2021-09-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, hon är lite av ett mysterium.

Men "bluppen", den tyckte jag att jag såg på den andra sidan på den bild som du tidigare länkade till, dvs att bilden var spegelvänd.

Så är den verkligen borta?
Vårtan ser ut att vara borta, nu ännu mer lik Stefan...
Citera
2021-09-06, 14:25
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag tänker faktiskt att MT skule i förhöret nämna om det var patienter som riskerade att överhöra vad HD sa.

Det skulle ju isf vara extra viktigt att förmedla till polsien, eftersom det skulle kunna vara ett tecken på att HD varken brydde sig om att det hon sa var att gå över en gräns, utan också att hon inte skulle bry sig om att patienter skulle höra det, vilket verkligen skule visa hur gränslös hon var i sitt "hat".

Man skulle väl tänka att MT skulle i det fallet reagera som chef, som du säger. Den bild jag får av MT är att hon har ett bra rättesnöre och samtidigt mcyket inkännande, vilket förmodligen gör att hon skulle reagera på ett sådant allvarligt övertramp, Ingen vettig chef skulle väl tollerera att patienterna hör en personal ha sådana önskningar om andra människor.

Men något sådant uttryckte ju inte MT.

Ju mer jag tänker på det här, desto mer övertygad är jag att MT inte var orolig för att patienterna hade hört något, utan att det enbart var själva uttalandet i sig som hon reagerade så starkt på.

Det är exakt så jag tänker, att det blev sagt i ett lägre tonläge och dom stod inte i direkt anknytning till några patienter. Jag har också uppfattat MT som en bra chef och människa och jag tror inte heller att MT skulle ha sett mellan fingrarna om det varit fara för att andra skulle ha hört dom prata.
Citera
2021-09-06, 14:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vårtan ser ut att vara borta, nu ännu mer lik Stefan...

Inte för att jag tycker att det har någon betydelse, men titta på de här bilden i förstorning.

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=b3cc1f93-546f-427d-b894-485b7a518ad9

På höger sida tyckter jag att den skymtar bakom näsan?
Senast redigerad av notknapparen 2021-09-06 kl. 14:53.
Citera
2021-09-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ja, verkligen.

Men problemet uppstår, när det som i Lena fall händer, så uttalas hoten öga mot öga, och sällan när det finns vittnen eller att det skrivs i text.

Som tur var fanns ett erkännande om hotet mot Lena och A i en text där Lena konfronterar SD med vad han hade sagt.

Tyvärr verkar ingen ha frågat Lena (vad vi har sett) om hon hade blivit dödshotad. Jag undrar om Lena skulle ha ljugit i den situationen.

Så därför känns Tries inlägg intressant; att om man kunde ha fångat upp riskfaktorerna tidigare och SD hade blivit inte bara bli konfronterad, utan kanske t om fångas upp i ett tidigare skede, så kunde man t o m kanske även kunnat förhindra ett mord.

Därför känns det så viktigt att man fortsätter att uppmärksamma våld i nära relationer, att man fortsätter med foskning, att man fortsätteratt andvända de riskinstrument som finns och att kvinnor och män som utsätts för olika typer av kränkningar verklien blir lyssnade på och tas på allvar.

Håller med. Det är ytterst märkligt att man bara flyttar runt kvinnan till olika boenden. Hon blir av med arbete och bostad. Inte heller sällan sina vänner, ibland även familj som ofta är trötta på att kvinnan ständigt går tillbaks till mannen.

En bekant arbetar på ett boende för utsatta hotade kvinnor och hon berättar att just detta är den största utmaningen och frustrationen för dem som arbetar med sånt.

Begriper inte varför mannen sällan konfronteras. Inte förrän han redan har dödat. Om ens då. Det är bara strikt juridik.

