2021-09-03, 13:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Om nån kommer rusande i full fart bakifrån på mig och tar tag med sin arm runt min hals bakifrån , då åker mina armar snabbt upp mot GM s arm , för i det greppet svimmar du snabbt , riktigt snabbt ,du kämpar för livet med att få loss hans arm med dina händer , där tror jag även blodsdroppen på skon uppkommer , automatiskt utan att tänka så kommer du börja sparka med benen för att försöka komma loss , där tror jag Helena sparkat av sig en sko åt vart håll på stigen , om GM bara lyft henne bakåt i sitt grepp , då blir det automatiskt, avsvimmad släpar han Helena till bilen , där ringar o lypsyl trillar ur ryggsäck el ficka när han lastar in henne så enkelt tror att det är .

Visst der går att konstruera alla möjliga fantasifulla scenarios som kanske är teoretiskt möjliga. Kanske två igelkottar som kom o tog varsin sko o drog iväg med. Nä, GM får nog finna sig i att han lämnat spår på skorna.
Citera
2021-09-03, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det som passar in i tidsschemat utgör scenariot, själva händelseförloppet och har sin början när CL kommer åkandes i bilen ute på Ekuddenvägen och får syn på Helena, ensam alldeles i närheten av kohagen runt ca. 02:18-02:20.

Det hela avslutas med att CL åker in på cykelvägen runt ca 02:30 (kan lika gärna vara 02:35 också för den delen) för att hämta upp kroppen. CL uppehåller sig ca 15 min vid lekplatsen och killarna i bilen på Hällristningsvägen ser hur CL nu kommer tillbaka, körandes i motsatt riktning på cykelvägen, kl. är då runt ca. 02:45, ev.några minuter mer.

Så hårddraget utspelar sig allt mellan ca: 02:20 och 02:45 = 25 min. Det finns lite spelutrymme med tiden eftersom killarnas vittnesmål inte är exakt klockade utan förefaller vara "på ett ungefär". Det kan därför kanske vara rimligt att anta att det - allt som allt - tog ungefär 30 min. En halvtimma från det att CL tar kontakt med HA tills kroppen är lastad och han lämnar brottsplatsen.

Vad Hanna sen exakt återberättar och hennes tidsangivelser spelar mindre roll efter som det finns ett tidsschema där allt måste passa in. Det som inte passar in med Hanna's vittnesmål är alltså felplacerat i tidsschemat, hon minns fel klockslag helt enkelt, det här handlar ju endast om minuter. Mycket av det Hanna har hört verkar annars passa väldigt bra in i själva scenariot, dock inte dom 2 mansrösterna.

Hur menar du att Hanna annars skulle ha blivit påkörd, kan du utveckla?

Du skriver att du inte kan köpa att bilen vänder och åker därifrån sen blir allting tyst. Hur menar du nu?
Jag menar att det blir tyst runt ca. 02:30 när CL lämnar HA's kropp och beger sig tillbaka till bilen. Han kör då direkt in på cykelvägen för att hämta upp kroppen, sen lämnar han brottsplatsen ca 15 min senare.
Hur lång är stigen mellan ekuddenvägen och lekplatsen där däckspår återfanns? Hur långt är det mellan platsen där den "inkastade" skon hittades och platsen där vittnet ska ha stått? Hur långt är det mellan de bägge skorna osv. Någon som har koll på detta och kan märka ut på en karta? Eller är det kanske redan gjort? Polisen säger att skorna är inkastade, varför kan det inte vara så att överfallet sker vid den ena skon där hon tappar den och att gm drar med och våldtar henne vid sko nr 2 som är en mer undanskymd plats? Jag kan tänka mig att gm körde in på cykelstigen när han ser HA gå in på den. Är avstånden sådana att det skulle vara möjligt för gm att hinna köra runt och ställa bilen där däckspåren är under tiden som HA går längs stigen?
Citera
2021-09-03, 13:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
GD58 som sagt kan detta vara påhittat , jag säger bara vad jag hört inte vad jag tror . Jag tror inte på nåt brovittne, utan är med inne på kalla falls spår med CL och med en omkringkörande vit liten bil som observerats på olika ställen , kanske redan korsningen Österlånggatan/Kungsgatan mot Marieholmsbron

Jag är inne på en liknande linje som du är. OM CL är/var gm, så tror jag inte att han har gått med Helena på bron. Då har han antingen plockat upp Helena i sin bil alternativt "tagit" henne, när hon hunnit till skogsstigen/skogsdungen. Korsningen Österlånggatan/Kungsgatan är ett alternativ. I Efterlyst (-96?) togs detta upp, och att Helena skulle ha setts stiga in i en bil där. Ett par vittnen skulle ha sett henne, men om de vittnesobservationerna gäller än i dag, det vet jag inte.

