2021-09-04, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är det någon som kan förklara i vilket läge pandemin faktiskt definieras som över? Är det när smittspridningen upphör eller när vården inte märker av ökade inläggningar längre?

Att det "blir fullt på IVA" Eller att "vården går på knäna" uppnådde man enkelt genom systematisk nedmontering under 30 år". Ingen boogeyman här inte.. Bara en agenda och en katalysator..
Citera
2021-09-04, 20:46
Avslutad
Tycker ingen det är konstigt att en "gigantisk undersökning från Bangladesh" torde vara spiken i kistan för "Maskförnekarna"?

Haha alltså va? Var kom den ifrån? Vi har ju redan 2 års statistik från gamla hederliga Svedala? Vad hände med den? Har vi ingen egen talan? Inga egna tester? Inga egna labb etc?

Allt man vet kommer från typ ett enda universitet i England / WHO och nu Bangladesh?

Man storknar..
Citera
2021-09-04, 20:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det finns bedömare som anser att såväl vaccinmotståndare som andra grupper som inte vill vaccineras lider av en och samma rädsla: trypanofobi.

Den rädslan kan vara skämmigt att prata högt om. Därför ger man andra motiv till att man är ovaccinerad.

"Flera av vaccinmotståndarna har en sprutskräck i grund och botten som man kan se som en underliggande orsak", hävdar Torun Lindholm Öjmyr, professor vid Stockholms universitet, som tror att spruträdsla även är en grundorsak till misstron mot myndigheternas vaccininformation.
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-04/darfor-vantar-sa-manga-med-att-vaccinera-sig

Så vaccinmotståndarna är i grunden rädda för sprutor?
Citera
2021-09-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa på att det är en genmanipulationsspruta?
(Jag anser inte att vi bör vaccinera barn under 12 år av andra orsaker)

Det bör inte vara en fulspruta, myndigheterna hade reagerat. Jag tror att vaccinerna är klockrena. Dom är nog safe. Bertil säger så. Fan jag tror att jag börjar bli lite småkär i dig Bertil Gullig när du är arg.

Men seriöst nu. Vad är din känsla på läget ca 5 år framåt? Alles gut eller problemet kvarstår? Covid 19 är bara ett influensa liknande problem som riskgrupper sprutar sig för eller hur är din vision?
Citera
2021-09-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Eller så gör man som i Danmark och slutar larva sig dvs tar bort alla restriktioner och ser vad som händer.

Nej - for så mangler man udnyttelsen og virkningen af coronapasset som Danmark har haft siden marts måned:

https://digst.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2021/marts/foerste-fase-af-coronapas-lanceret/

Coronapasset bliver helt udfaset den 10. September, og så har det i den periode på godt seks måneder været en værdiful motor i udrulningen og motiveringen til vaccinationen mod Corona:

https://netdoktor.dk/nyheder/saadan-fungerer-et-coronapas.htm
Citera
2021-09-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Rätt?

Han har ju hatat att rekommendera munskydd sen dag 1.

"Viktigare och hålla avstånd"

Lätt och hålla avstånd på en fullsatt buss
På en fullsatt buss så hjälper nog inga vanliga munskydd heller särskilt mycket. De läcker ju ofta som såll och med miljarder virus runt omkring oss hela tiden så får man garanterat i sig en hel del oavsett munskydd eller inte. Men som tur är så är ju rätt få omkring en sjuka och väldigt mångga är immuna mot corona och diverse andra ännu elakare virus.
Citera
2021-09-04, 20:56
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2021-09-04/darfor-vantar-sa-manga-med-att-vaccinera-sig

Så vaccinmotståndarna är i grunden rädda för sprutor?

Jag är inte det minsta rädd för sprutor, de nålar de använder när man ger blod är lite större än de nålar de injicerar vaccin med. Vaccination med mRNA experimentvaccin som studierna inte är avslutade på än är uteslutet för min del.
Citera
2021-09-04, 21:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, men det minskar smittspridningen = Färre fall = Mindre folk på sjukhus

Men inte så mycket Det som kommer att knäcka Delta-varianten är större vaccintäckning och något större naturlig immunitet hos befolkningen. Det kan hända inom 2-3 månader.

Hur kan jag hävda detta? Jo, det finns ett ställe mycket närmare oss, (om du inte redan lever där), än Bangladesh. För i Norrbotten så har man nu en vecko-incidens på 6 rapporterade Covid-19 fall per 100 000 invånare! Andelen positiva testresultat ligger nu på, under en halv procent!

Hur är detta möjligt? Jo, dels så ligger vaccintäckningen där på ca 71 procent av hela befolkningen. Och dels så fick norrbottningarna tampas med ett långvarig utbrott av SARS-COV2-Alfa, för inte så länge sedan. Detta har, mycket troligt, resulterat i en hög immunitet hos befolkningen där.

Så det behövs vare sig ansiktsmasker till allmänheten, vaccinering av 15 åringar eller yngre. eller bosterdoser till merparten av befolkningen, eller skärpa restriktioner i övrigt för att knäcka Delta-varianten.

(Jag hoppas att jag inte får äta upp dessa ord om några månader! )
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-04 kl. 21:48.
Citera
2021-09-04, 21:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hur stor andel av de äldre ultra ortodoxa är vaccinerade? Det är ju ovanligt att t.ex barn eller unga dör i/med Covid-19.

Misstänker det är många i den gruppen nu som ligger på IVA i israel.
Citera
2021-09-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det är ju helt sinnessjukt att yngre, barn och bebisar ska ta detta sk vaccin (det är ju inget vaccin, utan en genmanipulations spruta).

Detta klarar deras immunförsvar galant av och de får starkare skydd för framtiden.

Vansinningt om föräldrar låter barnen få denna här sprutan.

Ja, verkligen! Riktigt jävla dårskap att ropa på mRNA-sprutor till barn i detta läge. Vi chansar redan med massvis av friska vuxna, som säkerligen inte behöver detta. Barnen fiser ut Covid efter något dygn, och är efter det, förmodligen bra rustade mot framtida Corona-virus.
Citera
2021-09-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa på att det är en genmanipulationsspruta?
Jävla idiot

mRna är genterapi. Behövs det verkligen en källa på detta? Trodde du att det var ett riktigt vaccin?
Citera
2021-09-04, 21:46
Medlem
Citat:
Du vet alltså bättre än forskarna hahah

Inte bättre. De har tittat på olika saker. Att man kan mäta och påvisa en viss effekt i ett labb betyder just det. Om det sedan har någon reel effekt i verkligheten är något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in