2021-09-05, 16:36
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Wow, så det är ännu värre än vad som framgår av sammanfattningen. 4 anhållanden, 1 häktning och 1 försök till häktning är ju helt sanslöst. Det betyder att minst 3 personer fått sina liv delvis förstörda pga av polisen gått på fel MGM.

Såvitt känt finns ingen teknisk bevisning mot någon öht men det har alltså inte hindrat PU att hoppa från den ene till den andre. Hur tänker man sig att driva rättssak mot CL bär han försvarare kan lyfta fram allt de fått fram i FUP + slask som talar för någon av de tre alternativa GM? Jag sticker ut huvudet och säger att utan erkännande från CL eller någon annan så kan man lägga ner denna utredning (såvida man inte hittar kroppen förstås).

Nja i ErAn's fall var det väl till stor del set falska utpekandet som utgjorde polisens trumfkort. I PaRu's fall är det lite mera oklart, det pratas om anonyma tipsare o att han skulle tipsat om sig själv, jag har aldrig blivit riktigt klok på polis (o GW's) ganska långvariga intresse för honom. Angående KM så tycker jag det var motiverat att också syna honom ordentligt i sömmarna med tanke på vad som kommit fram.
Citera
2021-09-05, 16:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nja i ErAn's fall var det väl till stor del set falska utpekandet som utgjorde polisens trumfkort. I PaRu's fall är det lite mera oklart, det pratas om anonyma tipsare o att han skulle tipsat om sig själv, jag har aldrig blivit riktigt klok på polis (o GW's) ganska långvariga intresse för honom. Angående KM så tycker jag det var motiverat att också syna honom ordentligt i sömmarna med tanke på vad som kommit fram.
Att frihetsberöva någon efter 25 år är väl lite mer än att ”syna i sömmarna”? Vad skulle det tänkas leda till, att han erkände av rena chocken? Det verkat ha varit amatörernas afton i Mariestad i decennier.
Citera
2021-09-05, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Bara för att CL suttit så blir man lätt biased. Man antar att det finns en massa bra bevis mot honom, utan att veta något om grunden. Kalla fall-snubbarna kanske bara fäst mer vikt vid något man tidigare inte tyckt varit så intressant. Det betyder inte att det är rätt. Mitt tips är att åklagaren går ut om ett tag och säger att misstankarna försvagats men att han är fortsatt intressant och så vidare. För att inte tappa ansiktet.
Som man blev då Kla#s M blev förhörd menar du? Hur länge grävdes det inte om honom utan att veta något annat direkt och utan att få svar på mycket som kunde styrkas. Och honom ska man fortfarande ha in i sammanhanget.
I detta fall med Clae#s Levi#n så finns det betydligt mer att ta på skulle jag vilja påstå och det är så värt att faktiskt försöka ta reda på mer om detta.
Ännu har inte några misstankar sagts försvagas. Ännu talar inget för att det ska göra det. Att man utgår att det finns en hel del är väl ganska naturligt då det varit husrannsakan och grävande eller tror du att de gjorde det för att hålla skenet uppe?
Att fokusera på kalla falls kandidat är inte helt fel tror jag. De vet mer än vi och ser anledning till att hålla hårt i denna man. Varför misstro dem bara för att man själv haft en annan tänkbar kandidat med skuld i detta försvinnande. Vi vet inte mycket, vi spekulerar här i tråden.
Citera
2021-09-05, 16:41
Medlem
Citat:
Wow, så det är ännu värre än vad som framgår av sammanfattningen. 4 anhållanden, 1 häktning och 1 försök till häktning är ju helt sanslöst. Det betyder att minst 3 personer fått sina liv delvis förstörda pga av polisen gått på fel MGM.

Såvitt känt finns ingen teknisk bevisning mot någon öht men det har alltså inte hindrat PU att hoppa från den ene till den andre. Hur tänker man sig att driva rättssak mot CL bär han försvarare kan lyfta fram allt de fått fram i FUP + slask som talar för någon av de tre alternativa GM? Jag sticker ut huvudet och säger att utan erkännande från CL eller någon annan så kan man lägga ner denna utredning (såvida man inte hittar kroppen förstås).
Vi vet ju inte vad Kalla Fall hittade i lägenheten och om dom hittade något i föräldrarnas hus/trädgård , dom har ju lämnat in något för DNA analys , kan dom ha nåt från Helena ? Nåt DNA från hans lånade bil vid tillfället . Och vi vet inte vad dom håller på och följer upp precis nu, förhör med ev kvinnor som blev antastade av honom den här kvällen , och även under våren och efter Helenas försvinnande. Vi får nog vackert vänta på svar innan handduken kastas in
Citera
2021-09-05, 16:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Vi vet ju inte vad Kalla Fall hittade i lägenheten och om dom hittade något i föräldrarnas hus/trädgård , dom har ju lämnat in något för DNA analys , kan dom ha nåt från Helena ? Nåt DNA från hans lånade bil vid tillfället . Och vi vet inte vad dom håller på och följer upp precis nu, förhör med ev kvinnor som blev antastade av honom den här kvällen , och även under våren och efter Helenas försvinnande. Vi får nog vackert vänta på svar innan handduken kastas in
Jo visst. Men man lyckades inte ens få CL häktad en första gång, och den ribban är löjligt låg i Sverige. Fråga t.ex. Göran Lambertz. Så jag skulle vara pessimist även utan de tre tidigare fiaskona.
Citera
2021-09-05, 16:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Tycker som du skriver i ditt svar till annan användare, att det är Cla#es Levi#n man vill veta mer om och spekulera kring.

