Citat:
Ursprungligen postat av
theMowg
För transparensens skull ska jag medge att jag inte är en fan av Carina Bergfeldt. Det härstammar framförallt från hennes tid som USA-korre.
Det är intressant att lyssna på intervjun i Medierna. Hon låter helt världsfrånvänd då hon säger att hon inte ser sig som makthavare. USA-korre, programledare i SVT, Skavlans efterträdare?, Framröstad som årets programledare... Ingen makthavare? Ok.
Intressant att hon först tänkte köra en "silenzio stampa" mot Medierna, den mest välrenommerade granskaren av media för en 10 år gammal beef. Som sagt helt världsfrånvänd.
Hon får gärna fortsätta som mys-tv programledare, för som en seriös nyhetsjournalist borde hon vara förbrukad.
Hon är ganska korkad, hon förstår inte hur hennes beteende och agerande påverkar trovärdigheten hos SVT som blir alltmer ifrågasatt.
Jens Ganman har lyssnat på Bergfeldts insats i Medierna.
Citat:
BERGFELDTS BANALITETER
Lyssnar på Carina Bergfeldt i P1:s ”Medierna” med… ska vi säga… sjunkande förvåning...
Hon beter sig nämligen precis som jag befarat: skrattar (krampaktigt), flamsar, viftar bort större delen av kritiken; företer alla tecken på att fortfarande befinna sig i den bubbla som skiljer den mediala härskarklassen från det folk den påstås tjäna.
https://sverigesradio.se/medierna
Några guldkorn ur intervjun:
– Bergfeldt känner sig inte som en makthavare; hon tycker istället att det ”låter skumt” när reportern påpekar detta. (05.00)
– Hon nekade "Medierna" en intervju de tre första veckorna p.g.a en gammal beef med programmet – hon ansåg att de rapporterat felaktigt om henne i ett inslag för tio år sedan. (06.00)
– Hela livet har hon flytt från sin olyckliga barndom och nu förföljs hon av en liten klick gnällsjuka människor (såna som jag) som inte bara kan låta henne vara ifred. (03.51)
– Hon gick på mingelfest med Annie Lööf och Mona Sahlin eftersom hon inte tror att det är ”bra att journalister isolerar sig från människor”. (07.30).
Jag uppmanar er att lyssna till intervjun i sin helhet.
Den är magnifik.
https://www.facebook.com/login/?next=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fjens.ganman %2Fposts%2F10158582209298251%3F__tn__%3D%252CO%252 AF
Även Expressens Anna Gullberg har tagit upp Bergfeldts märkliga framträdande i Medierna
Citat:
Men det verklighetsfrånvända, närmast opportunistiska sätt som Bergfeldt hanterat trovärdighetskrisen som inte bara är hennes egen är en besvikelse.
Bergfeldt startade en hårt kritiserad insamling som bröt mot public services opartiskhetsregler och instagrammade sin privata festkväll med ”starka kvinnor” som Annie Lööf. Det fanns inte bara externa kritiker, utan också besvikna kolleger. Därtill sa arbetsgivaren ifrån i skarpa ordalag.
Men i stället för en öppen etisk diskussion som mediebranschen mår gott av flydde Bergfeldt in i Instagramvärmen där fansen väntade med tusentals känslobultande hjärtan. Hon svepte offerkoffan om sig så hårt att den vassa kritiken mot henne inte förmådde tränga igenom – allt som inte var <3 avfärdades i debatten som ”avundsjuka”.
---
När Bergfeldt till sist talade ut i ”Medierna” i P1 (18/9 2021) kände hon behov av att berätta att hon är ”uppvuxen i en djupt dysfunktionell familj”.
----
Bergfeldt, med sin stjärnstatus på SVT, sin roll som programledare och uppburen utrikeskorrespondent, och sin hängivna följarskara på 178 000 på Instagram, 2000 fler än mediejättens officiella konto, säger till ”Medierna” att hon ”känner sig inte som en makthavare”.
---
Bergfeldt berättar livfullt att hon först tackade nej till programmet, inte för att hon var föräldraledig som hon först uppgav, utan eftersom hon har ”en personlig beef som går tio år tillbaka” när hon var ”i en extremt utsatt situation” då ”Medierna” fick henne ”att låta som en vettvilling”. Bergfeldt tycker inte att det är ”vackert att vara långsint” men att ”Medierna” hade fel om henne och därför ville hon inte vara med igen.
Vad kan det ha handlat om? Om en framstående journalist ska ruva på en oförrätt i tio år och vägra att svara på frågor i Sveriges största granskande program om medier för att hon känner sig så illa behandlad måste det vara något i hästväg?
Jag letar. Men det är svårt att hitta källan till den stora beefen.
Till sist vänder jag mig till ”Medierna”, men inte ens de kan på rak arm erinra sig vad det rör sig om. Det visar sig inte vara något inslag, det är ett kort telegram som inte finns på löpet 3 september 2011:
”I veckan stängde Aftonbladet med kort varsel medarbetaren Carina Bergfeldts blogg från världens farligaste stad Juarez. Orsaken var att chefredaktören Jan Helin inte ville att det skulle framstå som att tidningen ansvarade för henne i riskområdet. Bergfeldt är där på eget initiativ och bloggar nu på annan plats.”
Felaktigheten? Bergfeldt var där med hjälp av ett stipendium från Aftonbladets ägare Schibsted. Det låter inte som någon bestående kränkning. Däremot väcker det frågan om hur balanserad Bergfeldt är när hon möter någon form av motstånd. Tio år gamla telegram om sakförhållanden kan knappast vara anledning att neka till intervju om den egna yrkesetiken?
https://web.archive.org/web/20210920225530/https://www.expressen.se/kultur/inte-lage-prata-om-er-uppvaxt-bali-och-bergfeldt/