2021-09-06, 10:51
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Nej, jag menar att de blir mindre kaosiga om de får växa upp tillsammans med svenska elever. Klart som fan att integrationen blir katastrofal om vi gör allt vi kan för att motverka den.
Finns flera stora studier kring detta internationellt. USA har enorma problem även efter hundratals år.
Max 5% andel invandrare med skild religion, kultur, seder och bruk kan integreras i ett nytt land.
Man kan inte "tvinga" fram integration med pengar och "stöd". Det måste ske naturligt.

Dessa 5% passerades för decennier sedan. Vi har hela stora städer där etniska svenskar är i minoritet så som Malmö, Södertälje osv.
Citera
2021-09-06, 11:03
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Nej, jag menar att de blir mindre kaosiga om de får växa upp tillsammans med svenska elever. Klart som fan att integrationen blir katastrofal om vi gör allt vi kan för att motverka den.

Det är inte svenska elevers uppgift att uppfostra invandrarbarnen, det är inte heller skolans eller regeringens uppgift, uppfostran är föräldrarnas plikt.
Citera
2021-09-06, 11:29
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Finns flera stora studier kring detta internationellt. USA har enorma problem även efter hundratals år.
Max 5% andel invandrare med skild religion, kultur, seder och bruk kan integreras i ett nytt land.
Man kan inte "tvinga" fram integration med pengar och "stöd". Det måste ske naturligt.

Dessa 5% passerades för decennier sedan. Vi har hela stora städer där etniska svenskar är i minoritet så som Malmö, Södertälje osv.

USA.. hade bokstavligt talat apartheid-lagar under en stor del av de åren.
Har bara googlat ämnet snabbt nu, men från vad jag kan läsa mig till så verkar aktiva insatser mot skolsegregation ha gjort skillnad i USA, men de verkar också ha blivit motarbetade eller nedlagda.

Men för all del, som du kanske ser så var jag kritisk till extra pengar och stöd till de här skolorna. Men den här integrationen som naturligt ska växa fram kommer aldrig att uppstå om man aktivt motarbetar den. Vilket man gör genom friskolor och skolval.
Citera
2021-09-06, 11:42
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Det är inte svenska elevers uppgift att uppfostra invandrarbarnen, det är inte heller skolans eller regeringens uppgift, uppfostran är föräldrarnas plikt.

Det handlar inte om uppfostran, vi pratar om integration och studiemiljö. Det är självklart att integration är omöjligt att uppnå om vi aktivt motarbetar den.
Citera
2021-09-06, 11:58
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Det handlar inte om uppfostran, vi pratar om integration och studiemiljö. Det är självklart att integration är omöjligt att uppnå om vi aktivt motarbetar den.

Om de inte kan sitta still i klassrummet har det med uppfostran att göra. Har du någon annan förklaring till varför svenska elever är lika med en bättre studiemiljö än invadrarelever?
Citera
2021-09-06, 12:35
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Om de inte kan sitta still i klassrummet har det med uppfostran att göra. Har du någon annan förklaring till varför svenska elever är lika med en bättre studiemiljö än invadrarelever?

Ja, jag tänkte i första hand på språket och integrationen. Om man har en grupp elever som inte talar flytande svenska är det en dålig idé att bara låta dem umgås med varandra.

När det kommer till studiemiljö menar jag att om alla högpresterande elever från stabila hem med studievana flyttar från en skola och de enda som finns kvar är elever som inte kan språket och inte har utbildade föräldrar så är det väl självklart att det påverkar miljön? Det är ju bara att tänka tillbaka på när man själv gick i skolan, gruppdynamiken mellan ungdomar är väldigt formbar. Plockar man bort nästan alla präktiga pluggisar ur en grupp kommer den påverkas negativt.