Ja när pilot (KM?) dök upp som misstänkt GM sommaren 2017 så diskuterades han 24/7 hur länge dom helst, i åratal, ja ända fram tills nu faktiskt.

Själv förstår jag inte vad skillnaden är? En misstänkt GM är och förblir ju en misstänkt GM oavsett vem han än är. Hur kan en GM (som pilot) vara hyperintressant och en annan GM (CL) typ ointressant? Det är väl ändå Helena's mördare som ska hittas oavsett vem han nu är?

Vissa verkar inte gilla att CL är en "klassisk mördar-typ". Man vill fortfarande att det ska vara någon i gänget. Allt ska vara som man alltid har trott, att ha varit på fel spår i 29 år påverkar oss, vissa mer än andra, en del vill inte höra talas om det. Mördaren måste finnas med någonstans bland alla dessa initialer som har stötts och blötts till leda.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-05 kl. 16:54.
Citera
2021-09-05, 16:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
På tal om båt så kom det ju uppgifter på att CL hade tillgång till båt, dock aldrig var den skulle legat förtöjd. Kittlar lite att tänka sig att det eventuellt var ute på Ekudden, kanske vid Bäcken rent av. Har lite svårt att glömma likhundarnas markering där ute 2004 efter inringt tips.

Lite svårt att tro att GM isf skulle grävt ner kroppen för att sedan gräva upp den igen för att sänka den i Vänern. GM borde väl i så fall bara gömt kroppen tillfälligt, övertäckt med något. I ett sådant scenario känns det lite tveksamt om det skulle avsätta tillräckligt med "dofthormoner" för att det skulle finnas kvar 12 år senare.

Icke att förglömma sökhundars markering i risgropen nere vid golfbanan.

Strax innan Ryssatorp, kan CL ha haft en båt där?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-05 kl. 17:26.
Citera
2021-09-05, 17:15
Medlem
Man kan ju tänka sig att polisen har hjälp av CLs bror om diverse, som bl a ev fritidsställe, båt, hemförhållanden och hur CL var förr om åren. Kan också tänkas att fler husrannsakningar har gjorts på platser vi inte vet om.

Sedan vet vi inte heller om fler spår hittades 1992 än vi vet om. Blodspår t ex.
Citera
2021-09-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Som man blev då Kla#s M blev förhörd menar du? Hur länge grävdes det inte om honom utan att veta något annat direkt och utan att få svar på mycket som kunde styrkas. Och honom ska man fortfarande ha in i sammanhanget.
I detta fall med Clae#s Levi#n så finns det betydligt mer att ta på skulle jag vilja påstå och det är så värt att faktiskt försöka ta reda på mer om detta.
Ännu har inte några misstankar sagts försvagas. Ännu talar inget för att det ska göra det. Att man utgår att det finns en hel del är väl ganska naturligt då det varit husrannsakan och grävande eller tror du att de gjorde det för att hålla skenet uppe?
Att fokusera på kalla falls kandidat är inte helt fel tror jag. De vet mer än vi och ser anledning till att hålla hårt i denna man. Varför misstro dem bara för att man själv haft en annan tänkbar kandidat med skuld i detta försvinnande. Vi vet inte mycket, vi spekulerar här i tråden.
Var det nå.n av de här som hade nån utbildning eller levde de på samhällets botten
Citera
2021-09-05, 17:25
Medlem
Citat:
Jo visst. Men man lyckades inte ens få CL häktad en första gång, och den ribban är löjligt låg i Sverige. Fråga t.ex. Göran Lambertz. Så jag skulle vara pessimist även utan de tre tidigare fiaskona.
Tror inte att detta kommer att leda någon vart heller. Blir positivt överraskad om det gör det och om de mot (min) förmodan skulle få träff på DNA på skon. Hoppas de har mer att komma med.
Citera
2021-09-05, 17:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Var det nå.n av de här som hade nån utbildning eller levde de på samhällets botten

KM är elektriker.

CL var tidigare egen företagare (inom åkeri?). Slutade jobba runt 2010?
Citera
2021-09-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
KM är elektriker.

CL var tidigare egen företagare (inom åkeri?). Slutade jobba runt 2010?
Fanns det nån som hade läkarutbildningen. eller som utbildade sig som kände Helena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in