2021-09-01, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju nästan inga biverkningar alls med vaccinet. Av sjukdomen däremot har 15 tusen dött bara i Sverige och 70 tusen har behövt uppsöka sjukhusvård. Jag skulle aldrig i livet chansa med de oddsen. Mycket bättre med vaccin då. Dessutom ska man komma ihåg att sannolikt har dubbelt så många vaccinerats i Sverige, jämfört med antalet som varit smittade. Att vara rädd för vaccinet, men orädd för infektionen känns totalt orationellt.

Hur tänker du kring de som redan haft covid? Behöver de också vara mer rädda för sjukdomen än för vaccinet?
Citera
2021-09-01, 17:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Tycker den informationen bör vara självklar,
finns väl ingen anledning att inte ha med den?

Nu är jag jävligt skitnödig men har du någon information om det sistnämda?

Mvh.
Gå du på toaletten i lugn och ro.
Troligen kommer sådan information då den är rätt så intressant.

Dock klarar jag mig med vetskapen att som fullvaccinerad är skyddet mot allvarlig sjukdom betydligt högre än vad jag vågat drömma om. Visst man kan bli sjuk med då inte allvarligt och det tycker jag är ok. Avskyr rysk roulett.
Citera
2021-09-01, 17:19
Medlem
För att bli av med pandemin skall man vaccinera sig enligt experter här inne.

Sedan efter pandemin ska man fortsätta ta vaccinet.

Jag förstår inte riktigt här.

Med andra ord kommer pandemin aldrig försvinna eftersom man fortsätter ta vaccinet varje säsong.
Citera
2021-09-01, 17:20
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Gå du på toaletten i lugn och ro.
Troligen kommer sådan information då den är rätt så intressant.

Dock klarar jag mig med vetskapen att som fullvaccinerad är skyddet mot allvarlig sjukdom betydligt högre än vad jag vågat drömma om. Visst man kan bli sjuk med då inte allvarligt och det tycker jag är ok. Avskyr rysk roulett.

Jag har lite problem med offentliga toaletter.

Frågar bara för jag är intresserad och ingen antivaxxer, har det blivit så illa att man inte ens kan ifrågasätta vaccinet?
Citera
2021-09-01, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Hur tänker du kring de som redan haft covid? Behöver de också vara mer rädda för sjukdomen än för vaccinet?

Ja, det tycker jag. Bara det faktum att man haft sjukdomen en gång är ingen garanti för att man inte drabbas igen. Sannolikt har man ett visst skydd efter genomgången infektion, men kan man boosta upp det ytterligare med en omgång vaccin är det ju bara bra. Finns ingen anledning att strunta i vaccinet bara för att man varit sjuk. Jag hade tagit vaccinet ändå, utan tvekan.
Citera
2021-09-01, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ja, det tycker jag. Bara det faktum att man haft sjukdomen en gång är ingen garanti för att man inte drabbas igen. Sannolikt har man ett visst skydd efter genomgången infektion, men kan man boosta upp det ytterligare med en omgång vaccin är det ju bara bra. Finns ingen anledning att strunta i vaccinet bara för att man varit sjuk. Jag hade tagit vaccinet ändå, utan tvekan.

Det finns forskning som antyder att genomgången infektion ger ett mycket bra långvarigt skydd.
Det finns också funderingar kring att andra dosen vaccin verkar ge värre biverkningar och att man därför är lite tveksam till om och när en tredje dos kan ges utan risk för allvarligare biverkningar.
Dessutom finns det tydligen en variant, av vissa nyhetsrapporteringar kallad Mu och andra My, som eventuellt rundar nuvarande vaccin.

De här tre sakerna gör mig osäker på om nuvarande vaccinet är den bästa lösningen om man har haft viruset en gång redan. Jag har däremot en viss förhoppning till Novavax mer traditionella vaccin, eller något av de andra som kan vara på ingång, som Finlands nässpray. De känns begripligare på något sätt. Tycker faktiskt att det rapporteras mycket biverkningar, mer än vad som känns okej egentligen.
Citera
2021-09-01, 17:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Jag har lite problem med offentliga toaletter.

Frågar bara för jag är intresserad och ingen antivaxxer, har det blivit så illa att man inte ens kan ifrågasätta vaccinet?
Kunde inte motstå din bajshumor. Var givetvis inget illa ment.

Visst kan man vara fundersam om vaccinen som många trodde skulle vara 100% skydd även om man gick ut med att så var det inte.
Då är det nu väldigt positivt att det skyddar bra mot allvarlig sjukdom vilket åtminstone har varit något som legat som en skugga över oss sedan pandemin startade. Alltså ovissheten om hur sjuk man skulle bli om man blev smittad. För vem vill hamna i en säng på IVA med slangar och kablar kopplade till kroppen och det trauma som uppstår även om man överlever.
Därför var jag väldigt glad då jag erbjöds vaccin och även att nu hela familjen har fått sin andra dos.

Hade någon kunnat garantera att man maximalt fått feber och värk några dagar hade det väl inte varit så farligt men det kan klippa precis vem som helst. Dock större risk om man är sjuk och tillhör riskgrupper.

Har du ännu inte tagit vaccinet så är det ett vänligt och gott råd att göra det du också. Men du väljer själv.
Citera
2021-09-01, 17:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det finns forskning som antyder att genomgången infektion ger ett mycket bra långvarigt skydd.
Det finns också funderingar kring att andra dosen vaccin verkar ge värre biverkningar och att man därför är lite tveksam till om och när en tredje dos kan ges utan risk för allvarligare biverkningar.
Dessutom finns det tydligen en variant, av vissa nyhetsrapporteringar kallad Mu och andra My, som eventuellt rundar nuvarande vaccin.

