2021-09-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Min tanke går ut på at drapet kan ha blitt bestilt på en slik måte at TH selv
skjulte sin rolle som oppdragsgiver. At en leiemorder tok seg til Norge i den
tro at h*n utførte et drap bestilt av ukjente, kanskje forkledd som et vendetta-oppdrag.
I et slikt tilfelle ville det være vanskelig for en leiemorder å starte utpressing
av en person h*n ikke visste hvem var. Det ville også sette vedkommendes
sikkerhet i fare å stikke frem hodet for å bedrive utpressing, siden denne
personen da også var den som utførte selve drapet.

Et "langt skudd" fra min side, det er jeg klar over.

Alternativet, å bruke folk i nær krets, er heller ikke uten risiko slik jeg ser det.
Mest fordi en lokal medvirker sannsynligvis ikke deler THs motiv, og derfor står
i fare for å avsløre seg selv. Denne personen måtte være en TH har 100% kontroll over.
Har han egentlig den makten over sine omgivelser?

Da ender vi igjen opp med TH selv som sannsynlig GM, og denne gordiske knuten av et alibi
han har klart å lage seg.

Nei, dette er en serie "tilfeldigheter" det blir umulig å overse. Et spørsmål er jo om
det var noen i huset da TH ringte disse to første "bekymringsanropene". To anrop
tett på hverandre. Signaler til en medvirker som var i huset, eller to anrop for å
forsikre seg om at telefonens eier var satt ut av spill? Hvis TH er hettemannen, har
han ikke somlet med å komme seg avgårde.
nå vet i alle fall oppdragstaker hvem oppdragsgiver er og en hevn vil neppe rette seg mot th selv. Noe å tenke på for th om han hyret en. Har dog lite tro på at det er en slik ukjent kriminell han har hyret
Citera
2021-09-04, 21:32
Medlem
Citat:
Artikkelen peker jo på en vesentlig ting, nemlig at det har vært en kraftig utvikling
innen etterforskning i de 25 årene som skiller disse sakene. Ikke minst når det gjelder
avhørsteknikker. Tror ikke den tilståelsen fra fetteren hadde kommet i dag.
Ja det hadde jo vært ille om utviklingen hadde stått på stedet hvil... Nettopp derfor er det da ekstra ille om generaltabben i Tengs-saken, altså å søke etter spor som kan støtte hovedhypotesen på bekostning av etterforskning av spor som peker i andre retninger, også kalt tunnel-syn, gjentar seg i Lørenskog-saken.
Citera
2021-09-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
He, he, dette er jo kun politiets mediestrategi, for enkelte er Hettemannen Tom Hagen uansett om både sola og månen skulle ramle ned, for det passer jo mye bedre til historien om TH som GM
Og, by the way, angående THs alibi for politiets antatte tidpunkt for drapet/bortføringen av AEH: Videokameraer filmer THs bil som ankommer arbeidsplassen hans. Vitner, altså personer som befinner seg i lokalet der TH jobber, forteller at han kommer på jobb. Logisk tenkning sier da at tidsrommet fra bilen blir filmet til TH entrer arbeidslokalet, skjer innen en sannsynlig tidsramme. Regner med at politiet hadde funnet det mistenkelig hvis bilen til TH ankom arbeidsstedet en halvtime eller noe sånn, før mannen…Konklusjonen må derfor være at det var TH som selv kjørte og parkerte sin egen bil på parkeringsplassen til Futurum før han gikk inn på kontoret sitt, og at han derfor var på kontoret i tidsrommet politiet mener drapet/bortføringen har skjedd.
Forøvrig interessant utvikling i to andre saker, Birgitte Tengs og Tina Jørgensen-sakene. Blir interessant å følge disse framover med tanke på politiets håndtering og etterforskning.

