2021-09-02, 20:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Vaccinera dig inte; du får inga ytterligare fördelar om du är naturligt immun genom att vaccinera dig.

Hur vet du det? Fler antikroppar sitter aldrig fel! Jag har vare sig sett undersökningar som säger bä eller bu, vad gäller vaccinering 14 dagar efter en genomgången SARS-COV2 infektion.. Men logiskt sett så borde fler antikroppar ge ett ännu bättre skydd, även fast naturlig immunitet också ger T-cells immunitet, som kan räcka väldigt länge.
Citera
2021-09-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hur vet du det? Fler antikroppar sitter aldrig fel! Jag har vare sig sett undersökningar som säger bä eller bu, vad gäller vaccinering 14 dagar efter en genomgången SARS-COV2 infektion.. Men logiskt sett så borde fler antikroppar ge ett ännu bättre skydd, även fast naturlig immunitet också ger T-cells immunitet, som kan räcka väldigt länge.

Bevisbördan ligger på er sida och sunt förnuft/immunologi talar emot er. Det är i färre fall än fler som vi vaccinerar människor efter genomliden infektion i övrigt.
Citera
2021-09-02, 20:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Blir spännannde se uppföljningen och vad som väntar. Delta oroar mig ganska mycket om ja ska va ärlig. Får hoppas att dessa nya stammar av viruset inte drabbar lika hårt som den "ursprungliga" (eller vad man ska säga).

Delta smittar betydlig lättare än Alfa-varianten, för att inte tala om den ursprungliga SARS-COV2. Delta-varianten verkar också fördubbla risken för sjukhusinläggning, hos ovaccinerade!
Citera
2021-09-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - de som ligger på IVA nu har tur att de inte hann vaccinera sig - de kommer må så bra så fort de får lämna IVA.
Eftersom de flesta av det femtiotal som vårdas på IVA ändå är rätt gamla och bär på någon riskfaktor finns det nog risk för att så inte blir fallet. För de miljontals människor som genomgått infektionen utan att hamna på sjukhus är det såklart glädjande.
Citera
2021-09-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Om du tänker till kanske det blir uppenbart varför.

Du frågar alltså varför folk som fått covid och överlevt, sällan dör i covid längre fram i tiden?

För att göra en liknelse, en bil som är med i en bilolycka så kraftig att bilen blir skrot, har aldrig tidigare legat på skroten. Betyder det att man ska köpa bilar från skroten och köra runt i?
Kan bero på mig, men jag begriper inte vad du skriver. Har du verkligen citerat rätt inlägg?
Citera
2021-09-02, 20:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Bevisbördan ligger på er sida och sunt förnuft/immunologi talar emot er. Det är i färre fall än fler som vi vaccinerar människor efter genomliden infektion i övrigt.

Sk "sunt förnuft" säger också att "jorden måste vara platt, och är en utmärkt liknelse vad gäller människor som har ett inskränkt "perception-horisont"..

Att dissa vacciner som måste gått igenom världens största empiriska test (där, typ flera miljarder vaccindoser getts globalt), där man är maximalt uppmärksam på allvarliga biverkningar, är verkligen dumt, vare sig man gått igenom en SARS-COV2 infektion, eller ej.
Sedan är jag, förstås, mindre orolig för vaccinvägrare som redan gått igenom en SARS-COV2 infektion, än de som inte gjort det. Men det hindrar inte att jag, ändå, tycker att, alla som har möjlighet, bör utnyttja vaccinerbjudandet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-02 kl. 20:52.
Citera
2021-09-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sk "sunt förnuft" säger också att "jorden måste vara platt, och är en utmärkt liknelse vad gäller människor som har ett inskränkt "perception-horisont"..

Att dissa vacciner som måste gått igenom världens största empiriska test (där, typ flera miljarder vaccindoser getts globalt), där man är maximalt uppmärksam på allvarliga biverkningar, är verkligen dumt, vare sig man gått igenom en SARS-COV2 infektion, eller ej.
Sedan är jag, förstås, mindre orolig för vaccinvägrare som redan gått igenom en SARS-COV2 infektion, än de som inte gjort det. Men det hindrar inte att jag, ändå, tycker att, alla som har möjlighet, bör utnyttja vaccinerbjudandet.

Är du aktieägare i Pfizer eller varför propagerar du dygnet runt för att få naturligt immuna att ta ett relativt obeprövat läkemedel/vaccin?

