2021-09-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Exakt, det var extra sträckan att köra HA hela vägen hem istället för att släppa av henne vid stigen som frågan ursprungligen handlade om. Inte bilens resa tillbaka till samma ställe igen.
Exakt👍
Citera
2021-09-04, 15:51
Medlem
Citat:
Lite väl fort? Två man från Kalla Fall gruppen satt ju och jobbade med fallet i nästan 1 år. Själv tycker jag att bitarna äntligen faller på plats med CL. Det har alltid känts konstigt att någon el. några som kände Helena väl skulle ligga bakom detta.
Har väl lagts flera hundra manår på detta genom åren, både av bondpolis och kvalificerad sådan. Och med samma information som dessa så kommer man sen på två manår fram till en”säker” GM. Nej, Classe will Walk.
Citera
2021-09-04, 15:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ibland förvånas man över kombinationen av fantasi och handfallenhet i den här tråden. Google maps verktyg för att mäta färdväg ger tre minuter från den angivna korsningen till vändplatsen på Hällristningsvägen. Om man räknar med att det ska köras i båda riktningarna tar det alltså sex minuter, samt kanske en minut för att vända, för Helena att gå ur bilen etc. Det blir i varje fall närmare sju minuter än två. Varsågoda för hjälp från en som aldrig har varit i Mariestad.

Vadå för korsning? Ibland förvånas man över hur dåligt vissa i den här tråden hänger med.
Du vet ju inte ens hur frågeställningen var från början.

Jag menade att det inte är någon lång extra sträcka det handlar om från stigen vid kohagen till föräldrahemmet. Om någon nu hade gett HA skjuts kunde dom lika gärna kört hem henne och inte släppt av henne vid stigen.
Men Judaland påtalade att det minsann var en jäkla lång extra färd som tar 7 min.
Fighter83 fattade vad jag syftade på och upplyste om att extra sträckan från stigen vid kohagen till Hällristningsvägen hade gått att köra på 2 min. Enkel resa då givetvis (även detta förstod Fighter83).
Citera
2021-09-04, 16:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
För fallet kanske, men inte för diskussionen i tråden där du genom din höga närvaro och ordentliga språk säkert kan ses som en auktoritet i ämnet av den oinvigde. Således saknar det inte relevans att du får mothugg när du är ute och seglar.
Vilket jag för övrigt inte orkar bemöda mig med mer, åtminstone inte idag.

Har inga problem med mothugg om det är relevant. Men nu var det du som var ute och seglade eftersom du svarade fel (7 min).
Det är ingen lång extra sträcka från stigen vid kohagen till HA's föräldrahem, det tar bara 2 min enligt Fighter83, precis som jag menade.

Nog om detta.
Citera
2021-09-04, 16:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Har väl lagts flera hundra manår på detta genom åren, både av bondpolis och kvalificerad sådan. Och med samma information som dessa så kommer man sen på två manår fram till en”säker” GM. Nej, Classe will Walk.

När inkompetens präglar utredningen blir fallet aldrig löst men med spetskompetens som Kalla Fall finns det en god chans. Att en person med det sjukliga beteendet som CL hade, dvs åka runt i bil nattetid och försöka ta kontakt med ensamma tjejer, har funnits med i utredningen hela tiden men inte följts upp är en praktskandal utan dess like!
Citera
2021-09-04, 16:17
Medlem
Citat:
Vadå för korsning? Ibland förvånas man över hur dåligt vissa i den här tråden hänger med.
Du vet ju inte ens hur frågeställningen var från början.

Jag menade att det inte är någon lång extra sträcka det handlar om från stigen vid kohagen till föräldrahemmet. Om någon nu hade gett HA skjuts kunde dom lika gärna kört hem henne och inte släppt av henne vid stigen.
Men Judaland påtalade att det minsann var en jäkla lång extra färd som tar 7 min.
Fighter83 fattade vad jag syftade på och upplyste om att extra sträckan från stigen vid kohagen till Hällristningsvägen hade gått att köra på 2 min. Enkel resa då givetvis (även detta förstod Fighter83).

Korsningen i fråga anges här och utgår från där de båda färdvägarna - direkt till badplatsen eller hem till Helena - skiljer sig åt:

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Vilka kriterier uppfylldes för att någon annans uppskattning skulle vara mer korrekt än min? Dessutom skrev jag att jag inte var säker. Ska dock klocka tiden vid tillfälle.
Jag pratar alltså om tiden det tar att åka från viss punkt som avviker från rutten vi pratar om (Ekuddenvägen i riktning mot badplats), köra till Helenas hem inkl. avlämning och därefter tillbaka till ursprungspunkten. Lämplig mätplats är korsningen Ekuddenvägen-Marieforsleden. Klarar man av detta på 2 minuter så ska jag äta upp min hatt.

Om det gäller sträckan från där stigen kommer ut på Ekuddenvägen blir det ju ännu längre. Man får väl ändå tänka sig att den (fiktive) förare som skulle skjutsa hem Helena och sedan åka och bada kör sträckan i båda riktningarna. Eller så kan man tänka sig att bilen kör vidare från Hällristningsvägen in på cykelvägen och tar den ut på Ekuddenvägen. Nu verkar det ju inte ha gjorts, eftersom de då hade blivit sedda av de båda ynglingar som satt i en bil och pratade och spelade musik.

