2021-09-01, 17:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det finns forskning som antyder att genomgången infektion ger ett mycket bra långvarigt skydd.
Det finns också funderingar kring att andra dosen vaccin verkar ge värre biverkningar och att man därför är lite tveksam till om och när en tredje dos kan ges utan risk för allvarligare biverkningar.
Dessutom finns det tydligen en variant, av vissa nyhetsrapporteringar kallad Mu och andra My, som eventuellt rundar nuvarande vaccin.

De här tre sakerna gör mig osäker på om nuvarande vaccinet är den bästa lösningen om man har haft viruset en gång redan. Jag har däremot en viss förhoppning till Novavax mer traditionella vaccin, eller något av de andra som kan vara på ingång, som Finlands nässpray. De känns begripligare på något sätt. Tycker faktiskt att det rapporteras mycket biverkningar, mer än vad som känns okej egentligen.

Du ska komma ihåg att det är väldigt många som vaccineras också och att det är big news om det är knas med vaccinet. Jag skulle inte tveka inför att ta en tredje spruta. Om den nya mutationen Mu rundar vaccinet som är konstruerat på den ursprungliga varianten, lär ju Mu även runda en tidigare infektion om den skedde med samma variant. Där kommer det knappast vara någon skillnad.
Citera
2021-09-01, 17:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter osannolikt, då undersökningar visar på att vaccinet BÖRJAR förlora i effekt efter 6 månader. Sannolikt har man viss effekt av vaccinet även efter 12 månader. Dessutom är det väl så att ju mer corona-sprutor vi trycker i oss, desto motståndkraftigare blir vi. Så nej - jag tror inte det blir 4 sprutor om året. Skulle gissa på 1 faktiskt.

Fast det är inte efter 6 månader, utan från när du får sprutan det räknas. Dvs, 90%+ skydd första månaden, lägre andra, lägre tredje och som lägst efter 6 månader, då effekten var nere på 16%.
Citera
2021-09-01, 17:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Därför att de som räknat på det insett att man inte kan nå flockimmunitet via vaccin.

Vaccinen har helt enkelt inte tillräckligt hög effektivitet. Ja, kommer nya vaccin men de flesta räknar även med nya mutationer.

Dessutom har vi områden som Angered där inte ens hälften tagit en dos.

Hur många kommer ta en booster i vinter? Tror viljan att ständigt ta nya boosters inte är jättehög.

Ska dock bli intressant att se om kina ändå försöker. De har en helt annan auktoritet.

Det finns många som räknar på denna sjukdom och vaccinen. Alla kommer fram till olika resultat. Sedan finns det ju som du är inne på problemområden. Folk med bristande bildning, språkkunskaper osv, som inte förstår, eller vill förstå nyttan med vaccin.

Blir jag erbjuden en boosterdos kommer jag givetvis att ta den. Skulle inte tveka en sekund. Hellre det än viruset.
Citera
2021-09-01, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast det är inte efter 6 månader, utan från när du får sprutan det räknas. Dvs, 90%+ skydd första månaden, lägre andra, lägre tredje och som lägst efter 6 månader, då effekten var nere på 16%.

Så har jag inte uppfattat undersökningen, men du kanske har någon bra länk som styrker det du skriver?
Citera
2021-09-01, 17:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Så har jag inte uppfattat undersökningen, men du kanske har någon bra länk som styrker det du skriver?

Israels data.

Citat:
The data also appeared to show a waning effectiveness of the Pfizer-BioNTech shot, however, with the vaccine only 16% effective against symptomatic infection for those individuals who had two doses of the shot back in January. But for people that had received two doses by April, the efficacy rate (against symptomatic infection) stood at 79%.

https://www.cnbc.com/2021/08/10/breakthrough-covid-cases-why-fully-vaccinated-people-can-get-covid.html
Citera
2021-09-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kunde inte motstå din bajshumor. Var givetvis inget illa ment.

Visst kan man vara fundersam om vaccinen som många trodde skulle vara 100% skydd även om man gick ut med att så var det inte.
Då är det nu väldigt positivt att det skyddar bra mot allvarlig sjukdom vilket åtminstone har varit något som legat som en skugga över oss sedan pandemin startade. Alltså ovissheten om hur sjuk man skulle bli om man blev smittad. För vem vill hamna i en säng på IVA med slangar och kablar kopplade till kroppen och det trauma som uppstår även om man överlever.
Därför var jag väldigt glad då jag erbjöds vaccin och även att nu hela familjen har fått sin andra dos.

