2021-09-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vart menar du att Kalla Fall har fått dom uppgifterna ifrån annars? Kanske har dom lyckats gräva fram det själva inte vet jag?
Jag vet bara att så är fallet, CL har enligt uppgift kört runt och kontaktat kvinnor i flera års tid.
Bara för att CL suttit så blir man lätt biased. Man antar att det finns en massa bra bevis mot honom, utan att veta något om grunden. Kalla fall-snubbarna kanske bara fäst mer vikt vid något man tidigare inte tyckt varit så intressant. Det betyder inte att det är rätt. Mitt tips är att åklagaren går ut om ett tag och säger att misstankarna försvagats men att han är fortsatt intressant och så vidare. För att inte tappa ansiktet.
Citera
2021-09-04, 17:36
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Mamman var skolsköterska i Tibro enligt en Tibrobo
Oki, bra hittat, då har nog tandkliniken funnits ett tag där.
Citera
2021-09-04, 17:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Vet du vilket år familjen flyttade från Tibro till Mariestad?
Tror de flyttatade till skövde först, 83- 85??
Sen i slutet av 80-talet till Mariestad.
Kan minnas fel?
Citera
2021-09-04, 17:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Vad hette föräldrarna?
Har för mig att jag skrev det?
Gunnar Le*vin
Birgit Le*vin
Citera
2021-09-04, 17:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Alla tider är väl tyvärr ganska osäkra. Hanna” tror hon var ute i 20 minuter, för att senare vara säker på att det var 10 minuter. För killarna diffar tiden 10 minuter.

Förhöret är inte särskilt väl genomfört. Du har rätt i att olika tider anges, men vad handlar tiden om?

Citat:
Förhör 92-06-21
Hon tror att kl var ca 02.10 fram till 02.30

Handlar om: "Hon tror att kl var ca 02.10 fram till 02.30 då hon befann sig ute med hunden". Dvs tiden handlar om hela promenaden.

Citat:
Kompletterande vittnesförhör 92-07-08
Hon är säker på tiden 02.15-02.25

Handlar om: "Hon är säker på tiden 02.15-02.25 då hon lämnar villan och går ut mot vändplatsen vid [Vikingavägen] och går sakta med hunden på cykelbanan och följer denna till en papperskorg". Detta är inte hela promenaden.

Med andra ord har hon inte begränsat tiden till 10 minuter. Syftet med tidsangivelsen kan vara
a) att säga att hon är osäker när hon lämnade hemmet (02.15-02.25)
b) att hon lämnade hemmet och anlände cykelbanan senast 02.25
c) att hon lämnade hemmet och anlände papperskorgen senast 02.25.

Av första förhöret vet vi att hon hörde väsen från Ekuddenvägen redan när hon lämnade bostaden och ett skrik när hon anlände cykelbanan. Hon ger 5 minuter för "skriket" som kan vara fem minuter för hela perioden skrikande eller perioden från första ljudet till sista skriket.

Dvs förhöret med Hanna gör det omöjligt att rekonstruera tidpunker i synnerhet som Hanna säger att hon gick sakta med hunden och en hund kan gå mycket sakta om nosen är upptagen. Vi vet inte ens var papperskorgen fanns, men Jenven nämner Hanna i Veckans Brott 18:58-19:20 där han pekar ut vad Hanna stått. Han befinner sig då på cykelbanan precis vid änden av Hällristningsvägen. Att döma av hur han pekar så har Hanna inte rört sig nämnvärt långt från återvändsgränden vid Vikingavägen. Kanske kom hon så långt som till återvändsgränden vid Domarringsvägen. Längre än så kan hon knappast ha gått att döma av Jenvens pekande. Det ger en maximal längd på promenaden (enkel riktning) på 110 meter eftersom Hanna bodde på Vikingavägen 8.

Så jag håller med Sculley om att tiderna är osäkra, men Hanna har inte ruckat tiden för när hon gick ut med mer än fem minuter. Jag vill minnas att hon sett på tv och sedan gått ut och gjort kaffe eller var det smörgås ???. Det gör det möjligt för henne att med lite eftertanke granska när programmet slutade och uppskatta tiden i köket.