De här tre sakerna gör mig osäker på om nuvarande vaccinet är den bästa lösningen om man har haft viruset en gång redan. Jag har däremot en viss förhoppning till Novavax mer traditionella vaccin, eller något av de andra som kan vara på ingång, som Finlands nässpray. De känns begripligare på något sätt. Tycker faktiskt att det rapporteras mycket biverkningar, mer än vad som känns okej egentligen.
Du tar troligen inga andra läkemedel heller?
De flesta har en hel del milda och en del allvarliga biverkningar.

Jag vägde givetvis risken med vaccinets biverkningar mot virusets biverkningar.
Enkelt val för mig. Fullvaccinerad.
Citera
2021-09-01, 17:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag hittade den här artikeln från 12:e augusti.

Citat från Dagens Nyheter:
Hittills har 76,3 procent av alla vuxna i regionen fått minst en dos och 51 procent är fullvaccinerade. Men det är fortfarande stora skillnader inom regionen.

Göteborg är en av de kommuner som ligger lägst: 72 procent fått en första spruta och drygt 40 procent är fullvaccinerade. Än så länge släpar ytterstadsområdet Angered efter rejält. Här har 49,3 procent fått minst en dos.
Vid artikeln finns den här listan:
Kod:
Andel vaccinerade (%) med minst 1 dos per åldersgrupp i Göteborg

Angered: ...................... 49,3 %
Askim-Frölunda-Högsbo: ........ 76,8 %
Centrum: ...................... 77,7 %
Lundby: ....................... 73,6 %
Majorna-Linné: ................ 78,5 %
Norra Hisingen: ............... 70,8 %
Västra Göteborg: .............. 79,6 %
Västra Hisingen: .............. 66,9 %
Örgryte-Härlanda: ............. 78,2 %
Östra Göteborg: ............... 57,9 %
Göteborg ospecificerat: ....... 65,2 %
Totalt Göteborg: .............. 71,7 %
Totalt Västra Götlandsregionen: 76,3 %

"Göteborg ospecificerat" inkluderar individer som inte kan kopplas till särskild stadsdel, tex. boende i nybyggda områden.

Riktade insatser har gjorts för för att vaccinera i områden vars invånare är ovilliga att vaccinera sig.

Citat från Dagens Nyheter:
Samtidigt har de riktade insatser som regionen gjort, bland annat drop-in-mottagningen i Angereds centrum, gett resultat. I Angered ökar snittet för antal vaccinerade mer än både för Göteborg och Västra Götalandsregionen, om än marginellt. Mellan vecka 31 och 32 ökade antalet vaccinationer med 1,5 procent i Angered. Motsvarande siffra för staden och regionen som helhet ligger på 1,3 procent. Mest ökade Östra Göteborg med 1,7 procent.

– Det skiljer inte jättemycket i procent, men det är en tydlig skillnad som visar att det ökar i de områden där vi gör insatser, säger Rygge.
Kristine Rygge gläder sig åt att dom har lyckats få fler av problemområdenas invånare att ta vaccin.

Men trots insatserna, så är vaccinationsgraden avsevärt lägre i områden med många utlänningar, jämfört med områden med stor andel svenskar. Det är uppenbart att mångkultur är en stor belastning för anstängningarna att vaccinera Göteborgs invånare.

Intressant men föga förvånande. Angered väljer naturlig smitta... Deras eget val
Citera
2021-09-01, 17:41
Medlem
Nämen... det gick kanske inte att sopa det här under mattan ändå..

Ännu en batch med kontaminerat vaccin har hittats i Japan, och nu gick det tydligen inte att skylla på nålar.

"Japan's health ministry, citing an investigation by Takeda, said on Wednesday that the vial sent to Kanagawa was from a different lot than the other lots, and rubber stopper material appears to have gone into it during the manufacturing process."

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/japan-finds-another-moderna-vial-suspected-contain-foreign-substance-2021-09-01/
Senast redigerad av Disputator 2021-09-01 kl. 17:44.
Citera
2021-09-01, 17:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Varför inte? Vaccinet verkar ju bita även på den. Att smittspridningen nu ökar beror ju på att 40-50% av befolkningen fortfarande inte är fullvaccinerad. För delta krävs det 90%. Sedan kan vi nog vara rätt säkra på att vaccinen kommer att utvecklas och anpassas till de vanligaste mutationerna av viruset.

Därför att de som räknat på det insett att man inte kan nå flockimmunitet via vaccin.

Vaccinen har helt enkelt inte tillräckligt hög effektivitet. Ja, kommer nya vaccin men de flesta räknar även med nya mutationer.

Dessutom har vi områden som Angered där inte ens hälften tagit en dos.

Hur många kommer ta en booster i vinter? Tror viljan att ständigt ta nya boosters inte är jättehög.

Ska dock bli intressant att se om kina ändå försöker. De har en helt annan auktoritet.
Citera
2021-09-01, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du tar troligen inga andra läkemedel heller?
De flesta har en hel del milda och en del allvarliga biverkningar.

Jag vägde givetvis risken med vaccinets biverkningar mot virusets biverkningar.
Enkelt val för mig. Fullvaccinerad.

Jag har en kronisk sjukdom och får i mig en hel del medicin sedan ett par år tillbaka. Ska ta nästa receptbelagda spruta inom kort.

Jag förstår inte hur du kommer fram till att jag inte tar några andra mediciner när jag skriver att jag har förhoppningar på andra mer traditionella vacciner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in