En annan sak apropå det: Iakttagelsen av att bilen som passerade på cykelvägen hade positionsljus på framskärmen framstår som intressant. Det är just en sådan sak som kan fastna i minnet men som man knappast skulle fabricera eller erinra sig i efterhand om det inte vore så. (Jag tänker på de vittnen till Palmemordet som har sagt att mördaren hade lågskor, eftersom man såg hans anklar mellan byxorna och skorna. Det är också något som "bär autenticitetens prägel", som det brukar heta.)
Citera
2021-09-04, 16:19
Medlem
Citat:
När inkompetens präglar utredningen blir fallet aldrig löst men med spetskompetens som Kalla Fall finns det en god chans. Att en person med det sjukliga beteendet som CL hade, dvs åka runt i bil nattetid och försöka ta kontakt med ensamma tjejer, har funnits med i utredningen hela tiden men inte följts upp är en praktskandal utan dess like!

Du återkommer gärna till detta, men var finns uppgiften att det är känt i utredningen att han körde runt och kontaktade kvinnor? Det är ju något helt annat än bara att han finns med i utredningen.
Citera
2021-09-04, 16:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Korsningen i fråga anges här och utgår från där de båda färdvägarna - direkt till badplatsen eller hem till Helena - skiljer sig åt:

Om det gäller sträckan från där stigen kommer ut på Ekuddenvägen blir det ju ännu längre. Man får väl ändå tänka sig att den (fiktive) förare som skulle skjutsa hem Helena och sedan åka och bada kör sträckan i båda riktningarna. Eller så kan man tänka sig att bilen kör vidare från Hällristningsvägen in på cykelvägen och tar den ut på Ekuddenvägen. Nu verkar det ju inte ha gjorts, eftersom de då hade blivit sedda av de båda ynglingar som satt i en bil och pratade och spelade musik.

En annan sak apropå det: Iakttagelsen av att bilen som passerade på cykelvägen hade positionsljus på framskärmen framstår som intressant. Det är just en sådan sak som kan fastna i minnet men som man knappast skulle fabricera eller erinra sig i efterhand om det inte vore så. (Jag tänker på de vittnen till Palmemordet som har sagt att mördaren hade lågskor, eftersom man såg hans anklar mellan byxorna och skorna. Det är också något som "bär autenticitetens prägel", som det brukar heta.)

Den ursprungliga frågan handlade om avståndet från stigen vid kohagen till HA's föräldrahem - inget annat!
Jag har ingen aning om varför Judaland gjorde en sån galen tolkning av det jag skrev och sen drog igång den här onödiga cirkusen?

Fighter83 fattade ju direkt vad det hela handlade om och gav ett korrekt svar, dvs 2 min.
Citera
2021-09-04, 16:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Vissa modeller av Opel Corsa har positionsljus på framskärmen. Eftersom Kalla Fall är övertygade om att dom har rätt man så kan man anta att det här är en detalj som man har kollat upp när det gäller den Opel Corsa som CL hade tillgång till.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-04 kl. 16:56.
Citera
2021-09-04, 16:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Du återkommer gärna till detta, men var finns uppgiften att det är känt i utredningen att han körde runt och kontaktade kvinnor? Det är ju något helt annat än bara att han finns med i utredningen.

Vart menar du att Kalla Fall har fått dom uppgifterna ifrån annars? Kanske har dom lyckats gräva fram det själva inte vet jag?
Jag vet bara att så är fallet, CL har enligt uppgift kört runt och kontaktat kvinnor i flera års tid.
Citera
2021-09-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Den här stigen som skorna hittades på, var det en stig som många använde vid denna tiden?
Tänker om någon kommit gåendes senare på natten eller nästa dag, och hittade ett par skor och tänker åh va kul dessa slänger vi in i buskarna så inte ägarinnan hittar dem igen…Lite som ett pojkstreck.
Tänker att det hade man ju aldrig vågat erkänna när det blev känt att kvinnan som ägde dem försvann..

Det jag menar är att det behöver ju varken vara GM eller HA som kastat in dem..
Precis vad jag har tänkt också,det dröjde ju länge innan det blev avspärrat där..gärningsmannen var väl stressad och struntade nog i både skor och ringar,prio 1 för honom måste ju ha varit att få med sig HA därifrån så fort som möjligt .
Citera
2021-09-04, 17:26
Medlem
Citat:
Vart menar du att Kalla Fall har fått dom uppgifterna ifrån annars? Kanske har dom lyckats gräva fram det själva inte vet jag?
Jag vet bara att så är fallet, CL har enligt uppgift kört runt och kontaktat kvinnor i flera års tid.

Jag menar ingenting, jag ställde frågan. Men en möjlighet är ju att det har nått dem genom uppgifter efter anhållandet; jag kan inte minnas att det fanns med i den information som delgavs i förra veckan. Då är det kanske lite orättvist att kritisera dem för att de inte har intresserat sig för den anhållne på ett tidigt stadium, om det inte har varit bekant att han haft ett sådant agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in