2021-08-31, 19:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Igen, Jonas, du har ingen aning om hur en sådan här skenbar horisontell linje skulle kunna få objekt som befinner sig längst med ytan, men bortom brytpunkten, att se ut. Du tror dig nämligen aldrig ha sett en sådan platt yta, med en sådan horisontell linje. Du tror inte korridorer av den här teoretiska storleken existerar.

Jag vet att du jättegärna vill tro det endast kan röra sig om en kurva, men så trodde du också tidigare idag att en horisontlinje endast kunde uppstå på grund av en kurva. Din tro på kurvor intresserar mig inte jättemycket.
Har ganska stort hum då det är fri sikt från mig till objektet. Perspektiv får saker att se mindre ut och till slut så kan man inte se dom längre eftersom dom blir för små. Solen som ligger betydligt längre bort krymper t ex inte ihop alls vilket betyder att perspektiv inte är inblandat alls där.
Citera
2021-08-31, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har ganska stort hum då det är fri sikt från mig till objektet. Perspektiv får saker att se mindre ut och till slut så kan man inte se dom längre eftersom dom blir för små. Solen som ligger betydligt längre bort krymper t ex inte ihop alls vilket betyder att perspektiv inte är inblandat alls där.

Om jag får förutsäga trådens nästkommande sidor: Det kommer en länk till en film där någon filmat en solnedgång med sin P900 utan filter och visar på att solen visst blir mindre. Det påpekas att det just gjorts utan filter och det är kameran i sig som gör att den ser större ut. Svaren ignoreras och man kör på med nästa bevis.
Citera
2021-08-31, 21:24
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
reflektioner

Nej det kan inte förklara hur molnen kan lysas upp underifrån. Då får du rita och förklara.
Citera
2021-08-31, 21:44
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej det kan inte förklara hur molnen kan lysas upp underifrån. Då får du rita och förklara.

solen lyser på vattnet som reflekterar uppåt på molnen. vinkeln gör att det blir extra färgglatt
Citera
2021-08-31, 22:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
solen lyser på vattnet som reflekterar uppåt på molnen. vinkeln gör att det blir extra färgglatt

När det inte finns nåt vatten för solen att reflekteras i då? Idiot.
Citera
2021-08-31, 22:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det faller på att molnen lyses upp ungefär lika mycket oavsett land eller vatten. Är också allt för starkt ljus på undersidan för att det borde kunna vara reflektioner ens från vatten, än mindre från land.
Citera
2021-08-31, 22:46
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Nej, närmsta hav är på Norges västkust och jag befann mig på östkusten. Måste fan vara 75 mil till Nordsjön.
Citera
2021-09-02, 11:26
Medlem
Citat:
Kurvaturen ändras ju från konvex till konkav här vilket betyder fisheye. Skall man bevisa något så får man göra det med en kamera utan fisheye. Med fisheye kan du visa den kurvatur du vill.
Men det var ju det jag skrev!! Den som är osäker på det som visas på filmen kan göra sin egen. Och om hen då skjuter lite högre upp så visas senare i filmen en fyrkantig jord istället för en cirkelrund. Vi väntar med spänning.
Citera
2021-09-02, 12:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men det var ju det jag skrev!! Den som är osäker på det som visas på filmen kan göra sin egen. Och om hen då skjuter lite högre upp så visas senare i filmen en fyrkantig jord istället för en cirkelrund. Vi väntar med spänning.
Att skjuta upp raketer är ju ingenting som vem som helst har råd med. Inte om man vill få upp den till sådan höjd att du kan se om jorden är rund eller platt för då pratar vi knappast om några hobbyraketer.
Citera
2021-09-02, 13:26
Medlem
Citat:
Att skjuta upp raketer är ju ingenting som vem som helst har råd med. Inte om man vill få upp den till sådan höjd att du kan se om jorden är rund eller platt för då pratar vi knappast om några hobbyraketer.
Det var ju precis det som visades på fillmen. Världsrekord för amatörraketer. Om pengarna skulle vara ett problem är det väl bara att alla plattjordingar går ihop och finansierar ett projekt. Sen får vi se deras "bevis" på platta kanter. Vi väntar med spänning.
Citera
2021-09-03, 10:22
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej, närmsta hav är på Norges västkust och jag befann mig på östkusten. Måste fan vara 75 mil till Nordsjön.

du kan vara lugn solens strålar reflekteras på flera underlag
Citera
2021-09-03, 10:24
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
När det inte finns nåt vatten för solen att reflekteras i då? Idiot.

senast jag kollade så reflekterar fler saker än vatten. för er globtroende kan referera till månens reflektioner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in