Hvem er det som bekrefter at han kom på jobb ? evt hvilken kilde har du på dette ?
Jeg synes det har vært merkelig at THs alibi på jobb har vært så uklart, og vagt beskrevet av politiet (f.eks uttalte de at mobiltelefondata knyttet han til arbeidsplassen).
Citera
2021-09-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Mye som kan ha skjedd, forhåpentligvis får vi svar en dag. Enig med Minniemus i at dersom TH har noe med dette å gjøre, noe jeg fremdeles ikke tror, har han leid noen til å utføre drapet/bortføringen. Men så langt vi vet, har ikke politiet funnet noe som knytter TH verken til saker funnet på åstedet eller innleide GM. Dessuten må han da leve med faren for utpressing eller avsløring, resten av livet. At telefonen til AEH ble funnet på bordet der den pleide å ligge, kan jo forklares som så enkelt at det var der den lå da GM kom, og at den ble lagt tilbake samme sted den ble funnet. I hvert fall nesten samme sted, på bordet, men på "feil" side.

en forklaring på det kan være:
TH har vært involvert i noe kriminelt tidligere, eller har benyttet seg av kriminelle til å få gjort noe som ikke taler dagens lys.
En eller annen gang har AEH fått kjennskap til eller oppdaget dette.
AEH har vært økonomisk avhengig av TH etter ~1993, men TH ser nå at hun planlegger å skille seg og flytte ut når hun blir pensjonist.
TH frykter at hun vil gå ut med det kriminelle i hans fortid, kanskje hun også har truet med dette / fortelle det til politi eller andre.
TH tar kontakt med de andre involverte fra den gang og legger fram problemstillingen. De diskuterer dette, vurderer risiko og skade om dette blir kjent og kommer omsider fram til at det beste er om AEH tas av dage og forsvinner.

Den andre involverte tar seg av planlegging, mens TH skaffer kunnskap om krypto fra RU.

Det er forsåvidt ingenting meg bekjent som tyder på at TH har gjort noe kriminelt eller vært i kontakt med kriminelle miljøer utover at han visstnok har truet en person med at han kjente noen som kunne få de til å forsvinne, derfor tviler jeg noe på det selv, men det kan være en mulig forklaring.
Citera
2021-09-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luger99
en forklaring på det kan være:
TH har vært involvert i noe kriminelt tidligere, eller har benyttet seg av kriminelle til å få gjort noe som ikke taler dagens lys.
En eller annen gang har AEH fått kjennskap til eller oppdaget dette.
AEH har vært økonomisk avhengig av TH etter ~1993, men TH ser nå at hun planlegger å skille seg og flytte ut når hun blir pensjonist.
TH frykter at hun vil gå ut med det kriminelle i hans fortid, kanskje hun også har truet med dette / fortelle det til politi eller andre.
TH tar kontakt med de andre involverte fra den gang og legger fram problemstillingen. De diskuterer dette, vurderer risiko og skade om dette blir kjent og kommer omsider fram til at det beste er om AEH tas av dage og forsvinner.

Den andre involverte tar seg av planlegging, mens TH skaffer kunnskap om krypto fra RU.

Det er forsåvidt ingenting meg bekjent som tyder på at TH har gjort noe kriminelt eller vært i kontakt med kriminelle miljøer utover at han visstnok har truet en person med at han kjente noen som kunne få de til å forsvinne, derfor tviler jeg noe på det selv, men det kan være en mulig forklaring.
motivet for drapet må i alle fall være fundert på en alvorlig fare for gm.
Citera
2021-09-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
motivet for drapet må i alle fall være fundert på en alvorlig fare for gm.

jepp, det jeg mener er at evt GM kan ha hatt en egeninteresse av å ta AEH av dage, være en TH stoler på, og det derfor ikke utsetter TH for fare for utpressing fra GM.
Citera
2021-09-04, 23:35
Medlem
Citat:
jepp, det jeg mener er at evt GM kan ha hatt en egeninteresse av å ta AEH av dage, være en TH stoler på, og det derfor ikke utsetter TH for fare for utpressing fra GM.
For eks Wiborg-saken, men det falt ikke i god jord😜
Citera
2021-09-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno

ja, for eksempel noe slikt.
hvorfor man så velger å kamuflere det som et kidnappingsplott er forsåvidt et annet spørsmål
Citera
2021-09-04, 23:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ittno

Mener det var en som jobbet som en slags "høyre hånd" for TH fra 1993 og frem til 2018, som
også var i huset i et" styremøte" kun to dager før ugjerningen.
Citera
2021-09-05, 00:00
Medlem
Citat:
Her er du inne på noe vesentlig. TEHs vitnesbyrd er definitivt “det siste livsbeviset”, det er uomtvistelig.
Men hvis han faktisk var med på ugjerningen, hvorfor trengte han 4 avhør på å “huske” samtalen?
Burde han ikke ha en planlagt forklaring allerede i første avhør?

