2021-09-04, 10:12
  #4537
Medlem
Yayois avatar
Talibanernas påståenden att Panjshir skulle ha fallit var som sagt fake news. Då inte ens sovjetiska trupper på sin tid klarade av att inta Panjshir så är det ytterst osannolikt att illitterata talibaner skulle kunna göra det idag.

Men talibanerna ska de senaste veckorna ha blockerat vissa möjligheter att få in förnödenheter och medicin i Panjshir. Den regering de störtat ska däremot aldrig ha nekat talibanerna tillgång till sjukvård. Talibanerna respekterar varken mänskliga rättigheter eller det som kallas för krigets lagar eller international humanitarian law.

Natiq Malikzada:

”Taliban in the past 2 weeks not only blocked the food supply to Panjshir, they are also blocking supply of medicines. Over the past 20 yrs, Afg gov always provided medical treatment for the Taliban in the areas they were controlling.
This act by the Taliban is a clear war crimes.”


https://twitter.com/natiqmalikzada/status/1433774541856075777?s=21

Amrullah Saleh:

”Talibs have blocked humanitarian access to Panjshir, do racial profile of travelers, use military age men of Panjhsir as mine clearance tools walking them on mine fields, have shut phone, electricity & not allow medicine either. People can only carry small amount of cash

Over the past 23 years since start of the Emergency Hospital we never blocked Talib access to it. Talibs are committing war crimes & have zero respect for IHL. We call on UN & world leaders to take notice of this clear criminal & terrorist behavior of the Talibs.”


https://twitter.com/amrullahsaleh2/status/1433766405925658660?s=
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-09-04 kl. 11:03.
Citera
2021-09-04, 10:22
  #4538
Medlem
Fins det någon någorlunda serös undersökning som på ett ungefär visar hur stor del av Afganistans befolkning som stödjer Talibanerna? En knepig fråga jag vet men....
Citera
2021-09-04, 12:22
  #4539
Medlem
Yayois avatar
Som man kunde förvänta sig. Talibanerna varken respekterar eller tillåter demonstrationerna för kvinnors rättigheter i Kabul:

”The ongoing women-led protest in Kabul took a violent turn on Saturday after the Taliban stopped their way to the presidential palace and lobbed tear gas on them, according to TOLO news. One woman was reportedly injured during the protest.
In a video shared by Etilaatroz news publisher Zaki Daryabi, the woman, identified as Rabia Sadat, could be seen with a bleeding forehead. Other videos showed the Taliban fighters stopping the protest march by women in Kabul.”


India Today: Taliban beat Afghan woman as protest in Kabul turns violent

https://www.indiatoday.in/world/story/afghan-woman-beaten-anti-taliban-protest-kabul-reports-1849194-2021-09-04
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-09-04 kl. 12:28.
Citera
2021-09-04, 13:32
  #4540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Som man kunde förvänta sig. Talibanerna varken respekterar eller tillåter demonstrationerna för kvinnors rättigheter i Kabul:

”The ongoing women-led protest in Kabul took a violent turn on Saturday after the Taliban stopped their way to the presidential palace and lobbed tear gas on them, according to TOLO news. One woman was reportedly injured during the protest.
In a video shared by Etilaatroz news publisher Zaki Daryabi, the woman, identified as Rabia Sadat, could be seen with a bleeding forehead. Other videos showed the Taliban fighters stopping the protest march by women in Kabul.”


India Today: Taliban beat Afghan woman as protest in Kabul turns violent

https://www.indiatoday.in/world/story/afghan-woman-beaten-anti-taliban-protest-kabul-reports-1849194-2021-09-04
Så de fick inte gå var de ville, till presidentpalatset, men det är väl inget unikt för talibanerna, inte heller i västs får demonstrationer gå var de vill.
En kvinna blev skadad, om det hon på bilden såg det inte speciellt allvarligt ut.
Citera
2021-09-04, 13:35
  #4541
Medlem
Nu har USA också insett att ingen går att lita på. Kommer USA skicka tillbaks de som smugit sig in?
https://omni.se/efter-massevakuering-fran-kabul-fragetecken-kring-identiteter-och-barnbrudar/a/k68Opv

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men det är väl så att enligt Magda Gad så är det den "vite mannens" fel alltihopa.
Bekvämt och bra att skylla på någon som de vet inte kommer att försvara sig, för
de vet att det inte är lönt att diskutera med tokiga feministiska fruntimmer ändå.
Magda gör en del bra reportage men tyvärr är alltid kontentan, precis som du säger = västs närvaro och fattigdom, inget annat.

Så när kvinnor och barn trampas ihjäl av horder av själviska män, så är det väst och fattigdomens fel.
Citera
2021-09-04, 13:51
  #4542
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så de fick inte gå var de ville, till presidentpalatset, men det är väl inget unikt för talibanerna, inte heller i västs får demonstrationer gå var de vill.
En kvinna blev skadad, om det hon på bilden såg det inte speciellt allvarligt ut.

Din jämförelse är falsk. Det här handlar inte om demonstrationer mot beslut fattade av fullt legitima politiker (enligt konstitutionella regler) som däremot är det som demonstrationer i västvärlden ofta handlar om. Talibanerna är ett gäng terrorister som tagit makten med våld utan befolkningens stöd (men med stort stöd av främmande makt, Pakistan).

