2021-09-01, 21:30
Medlem
Pluggar på en datateknisk linje och har börjat intressera mig för spelutveckling. Har letat lite efter info om karriären som spelutvecklare (programmerare) men oftast dyker det bara upp en massa om indieutvecklare. Det jag vill förstå bättre är hur det är att jobba som programmerare i en en professionell studio som Dice, Paradox eller liknande.

Om du jobbar på någon studio så skriv gärna lite om hur ditt jobb och arbetsliv är. Arbetstider, kollegor, events, lön, svårighetsgrad. Sånna grejer.
Senast redigerad av whitewhipz 2021-09-01 kl. 21:44.
Citera
2021-09-01, 22:10
Medlem
Troligen stressigt. Projektform, olika ambitioner som skall slåss, deadlines och smala budgetar, etc.
Citera
2021-09-02, 00:03
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Troligen stressigt. Projektform, olika ambitioner som skall slåss, deadlines och smala budgetar, etc.

Stämmer bra.
Jag rekommenderar att ha någon form av backuplösning, spelbranschen är väldigt tuff tyvärr.
Men inget hindrar dig från att börja skapa ett spel själv och kanske få med ett gäng som ett ambitiöst sidoprojekt.
Citera
2021-09-02, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Jag rekommenderar att ha någon form av backuplösning, spelbranschen är väldigt tuff tyvärr.
Tuff på vilket sätt? Att ligga i teknikens framkant samtidigt som man har hard deadlines är tufft såklart, men är det tufft på fler sätt menar du?

Bland dom jag känner som jobbar inom t ex bankers eller myndigheters utvecklarteam tycker alla att deras arbeten är ganska slappa... repetitivt, inte utmanande, ingen bryr sig om deadlines. Det låter ju skittråkigt? Bortkastad tid tycker jag, jag jobbar gärna med spännande projekt med ett visst tryck.
Citera
2021-09-02, 01:17
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitewhipz
Tuff på vilket sätt? Att ligga i teknikens framkant samtidigt som man har hard deadlines är tufft såklart, men är det tufft på fler sätt menar du?

Bland dom jag känner som jobbar inom t ex bankers eller myndigheters utvecklarteam tycker alla att deras arbeten är ganska slappa... repetitivt, inte utmanande, ingen bryr sig om deadlines. Det låter ju skittråkigt? Bortkastad tid tycker jag, jag jobbar gärna med spännande projekt med ett visst tryck.

Tuff på det sättet att det finns extremt många på bollen.
Fast anställning är också svårt att få, oftast tycks folk bli projektanställda för att enklare kunna sparka dem.
Outsourcing till u-länder blir också mer och mer vanligt.

Detta är vad min polare som jobbat med flera kända titlar berättat.
Han sadlade om.
Citera
2021-09-02, 01:34
Medlem
Citat:

Hade en polare som jobbade på BF4 när det begav sig.

Sådär ett halvår innan släpp såg han knappt sitt hem.
Deadlines är deadlines som sällan tar hänsyn till personalstyrka, problem eller andra typer av saker som spelar in i produktionen. Framförallt inte när det är stora bolac i ryggen som vill släppa spelen så fort det bara går.
Citera
2021-09-02, 08:53
Medlem
EnLitenFryss avatar
En gammal pluggkompis jobbade som spelutvecklare för en av de stora. Precis som andra säger, otroligt kul (om man gillar det), mycket pengar om man är duktig och levererar, en jävla press och du ska jobba in i kaklet när det är crunch time.

Lite som att vara fotbollsproffs, de kräver enorm leverans och om du inte pallar byter de ut dig. Trivs du med livet kan du blomstra.

I kompisens fall ledde det till kraschat äktenskap och skilsmässa. När de närmade sig 30 ville frun ha barn och familj, han jobbade som en gris och la aldrig någon tid på deras äktenskap, sen kraschade han totalt och flyttade till andra sidan jorden. Verkar må bättre nu, men tror inte han tycker det var värt det.

Hade jag varit en begåvad programmerare med ett jävla driv hade jag kunnat tänka mig det under åren 20-30. Sen vill man ha en lite lugnare vardag, 8-17 och veta att man är hemma i tid och kan tänka på annat när man gått hem. Man pallar inte det trycket som krävs på vissa arbetsplatser i en hel karriär, inte utan att offra massor av annat.

Utöver det som sagt, det finns ingen sentimentalitet eller lojalitet. Du ska leverera, punkt. Annars visar de dig dörren.
Citera
2021-09-02, 10:07
Avslutad
Jag känner en som har jobbat på ett spelföretag. Svårt att få passion för spelutveckling om man enbart sitter framför en svart skärm (python) 10 timmar om dagen, är mycket mer jobb än vad man tror från början.
Citera
2021-09-02, 17:20
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Pluggar på en datateknisk linje och har börjat intressera mig för spelutveckling. Har letat lite efter info om karriären som spelutvecklare (programmerare) men oftast dyker det bara upp en massa om indieutvecklare. Det jag vill förstå bättre är hur det är att jobba som programmerare i en en professionell studio som Dice, Paradox eller liknande.

Om du jobbar på någon studio så skriv gärna lite om hur ditt jobb och arbetsliv är. Arbetstider, kollegor, events, lön, svårighetsgrad. Sånna grejer.

Väldigt hård konkurrens. mitt förslag till dig hade varit att hoppa på ett indie spel o börja där för ryktet (om de lyckas alltså). en del polare som är inne på samma bana
Citera
2021-10-15, 10:22
Avslutad
Hej

Spelutvecklare var ett drömyrke som liten och hade jag varit 18 år yngre idag hade jag troligtvis gått en sådan gymnasieskola.

Frågan är om det är en harmonisk arbetsplats egentligen, blir man uppskattad som person eller bygger hela branshcen på att jobba över? Det är alltså ingen 8-17 jobb med andra ord?
Citera
2021-10-15, 19:34
Medlem
Jag jobbar inte själv som spelutvecklare. Men har hört mycket om att det är stressigt och att många bränner ut sig. Innan ett spel ska släppas så går dom in i så kallad "crunch time" där dom tvingas jobba mycket extra timmar för att hinna bygga klart spelet. Det skiljer sig kanske också mellan olika företag. Men "crunch timen" är mycket vanlig.
Citera
2021-11-14, 16:41
Medlem
Jobbat inom spelbranchen i 10 år, dock inte som programmerare.

Crunch är något som de allra flesta studior i Sverige undviker. Det har blivit mycket bättre.

Tighta deadlines är tyvärr sant. Oftast får man inte göra spelet så bra som man önskar innan det trycks ut ur dörren.

Lönerna går stadigt upp iom att branchen fullständigt skriker efter kompetent arbetskraft. I Stockholm är alternativen mycket breda! Du kan dock få räkna med att gå in ganska mediokert om du nu inte är väldigt talangfull.

Väldigt kul om du hamnar på rätt projekt med rätt folk som är motiverade! Spelmotor spelar också jätteroll, framförallt om du är programerare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in