2021-09-03, 18:43
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Denna skugga under den belysta undersidan av molnen är omöjlig att få på en platt jord om inte solen är på länge höjd än molnen: https://m.imgur.com/gallery/Rdd8R7Y

Och nej, du kan inte få denna form av skugga genom att solens ljus ska studsa på marken. Ljuset kommer från sidan under molnens höjd. Och att solen skulle vara på lägre höjd än molnenen vet ju även du inte är fallet.

Mycket intressant bild som naturligtvis skulle kunna förklaras av att solen är miljontals mil bort. Det jag klurar på, eftersom vi inte ser såna fenomen varje dag är att det ändå handlar om vinklade ljusstrålar pga luftens optiska effekt pga fuktighet och perspektiv?
Citera
2021-09-03, 18:46
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förklara istället varför du och dina kompisar inte skickar upp en raket tillräckligt högt för att visa att jorden är platt, inklusive isväggarna.

Den du, den går inte av för hackor. Och här är det du som ska bevisa saker.

Det är precis vad som gjorts och voila ingen kurva från höghöjdsballongerna med rätt linser. Sen är Jtolans IR fotografier också rätt bevisande. Man ska inte kunna se så långt som han upprepade gånger gör. Om och om igen.
Citera
2021-09-03, 19:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Det är precis vad som gjorts och voila ingen kurva från höghöjdsballongerna med rätt linser. Sen är Jtolans IR fotografier också rätt bevisande. Man ska inte kunna se så långt som han upprepade gånger gör. Om och om igen.
Åh fan, det visste jag inte.

Var har du dessa bilder på isväggen?
Citera
2021-09-03, 19:36
Medlem
Citat:
Jag har ju sagt till dig att JTolan ljuger samt visat bevis för detta. Ändå drar du upp den idioten som "bevis" igen. Här får du förklarat hur han ljuger:
https://youtu.be/3z62WGtePCc
Citera
2021-09-03, 19:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag har ju sagt till dig att JTolan ljuger samt visat bevis för detta. Ändå drar du upp den idioten som "bevis" igen. Här får du förklarat hur han ljuger:
https://youtu.be/3z62WGtePCc
Citera, tack.
Citera
2021-09-03, 20:15
Medlem
Om jag står på marken och ser molnen upplysta underifrån, för att sedan höja mig upp till molnens höjd och då ser en sol som tydligt står ovanför molnen... Är det en omöjlighet enligt er?
Citera
2021-09-03, 20:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Mycket intressant bild som naturligtvis skulle kunna förklaras av att solen är miljontals mil bort. Det jag klurar på, eftersom vi inte ser såna fenomen varje dag är att det ändå handlar om vinklade ljusstrålar pga luftens optiska effekt pga fuktighet och perspektiv?

Perspektiv du. Detta magiska fenomen som plötsligt ligger bakom allt möjligt som är omöjligt att förklara på en platt jord. Skapar kullar i golvet och vinklar ljus. Hittills helt okända egenskaper.
Citera
2021-09-03, 20:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om jag står på marken och ser molnen upplysta underifrån, för att sedan höja mig upp till molnens höjd och då ser en sol som tydligt står ovanför molnen... Är det en omöjlighet enligt er?
Om du höjer dig upp till molnens höjd så sjunker ju molnen i ditt synfält samtidigt som horisonten sjunker ner så att solen som förut stod under horisonten kommer upp igen så vad är det konstiga och varför skulle det visa på platt jord? Att horisonten sjunker ner visar väl snarare på rund jord för på en platt jord av jordens storlek skulle ju horisonten alltid vara i ögonhöjd.
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Perspektiv du. Detta magiska fenomen som plötsligt ligger bakom allt möjligt som är omöjligt att förklara på en platt jord. Skapar kullar i golvet och vinklar ljus. Hittills helt okända egenskaper.
Plattjordarna har kapat ordet perspektiv och använder det som ett namn på ett nytt sätt. Vill dom hävda att finns något fenomen som skapar en fast horisontlinje på en platt jord och vinkar om ljus så bör dom väl hitta på något nytt namn på sitt nya fenomen?
Senast redigerad av Jonas1968 2021-09-03 kl. 20:33.
Citera
2021-09-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vill dom hävda att finns något fenomen som skapar en fast horisontlinje på en platt jord och vinkar om ljus så bör dom väl hitta på något nytt namn på sitt nya fenomen?

Det var inte länge sen du trodde en horisontlinje var en omöjlighet på en platt jord. Glöm inte det!
Citera
2021-09-03, 20:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det var inte länge sen du trodde en horisontlinje var en omöjlighet på en platt jord. Glöm inte det!
En fast horisontlinje på en platt jord är omöjligt. Punkten där du inte kan se objekt pga att perspektivet gör dom för små ligger på helt olika avstånd beroende på hur stora dom är så du har fortfarande missuppfattat detta eller tror du att en gråsparv försvinner ur ditt synfält på samma ställe som en jumbojet på en fast linje på en platt jord? Finns ingen fast linje på en platt jord där man plötsligt inte ser bakom enligt dagens kunskap. I en rak korridor finns det naturligtvis en fast punkt där taket kommit så nära golvet i synfältet att man inte kan se längre förutsatt att takhöjden är samma i hela korridoren men det fungerar absolut inte så på en platt yta utomhus eftersom det inte finns något tak där med en fast höjd.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-09-03 kl. 21:05.
Citera
2021-09-03, 20:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]

Plattjordarna har kapat ordet perspektiv och använder det som ett namn på ett nytt sätt. Vill dom hävda att finns något fenomen som skapar en fast horisontlinje på en platt jord och vinkar om ljus så bör dom väl hitta på något nytt namn på sitt nya fenomen?

Ja, har man ingen aning om vad ordet betyder kan man ju påstå vad som helst.
Citera
2021-09-03, 21:09
Medlem
Citat:
En fast horisontlinje på en platt jord är omöjligt. Punkten där du inte kan se objekt pga att perspektivet gör dom för små ligger på helt olika avstånd beroende på hur stora dom är så du har fortfarande missuppfattat detta eller tror du att en gråsparv försvinner ur ditt synfält på samma ställe som en jumbojet på en fast linje på en platt jord?

"punkten blir ett horisontellt sträck"

Dina ord.

Jag är medveten om att en jumbojet kan ses med blotta ögat längre bort än en gråsparv. Tar det påståendet tillbaka existensen av det horisontella strecket, eller vad menar du?

Du kan inte se en geting som befinner sig 100 meter ifrån dig, betyder det att den getingen försvunnit bakom en horisontlinje?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in