Jag tror att att brovittnena kan finnas, MEN jag har aldrig varit säker på att det verkligen var Helena de såg. Den uppfattningen jag har fått, är att de inte pekat ut/känt igen Helena, utan att de beskrivit hennes byxor. Hade de känt/känt igen Helena och de kanske hejat på varandra, då hade det varit en annan sak. Men för mig är det fortfarande osäkert. Därmed inte sagt att det kan ha varit Helena.
Citera
2021-09-03, 13:21
Medlem
TortyrMickes avatar
Jag har funderat ganska mycket på varför Leif GW Persson tror att det är två gärningsmän och inte en ensam mördare. Detta är min teori om varför han tror att det är minst två GM.

HA's skor och ringar hittades prydligt vid gångvägen va?
Ganska troligt att det är en gärningsman som lagt dem där fint och prydligt. Varför? Det kan tyckas märkligt att han gör det.

Nåväl, för att kunna få av HA skor och ringar måste HA ha varit "satt ur spel" liksom. Gärningsmannen har slagit henne medvetslös eller dödat henne. Om HA bara varit medvetslös så tror jag inte att en ensam gärningsman skulle gå iväg med ringar/skor för att lägga dem prydligt vid gångvägen och riskera att hon vaknade till liv. Hade hon varit död och GM vetat det hade han kunnat vara ensam. Så, för att våga lägga ringar/skor prydligt vid gångvägen måste de ha varit två. En som vaktade HA och en som prydligt lägger skor och ringar på platsen där de hittades.

HA var alltså inte död när en GM lägger ringar och skor där de hittades. Det fanns inga blodspår på platsen? Och att strypa/kväva en människa tar flera minuter. Men HA var slagen medvetslös.

Därför tror jag att Leif GW Persson tror att det var två gärningsmän.
Citera
2021-09-03, 13:25
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag är inne på en liknande linje som du är. OM CL är/var gm, så tror jag inte att han har gått med Helena på bron. Då har han antingen plockat upp Helena i sin bil alternativt "tagit" henne, när hon hunnit till skogsstigen/skogsdungen. Korsningen Österlånggatan/Kungsgatan är ett alternativ. I Efterlyst (-96?) togs detta upp, och att Helena skulle ha setts stiga in i en bil där. Ett par vittnen skulle ha sett henne, men om de vittnesobservationerna gäller än i dag, det vet jag inte.

Jag tror att att brovittnena kan finnas, MEN jag har aldrig varit säker på att det verkligen var Helena de såg. Den uppfattningen jag har fått, är att de inte pekat ut/känt igen Helena, utan att de beskrivit hennes byxor. Hade de känt/känt igen Helena och de kanske hejat på varandra, då hade det varit en annan sak. Men för mig är det fortfarande osäkert. Därmed inte sagt att det kan ha varit Helena.
Jag tror att GM vet/visste var HA bor/skulle gå. Han är väl förtegen med området och kände HA, kanske bara på avstånd. De kanske inte var nära bekanta med varandra. Så stort är inte Mariestad att GM torde ha vetat vart HA var på väg.

Så när han ser henne runt Stadt/bron åker han iväg till gångvägen och väntar på henne. GM vet att där kan han jobba ostört.
Citera
2021-09-03, 13:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Jag tror att GM vet/visste var HA bor/skulle gå. Han är väl förtegen med området och kände HA, kanske bara på avstånd. De kanske inte var nära bekanta med varandra. Så stort är inte Mariestad att GM torde ha vetat vart HA var på väg.

Så när han ser henne runt Stadt/bron åker han iväg till gångvägen och väntar på henne. GM vet att där kan han jobba ostört.

Håller med dig! Det finns tecken på att han kände till området, bl a att det fanns en cykelväg att åka in på och ev. genskjuta henne.
Citera
2021-09-03, 13:31
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Hur lång är stigen mellan ekuddenvägen och lekplatsen där däckspår återfanns? Hur långt är det mellan platsen där den "inkastade" skon hittades och platsen där vittnet ska ha stått? Hur långt är det mellan de bägge skorna osv. Någon som har koll på detta och kan märka ut på en karta? Eller är det kanske redan gjort? Polisen säger att skorna är inkastade, varför kan det inte vara så att överfallet sker vid den ena skon där hon tappar den och att gm drar med och våldtar henne vid sko nr 2 som är en mer undanskymd plats? Jag kan tänka mig att gm körde in på cykelstigen när han ser HA gå in på den. Är avstånden sådana att det skulle vara möjligt för gm att hinna köra runt och ställa bilen där däckspåren är under tiden som HA går längs stigen?

