2021-09-01, 12:11
Medlem
Wigilantes avatar
Fan inser nu i efterhand att jag också har blivit blåst 😋 jaja. Man lever och lär.
Citera
2021-09-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Så du menar att han tjänar på att sätta en sådan hög skatt på piss lönen?

OB inom restaurang börjar kl 20:00. Jag går enligt denna hemsidans information:
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/din-lon/ob-tillagg/

Jag förstår inte heller vad han menar med OB 2 som står på specifikationen, är de det han menar är den här ”natt-OBn”? För enligt den hemsidan jag länkade så ska man ha 44,26kr/h efter kl 01:00, och det utöver den ordinarie OBn. Det verkar som att, enligt lönespecifikationen, han satt den OBn på 20,73kr/h. Varför är den OBn mindre än ordinarie OB just på hans restaurang?
.

Läs igen på sidan du länkat. 01-06 får du ordinarie OB + 20,73, inte ordinarie OB + 44,26.

Det står ju ' 44,26 kr* (23,53 + 20,73 kr) "

På din lönespecifikation är OB för nattarbetet uppdelat på OB1 och OB2

Ex du arbetar kl 20-03.

Då kommer det att stå:

OB1 7 timmar á 23,53
OB2 2 timmar á 20,73
Senast redigerad av BlowTheClaymores 2021-09-01 kl. 12:17.
Citera
2021-09-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Anledningen till att man drar för mycket skatt är för att du ska slippa betala restskatt nästa år. Istället kommer du få tillbaka någon tusenlapp år 2022. Då har du något att se fram emot.

Med tanke på att vi har hög inflation gör de pengarna sig bäst att spendera nu.
Inte om ett år när de förlorat 5% av sitt värde.
Citera
2021-09-01, 12:51
Medlem
Folk verkar inte läsa tråden. Att han sätter hög skatt nu, som jag får tillbaka på återbäringen hjälper inte mig då KFM plockar hela återbäringen. Alla säger massa olika saker. Jag vill ha ut en ordentlig lön i september. Ska jag be han att inte skippa grundavdraget? Vad mer ska jag säga till han? Fr jag vill ha de som jag ska få. Skatteåterbäringen får jag ju inte pga skulder hos KFM. Så jag ska ringa han imorn. Med kött på benen. Vad ska jag säga?????
Citera
2021-09-01, 13:09
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Folk verkar inte läsa tråden. Att han sätter hög skatt nu, som jag får tillbaka på återbäringen hjälper inte mig då KFM plockar hela återbäringen. Alla säger massa olika saker. Jag vill ha ut en ordentlig lön i september. Ska jag be han att inte skippa grundavdraget? Vad mer ska jag säga till han? Fr jag vill ha de som jag ska få. Skatteåterbäringen får jag ju inte pga skulder hos KFM. Så jag ska ringa han imorn. Med kött på benen. Vad ska jag säga?????
Du är lite sent ute och borde satt dig i det här tidigare, han har redan betalat in skatten och du har fått lönen. Han kan inte ta tillbaka det och ge det till dig nu.
Citera
2021-09-01, 13:20
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
Det där med lunchen låter som något han hittar på men eftersom det inte är några jättesummor det handlar om (800kr) hade jag låtit det vara även om chefen borde informerat dig att det tydligen va obligatoriskt att äta lunch där (låter knäppt).
Det behöver det inte vara, en av döttrarna jobbar på ett större varuhus och de har frukostavdrag oavsett om de äter frukost på arbetsplatsen eller inte.
Citera
2021-09-01, 13:56
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Läs igen på sidan du länkat. 01-06 får du ordinarie OB + 20,73, inte ordinarie OB + 44,26.

Det står ju ' 44,26 kr* (23,53 + 20,73 kr) "

På din lönespecifikation är OB för nattarbetet uppdelat på OB1 och OB2

Ex du arbetar kl 20-03.

Då kommer det att stå:

OB1 7 timmar á 23,53
OB2 2 timmar á 20,73

Tur jag läste hela tråden till du skrev, tänkte också påpeka detta.

Jag ser inga konstigheter med lönen annat än att lite hög skatt betalats in som TS kommer att få tillbaka i deklarationen om inte skatten blir högre.

Ang mat har jag då inte den blekaste men verkar som att SKV räknar med att mat ska ingå när man jobbar restaurang, men det får någon bättre vetande svara på om det alltid ingår eller inte.
Citera
2021-09-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Du är lite sent ute och borde satt dig i det här tidigare, han har redan betalat in skatten och du har fått lönen. Han kan inte ta tillbaka det och ge det till dig nu.

