2021-09-03, 08:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
ABBA är kasst, ett av världens mest överskattade band. Totalt bedrövligt. Finns egentligen inget bra med dem. Det är också allt som behöver sägas, de är så dåliga så det förtjänar ingen analys.

Nja, bedrövligt är väl att ta i men de är aningen slätstrukna och närmast som tuggummi för öronen, musiken saknar djup helt enkelt.
Citera
2021-09-03, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nja, bedrövligt är väl att ta i men de är aningen slätstrukna och närmast som tuggummi för öronen, musiken saknar djup helt enkelt.
Det kan jag faktiskt hålla med om, djupet saknas som det ofta gör med de flesta kommersiellt framgångsrika band. Aldrig förstått Rolling Stones storhet t ex.

Gillar ABBA men de är inget man lyssnar på varje dag direkt.
Senast redigerad av Rouen 2021-09-03 kl. 09:01.
Citera
2021-09-03, 09:05
Avslutad
Citat:
Haha, du är en patetisk underklassmänniska och lika ointressant som de, fast nej, det tar jag tillbaka. Mer intressant än dem, för de är så kass och trista att det inte finns inga ord för det. Tror till och med du är bättre än dem. Du är bättre än abba, inse det! Och sämsta låten av Veronica Maggio är 100000000 ggr bättre än det bästa de gjort.
Eric Saade, Veronica Maggio? Jisses Simson, du får nog bredda din musikvärld lite om man ska ta dig seriöst.
Citera
2021-09-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Nya balladen var väl ändå lite för lång, tjatig och tråkig.

Den är lång. Men kanske bättre än när ballader omfattade bara 2 minuter som på början av 1970-talet.
Citera
2021-09-03, 09:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Funkar inte ens som tuggummipopp. Bra popp ska gå att lyssna om och om igen även om det estetiskt inte är så lyckat, som vissa låter av Carola, Tommy t.ex. Där talar vi om tuggummipop. Abba är så bedrövligt så det inte går att lyssna om på. Efter 10 sekunder har man ju redan lyssnat om på skiten och sen vevar det runt utan minsta variation. Finns egentligen inget att analysera heller, det är bara skit. Något att ignorera som ex antal youtubeband.
Citera
2021-09-03, 09:11
Medlem
"I still have faith in you" har nu över 3.365.000 visningar på youtube. Dom borde haft en riktig video till "Dont shut me down" för lyrikvideon har bara runt 1.295.000 visningar just nu.

ABBA borde kanske fortsätta producera låtar när nu intresset är så stort?
Citera
2021-09-03, 09:12
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Jag kollade net worth på alla fyra. Och förvånades över att Anni-frid och Agnetha sitter på lika stora summor som Björn och Benny. Det kan väl ändå inte stämma?
Björn och Benny har ju slitit en del under dessa 40 år.

Såg också detta. Underligt. B o B har ju plöjt på med musikaler och annat genom alla år? Eller är det ABBA de tjänat alla pengar på...?
Citera
2021-09-03, 09:18
Medlem
Tycker det är en värdig comeback, helt klart. ABBA tillhör de band som är helt omisskännliga, tillsammans med Queen och Beatles m fl. Även om man inte gillar musiken kan man inte säga att den är dålig - då har man inte koll helt enkelt.

När jag var i Australien på 90-talet fattade jag fullt ut hur stora de faktiskt är. Det var ABBA exakt överallt, bortåt 25 år efter att de gett ut något nytt material. Etta på försäljningslistorna låg ett inhemskt band, Bjorn again som enbart spelade ABBA-covers. Så nej, det var inte bara ABBA - det var även Bjorn again.

Är det någon som har koll på om hypen varit konstant även under 2000-talet?
Citera
2021-09-03, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Vem? Aldrig hört talas om, vilken musikgenre är det?

Herregud! Han är väl 10000000 ggr mer känd. Förslagsvis sätt på tv någon gång och du kommer att garanterat höra talas om Eric Saade, han är dessutom aldrig riktigt dålig. På samma låga nivå som Abba, men ändå snäppet högre.
Citera
2021-09-03, 09:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
BBC sköt fram sin nyhetssändning igår bara för att spela den nya låten när den släpptes. Helt galet.

Åtskilliga miljarder människor tycker det här är jävligt kul helt enkelt. Tråkmånsar behöver inte analysera och dekonstruera. Abba är ärlig underhållning och har aldrig nånsin påstått sig vara annat. Världen behöver sånt.
Citera
2021-09-03, 09:31
Medlem
crawlys avatar
Abba har kanske aldrig varit riktigt i min musiksmak, men jag har definitivt respekt för vad de åstadkommit. De klassiska hits som bandet skapat är inte bara produkter av marknadsföring, utan har tagit sig fram av egen kraft.
Bandet i sig består ju av fyra rätt icke-coola personer. Björn och Benny är ju mer teoretiker och studiomusiker/producenter än konstnärer, vilket gör att de kanske angriper det från ett annat håll än vi ofta är vana vid. De följer inte mallen för hur en "stjärna" skall vara, eftersom de agerar som studiomusiker som framför de låtar som producenterna och låtskrivarna Björn & Benny tagit fram.
Kort sagt är Abba mer av ett företag än ex. Rolling Stones.

Man ska också komma ihåg att i den tid där Abba slog igenom innebar ett rätt stort skifte i hur musik utvecklades, delvis av ny teknik, men också ifrån ett mentalt perspektiv. Band som (för att ta ett exempel) The Beatles hade redan tidigare börjat massutmana konventionella musikyttringar genom att dra det längre åt olika håll, och legender som Hendrix hade visat att en gitarr var mer än vad man trodde. Så vi hade den klassiska rocken som gick mot tyngre versioner, samtidigt som det melodiösa i den gick mot pop/disco. En stor del tror jag också var möjligheterna den nya tekniken gav för hur det faktiskt lät. Björn & Benny, med sina öron för harmonier och melodier kunde nu på rätt liten skala ta fram ljudbilder som tidigare varit knepiga, hitta ett nytt discolikande sound för kompositioner som mer bottnar i folkmusik och musikaler.

Gällande comebacken tycker jag att det är ett rätt kaxigt drag. De har ju knappast problem med pengar så jag antar att det finns andra drivkrafter bakom. Att sedan knyta ihop idén genom att framträda som digitala versioner av sig själva och leka med tankarna på att Abba är tidsresenärer som dyker upp 40 år in i framtiden är faktiskt rätt brilliant. Deras största fiende nu är naturligtvis de helt omöjligt stora förväntningarna på hur bra låtarna ska vara. Delvis eftersom de för evigt är inpräntade i människors hjärnor och kopplade till känslor man hade i sin ungdom, vilket de nya inte kan bli. Kul idé hur som helst.
Citera
2021-09-03, 09:33
Avslutad
Citat:
Herregud! Han är väl 10000000 ggr mer känd. Förslagsvis sätt på tv någon gång och du kommer att garanterat höra talas om Eric Saade, han är dessutom aldrig riktigt dålig. På samma låga nivå som Abba, men ändå snäppet högre.
Hahaha! En till B-kändis som ingen utanför Sverige känner till. Jämför med ABBA som är ungefär ett lika starkt varumärke som Volvo ute i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in