2021-09-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuppieNalle
Va va vad är det du vill ha sagt?

Att det är smidigare med ett rör. Men jag vet, man får inte tycka nåt för då blir elektrikern arg och då är man körd. Tur man är anonym.

Inte ekektriker men byfånarna som la fibern tyckte inte markering eller rör behövdes på tomt för det fanns ingen lag på det. 10cm under gräs räckte och jag fick vara tacksam att de gick på 40cm i potatislandet. Fick gräva upp och lägga sten över som för i tiden.

Har man en jävla tur med elektrikern så kan man få gräva ner röret själv och preppa så det är klart när han kommer
Citera
2021-09-04, 11:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du kan väl fråga ditt försäkringsbolag vad de tycker om inte annat 😄

Ja, en anläggningsägare är alltid ansvarig för anläggningen oavsett vem som som utfört den.
Citera
2021-09-04, 11:20
Medlem
JuppieNalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Att det är smidigare med ett rör. Men jag vet, man får inte tycka nåt för då blir elektrikern arg och då är man körd. Tur man är anonym.

Inte ekektriker men byfånarna som la fibern tyckte inte markering eller rör behövdes på tomt för det fanns ingen lag på det. 10cm under gräs räckte och jag fick vara tacksam att de gick på 40cm i potatislandet. Fick gräva upp och lägga sten över som för i tiden.

Har man en jävla tur med elektrikern så kan man få gräva ner röret själv och preppa så det är klart när han kommer

Rör lägger man för att det ska vara smidigt att dra fram nya matningar i framtiden tex larm .... knappast smidigare när man lägger första kabeln åas inte jobbigare, bara snålt att inte lägga rör.

MEN man ska alltid ha skydd över kabeln oavsett (min egna åsikt) annars är man själv där eller nästa ägare och gräver eller sätter ett spätt rätt igenom.
Citera
2021-09-04, 12:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Rör lägger man för att det ska vara smidigt att dra fram nya matningar i framtiden tex larm .... knappast smidigare när man lägger första kabeln åas inte jobbigare, bara snålt att inte lägga rör.

MEN man ska alltid ha skydd över kabeln oavsett (min egna åsikt) annars är man själv där eller nästa ägare och gräver eller sätter ett spätt rätt igenom.

Du har helt rätt med båda fördelarna.
Citera
2021-09-04, 12:58
Medlem
Citat:

Då måste jag skrivit otydligt för det var ungefär så jag menade
Citera
2021-09-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart gör det det. Svensk Standard och tillverkarens anvisningar ska alltid följas.

Att följa tillverkarens anvisningar är knappast ”ett krav” på egen mark. Man bör göra det men något krav är det inte.
Du menar den ideella organisationen SEK (svensk elstandard) i detta fall eller?
Det är inte heller något krav att följa på egen mark.
Att man bör göra det är en annan sak, det var du som använde ordet krav.
Citera
2021-09-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du kan väl fråga ditt försäkringsbolag vad de tycker om inte annat 😄

Det var ju jag som sa att kabeln bör läggas i ett skyddsrör varpå andra poängterar att det inte är något krav som måste följas.
Svarade då med det inlägget du citerade.
Klart det inte är något krav men det håller jävligt mycket längre.
Arbetar med detta dagligen. Ni skulle bara se hur en kabel utan skyddsrör i marken ser ut efter 10 år.
Citera
2021-09-04, 13:33
Medlem
Citat:
Och varför ska han ha ett sådant menar du?

För att det håller jävligt mycket längre.
Om ni själva arbetade med detta och såg dessa kablar utan skyddsrör när de legat i marken i 20 år hade ni förstått.
Citera
2021-09-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har helt rätt med båda fördelarna.

Men i diskussionen med mig argumenterar du ju emot skyddsrör?
Vad tycker du egentligen? Fattar ingenting!
Citera
2021-09-04, 14:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
För att det håller jävligt mycket längre.
Om ni själva arbetade med detta och såg dessa kablar utan skyddsrör när de legat i marken i 20 år hade ni förstått.
_Jag tunnlade under min motorvärmekabel förra året, och skicket på den var som ny trots dess 48 år fritt i jorden. Fyller man kabelgraven med fin jord eller sand närmast ledningen, som man ska, håller det troligen för evigt.
Citera
2021-09-04, 14:15
Medlem
skillnads avatar
Varför snåla med tre trådar? Lägg en med fem när du ändå gräver så behöver du inte gräva igen om du i framtiden kanske vill bygga något som ett skjul eller liknande.
Citera
2021-09-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
_Jag tunnlade under min motorvärmekabel förra året, och skicket på den var som ny trots dess 48 år fritt i jorden. Fyller man kabelgraven med fin jord eller sand närmast ledningen, som man ska, håller det troligen för evigt.

Jag tror dig.
Jobbar dock mer projektering av laddstationer och offentlig belysning.
Ofta finns idag motorvärmare. Du skulle bara se en del av dessa nedgrävda kablar utan skyddsrör när vi gräver upp dom. Isoleringen är i vissa fall HELT borta…
Enklare att köpa ett skyddsrör för några hundra. Detta gör det också enklare om man i framtiden vill mata ut mer kabel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in