En sak jag tycker är bra med det amerikanska rättsväsendet är att domarna ofta, vid slutet av en rättegång, ger den anklagade ett "ord på vägen". Det borde de göra här också. Men allra först vid anmälan hos polisen, förstås. Varför inte det som kallas MEDLING? Kanske hade mordet på Lena inte skett då? Vem vet.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-06 kl. 14:35.
Citera
2021-09-06, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det är exakt så jag tänker, att det blev sagt i ett lägre tonläge och dom stod inte i direkt anknytning till några patienter. Jag har också uppfattat MT som en bra chef och människa och jag tror inte heller att MT skulle ha sett mellan fingrarna om det varit fara för att andra skulle ha hört dom prata.

Ja, precis.

Så, alla omständigheter (teknikaliteter) runt uttalandet är av väsentlig betydelse, vad än vissa tycker.
Citera
2021-09-06, 14:44
Medlem
Citat:

■ Nu har du skrivit samma sak om och om igen.
Vad tror du själv?

■ Det var ett osannfärdigt påstående ifrån din sida, det vill säga, jag har inte skrivit samma sak om och om igen i L*na Wesstr*m-tråden, däremot sagt, så har jag itererat vissa saker beträffande den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD samt beträffande den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n, detta med anledning av att eventuellt kunna få de trångsynta till att bli lite mera klarsynta, detta speciellt när det handlar om den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD.

■ Att många trådmedlemmar samt skribenter mer än gärna vill få den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD att framstå som ett rent tidigare offer för sin make St*fan Davidss*n och dessutom, fullständigt och totalt söndermanipulerad av den Yodánske Riddaren, det håller inte, verkligheten, är någonting helt annat i detta fallet.

■ Jag fortsätter med att gräva vidare i det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 och sålunda, förr eller senare kunna få svar på de frågor som jag anser är av stor betydelse.

■ Till det ovan skrivna: Så hoppas jag därutöver sagt, att de folk som känner till saker och ting beträffande det tidigare mordet på L*na Wesstr*m 2018 förr eller senare skall ta sitt förnuft till fånga och öppet våga berätta för polisen om vad de vet.

Mvh/JM.
Citera
2021-09-06, 15:07
Medlem
Citat:

■ Vårtan ser ut att vara borta, nu ännu mer lik Stefan...

■ Beträffande HD: Man skall aldrig❗döma en människa efter sitt utseende, kroppskonstruktion eller hudfärg, handikapp med mera, det vill säga, ingen människa kan rå för hur, och på vilket sätt den blivit skapt.

■ Beträffande HD: Däremot sagt till det ovan skrivna, skall en människa dömas efter sitt beteende och inte efter sitt utseende som till exempel, skönhetsfläckar, skönhetsmärken så kallade [Musch].

■ Den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD är en mycket märklig och säregen individ.

Mvh/JM.
Citera
2021-09-06, 15:08
Medlem
Citat:
Nu tror jag ju att första gången vi hör/läser det här om att; rätt nära till att tro att du önskar henne död", "nä,hon får leva", var redan 2016. Lena dog 2018, så det var ett par år före mordet.

HD uttrycker redan där att hon önskar at Lena bara försvann ur deras liv.

Att hon någon annanstans i FUP säger ord som "inte fanns längre", det känner jag inte till. Däremot upprepr hon ju ofta att hon önskar att Lena inte sk göra sig påmind på varken det ena eller andra sättet.

Naturligtvis är de här diskussionerna som HD och SD har som jag refererar till 2016 och googling (som jag faktiskt inte tror att det var HD som varken tänkte eller gogolade. Jag tror att det var SD isf) inte normala.

Jag har ju själv tagit upp dom många gånger.

Det som skiljer oss åt, är väl hur vi tänker om vem som är den som är den som "styr" det hela. Några i tråden tror att det är HD som är the puppetmaster och som får SD att utföra olika saker, vilket jag inte alls tror.

Jag tror att det är SD som har många tankar om döden som lösning, som är den som pratar i de här termerna. Det är han som sätter ribban och till sist har det blivit som ett sjukt mönster i deras realtion, där postioerna har förskjutits och det har normaliserats.