Ja men jag menar den innestående lönen jag kommer få i september. Ska jag be han inte skippa grundavdraget eller vad ska jag säga till han för att han inte ska sätta en så hög skatt som förra lönen, som jag har bild på lönespecifikationen i min trådstart.

Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Tur jag läste hela tråden till du skrev, tänkte också påpeka detta.

Jag ser inga konstigheter med lönen annat än att lite hög skatt betalats in som TS kommer att få tillbaka i deklarationen om inte skatten blir högre.

Ang mat har jag då inte den blekaste men verkar som att SKV räknar med att mat ska ingå när man jobbar restaurang, men det får någon bättre vetande svara på om det alltid ingår eller inte.

Jag har skrivit säkert 5-6 ggr i tråden att skatteåterbäringen kommer jag inte få i april för KFM plockar allt. Så jag vill ha min riktiga lön i september. Inte en lön där skatten är för hög för de hjälper ej mig de med återbäringen. Tjänar inget på det.
Citera
2021-09-01, 14:13
Medlem
Jag sammanfattar allt nu för folk verkar ej läsa vad jag skriver!

Han satte för hög skatt på juli lönen. Så dom pengarna är förlorade vid återbäringen för KFM kommer ta varenda krona. Så inför min innestående lön som ska betalas in den 25 september, så måste jag veta vad jag ska säga till honom för att inte ta ut en sådan hög skatt. Är det att jag då måste be han inte skippa grundavdraget eller vad ska jag säga till honom. Jag har en bruttolön på runt 12k som ska komma 25 september. Enligt Skatteverket så av brutto summan ska jag då få runt 10k i nettolön men räknar han skatten som förra lönen så kommer jag i nästa lön få samma skatteavdrag och då landar jag på typ 8k istället. Så jag kmr ha runt 5k på skatteåterbäringen men dom pengarna kommer jag aldrig få se då KFM kommer plocka varenda öre av dem pengarna så snälla hjälp mig vad jag ska säga t han så de verkar som jag har koll. Chefen anställer bara idioter där och mig som han visste inte kunde mkt om lön och facket och de byråkratiska och de skiten pga mitt tidigare kriminella liv så han utnyttjade det.
Citera
2021-09-01, 14:14
Medlem
Citat:

Du skriver att du ej får skatteåterbäringen nästa år p.g.a KFM Du vet att Skattemyndigheten samarbetar med KFM så nu vet Skatteverket att du arbetar det brukar gå väldigt snabbt så då kanske det blir avdrag på nästa lön eller så klarar du dig ifrån det ...
Citera
2021-09-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Du skriver att du ej får skatteåterbäringen nästa år p.g.a KFM Du vet att Skattemyndigheten samarbetar med KFM så nu vet Skatteverket att du arbetar det brukar gå väldigt snabbt så då kanske det blir avdrag på nästa lön eller så klarar du dig ifrån det ...

Har koll på det med, de brukar inte gå så snabbt att utmäta lönen. Läste om folk som blev kontaktade av SKV ett år och mer efter att dom börjat jobba och fått lön. Mitt mål är såklart att betala av mina skulder på KFM. Jag har typ 170k bara och nu när jag slutade detta jävla pissjobbet så har jag ordnat nytt jobb redan. Lite bitter är jag över att jag kunde välja att jobba inom kommunen på en Corona test station men dum som jag är valde jag ist jobbet på krogen. Jävla idiot är jag! De enda bra med det jobbet var dricksen! Från 7 juli till 24 juli så fick jag min andel av dricksen som låg på 3500kr och jag förväntar mig få mer denna gång.
Citera
2021-09-01, 14:59
Medlem
Citat:
Har koll på det med, de brukar inte gå så snabbt att utmäta lönen. Läste om folk som blev kontaktade av SKV ett år och mer efter att dom börjat jobba och fått lön.

Det var förr i tiden när arbetsgivare lämnade uppgifter till Skatteverket om vilka de hade betalat ut lön till först 31/1 året efter (kontrolluppgifter). Numera ska arbetsgivare ange vilka de betalat ut lön för redan när de redovisar skatten (uppgifter på individnivå), dvs. månaden efter löneutbetalningen. Utmätning av lön kan därför göras mycket snabbare nu än tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in