Så när det kommer till studiemiljön menar jag inte att det måste vara just svenska elever som höjer den, men jag tror att elever med föräldrar födda i sverige är överrepresenterade i kategorin medelklassiga pluggisar.
Citera
2021-09-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Idiotiskt att jämföra med USA där skolorna i de flesta delstater/kommuner till största del finansieras av fastighetsskatten. Dvs, rika områden med höga fastighetsvärden får in enorma pengar till skolorna som i dessa områden kan bygga lyxanläggningar och rekrytera de bästa lärarna. Omvänt blir det förstås så att i de förslummade områdena där fastigheterna knappt är värda något får man heller inte in resurser för att rusta upp skolan. Lägg till det Bush 2:s idiotiska ”no child left behind”-program med nationella prov där skolor med svagpresterande elever blir bestraffade genom minskade anslag. Idén var att alla skolor skulle få lika möjlighet att bli belönade för goda resultat, men resultatet har bara blivit större klyftor mellan asiater (högst presterande) och vita å ena sidan och svarta, latinos och indianer å andra sidan.
Citera
2021-09-06, 12:57
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ja, jag tänkte i första hand på språket och integrationen. Om man har en grupp elever som inte talar flytande svenska är det en dålig idé att bara låta dem umgås med varandra.

När det kommer till studiemiljö menar jag att om alla högpresterande elever från stabila hem med studievana flyttar från en skola och de enda som finns kvar är elever som inte kan språket och inte har utbildade föräldrar så är det väl självklart att det påverkar miljön? Det är ju bara att tänka tillbaka på när man själv gick i skolan, gruppdynamiken mellan ungdomar är väldigt formbar. Plockar man bort nästan alla präktiga pluggisar ur en grupp kommer den påverkas negativt.

Så när det kommer till studiemiljön menar jag inte att det måste vara just svenska elever som höjer den, men jag tror att elever med föräldrar födda i sverige är överrepresenterade i kategorin medelklassiga pluggisar.

Så de svenska eleverna ska alltså få en sämre utbildning eftersom de ska gå i samma klass med de som knappt talar språket, i syfte att möjligtvis få invandrareleverna att prestera bättre? Jag kan hålla med om att de knappast blir bättre på svenska av att bara träffa andra invandrare, men deras förbättring ska inte vara på bekostnad av de svenska elevernas skolgång.
Det här med studiemiljön är rent trams, det räcker med att där finns en störig elev för att hela klassen ska lida. Det spelar ingen roll om klassen i övrigt är 50/50 invandrare och svenskar. Problemet är att lärare får inte lov att göra någonting åt elever som förstör för hela klassen, särskilt inte om de är invandrare.
För all del, ordna en bättre utbildning för invandrarna, men gör det inte på bekostnad av svenskarna. Förutom det uppenbara med att de svenska barnens utbildning lider, bör det anses vara närmast tortyr att sätta ett svenskt barn i en invandrartät skola. Det du föreslår hade kanske fungerat en gång i tiden, innan 20% av Sveriges befolkning var född i ett annat land och där invandrarbarn är närmare majoritet i många städer, men den tiden är förbi.
Citera
2021-09-07, 00:05
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
En billigare lösning är ju att ta bort det fria skolvalet så att den här sinnessjuka segregeringen skulle dämpas lite.

Hur tänker du då? Alternativet vore att alla går i den närmast liggande skolan, som det var tidigare, men då områdena är segregerade så skulle det inte innebära någon förändring.
Citera
2021-09-07, 17:11
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Hur tänker du då? Alternativet vore att alla går i den närmast liggande skolan, som det var tidigare, men då områdena är segregerade så skulle det inte innebära någon förändring.

Absolut, viss segregation skulle ju finnas kvar, det har vi alltid haft. Men den skulle inte vara lika radikal som den är nu.
Citera
2021-09-07, 17:38
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:

Jag håller med om allting du säger, nästan.
Dom lösningarna du tar upp är det för sent för, för många har kommit in så integration är omöjligt.

Om återvandring av personer som efter x antal år fortfarande inte kan sköta sig själva, samt utvisar kriminella så kan vi om några år prata integration igen.
Citera
2024-08-22, 21:11
Medlem
I Bandhagen/Bäckahagen är bara ett fåtal migranter dock mycket Pridefolk
Se hur det gick (FB) Stockholms politiker: Mindre kött i skolmaten. Men skolbarnen vill ha kött.
🏳️‍🌈
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in