Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Talibanerna tycker inte om musik. De har förstört många musikinstrument:
https://twitter.com/natiqmalikzada/status/1433404569355108358?s=21
När någon uttrycker sig så förutsätter jag att länken har något att göra med påstående. Så någon på Twitter (med 350 miljoner aktiva konton/användare per månad) påstår att Talibaner förstört instrumentet på den övergivna musikskolan ”Afghanistan National Institute of Music”.
Ur propaganda syfte är det ett bra sätt att visa att Talibaner inte är som oss (i väst). Hur många svenskar finns det som reagerar så starkt på föremål att de måste slå sönder dom? Så det blir väldigt svårt att identifiera sig med en sådan handling.
Om det finns något ställe i hela Afghanistan där man bör tygla eventuell ilska mot instrument så är det i Kabul. Det verkar vara en del journalister på plats och jag tror händelsen skulle ha nyhetsvärde (tänk vilka rubriker!). En journalist riskerar mycket mer än en "någon" Twittrare som helst då det kostar att ljuga. Ny Talibanerna vill framstå som mer "liberala" så det skulle vara kontraproduktivt.
Skolan stängdes/lämnades 21/8 och en av de tidigagare att publicera bilden med den gula hammaren skedde i detta tweet
https://twitter.com/journalistanees/status/1429519581580779525) där det står ”Afghanistan National Institute of Music destroyed their musical instruments”. Dessutom sade en kvinna idag till Kulturnyheterna (3/9 omkring 8 min i sändningen) ”Några har gått under jord. De har slagit sönder sina instrument”. Detta är en namngiven person med engagemang i musikskolan som säger det i SVT så jag skulle vilja säga att det är en förhållandevis säker källa.
Så vad det verkar som att det är en väldigt stor chans att det bara är hittepå (ett brott mot 8:e budordet). Så omdömet blir ”fake news”!
(I samband med detta började jag tänka på en gången när Turkiet/grupper stödda av dem gick in i Kurdiska områden i Syrien. Några tog fotografier i en Kyrkan där man satt upp bilder på Abdullah Öcalan (nära på ikonisk för vissa kurder) där Jesus och andra heliga föremål stått. De flesta som såg det ansåg att de var osann propaganda men ändå så fanns de någon känsla att hur otroligt det än var fanns det ändå någon slags teoretisk möjlighet att det var sant).