2021-09-04, 11:43
Bannlyst
Jag har alltid varit facinerad av vattenkylning på datorer men jag förstår inte hur det fungerar riktigt, är det som med bilar? Man för över värmen med hjälp av vattnet? Hur fungerar vattenkylning och är det värt att ha i framtida bygge?

Fläktkylning är bra ibland, men vattenkylning sägs vara bättre tydligen.
Citera
2021-09-04, 11:45
Medlem
sommarlovs avatar
Du flyttar värmen med hjälp av vatten, vattnet värms upp exempelvis av processorn och kyls på en annan plats.

Måste finnas tusentals bra videos som förklarar i detalj!
Citera
2021-09-04, 11:56
Medlem
BigFatCones avatar
Ja, det fungerar precis som på en bil.

Nu när det finns smidiga och relativt billiga AIO-system så är det ju en enkel sak att testa vattenkylning.
Citera
2021-09-04, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det fungerar precis som på en bil.

Nu när det finns smidiga och relativt billiga AIO-system så är det ju en enkel sak att testa vattenkylning.

Har du också vattenkylning eller vanliga fläktar?

Hur byter man ut vattnet då? Lägger man nytt vatten hela tiden?
Citera
2021-09-04, 12:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vizzla

Jo, jag har ett sånt där AIO-system.
Precis som på bilen så har jag ju en fläkt på radiatorn. Sen har jag ju chassifläktar och fläkt på grafikkortet.

När det gäller AIO-system så är teorin att system i sig är föråldrat när vätskenivåerna är för låga så då får man generellt köpa en ny kyllösning. Men om man bygger en så kallad custom loop så har man helt enkelt en liten tank som man kan fylla på vid behov.

Du vet, som på en bil.
Citera
2021-09-04, 12:04
Avslutad
Jag var inne på det i mina yngre dar. Körde akrylrör helt customgjort böjde själv och så. Fetaste pumpen och reservoir. Kan säga såhär. Det ser jävligt coolt ut och kyler lite bättre än luftkylning såklart. Men är man inte rik eller bryr sig om utseendet så är det helt jävla onödigt. Insåg det rätt fort efter några år. Sen som sagt måste du ju underhålla det också. Det är jävligt dyrt och inte värt det. En bra luftkylare från noctua låter lite mer men herregud vad mycket enklare det är att slippa huvudvärken av vattenkylning.
Citera
2021-09-04, 12:06
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vizzla

Jag har ett slutet system i datorn jag använder som hybrid för kontorsarbete och spela på, jag har aldrig bytt ut vattnet i den och den är 3-år vid det här laget.
Citera
2021-09-04, 12:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Jag var inne på det i mina yngre dar. Körde akrylrör helt customgjort böjde själv och så. Fetaste pumpen och reservoir. Kan säga såhär. Det ser jävligt coolt ut och kyler lite bättre än luftkylning såklart. Men är man inte rik eller bryr sig om utseendet så är det helt jävla onödigt. Insåg det rätt fort efter några år. Sen som sagt måste du ju underhålla det också. Det är jävligt dyrt och inte värt det. En bra luftkylare från noctua låter lite mer men herregud vad mycket enklare det är att slippa huvudvärken av vattenkylning.
Har du ens sett en modern AIO-lösning?
https://m.media-amazon.com/images/I/41HNy8byiPS._AC_SY780_.jpg
Kan du sätta dit en Noctua-kylare så kan du montera en AIO. Du får en duglig lösning för typ 700.
Underhållning? Min är sex eller sju år och kyler mer eller mindre lika bra som när den var ny.

Med det sagt så drar ändå alla fläktar igång på max när jag spelar så enda gången det är tyst är när jag gör desktop-grejer. Nästa gång blir det Noctua rakt igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag har ett slutet system i datorn jag använder som hybrid för kontorsarbete och spela på, jag har aldrig bytt ut vattnet i den och den är 3-år vid det här laget.
Som du ser så gör jag samma sak med min och den är äldre än så.
Citera
2021-09-04, 13:46
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har du ens sett en modern AIO-lösning?
https://m.media-amazon.com/images/I/41HNy8byiPS._AC_SY780_.jpg
Kan du sätta dit en Noctua-kylare så kan du montera en AIO. Du får en duglig lösning för typ 700.
Underhållning? Min är sex eller sju år och kyler mer eller mindre lika bra som när den var ny.