Da finner jeg det mer sannsynlig at han er blitt manipulert eller brukt, enn at han har deltatt aktivt.
Evt. er han troverdig, og drapet skjedde i det tidsrommet politiet har angitt.

Det som har blitt lekket fra politiet, og kommet fram i den senere tid, gir et bilde av TH som står bak og at han har planlagt drapet i årevis.
likevel om TEH eller noen andre som står TH nær skulle stå bak, så ville det gi svar på en god del spørsmål.

F.eks. hvorfor dukker det opp en bli kl 7:56, når TH normalt kjører til jobb, for så å dukke opp en time senere. Det ser ikke ut til å ha vært koordinert med TH (selv om det her kan være alternative forklaringer på bilen/bilene)

Hvorfor har ikke TH sørget for et vanntett alibi om han har planlagt drapet i lang tid.

om TH dekker for TEH eller noen andre så skulle det forklare hvorfor han er tverr og ikke samarbeider med politiet.

Ytterligere kan det forklare hvorfor TH tar risikoen med å la seg intervjue på nrk. Det ville være risikabelt som skyldig og kreve gode skuespillerevner. Uansett jeg mener TH ikke overbeviser, og avslører at han på en eller annen måte er innblandet og / eller vet hva som har skjedd.

en annen ting som ikke rimer med TH som GM er (som mange ganger nevnt tidligere) en mann som skyr oppmerksomhet setter igang noe som gjør han til rikskjendis med negavitvt fortegn.

kort sagt mange brikker ville falle på plass om TEH eller andre stod bak og TH dekker over.
det er imidlertid vanskelig å finne hvilke motiv andre enn TH skulle ha hatt.

leste for øvrig nettop gjennom Jahrs bok om Birgitte Tengs saken, og den gjør meg enda mer skeptisk til politilekkasjer. Man må ha i tankene at dette ofte kan være partsinnlegg og tatt ut av sammenheng.
Citera
2021-09-05, 00:05
Medlem
Citat:
Mener det var en som jobbet som en slags "høyre hånd" for TH fra 1993 og frem til 2018, som
også var i huset i et" styremøte" kun to dager før ugjerningen.

GHH, der var et intervju på VG (med lyd) ikke lenge etter saken ble offentlig kjent der han forteller om møtet. fant ikke linken akkurat nå.
https://www.tv2.no/a/11411802/

men såvidt meg bekjent er det ikke kommet fram noe hittil som knytter GHH eller TH til noe kriminelt eller kriminelle miljø.
Senast redigerad av Luger99 2021-09-05 kl. 00:09.
Citera
2021-09-05, 01:28
Medlem
Citat:
Det som har blitt lekket fra politiet, og kommet fram i den senere tid, gir et bilde av TH som står bak og at han har planlagt drapet i årevis.
likevel om TEH eller noen andre som står TH nær skulle stå bak, så ville det gi svar på en god del spørsmål.

F.eks. hvorfor dukker det opp en bli kl 7:56, når TH normalt kjører til jobb, for så å dukke opp en time senere. Det ser ikke ut til å ha vært koordinert med TH (selv om det her kan være alternative forklaringer på bilen/bilene)

Hvorfor har ikke TH sørget for et vanntett alibi om han har planlagt drapet i lang tid.

om TH dekker for TEH eller noen andre så skulle det forklare hvorfor han er tverr og ikke samarbeider med politiet.

Ytterligere kan det forklare hvorfor TH tar risikoen med å la seg intervjue på nrk. Det ville være risikabelt som skyldig og kreve gode skuespillerevner. Uansett jeg mener TH ikke overbeviser, og avslører at han på en eller annen måte er innblandet og / eller vet hva som har skjedd.

en annen ting som ikke rimer med TH som GM er (som mange ganger nevnt tidligere) en mann som skyr oppmerksomhet setter igang noe som gjør han til rikskjendis med negavitvt fortegn.

kort sagt mange brikker ville falle på plass om TEH eller andre stod bak og TH dekker over.
det er imidlertid vanskelig å finne hvilke motiv andre enn TH skulle ha hatt.

leste for øvrig nettop gjennom Jahrs bok om Birgitte Tengs saken, og den gjør meg enda mer skeptisk til politilekkasjer. Man må ha i tankene at dette ofte kan være partsinnlegg og tatt ut av sammenheng.
Jeg tror ikke TH ville gått i ilden for ham på denne måten. TH ville ikke tatt den støyten. Han er mer ærekjær enn som så. Bare en mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in