2021-09-01, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Slik jeg har tolket / forstått dette tidligere, så var det en bil (har antatt at det var GM evt medhjelpere) som kjørte/rygget opp til huset og så kjørte igjen (f.eks. når de fant ut TH fremdeles ikke hadde dratt på jobb), og kom igjen en time senere, da for å bli (og evt ta med seg AEH)
men ser at det kan være en rekke andre forklaringer også
Jeg har også tenkt feil mht disse tidene, ser det ut som..

“Overvåkingskameraet var stilt inn slik at det bare filmet da en sensor registrerte bevegelser på gårdsplassen. Derfor viser opptakene bruddstykker av det som foregikk på den andre siden av vannet.

Dette er observasjonene
Politiet har logget følgende observasjoner ved Hagens bolig:

Klokken 07:56:01 – 07:56:19. Rødt lys på gangveien som ikke beveger seg.
Klokken 07:56:30 – 07:56:23. Hvitt/lyst lys som beveger seg minimalt mot andemøteplassen. Politiet antar at dette er et kjøretøy.
Klokken 08:56:49 – 08:57:09. Lyst/hvitt lys beveger seg fra området andemøteplassen mot Sloraveien 4. Politiet antar at dette er et kjøretøy.
Rundt samme tidspunkt skal Tom Hagen ha dratt til Futurum næringspark, hvor han til daglig jobber.

Aftenposten fikk kunnskap om disse opptakene i mai i år. Nå har politiet frigitt opptakene.”

((Tror det finnes bedre opptak, kanskje noen har tid og mulighet.))

https://www.aftenposten.no/norge/i/yR3PWE/her-er-politiets-video-av-det-de-mener-er-en-bil-som-rygget-inn-til-ha
https://www.nettavisen.no/nyheter/hagen-saken-politiet-etterlyser-mystisk-bil-som-var-ved-boligen-til-anne-elisabeth-hagen-da-hun-fors vant/s/12-95-3424035310
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAazmm/loerenskog-saken-etterlyser-mystisk-bil https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAm6do/mystisk-bil-ved-hagens-hus-fanget-paa-video
Citera
2021-09-01, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Riktig Den x3 på Nesodden er ett eldre chasisiss (2013). Og den har heller ikke dette hvite / grå x-drive tanklokket som nevnt av vitnet. Helt åpenbart: feil bil. Det er helt uomtvistet.

Ja, og ut fra opplysningene om maskemennene ved futurum, som man altså antar må være kidnapperne eller uansett de samme som kjører bilen på gangstien og eventuelt tar seg inn i huset og tar med seg AEH levende eller død, må man kunne gjette at de faktisk ikke bor i Norge da risikoen for å bli gjenkjent ut fra videoen fra futurum er særdeles høy spesielt siden den høye mannen har en karakteristisk gange og man ser de er utlendinger, og de 2 damene har beskrevet de som kjører bil med samme utseende som futurum-mennene. Jeg gjetter derfor at de ikke bor i Norge uansett, så da kan den som vil sjekke biler i eventuelle utenlandske registre. Jeg synes dette ser ut som en typisk litt styla bil, en bmw, og de er ofte populære blant litt tøffe eller kriminelle gutter etter hva jeg vet. Jeg synes det er veldig amatørmessig å bruke egen bil i en slik sak og spesielt hvis den er rød og gjenkjennelig med den grillen og x drive-skilt. Jeg tviler på at bilen må være registrert i det hele tatt? De kan for så vidt ha brukt flere biler. Problemet blir da trusselbrevet, som jeg ikke tror er forfattet av utlendinger, spesielt siden navnet Anne Elisabeth er skrevet på minst 3 ulike måter i brevet og det ser mest ut som noen har skrevet et brev i fylla og ikke bryr seg om leseren egentlig forstår alle formuleringene. Det kan stemme bra at damen som så 3 menn ved gangstien i skogområdet nær boligen har vært der for å legge en plan for hvordan de skal komme seg usett til huset, men hvordan visste de at bommen ble fjernet nettopp denne dagen? Var det ikke slik at bommen er stengt store deler av året? Jeg hørte også at de gikk ned til dammen for å fiske og jeg synes det er litt rart. Kan de som oppholdt seg i skogen være tilfeldige arbeidsfolk eller sigøynere tro? Jeg forstår ikke at de ville vise seg så nær huset eller sove ute i skogen på en madrass? Det er jo sykt. Jeg kjenner faktisk til at enkelte utenlandske arbeidere er så fattige at de bor i Norge og fisker i stedet for å kjøpe mat.
Citera
2021-09-01, 07:55
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Massvis med text..

