2021-09-01, 18:47
Medlem
När en tragedi inträffar så säger i princip alla företag att de erbjuder "krishjälp" / "samtal" osv.

Vad innebär det egentligen? Livslång gratis terapi för de inblandade om de behöver det? Eller random person som går och frågar hur personer mår och sen skiter i svaret?

Kanske en upphandlad tjänst till lägsta pris där ingen svarar när du ringer?
Senast redigerad av shagmaster 2021-09-01 kl. 19:11.
Citera
2021-09-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
När en tragedi inträffar så säger i princip alla företag att de erbjuder "krishjälp" / "samtal" osv.

Vad innebär det egentligen? Livslång gratis terapi för de inblandade om de behöver det? Eller random person som går och frågar hur personer mår och sen skiter i svaret?

Det är väl att få träffa en präst eller någon personal man kan få prata med tillfälligt. De kan väl även hjälpa till att se till att man få träffa en vårdpersonal inom den kategorin som man behöver. Alltså de kan väl ordna upp första mötet så man själv slipper ringa runt. Därefter lägger de väl över ansvaret på den personen och även personen som upplever krisen att försätta träffas.
Citera
2021-09-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Det är väl att få träffa en präst eller någon personal man kan få prata med tillfälligt. De kan väl även hjälpa till att se till att man få träffa en vårdpersonal inom den kategorin som man behöver. Alltså de kan väl ordna upp första mötet så man själv slipper ringa runt. Därefter lägger de väl över ansvaret på den personen och även personen som upplever krisen att försätta träffas.

Okej var väl ungefär vad jag trodde... Ett spel för gallerierna, en jakt på godhetspoäng på bekostnad av offren osv
Citera
2021-09-01, 18:55
Medlem
Hade en vän som sa att hon fick stå i kö i 40 min tills dom svara.

Låter inte så hjälpsamt om man befinner sig i en kris lixom
Citera
2021-09-01, 18:58
Medlem
Citat:
Okej var väl ungefär vad jag trodde... Ett spel för gallerierna, en jakt på godhetspoäng på bekostnad av offren osv

Ja tyvärr. Dock det enda positiva är väl att man snabbt kan få träffa en präst. Alltså det är bara att läsa i tidningen när det sker tragiska dödsfall eller våldsbrott så står det att man kan samlas i en kyrka (ofta samma dag) för att få prata med en präst och andra drabbade.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballefralle

Nej det låter inte alls bra. De borde ju ringa upp henne omgående, absolut inte själv behöva ringa för att prata med någon. I bästa fall ringer och frågar om de ska komma och möta upp tjejen så får de prata vid ett fysiskt möte.
Citera
2021-09-01, 19:00
Medlem
TheJackets avatar
När en kille klämdes ihjäl på ett gammalt jobb strax efter att jag hade slutat där så gick ju företaget ut med att dom naturligtvis skulle erbjöds stöd osv. i media.

Enligt mina fd kollegor så var stödet ett stormöte på 30 min om vad som hade hänt, sen avslutade dom med att de som var med i facket kunde söka hjälp genom facket.
Citera
2021-09-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballefralle

Låter som samhället av idag i ett nötskal.... Fina ord som inte betyder vidare mycket.

Tragiskt!

Så jävla lätt att svänga sig med ord. Våra politiker gör det jämt så de har väl satt taket.
Citera
2021-09-02, 05:57
Medlem
Hemligkakas avatar
Citat:

Kanske en upphandlad tjänst till lägsta pris där ingen svarar när du ringer?

10 gratis samtal hos en psykoterapeut.
Har precis använt upp mina gratis samtal (ska fortsätta), mim tar 1200kr per besök så tror dom flesta kan vara något liknande och dom letar upp en i din stad.
Citera
2021-09-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligkaka
10 gratis samtal hos en psykoterapeut.
Har precis använt upp mina gratis samtal (ska fortsätta), mim tar 1200kr per besök så tror dom flesta kan vara något liknande och dom letar upp en i din stad.

Men hur mycket hjälp får man direkt vid olyckstillfället? Ofta får man läsa bara nån timme efter "olyckan" att personalen fått krishjälp?

Säg tragisk olycka händer 21.00. Får du då gå hem och sen efter några dagar får du krishjälp?
Citera
2021-09-03, 04:04
Medlem
Hemligkakas avatar
Citat:
Men hur mycket hjälp får man direkt vid olyckstillfället? Ofta får man läsa bara nån timme efter "olyckan" att personalen fått krishjälp?

Säg tragisk olycka händer 21.00. Får du då gå hem och sen efter några dagar får du krishjälp?

Nej via försäkringen får jag 10 samtal á 1 h , sen kan jag få 10 till av facket.
Dock lämnade jag en våldsam relation så vet inte hur vida det är vis olyckor

Jag ringde försäkringsbolaget, dom fixade det och inom 1 vecka ringde psykoterapeuten.
Citera
2021-09-10, 16:03
Medlem
Det ingår kanske någon sketen psykolog som man får prata med max 15 ggr, (mer troligt max 10 ggr).
Enda värdet av krishjälp kanske kan vara om det behöver fattas beslut om sjukskrivning pga av trauma, stress, svåra upplevelser.

Livslång terapi tror jag inte att någon erbjuder, undantaget ett litet klientel på rättspsyk.

Den som frågar "hur man mår" gör ju givetvis sin tolkning av det hela, och är en tolkningen som antagligen skiljer sig ganska mycket åt från person till person, och vad företaget uppfattar att dom har råd med, samt utifrån vem man är, social position, status, mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in