Naturligtvis tycker jag inte att det är ok att önska livet ur andra människor.

Jag har själv aldrig tänkt sådana tankar, eller hört någon uttrycka det heller för den delan. Skulle någon säga till mig i vredesmod att jag önskar att du var död, eller att jag önskar du dog på de isaiga vägarna...brrrr. Det läskigaste signaler skulle gå upp i in hjärna.

Jag tror att det blivit en avtrubbning hos både Lena oh HD om död, Rt och andra helt sjuka saker som verkar accpeteras.

Att HD önskar att Lena försvann i deras liv, behöver inte nödvändigtvis betyd att hon varken ville se att hon mördades eller dog på riktigt.

Men jag misstänker ändå att hennes position för den här önskan kan ha förflyttats. Inte osannolikt.

Jag tror att HD känner att SD är helt opålitlig, det för att han har något att dödlja. För HDs del innebär det att SD kan möjligen inte låta bli Lena. Lena finns där i geoachngen, hon bor granne och hon verkar inte heller vlja släppa SD hur lätt som helst.

HD borde veta redan sedan tidigare att om hon inte uttrycker sig i klarspråk blir SDs egen tolkning oftast troligt felaktig. Sedan 2016 vet hon att uttryck som "försvann ur deras liv" o dylikt av SD tolkas som död. HD korrigerar inte SD bestämt för hans tolkning utan svarar "nä, hon får leva" vilket är motsatsen till död dvs snarast bekräftar hans tolkning. Jag hade mer kraftfullt protesterat mot den galna tolkningen. HD ger LW respit med döden! Helt barockt!

Sedan fortsätter HD att "hata" LW via att starta cache-kriget. Vad som då sägs mellan HD och SD är okänt men nog för att SD skall varna LW flera gånger.
Citera
2021-09-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ditt tekniksnack håller inte inom vården, hur du än försöker att framställa det riskfritt.

Du kanske ska skilja på vården i sig och hur en fastighet är byggd.

Mig veterligen är å andra sidan vården i sig inte helt teknikbefriat. Tvärtom.

Ju mer avancerad vården blir desto fler apparater vimlar det av. Speciellt Covid har ju gjort oss påminda om det.

Och enligt byggstandard så bygger man in ljudisolering mha anpassade dörrar och annat helt beroende av behoven på avdelningarna.

Känsliga uttalanden av vårdpersonal bör ske, och sker får man anta, med diskretion i åtanke även om de mer privata uttalanden i sig inte är helt genomtänkta alltid.

En sak är säker. HD:s uttalande hade gått mer obemärkt förbi om det faktiskt inte var så att Stefan - den otrogne vanelögnaren - faktiskt hade haft ihjäl LW kvällen innan.

Man kan alltså för att nyansera bilden lite se uttalandet i ljuset av att HD blivit lurad och bedragen i alla år.

Och man kan se det i ljuset att HD vid tiden för uttalandet högst troligt inte visste att LW var död.

Efter att ha blivit så sviken av en nära väninna har man inte så många positiva ord till övers för den som har legat med ens man i så många år.

Svaret på ”gåtan” HD får man inte genom att se så enögt på detta som du lagt fram hittills.

Som exempel kan man tänka på varför hon ljög för SD om JS?

För att hon är en dålig människa som alltid tar till lögnen i vardagssituationer och inför nära och kära?

Eller går det att härleda till befrielseprocessen i det förhållande hon försöker komma ur? Ambivalensen och osäkerheten osv.

Du har ju snart skramlat ihop till mer okväden gentemot HD än vad hon någonsin har belamrat LW:s person med. I princip utan bevis.

HD å andra sidan hade faktiskt goda skäl att hysa agg mot LW. Det var ingen schysst sak att ligga med SD. Sen är människor olika och kan säga ogenomtänkta grejer.

