2021-09-03, 14:38
  #4525
Avslutad
Talibanerna är de första muslimerna som vill vända sig till kristendomen , de är ju som sagt närmast placerade i hierarkin , de vill att Afghanistan ska bli det heliga landet..
Det är glädjande att se , men lägg ner vapnen .. och var självkritiska det fattas någonting..
börja läs Bibeln det är muslimernas nästa steg för att nå till Gud. Att lära sig att följa Guds vilja.

Muslimer är också vanliga människor precis som kristna.
Citera
2021-09-03, 18:20
  #4526
Medlem
Det är tydligen inte många som kommer att erkänna talibanerna som Afghanistans legitima regering på ett tag ännu. Både USA och EU har idag deklarerat att man inte kommer att erkänna dem på det sättet. Ryssland verkar också tveksamma och har tillkännagett att man kommer att samarbeta med de tidigare sovjetrepublikerna i Centralasien för att hejda eventuell spridning av terrorism eller subversiv verksamhet från Afghanistan in i dessa länder. FN och IMF har utfärdat krav som en ny talibanregering lär få problem med att uppfylla. Kina med sin anti-muslimska hållning är nog också tveksamma.

Visst praktiskt samarbete är man beredda till om det blir nödvändigt för att undvika katastrofer eller djup instabilitet, men erkännande av dem som Afghanistans legitima herrar - nej.
Citera
2021-09-03, 18:36
  #4527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är tydligen inte många som kommer att erkänna talibanerna som Afghanistans legitima regering på ett tag ännu. Både USA och EU har idag deklarerat att man inte kommer att erkänna dem på det sättet. Ryssland verkar också tveksamma och har tillkännagett att man kommer att samarbeta med de tidigare sovjetrepublikerna i Centralasien för att hejda eventuell spridning av terrorism eller subversiv verksamhet från Afghanistan in i dessa länder. FN och IMF har utfärdat krav som en ny talibanregering lär få problem med att uppfylla. Kina med sin anti-muslimska hållning är nog också tveksamma.

Visst praktiskt samarbete är man beredda till om det blir nödvändigt för att undvika katastrofer eller djup instabilitet, men erkännande av dem som Afghanistans legitima herrar - nej.

Kina kommer erkänna regimen. Och man kommer gladeligen bistå Afghanistan med infrastrukturprojekt.

Kinas utrikespolitik är pro-muslimsk. I allt från deras fördömande av Mohammed-karikatyrer till deras stöd för palestinierna.
Citera
2021-09-03, 18:44
  #4528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretupgrade
Kina kommer erkänna regimen. Och man kommer gladeligen bistå Afghanistan med infrastrukturprojekt.

Kinas utrikespolitik är pro-muslimsk. I allt från deras fördömande av Mohammed-karikatyrer till deras stöd för palestinierna.
Säker på att Peking är villiga att i nuläget stödja en hardcore-muslimsk och islamistisk regim på farstukvisten till Xinjiang, där man ju jobbar hårt på att trycka ner den egna muslimska befolkningen?

Eller att plöja ner massor med pengar i Beltway-projekt i ett land som snart kan komma att befinna sig i ännu ett inbördeskrig - med risk för att broar, vägar och tunnlar förstörs?
Citera
2021-09-03, 19:21
  #4529
Medlem
Giant Squids avatar
Talibanerna har regeringsförklaring imorgon. Undrar vad vi får spelare på plan. Baradai känns ju säker som ledare. Vem blir andlig ledare, hur lägger de upp skola, vård och omsorgspolitiken?
Citera
2021-09-03, 20:42
  #4530
Medlem
Yayois avatar
Löjligt av talibanerna att tro att de kan inta Panjshir! Varje försök en enfaldig taliban gör är förmodligen en biljett till helvetet.

Talibanerna sprider däremot mycket fake news om att motståndet i Panjshir utplånats och upphört, mer i samma stil är säkert att vänta. Amrullah Saleh dementerar nu dagens talibanlögner via en video till Yalda Hakim/BBC:

https://twitter.com/bbcyaldahakim/status/1433837439664234499?s=21

🦁
__________________
Senast redigerad av Yayoi 2021-09-03 kl. 20:50.
Citera
2021-09-03, 21:09
  #4531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Talibanerna tycker inte om musik. De har förstört många musikinstrument:

https://twitter.com/natiqmalikzada/status/1433404569355108358?s=21

När någon uttrycker sig så förutsätter jag att länken har något att göra med påstående. Så någon på Twitter (med 350 miljoner aktiva konton/användare per månad) påstår att Talibaner förstört instrumentet på den övergivna musikskolan ”Afghanistan National Institute of Music”.

Ur propaganda syfte är det ett bra sätt att visa att Talibaner inte är som oss (i väst). Hur många svenskar finns det som reagerar så starkt på föremål att de måste slå sönder dom? Så det blir väldigt svårt att identifiera sig med en sådan handling.

Om det finns något ställe i hela Afghanistan där man bör tygla eventuell ilska mot instrument så är det i Kabul. Det verkar vara en del journalister på plats och jag tror händelsen skulle ha nyhetsvärde (tänk vilka rubriker!). En journalist riskerar mycket mer än en "någon" Twittrare som helst då det kostar att ljuga. Ny Talibanerna vill framstå som mer "liberala" så det skulle vara kontraproduktivt.