Ur minnet så låg skorna ca 50 m in från Ekuddenvägen, ca 6m in i bushen på var sin sida om stigen (ca 12m mellan). Från denna plats är det väl ytterligare ca100m till lekplatsen. Mellan skorna o vittnet bör också varit kring 100m. Det förmodade överfallet borde rimligen skett på stigen inte ute i bushen. På den tiden var det riktigt tätbeväxt o oändligt i det aktuella området, dvs Kohagen. Det var en gångstig, ingen cykelstig, men det kanske gick att ta sig fram på cykel där också, däremot omöjligt med bil.
Senast redigerad av Xeitum 2021-09-03 kl. 13:38.
Citera
2021-09-03, 13:35
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Jag har funderat ganska mycket på varför Leif GW Persson tror att det är två gärningsmän och inte en ensam mördare. Detta är min teori om varför han tror att det är minst två GM.

HA's skor och ringar hittades prydligt vid gångvägen va?
Ganska troligt att det är en gärningsman som lagt dem där fint och prydligt. Varför? Det kan tyckas märkligt att han gör det.

Nåväl, för att kunna få av HA skor och ringar måste HA ha varit "satt ur spel" liksom. Gärningsmannen har slagit henne medvetslös eller dödat henne. Om HA bara varit medvetslös så tror jag inte att en ensam gärningsman skulle gå iväg med ringar/skor för att lägga dem prydligt vid gångvägen och riskera att hon vaknade till liv. Hade hon varit död och GM vetat det hade han kunnat vara ensam. Så, för att våga lägga ringar/skor prydligt vid gångvägen måste de ha varit två. En som vaktade HA och en som prydligt lägger skor och ringar på platsen där de hittades.

HA var alltså inte död när en GM lägger ringar och skor där de hittades. Det fanns inga blodspår på platsen? Och att strypa/kväva en människa tar flera minuter. Men HA var slagen medvetslös.

Därför tror jag att Leif GW Persson tror att det var två gärningsmän.

Puh, ringar, cerat mm låg vid lekplatsen, Skorna ca 100 m in på stigen från lekplatsen räknat, ute i terrängen, inte alls prydligt.
Citera
2021-09-03, 13:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Om nån kommer rusande i full fart bakifrån på mig och tar tag med sin arm runt min hals bakifrån , då åker mina armar snabbt upp mot GM s arm , för i det greppet svimmar du snabbt , riktigt snabbt ,du kämpar för livet med att få loss hans arm med dina händer , där tror jag även blodsdroppen på skon uppkommer , automatiskt utan att tänka så kommer du börja sparka med benen för att försöka komma loss , där tror jag Helena sparkat av sig en sko åt vart håll på stigen , om GM bara lyft henne bakåt i sitt grepp , då blir det automatiskt, avsvimmad släpar han Helena till bilen , där ringar o lypsyl trillar ur ryggsäck el ficka när han lastar in henne så enkelt tror att det är .

Precis, jag skrev själv igår att HA förmodligen tappade skorna i kampen med GM, när hon satt fast i ett strypgrepp och sparkade för att komma loss. Alt. är att hon tappade skorna när hon sprang längs med stigen i ett flyktförsök.
Citera
2021-09-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ur minnet så låg skorna ca 50 m in från Ekuddenvägen, ca 6m in i bushen på var sin sida om stigen (ca 12m mellan). Från denna plats är det väl ytterligare ca100m till lekplatsen. Mellan skorna o vittnet bör också varit kring 100m. Det förmodade överfallet borde rimligen skett på stigen inte ute i bushen. På den tiden var det riktigt tätbeväxt o oändligt i det aktuella området, dvs Kohagen. Det var en gångstig, ingen cykelställ, men det kanske gick att ta sig fram på cykel där också, däremot omöjligt med bil.
Biken körde ju på cykelvägen så visst gick det att köra där.
Citera
2021-09-03, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan mycket väl ha varit på det sättet.

Citat:

Det tror jag också.

Precis som du skriver så visste nog GM, eller flera, vem HA var även om han kanske inte kände henne något närmare. Dessutom en man som är mycket väl hemma i geografin i Mariestad. Därför skulle han ha kunnat stått och väntat på henne.
Citera
2021-09-03, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Biken körde ju på cykelvägen så visst gick det att köra där.
Jo men Helena antas ha tagit stigen genom "skogen", inte cykelvägen på andra sidan "skogen", stigen går inte att köra på.

Däremot förmodar jag att de flesta Mariestadsbor vet att det går in en cykelväg där eftersom både utomhusbassänger och strandbad finns ute på Ekudden och de flesta Mariestadbor måste ta vägen förbi där cykelvägen går in och vet att den finns där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in