Citat:
Ursprungligen postat av
Idumea
Ja, jag tänkte i första hand på språket och integrationen. Om man har en grupp elever som inte talar flytande svenska är det en dålig idé att bara låta dem umgås med varandra.
När det kommer till studiemiljö menar jag att om alla högpresterande elever från stabila hem med studievana flyttar från en skola och de enda som finns kvar är elever som inte kan språket och inte har utbildade föräldrar så är det väl självklart att det påverkar miljön? Det är ju bara att tänka tillbaka på när man själv gick i skolan, gruppdynamiken mellan ungdomar är väldigt formbar. Plockar man bort nästan alla präktiga pluggisar ur en grupp kommer den påverkas negativt.
Så när det kommer till studiemiljön menar jag inte att det måste vara just svenska elever som höjer den, men jag tror att elever med föräldrar födda i sverige är överrepresenterade i kategorin medelklassiga pluggisar.
Så de svenska eleverna ska alltså få en sämre utbildning eftersom de ska gå i samma klass med de som knappt talar språket, i syfte att möjligtvis få invandrareleverna att prestera bättre? Jag kan hålla med om att de knappast blir bättre på svenska av att bara träffa andra invandrare, men deras förbättring ska inte vara på bekostnad av de svenska elevernas skolgång.
Det här med studiemiljön är rent trams, det räcker med att där finns en störig elev för att hela klassen ska lida. Det spelar ingen roll om klassen i övrigt är 50/50 invandrare och svenskar. Problemet är att lärare får inte lov att göra någonting åt elever som förstör för hela klassen, särskilt inte om de är invandrare.
För all del, ordna en bättre utbildning för invandrarna, men gör det inte på bekostnad av svenskarna. Förutom det uppenbara med att de svenska barnens utbildning lider, bör det anses vara närmast tortyr att sätta ett svenskt barn i en invandrartät skola. Det du föreslår hade kanske fungerat en gång i tiden, innan 20% av Sveriges befolkning var född i ett annat land och där invandrarbarn är närmare majoritet i många städer, men den tiden är förbi.