Skolan stängdes/lämnades 21/8 och en av de tidigagare att publicera bilden med den gula hammaren skedde i detta tweet https://twitter.com/journalistanees/status/1429519581580779525) där det står ”Afghanistan National Institute of Music destroyed their musical instruments”. Dessutom sade en kvinna idag till Kulturnyheterna (3/9 omkring 8 min i sändningen) ”Några har gått under jord. De har slagit sönder sina instrument”. Detta är en namngiven person med engagemang i musikskolan som säger det i SVT så jag skulle vilja säga att det är en förhållandevis säker källa.

Så vad det verkar som att det är en väldigt stor chans att det bara är hittepå (ett brott mot 8:e budordet). Så omdömet blir ”fake news”!

(I samband med detta började jag tänka på en gången när Turkiet/grupper stödda av dem gick in i Kurdiska områden i Syrien. Några tog fotografier i en Kyrkan där man satt upp bilder på Abdullah Öcalan (nära på ikonisk för vissa kurder) där Jesus och andra heliga föremål stått. De flesta som såg det ansåg att de var osann propaganda men ändå så fanns de någon känsla att hur otroligt det än var fanns det ändå någon slags teoretisk möjlighet att det var sant).
Citera
2021-09-03, 22:21
  #4532
Medlem
Har Kiplings Ford o' Kabul River citerats förut i tråden? Annars finns den här, i Peter Bellamys tolkning: https://www.youtube.com/watch?v=Vyoq_lC1OAo

Slutstrofen är värd begrundan: "Turn your 'orse from Kabul town..!"
Citera
2021-09-04, 00:41
  #4533
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
En fråga bara..

Tror ni verkligen att talibanerna kan behålla makten?

Är "matematiken" öht på deras sida?

Jaa över överskådlig framtid, om dom lyckas hålla samman. Risken, som jag ser det, är om talibanerna skulle splittras upp i olika falanger. Då kan vi ha ett ”evigt” inbördeskrig.
Citera
2021-09-04, 04:31
  #4534
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
När någon uttrycker sig så förutsätter jag att länken har något att göra med påstående. Så någon på Twitter (med 350 miljoner aktiva konton/användare per månad) påstår att Talibaner förstört instrumentet på den övergivna musikskolan ”Afghanistan National Institute of Music”.

Ur propaganda syfte är det ett bra sätt att visa att Talibaner inte är som oss (i väst). Hur många svenskar finns det som reagerar så starkt på föremål att de måste slå sönder dom? Så det blir väldigt svårt att identifiera sig med en sådan handling.

Om det finns något ställe i hela Afghanistan där man bör tygla eventuell ilska mot instrument så är det i Kabul. Det verkar vara en del journalister på plats och jag tror händelsen skulle ha nyhetsvärde (tänk vilka rubriker!). En journalist riskerar mycket mer än en "någon" Twittrare som helst då det kostar att ljuga. Ny Talibanerna vill framstå som mer "liberala" så det skulle vara kontraproduktivt.

Skolan stängdes/lämnades 21/8 och en av de tidigagare att publicera bilden med den gula hammaren skedde i detta tweet https://twitter.com/journalistanees/status/1429519581580779525) där det står ”Afghanistan National Institute of Music destroyed their musical instruments”. Dessutom sade en kvinna idag till Kulturnyheterna (3/9 omkring 8 min i sändningen) ”Några har gått under jord. De har slagit sönder sina instrument”. Detta är en namngiven person med engagemang i musikskolan som säger det i SVT så jag skulle vilja säga att det är en förhållandevis säker källa.

Så vad det verkar som att det är en väldigt stor chans att det bara är hittepå (ett brott mot 8:e budordet). Så omdömet blir ”fake news”!

(I samband med detta började jag tänka på en gången när Turkiet/grupper stödda av dem gick in i Kurdiska områden i Syrien. Några tog fotografier i en Kyrkan där man satt upp bilder på Abdullah Öcalan (nära på ikonisk för vissa kurder) där Jesus och andra heliga föremål stått. De flesta som såg det ansåg att de var osann propaganda men ändå så fanns de någon känsla att hur otroligt det än var fanns det ändå någon slags teoretisk möjlighet att det var sant).
Jag undrar vem som egentligen sprider propaganda i denna tråd? Jo du, din mupp!
Åk dit och omfamna dina älsklingar,, talibanerna, sen är det slut på dina åsikter här i forumet för gott. Ingen internet, musik, nöjen, alkohol, "freedom of speak" m.m. Kriga blir ditt nya nöje, piska kvinnor och döda de som inte lyder, genom tortyr, så man avskräcker andra att göra lika, men du tycks gilla sånt?
Citera
2021-09-04, 04:33
  #4535
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Talibanerna har regeringsförklaring imorgon. Undrar vad vi får spelare på plan. Baradai känns ju säker som ledare. Vem blir andlig ledare, hur lägger de upp skola, vård och omsorgspolitiken?
Ska du inte åka dit och kandidera?
Citera
2021-09-04, 07:27
  #4536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Talibanerna har regeringsförklaring imorgon. Undrar vad vi får spelare på plan. Baradai känns ju säker som ledare. Vem blir andlig ledare, hur lägger de upp skola, vård och omsorgspolitiken?

Vad anser de om vinster i välfärden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in