Ett litet tips;

Använd gärna både radbrytning och styckeindelning som 99% av användarna här på fb gör.

Blir väldigt jobbigt annars att läsa en hel vägg av text, jag har lite halvsvårt att hänga med i vissa norska ord/meningar och utan detta (r-brytning, s-indelning) är det ännu svårare att hänga med.

I all välmening 🙏🏼
Citera
2021-09-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Foreløpig litt overfladisk og biased i retning kidnapping, synes jeg. Men andre vinklinger kommer vel senere.

Hvorfor ta med hva vitne som hadde sett de tre mennene mente om disse hadde noe med saken å gjøre? Helt uinteressant hva hun tror om dette, kun hennes faktiske observasjoner er det. Gina33: Det er jo viktig å få med dette da de kan være futurummennene og da styrker det teorien om at maskemennene er involvert og var der i området for å planlegge kidnappingen i forkant. Det virker trolig.

Selv om man ikke alltid setter av fingeravtrykk på papir, skulle det i minste vært å forvente å finne THs avtrykk på konvolutten. Det kreves litt håndtering for å få papirene ut av den. Altså tror jeg brevet aldri var inne i den. Gina33: Politiet er svært så forsiktige og ikke bastante hva gjelder verdi av påvisning av fingeravtrykk, og jeg er enig med deg. Jeg er overrasket over at politiet ikke kunne si at de har testet dette selv og med samme ark og konvolutter og samme framgangsmåte som Hagen sier han brukte. Jeg er helt overbevist om at deres forsøk ikke ville gitt samme resultat som Hagens fingeravtrykk.

Politiet kan ha sjekket BMW-en i Ås ut av saken med god grunn, de sier at de har etterforsket dette. Gina33: De har etterforsket, men ikke funnet bilen?

Ellers synes jeg badekarhistorien stadig er påfallende (og nok derfor den er med i boka og serien):

- Vi vet nå det var TEH som har forklart om den. Hvis den ikke er sann, er han presset til denne forklaringen eller han delaktig?

- Hvor sannsynlig er det at han skulle finne på å ta seg et bad når han er der for å passe hunden? Gina33: kanskje hunden skulle bade også? he he, er ikke så usannsynlig

- Hvorfor var han i bar overkropp hvis han hadde glemt hele badet? Gina33: Utrolig godt spørsmål, det har jeg ikke tenkt på, men han må ha vært det for å få lampa på ryggen og begynne å blø. Jeg synes det er altfor tilfeldig. Er det liksom noe noen har bedt han si for at det eventuelt ikke er dna på dette rommet? Hvem bruker 1.5 time på å vaske opp etter en oversvømmelse? Ble det vannskader på dette badet da tro? Kanskje sønnen var påvirket av noe ettersom han glemte badet og klarte å bruke 1,5 timer på å rydde opp. Jeg synes det er litt for tilfeldig at lampa knuser. Kan det være blod fra han andre steder i huset også kanskje? Det er heller ikke heldig at bøtta forsvant, men jeg forstår ikke hva som kan ha skjedd.

- Hvis noe glass fra lampe/lyspære faller fra lav høyde på ryggen din, hvor store skader kan man egentlig få? Nok til at det kommer blodsøl på gulvet? Pga av kidnappingshypotesen fikk vel politiet heller aldri sjekket om han faktisk hadde sår på ryggen. Gina33: Jeg tror det var vannmasser på gulvet han brukte tid på å fjerne. Det er rart vi ikke har hørt denne badehistorien før nå.

- Vaskebøttens forsvinning kan vel sees i sammenheng med denne historien. Tok TEH med seg bøtta? Hvorfor?
Gina33: Veldig rart. Det virker nesten som en slags forklaring på hvorfor bøtta er vekk uten at noen har sagt de kastet den.
Citera
2021-09-01, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Foreløpig litt overfladisk og biased i retning kidnapping, synes jeg. Men andre vinklinger kommer vel senere.

Hvorfor ta med hva vitne som hadde sett de tre mennene mente om disse hadde noe med saken å gjøre? Helt uinteressant hva hun tror om dette, kun hennes faktiske observasjoner er det.

Selv om man ikke alltid setter av fingeravtrykk på papir, skulle det i minste vært å forvente å finne THs avtrykk på konvolutten. Det kreves litt håndtering for å få papirene ut av den. Altså tror jeg brevet aldri var inne i den.