Hade någon kunnat garantera att man maximalt fått feber och värk några dagar hade det väl inte varit så farligt men det kan klippa precis vem som helst. Dock större risk om man är sjuk och tillhör riskgrupper.

Har du ännu inte tagit vaccinet så är det ett vänligt och gott råd att göra det du också. Men du väljer själv.
Ja det här med att ta vaccinet och att det minskar risken så ofattbart mycket för allvarligg sjukdom av covid gör ju att ta vaccin för mig är självklart. Egentilgen bör det vara självklart för alla som läst om vaccinet då bevisen för att det funkar är så oerhört uppenbara.

I min umgängeskrets (i Göteborgsområdet) är det nästintill alla som tagit vaccin (iallafall vad de säger).
Citera
2021-09-01, 18:02
Medlem
Israel släpper rapport på boosterdoser. Siffrorna indikerar att 4 sprutor per år behövs för att hålla uppe skyddet på duglig nivå. Tror ni att Pfizer inte visste detta? Att det är en överraskning för dem? Eller var det exakt enligt plan?

https://www.gov.il/BlobFolder/reports/vaccine-efficacy-safety-follow-up-committee/he/files_publications_corona_booster-27082021.pdf
Citera
2021-09-01, 18:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Israels data.

https://www.cnbc.com/2021/08/10/breakthrough-covid-cases-why-fully-vaccinated-people-can-get-covid.html

Ja, fast där står ju inte riktigt samma som du skrev? Märk väl också att de pratar om symtomatisk smitta.
Citera
2021-09-01, 18:07
Medlem
Citat:
Låter osannolikt, då undersökningar visar på att vaccinet BÖRJAR förlora i effekt efter 6 månader. Sannolikt har man viss effekt av vaccinet även efter 12 månader. Dessutom är det väl så att ju mer corona-sprutor vi trycker i oss, desto motståndkraftigare blir vi. Så nej - jag tror inte det blir 4 sprutor om året. Skulle gissa på 1 faktiskt.

Nej. Det börjar avta efter 3-10 veckor.
Citera
2021-09-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Ja det här med att ta vaccinet och att det minskar risken så ofattbart mycket för allvarligg sjukdom av covid gör ju att ta vaccin för mig är självklart. Egentilgen bör det vara självklart för alla som läst om vaccinet då bevisen för att det funkar är så oerhört uppenbara.

I min umgängeskrets (i Göteborgsområdet) är det nästintill alla som tagit vaccin (iallafall vad de säger).

Denna rapport har länkats tidigare i tråden: https://www.scivisionpub.com/pdfs/us-covid19-vaccines-proven-to-cause-more-harm-than-good-based-on-pivotal-clinical-trial-data-analyze d-using-the-proper-scientific--1811.pdf

Kan inte du specificera vad som är fel med den?

En annan fråga, är det viktigaste med vaccinet att det ger skydd mot Corona eller är det viktigaste med vaccinet att det på det stora hela bättrar på vår hälsa?

För att ta ett tydligt exempel som inte är förankrat i verkligheten:
Om vaccinet har 100% skydd mot alla mutationer i Corona men de processer den startar i en människas immunsystem gör att man dör av hjärtsvikt tre månader senare, hade du fortfarande tagit vaccinet? Självklart inte för det viktiga med vaccinet är inte att endast titta på hur det hanterar Corona, nu när vi har det fastställt, kan inte du länka de studier som visar på dom uppenbara fördelarna utifrån ett helhetsperspektiv?
Citera
2021-09-01, 18:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Kommer aldrig ta vaccinet. Dör hellre faktiskt.

Men kommer däremot alltid att stå upp för mina och andras rättigheter.

Vaccinpass är diskriminering, fascism, apartheid. kalla det vad du vill
största inskränkningen av folks rättigheter på väldigt länge
Bara rättigheter. Inga skyldigheter?
Citera
2021-09-01, 18:22
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tvärtom, pandemin är över nu. Bort med alla restriktioner o sluta testa.

Det fina är att man nu inte behöver dras med förkylningar, influensa mm då man vet hur dessa minimeras. Ivermectin har hittat sin plats i medicinskåpet tillsammans med azelastine, Quercetin, povidine mm.

Pandemin har lärt oss mycket
Du pratar i nattmössan. Hur är den över menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in