Citat:
Ursprungligen postat av
Wallahabibii
Vet inte om det finns något sådant driv. Driv härstammar ifrån behov du saknar kontroll över. Det jag däremot kan säga med säkerhet är att överdriven och okontrollerad ilska inte är hälsosamt. Det är direkt korrelerat till högt blodtryck, hjärtproblem, hudåkommor, inflammationer etc.
Tror inte det där är så farligt.
Är inte det en snäv definition, att drivet uppstår när man upplever att man saknar kontroll?
Jag kan föreställa mig många exempel när din formulering stämmer bra, men vissa tycks ha ett driv att skulptera utan att det finns några allvarliga begränsningar för dem att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallahabibii
Eftersom vi är på Flashback kan vi ta invandringskritiker som exempel. Ser många användare som dag ut och dag in spammar inlägg/trådar om invandrare/invandringspolitik. Vi ser hur detta ämne driver dessa användare till ren galenskap i realtid. Helt besatta till den nivå att det förvandlats från ett politiskt intresse -> samhällskritik -> mental ohälsa. Invandring är beroende av alldeles för många faktor för att EN obetydlig person på ett obskyrt forum ska kunna göra skillnad. Den ilskan och stressen som riktas mot den besattheten kommer utan tvekan skära bort ett antal år från deras livstid.
Jag förstår din tankegång, men tror du inte att det finns en terapeutisk effekt för många att skriva av sig lite, snarare än att bära på frustration?
Det jag menar är att många inte når psykisk ohälsa genom att skriva om invandringsproblem (som exempel), utan kanske rent av undviker den.
Sen förstår jag din poäng om besatthet, där tror jag att du har helt rätt.
(Det var kanske inte särskilt konstruktivt av mig att ge en synpunkt på det enskilda exemplet).
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallahabibii
Det är väl klart att man känner ett driv att ställa saker i ordning och reda om det går utför alldeles för mycket men om du saknar kontroll genom direkt handling och siktar mot stjärnorna kanske det är dags att komma ner på jorden igen. Ilska är en bubbla som måste spricka någon gång, det finns bara så mycket den bubblan kan hålla innan det går ut på din mentala hälsa. Den som har ett balanserat liv mår bäst. Den som går till extrema nivåer oavsett mål kommer lida.
Bra sagt. För mig var det en utmanande läsning till viss del, men det var ju vad jag hoppades uppleva med tråden. Jag ska låta det sjunka in, ge det en funderare.