Tyvärr har förhöret inte frågat henne vad hon bygger tidsangivelsen på, en fråga jag tycker en polis borde ha i ryggmärgen att ställa...
Citera
2021-09-04, 17:50
Medlem
Gjorde precis ett test . Tog bilen till torget mätte tid från Kungsgatan teatern fast via esplanaden idag till Stigen i kohagen tog exakt 2 min trots bil framför . Sen mätte jag från Stigen till Marieforsleden 27 sek Där ifrån till vändplatsen på Hällristningsvägen 1,50min totalt blir det 2,17 minuter fr stigen , och kl 2 på natten kunde det ju säkert gått fortare
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-04 kl. 17:53.
Citera
2021-09-04, 17:56
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Gjorde precis ett test . Tog bilen till torget mätte tid från Kungsgatan teatern fast via esplanaden idag till Stigen i kohagen tog exakt 2 min trots bil framför . Sen mätte jag från Stigen till Marieforsleden 27 sek Där ifrån till vändplatsen på Hällristningsvägen 1,50min totalt blir det 2,17 minuter fr stigen , och kl 2 på natten kunde det ju säker gått fortare

Varför mätte du från Stigen till Marieforsleden och sedan till vändplatsen på cykelvägen??? Bilen kom från Ekuddenvägen och följde cykelvägen förbi Vikingavägen och förbi Hällristningsvägen och sedan (om bilen är inblandad) till lekplatsen.

Du skulle inte kunna mäta tiden det tar att stå vid stigen med nosen norrut, köra norr, vända där cykelvägen börjar och sedan söderut, Marieforsleden upp och sedan Lockerudsvägen och sist sedan till återvändsgränden längst ned på Mariegärdes väg. Det är ju vägen som bilen eventuellt körde enligt kombination av Hannas och Lockerudsvittnets uppgifter.
Citera
2021-09-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Varför mätte du från Stigen till Marieforsleden och sedan till vändplatsen på cykelvägen??? Bilen kom från Ekuddenvägen och följde cykelvägen förbi Vikingavägen och förbi Hällristningsvägen och sedan (om bilen är inblandad) till lekplatsen.

Du skulle inte kunna mäta tiden det tar att stå vid stigen med nosen norrut, köra norr, vända där cykelvägen börjar och sedan söderut, Marieforsleden upp och sedan Lockerudsvägen och sist sedan till återvändsgränden längst ned på Mariegärdes väg. Det är ju vägen som bilen eventuellt körde enligt kombination av Hannas och Lockerudsvittnets uppgifter.
Jag mätte det som varit uppe för diskussion igår och idag .Det jag skriver här NU mätte jag inte med bil från lekplatsen o cykelbanan norr mot ekudden och sen upp till stigen , runt 1 minut m bil iaf . För att se hur stor skillnaden än hade varit på om någon kört henne direkt hem ist för att släppa av henne mitt i natten vid stigen . Det hade tagit endast 2,17 min längre .sen vet jag inte hur du får in Mariegärdes väg i nån koppling med Hannas vittnes mål . Men det du pratar om gäller ju bara några minuter där med
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-04 kl. 18:15.
Citera
2021-09-04, 18:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag mätte det som varit uppe för diskussion igår och idag . Från lekplatsen o cykelbanan norr mot ekudden och sen upp till stigen , runt 1 minut m bil iaf . För att se hur stor skillnaden än hade varit på om någon kört henne direkt hem ist för att släppa av henne mitt i natten vid stigen . Det hade tagit endast 2,17 min längre .

Aha, sorry. Jag missförstod vad du ville mäta.
Citera
2021-09-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Aha, sorry. Jag missförstod vad du ville mäta.
Det är lugnt 😀👍 Blir lätt rörigt här inne
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-04 kl. 18:19.
Citera
2021-09-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twentyone21
Precis vad jag har tänkt också,det dröjde ju länge innan det blev avspärrat där..gärningsmannen var väl stressad och struntade nog i både skor och ringar,prio 1 för honom måste ju ha varit att få med sig HA därifrån så fort som möjligt .

Nä, det där har jag svårt att tänka mig GM försökte nog dölja att brottsplatsen var i Kohagen. Stressad var han garanterat, nog därför han kastade in skorna i stället för att ta med dom. Det övriga krafset tror jag inte han såg.

Hade någon Svensson hunnit ut på stigen innan syster o kompisar o fått ett knäppgöksanfall o kastat iväg skorna är jag ganska säker på att det uppdagats förr lr senare då det kom fram att det var Helenas.
Citera
2021-09-04, 18:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det är lugnt 😀👍 Blir lätt rörigt här inne

Bilvittnena heter för övrigt

FrJo, Fr*drik Johans*on (e,o), idag He*merback (i), utvandrad; 1972; Hällristningsvägen 6
AndKa; And*rs Karlb*rg; 1972; Fornminnesv 5

Skall skicka detta till HincRobur utifall att han/hon vill ta med det i listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in