Med det sagt så drar ändå alla fläktar igång på max när jag spelar så enda gången det är tyst är när jag gör desktop-grejer. Nästa gång blir det Noctua rakt igenom.

Som du ser så gör jag samma sak med min och den är äldre än så.

AIO räknas ju dock inte som "riktig" vattenkylning i entusiastkretsar och det är ju ganska tydligt att personen du citerar pratar om custom-kylning.
Angående AIO-kylning så är det ju hugget som stucket om det är bättre än en tornkylare för samma pris som i princip är helt odödlig (bortsett från fläktarna) men fläktar behövs ju även till AIO-kylare så ur hållbarhetsperspektiv är ju en tornkylare betydligt bättre än en aio-lösning eftersom tornkylaren inte har någon slitagedel.

Till TS: Om du inte har lusten eller viljan att själv läsa på om vattenkylning och göra den efterforskning som krävs så råder jag dig att köpa antingen en AIO(färdigbyggt vattenkylare för processor) eller en vettig tornkylare. Att bygga ett eget vattenkylningssystem till en dator kräver både tid och intresse. Och för att vara ärlig så är inte vinsten av det tillräckligt stort i förhållande till tiden man behöver investera, ifall man inte har själva byggandet som intresse.
Citera
2021-09-04, 16:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
AIO räknas ju dock inte som "riktig" vattenkylning i entusiastkretsar och det är ju ganska tydligt att personen du citerar pratar om custom-kylning.
Angående AIO-kylning så är det ju hugget som stucket om det är bättre än en tornkylare för samma pris som i princip är helt odödlig (bortsett från fläktarna) men fläktar behövs ju även till AIO-kylare så ur hållbarhetsperspektiv är ju en tornkylare betydligt bättre än en aio-lösning eftersom tornkylaren inte har någon slitagedel.

Till TS: Om du inte har lusten eller viljan att själv läsa på om vattenkylning och göra den efterforskning som krävs så råder jag dig att köpa antingen en AIO(färdigbyggt vattenkylare för processor) eller en vettig tornkylare. Att bygga ett eget vattenkylningssystem till en dator kräver både tid och intresse. Och för att vara ärlig så är inte vinsten av det tillräckligt stort i förhållande till tiden man behöver investera, ifall man inte har själva byggandet som intresse.
Inte för att nämna kostnaden om något skulle gå fel vilket är en reell risk när vi pratar vatten och fukt.
Citera
2021-09-04, 18:33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar

Aye, no true Scotsman... Den där typen av elitism kan suga min feta.
Citera
2021-09-04, 20:28
Medlem
Bonnatorps avatar
Det finns två, och endast två, scenarion då vattenkylning är att föredra i datorn.

Det första är då man gör det av estetiska eller logistiska skäl.
Bara hur vattenkylaren ser ut är att föredra, för man får helt enkelt lite större överblick på moderkortet med vattenkylning istället för tornkylare.
Det kan också handla om att chassit är väldigt litet, och att man kan välja mellan antingen en ganska bra 240mm radiator, eller en väldigt liten slimmad tornkylare som inte kyler särskilt bra.
Då är AIO-kylare att föredra.

Det andra scenariot är då man ska kyla grafikkortet också, och det är i princip bara då som det börjar vara värt att lägga pengarna på customkylning.
Där finns det däremot en hel del att hämta på hur mycket tystare och kallare man kan få systemet, vilket öppnar upp för mer överklockning.

Med det sagt så finns det absolut noll att hämta med någon som helst vattenkylning av endast CPU, eftersom de bästa tornkylarna räcker hela vägen, är billigare, tystare och driftsäkrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in