• 1
  • 2
2021-09-04, 12:53
Medlem
Om inte, kommer det någonsin hända?

Vad tror ni?

Vilka händelser skulle ni vilja se i film?

Slaget i Narva kanske?
Citera
2021-09-04, 13:00
Medlem
soundchecks avatar
Har inte sett den själv, men "Sverige åt svenskarna" från 1980 i regi av Per Oscarsson borde kvala in under detta tema. Filmen gick dock inte så bra och produktionskostnaden blev hög.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverig...A5t_svenskarna
Citera
2021-09-04, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Om inte, kommer det någonsin hända?

Vad tror ni?

Vilka händelser skulle ni vilja se i film?

Slaget i Narva kanske?
Rid i natt
Första divisionen
Gula divisionen

Det är de första jag kommer på.
Citera
2021-09-04, 13:08
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Rid i natt
Första divisionen
Gula divisionen

Jag tänkte ju säga den!
Citera
2021-09-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Har inte sett den själv, men "Sverige åt svenskarna" från 1980 i regi av Per Oscarsson borde kvala in under detta tema. Filmen gick dock inte så bra och produktionskostnaden blev hög.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverig...A5t_svenskarna

Den finns på youtube hela filmen. Jag förstår varför den gick dålig, jag bläddra genom lite snabbt och den ser skitdålig ut. Lite naket hade dom dock. Verkar inte speciellt patriotisk alls. Många kändisar med.
Citera
2021-09-04, 13:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
”God afton, herr Wallenberg” är väl på sätt och vis patriotisk.
Citera
2021-09-04, 13:22
Medlem
Citat:
Rid i natt
Första divisionen
Gula divisionen

Klart alla dessa filmer från 40 talet. Däremot hittar jag en ny produktion på Rid i natt. Frågan är om den filmen verkligen är patriotisk när en av huvudrollerna spelas av en Sverige hatare. Sen låter handlingen inte heller patriotisk, Invånarna i den småländska byn Brändebol får veta att de skall göra dagsverken hos fogden. De lovar varandra att aldrig gå med på det, men när fogdens män kommer för att hämta dem vågar ingen protestera. Bara Ragnar Svedje vill hålla på rättvisan. Han tvingas lämna sin gård och flyr till skogs.

Kanske är en smaksak vad som är en patriot men för mig handlar det om att man slåss för sitt land och flagga.
Citera
2021-09-04, 14:05
Avstängd
Citat:
Rid i natt
Första divisionen
Gula divisionen

Rid i natt är inte så mycket en patriotisk film - det är ju Stockholm, fogdarna och kungens män som är skurkarna, med en fredlös beväpnad anarkist som hjälte! Och Vilhelm Moberg var definitivt ingen vän av hurrapatriotism eller "kungar och krig"-historia. Undertexten i både romanen och filmen handlar om Norge och kampen mot Tredje Riket där - det är en hyllning till vanligt folks förmåga att sätta sig till motvärn i en kris men knappast en hyllning till "Sverige, Sverige fosterland". Den brittiska Henry V är däremot en hyllning direkt till England och dess ärofulla historia, men så var landet också i öppet krig när filmen spelades in.

Det säger en hel del om det moderna Sverige att Mobergs Utvandrarromaner har erövrat ställningen som det närmaste vi har ett nationalepos. Redan på 40-50-talen sågs det som problematiskt att öppet hylla Nationen, Fäderneslandet och dess historia.
Citera
2021-09-04, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Den finns på youtube hela filmen. Jag förstår varför den gick dålig, jag bläddra genom lite snabbt och den ser skitdålig ut. Lite naket hade dom dock. Verkar inte speciellt patriotisk alls. Många kändisar med.
Den var väl ett slags självironisk buskisfilm, dessutom med dåligt manus? Rollistan kryllar av revy- och buskisaktörer. från Sune Mangs till Emy Storm (Emils mamma i Emil i Lönneberga-filmerna!). T om Björn Skifs dyker upp, som munk.
Citera
2021-09-04, 17:43
Medlem
schizophrenias avatar
Filmen Örlogsmän från 1943 med Karl-Arne Holmsten i huvudrollen sägs ha starka patriotiska undertoner. Har dock inte sett den själv av vad jag minns.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96rlogsm%C3%A4n
Citera
2021-09-04, 18:57
Medlem
Nix-registrets avatar
John W. Brunius gjorde några patriotiska filmer på stumfilmstiden, bl.a. spelade Gösta Ekman den äldre både Gustav Vasa och Karl XII. Filmerna är ok men ganska tråkiga. Åtminstone Gustav Vasa-filmen går att hitta på nätet.

Under andra världskriget gjordes s.k. beredskapsfilmer varav flera har nämnts i tråden. De syftade till att öka svenskarnas patriotism i händelse av en tysk ockupation, med tanken att det skulle göra oss mer benägna att hjälpa liberala, antipatriotiska länder mot den tyska, patriotiska regimen. Något motsägelsefullt men också pragmatiskt. Samma sak med brittiska, amerikanska och sovjetiska propagandafilmer från den tiden: de spelade på befolkningens patriotiska känslor för att bilda opinion för den sida som i längden var emot patriotism. Ibland går det temat igen även i senare skildringar av andra världskriget; Sverige har inte så många såna filmer om man jämför med britterna eller ens norrmännen, men miniserien Någonstans i Sverige är något av en klassiker, lätt patriotisk i sin skildring av samling emot tyskarna.

Sedan finns det en lågmäld, outtalad och ofta naturromantisk patriotism i en del populära filmer, t.ex. Äppelkriget, Uppehåll i myrlandet, Dunderklumpen och vissa dokumentärer av regissörer som Arne Sucksdorff och Nina Hedenius. Det är kanske mest intressant i sammanhanget. Skruva upp patriotismen i dem något snäpp så har vi en mer organiskt framväxt patriotisk genre.
Senast redigerad av Nix-registret 2021-09-04 kl. 19:07.
Citera
2021-09-04, 19:01
Medlem
Vet att vi såg en film i filmkunskapen i gymnasiet om Sveriges krig mot Ryssland vid Narva för typ 110 år sedan. Det var moderaterna som regisserade den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in