Att kvinnan på bildens skador är lindriga jämfört med annat våld talibanerna gör sig skyldiga till är inte heller något som legitimerar deras orättfärdiga våldsutövande i det här fallet. De bevisar genom sitt agerande bara ytterligare att de inte accepterar politisk opposition och att de vill styra enväldigt.
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-09-04 kl. 14:22.
Citera
2021-09-04, 14:21
  #4543
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ska du inte åka dit och kandidera?
Omöjligt att få flygbiljetter just nu.
Citera
2021-09-04, 14:23
  #4544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Som man kunde förvänta sig. Talibanerna varken respekterar eller tillåter demonstrationerna för kvinnors rättigheter i Kabul

Haha .. kvinnors rättigheter som du känner och önskar dem lär dröja i Afghanistan. Talibanerna är en hierarkisk patriarkalisk krigarkast. De utövar ett intensivt skydd av kvinnors rättigheter, men har en annan tolkning av kvinnors rättigheter än den man får läsa om i Dagens Nyheter.
Citera
2021-09-04, 14:29
  #4545
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Din jämförelse är falsk. Det här handlar inte om demonstrationer mot beslut fattade av fullt legitima politiker (enligt konstitutionella regler) som däremot är det som demonstrationer i västvärlden ofta handlar om. Talibanerna är ett gäng terrorister som tagit makten med våld utan befolkningens stöd (men med stort stöd av främmande makt, Pakistan).

Att kvinnan på bildens skador är lindriga jämfört med annat våld talibanerna gör sig skyldiga till är inte heller något som legitimerar deras orättfärdiga våldsutövande i det här fallet. De bevisar genom sitt agerande bara ytterligare att de inte accepterar politisk opposition och att de vill styra enväldigt.
Det krävs väl tillstånd för demonstrationer på offentlig plats.
Citera
2021-09-04, 14:53
  #4546
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dropbox43
Nu har USA också insett att ingen går att lita på. Kommer USA skicka tillbaks de som smugit sig in?
https://omni.se/efter-massevakuering-fran-kabul-fragetecken-kring-identiteter-och-barnbrudar/a/k68Opv


Magda gör en del bra reportage men tyvärr är alltid kontentan, precis som du säger = västs närvaro och fattigdom, inget annat.

Så när kvinnor och barn trampas ihjäl av horder av själviska män, så är det väst och fattigdomens fel.
Hon är en resande vänsteraktivist med mikrofon och slöja. Inget annat.

Självklart är det klasskamp och bajskastning mot väst som gäller. Islam och afghanernas efterblivna kultur, kvinnosyn och värdegrund har iiiinget med problemen att göra.
Citera
2021-09-04, 15:07
  #4547
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Fins det någon någorlunda serös undersökning som på ett ungefär visar hur stor del av Afganistans befolkning som stödjer Talibanerna? En knepig fråga jag vet men....

De är nog att betrakta som en minimal minoritet. Hela Afghanistan består ju av olika etniska och religiösa grupper och därför är det helt orimligt att en minimal minoritet som talibanerna ska få styra och ställa som de vill och kasta statsskicket över bord så som de gjort nu. Sist de styrde gjorde de det på ett synnerligen totalitärt sätt med hjälp av illegitim våldsutövning och diverse andra övergrepp mot befolkningen, misären var enorm. Men de lyckades aldrig ta kontroll över hela landet, Norra alliansen kontrollerade stora områden. Det kommer sannolikt bli lika svårt den här gången om inte ännu svårare nu eftersom de finns fler välutbildade och därmed mer resursstarka afghaner än sist både i Afghanistan och resten av världen som kommer motsätta sig deras styre.

Vad gäller ”opinionssiffror” så hittade jag några siffror i somras som rörde kvinnors förtroende för de ”nya talibanerna”:

”Have the Taliban changed their repressive pre-2001 positions on women's rights and freedoms in districts under their control?

49% Afghan women surveyed in 16 provinces in july 2021 disagree & 37% strongly disagree.


https://twitter.com/officialmariams/status/1426642000368095248?s=

Många menar ju att talibanerna bara är en pakistansk proxy force. Nu har det dessutom kommit mer och mer information av den här typen i det sociala mediaflödet, alltså uppgifter om att talibanerna inte bara pratar inhemska språk utan även främmande tungomål:

”This Taliban fighter who does not speak the national languages of Afghanistan, says he came to liberate Afghanistan from infidels. Can the Taliban clarify why foreign fighters are among them?

https://twitter.com/tajudensoroush/status/1433705279682662404?s=21
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-09-04 kl. 15:14.
Citera
2021-09-04, 15:20
  #4548
Medlem
Giant Squids avatar
Talibanernas regeringsförklaring som skulle utlysts i dag, är framflyttad en vecka.
Viljan verkar vara att få till en bred regering bestående utav kandidater ifrån flertalet olika grupper i landet, som får internationell acceptans.

Enligt talespersoner så är det Talibanerna som strävar efter detta trots att de hade kunna utforma en helt egen regering.


"The Taliban can form a government of their own but they are now focusing to have an administration in which all parties, groups and sections of the society have proper representation," he said, acknowledging that "the Taliban alone will not be acceptable to the world."

Former Afghan premier and head of Jamiat e Islami Afghanistan Gulbuddin Hekmatyar and brother of former Afghan President Ashraf Ghani, who have announced their support to the Taliban, will be given representation in the Taliban government,


https://www.firstpost.com/world/taliban-postpone-afghan-government-formation-till-next-week-9937791.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in