Försvarar inte HD på något sätt utan menar mest att så här i efterhand så kan man faktiskt se på hennes beteende från flera synvinklar och den du ägnat dig åt känns inte (om den ens nångonsin känts) helt fräsch…
Citera
2021-09-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

■ Försvarar inte HD på något sätt utan menar mest att så här i efterhand så kan man faktiskt se på hennes beteende från flera synvinklar.

■ Den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD:s mycket märkliga och säregna beteenden, är ingenting som är värt att försvaras.

■ Ja, du har faktiskt helt och hållet rätt i detta fallet, det vill säga, att man kan se Golvbrunns-Drottningen HD:s beteenden från flera synvinklar, speciellt om man har råkat att fastan i konfirmeringsbiasen.

■ Man kan till exempel från en av flera synvinklar se den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD som ett absolut rent offer för den Yodánske Riddaren St*fan Davidss*n.

■ Man kan också vidare sagt, se den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD som fullständigt och totalt söndermanipulerad av sin Yodánske Riddare St*fan Davidss*n, och till den grad, att hon till sist inte ens visste vad hon hette i förnamn.

■ Man kan se den Yodánska Golvbrunns-Drottningen HD från flera olika syn-vinklar för att sålunda kunna vinkla på verkligheten som sådan är, men inte blir när syn-vinkeln riktas åt fel håll för att sålunda få bott uppmärksamheten från HD:s märkliga och säregna beteenden, det vill säga, att man ser på saker och ting så som man vill se dem, det resterande blir fullständigt ignorerat.

Mvh/JM.
Citera
2021-09-06, 18:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Din sista mening: för att hon försökte tillmötesgå HD:s önskemål om schema och semester? För att hon, vad det verkar, höll sej till sanningen, så gott hon mindes den, då hon vittnade? Eller sitter du på ytterligare information om MT?

Jag tror att det var i september, 5 månader efter mordet, som hon kom på att HD vetat om LWs försvinnande redan på morgonen. Det kan inte stämma. Hur skulle HD kunnat veta att UW och barnen kommit dit för att fira A och upptäckt att L inte var hemma? Vem skulle ha berättat det för henne så tidigt? N*oa berättade det inte för SD när han ringde och frågade var L var. SD fick veta det senare på dagen och berättade det för HD. Alltså har Maria fel.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-09-06 kl. 18:04.
Citera
2021-09-06, 18:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja, verkligen.

Men problemet uppstår, när det som i Lena fall händer, så uttalas hoten öga mot öga, och sällan när det finns vittnen eller att det skrivs i text.

Som tur var fanns ett erkännande om hotet mot Lena och A i en text där Lena konfronterar SD med vad han hade sagt.

Tyvärr verkar ingen ha frågat Lena (vad vi har sett) om hon hade blivit dödshotad. Jag undrar om Lena skulle ha ljugit i den situationen.

Så därför känns Tries inlägg intressant; att om man kunde ha fångat upp riskfaktorerna tidigare och SD hade blivit inte bara bli konfronterad, utan kanske t om fångas upp i ett tidigare skede, så kunde man t o m kanske även kunnat förhindra ett mord.

Därför känns det så viktigt att man fortsätter att uppmärksamma våld i nära relationer, att man fortsätter med foskning, att man fortsätteratt andvända de riskinstrument som finns och att kvinnor och män som utsätts för olika typer av kränkningar verklien blir lyssnade på och tas på allvar.

Man kan inte hjälpa någon som inte vill hjälpa sig själv. Polisen gav LW rådet att blocka SD och att inte svara honom, att tala om för honom att hon inte ville att han skulle kontakta henne, vid den första anmälan. Det ville hon inte göra för hon "ville inte att det skulle bli dålig stämning".

Efter den andra anmälan bröt hon inte heller kontakten.

Dödshotet mot henne och sonen anmälde hon inte ens.

Hur skulle samhället kunnat skydda henne när hon inte ens försökte skydda sig själv och sina barn?

Det är ett hån mot de kvinnor som lever under dödshot med skyddade identiteter att jämföra LW med dem. LW gjorde ingenting för att undvika SD, tvärtom så var hon som ett plåster på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in