En genuin undran från min sida? Ser fram emot din förklaring till ditt agerande

Tack på förhand.
Citera
2021-09-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Hela 44st på IVA.
Hur ska vården överleva?

Fler än september förra året. Hur många tror du ligger där i december. 300, 600 eller lika många som idag?
Citera
2021-09-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Kan bero på mig, men jag begriper inte vad du skriver. Har du verkligen citerat rätt inlägg?
Det är riktat till ditt inlägg, jag ska försöka igen då.

Du säger att genomgången infektion skyddar bra, bättre än vaccin till och med, detta verkar du stödja med att få av de som är på IVA är återinfekterade (vilket jag iofs inte sett siffror på men det är ändå ett fullt rimligt antagande). Detta stämmer säkert jättebra, det är troligtvis få som får covid, blir friska, och sedan insjuknar igen för att hamna på IVA.

Poängen är att det är helt oväsentligt i frågan om vaccin eller icke-vaccin. En genomgången infektion skyddar säkert jättebra mot framtida sjukdom, om man överlever den. Därför ser du få återinfekterade på IVA, för alla som inte klarade av första episoden med covid dog, en död person kan inte hamna på IVA en gång till.
Citera
2021-09-02, 21:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Är du aktieägare i Pfizer eller varför propagerar du dygnet runt för att få naturligt immuna att ta ett relativt obeprövat läkemedel/vaccin?

En genuin undran från min sida? Ser fram emot din förklaring till ditt agerande

Tack på förhand.

"Oprövat", med miljarder givna doser, och där mindre än en halv promille får allvarliga biverkningar?

Sedan ångrar jag, förstås, att jag inte satsade på Pfizer när jag fick ett tips om det för 20 år sedan. Hade jag känt till kvinnors sexaptit och denna pandemi, och vaccinet, då hade jag satsat och varit mångmiljonär nu!
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-02 kl. 21:11.
Citera
2021-09-02, 21:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jojo.. glad att du har koll på mig.. hop tack jag har bra koll på både CFR, IFR, Mortality Rate cause specific mm... kanske dags att damma av den diskussionen.

Tillbaka till min fråga... endast 11% efter att denna massiva superspridar-smitta fått härja fritt i 20 månader, ...

Superspridar-smitta? Nja. Under en stor del av epidemin, så var det den kinesiska original-varianten som spreds. Den var ganska dålig på att smitta, men under vissa speciella omständigheter, så kunde väldigt många människor smittas vid samma tillfälle. Mellan dessa tillfällen, så gick smittspridningen trögt.

Så jag tycker inte att man kan säga att en superspridar-smitta har härjat i 20 månader.

När delta-varianten anlände från Indien, så ökade smittsamheten radikalt. Så beträffande dom senaste månaderna kan det vara befogat att prata om en superspridar-smitta.

Citat:
... massiva C19 testkampanjer under hela pandemin.. vi testar för helvete allt och alla.. med symptom och utan symptom.... och fortfarande endast 11%???

Ja? Förväntar du att testningen ska kunna hitta fler smittfall än dom personer som är infekterade? Det är oundvikligt att testkampanjerna missar en massa smittfall. Men det resonemang du för fram, verkar bygga på en föreställning att testerna i sig skulle trolla fram fler smittfall. Eller har jag missuppfattat dig på något sätt?

Citat:
Om det nu är så smittsamt och dödligt som media och politiker påstår... borde inte CFR vara högre än 11%?
Citera
2021-09-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är riktat till ditt inlägg, jag ska försöka igen då.

Du säger att genomgången infektion skyddar bra, bättre än vaccin till och med, detta verkar du stödja med att få av de som är på IVA är återinfekterade (vilket jag iofs inte sett siffror på men det är ändå ett fullt rimligt antagande). Detta stämmer säkert jättebra, det är troligtvis få som får covid, blir friska, och sedan insjuknar igen för att hamna på IVA.

Poängen är att det är helt oväsentligt i frågan om vaccin eller icke-vaccin. En genomgången infektion skyddar säkert jättebra mot framtida sjukdom, om man överlever den. Därför ser du få återinfekterade på IVA, för alla som inte klarade av första episoden med covid dog, en död person kan inte hamna på IVA en gång till.
Det handlar om miljontals svenskar som haft och överlevt covid. Ett antal, förmodligen väldigt stort, har ett naturlig skydd som är många gånger starkare än enbart vaccinen ger. I övrigt lyckas du inte nå fram till mig, eller menar du att dessa miljontals tillfrisknade egentligen är döda och därför inte kan hamna på IVA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in