
Citera
2021-09-06, 14:44
Medlem
Citat:
Allt pekar ändå på att sjukdomen är värre än vaccinet för unga friska människor. De som reagerar starkast på vaccinet är i allmänhet de som hade reagerat starkast på sjukdomen.
Varför utgår du från att det hemska obeprövade (jag hävdar att det numera är ganska beprövat) vaccinet skulle vara värre än sjukdomen när allting pekar på att det är precis tvärtom?

Jag undrar för övrigt varifrån du får att vaccinet bara skulle ge 60-80% skydd mot allvarlig sjukdom när konsensus i övrigt ligger på mellan 95-100% skydd mot ALLVARLIG infektion.

Vad vaccinerna har för effekt på människors hälsa, vet vi naturligtvis inte. Det är flera nödgodkända, snabbframkallade och obeprövade vaccin. Det enda vi vet hittills, är att de kan ge blodproppar. Jag säger inte alls att vaccinet är farligt - jag säger att vi inte vet om det är det och jag säger att vaccination är helt onödigt för de som inte är äldre och/eller sjuka.

Som jag minns det har t.ex Astras vaccin ett skydd på runt 60% och de andra ligger väl något högre, efter flera doser. Men inget av vaccinen skyddar mot att få covid eller att smitta andra. Vaccinet skyddar möjligen bara mot att bli allvarligt sjuk av covid, vilket majoriteten av befolkningen, unga och friska, absolut inte blir och definitivt inte dör av.
Citera
2021-09-06, 14:46
Medlem
Citat:
Vad vaccinerna har för effekt på människors hälsa, vet vi naturligtvis inte. Det är flera nödgodkända, snabbframkallade och obeprövade vaccin. Det enda vi vet hittills, är att de kan ge blodproppar. Jag säger inte alls att vaccinet är farligt - jag säger att vi inte vet om det är det och jag säger att vaccination är helt onödigt för de som inte är äldre och/eller sjuka.

Som jag minns det har t.ex Astras vaccin ett skydd på runt 60% och de andra ligger väl något högre, efter flera doser. Men inget av vaccinen skyddar mot att få covid eller att smitta andra. Vaccinet skyddar möjligen bara mot att bli allvarligt sjuk av covid, vilket majoriteten av befolkningen, unga och friska, absolut inte blir och definitivt inte dör av.

Du har nog rört ihop siffrorna.

Så lågt skydd som 60% är för att bli smittad.

Mot allvarlig sjukdom så är skyddet för både Pfizer och Astra över 90%.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-09-06 kl. 14:49.
Citera
2021-09-06, 14:48
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte att WHO har sagt det. Möjligen kan den ration gälla i vissa U-länder, men bara i Sverige har vi ju 1.130 .000 fall bekräftat. Skulle man använda din siffra skulle det innebära att Sverige har haft fler sjuka än vad vi har invånare i Sverige så det känns ju inte helt realistiskt
Nu skrev jag upp emot tio gånger. Du tror 1.5 till 2 ggr. Efter runt ett och halvt års spridning så ligger jag nog närmare än du. I princip alla kommer eller har redan smittats det är bara en tidsfråga men som tur är så blir inte alla infekterade sjuka.
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-09-06 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in