Politiet kan ha sjekket BMW-en i Ås ut av saken med god grunn, de sier at de har etterforsket dette.

Ellers synes jeg badekarhistorien stadig er påfallende (og nok derfor den er med i boka og serien):

- Vi vet nå det var TEH som har forklart om den. Hvis den ikke er sann, er han presset til denne forklaringen eller han delaktig?

- Hvor sannsynlig er det at han skulle finne på å ta seg et bad når han er der for å passe hunden?

- Hvorfor var han i bar overkropp hvis han hadde glemt hele badet?

- Hvis noe glass fra lampe/lyspære faller fra lav høyde på ryggen din, hvor store skader kan man egentlig få? Nok til at det kommer blodsøl på gulvet? Pga av kidnappingshypotesen fikk vel politiet heller aldri sjekket om han faktisk hadde sår på ryggen.

- Vaskebøttens forsvinning kan vel sees i sammenheng med denne historien. Tok TEH med seg bøtta? Hvorfor?

jeg la ved kommentarer med mitt nick til mange av punktene dine
Citera
2021-09-01, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Nei, det er urealistisk, man ville neppe få så mye ut av det på nattestid, uansett.

Det som er synd i denne saken er at slike vitneobservasjoner som dette ikke ble behandlet
mens de var "ferskvare". Ikke bare kunne man fulgt opp kjappere og hatt større sjanser for
å finne bilen, men man ville også fått en mer upåvirket vitneforklaring.

Et problem med disse avhørene som er gjengitt i boka er at dette egentlig ikke
skulle falt i hendene på pressen, etter det jeg forstår. Hvordan disse lekkasjene
har foregått, er vanskelig å si. Jeg ser folk har forsøkt å diskutere ting fra boka
i kommentarfeltet til "Krimpodden"-gruppa på facebook. Kommentarene blir
summarisk slettet, med begrunnelse at VG "ikke spekulerer og har ingenting
med boka å gjøre". Hard konkurranse der, altså.

Forøvrig kjøper jeg ikke historien om at TEH skal ha vasket blod i halvannen time.
Da måtte han ha blødd helt vilt mye. Jeg undres hvor i regnestykket han står.
Jeg får meg ikke til å tro at han er skyldig eller medvirkende. Er det mulig at
han kan ha sett sin far i kortene på et tidspunkt? Kommet over avslørende notater?

Det burde vel egentlig vært opplyst hvem som var opphavet til forklaringen, f.eks. noe sånn
som "ifølge vitneforklaringer sønnen har avgitt" e.l. Men som nevnt over, de har vel kanskje
tilegnet seg disse opplysningene på "skittent" vis, så de kan vel neppe forvente oppfølging
eller kommentarer fra politiet. Uansett er historien nokså spesiell, selv utenfor konteksten
den er satt i. Minner om mine egne bortforklaringer fra jeg var liten om hvorfor kakeboksen
på kjøkkenet plutselig var tom. Dikte, dikte.

Hvis du fulgte med på tv-programmet om søndag fikk du med deg at de sa at teh ryddet i 1.5 time etter at det ble oversvømmelse på badet. Han glemte helt badet så det rant vann over badekaret. Han klarte å få blod på seg da lampa knuste når han ryddet opp.
Citera
2021-09-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det var aldri noe vann i badekar, men knust lampe og blod fra TEH på badet. Det kan være TEH som har planlagt dette, uavhengig av teater kvelden før. Drapet skulle gjennomføres 31.10, altså Halloween. Planen var å ramme begge foreldre. Når man ser på FB siden hans, er to kill a Mockingbird til moren og julenissebildet til faren. Det siste sier: jeg har drept før, og nå er det din tur ( til julenissen...)
BMW i Ås er iscenesatt, Futurum- mennene er iscenesatt. Manus og regi: TEH?
Hvorfor? Hevn?

Er drapsartiklene, skilsmissepapirene og THs forsvunne bøker også tilscenesatt? Ville TEH drept moren sin uten grunn? Det sies at de hadde et veldig godt forhold. Det er veldig stygt å skrive noe slikt om en sønn som antagelig er helt uskyldig stakkars. Vi kan bare gjette hvem som står bak, men det er ikke lett når vi kanskje burde hatt mer informasjon fra politiet. Vi kjenner ikke deres liv, kun det mediene skriver.
Citera
2021-09-01, 10:16
Medlem
Henlagt innen jul?
Citera
2021-09-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyJohnnyJohnny
NAVET i familieb, er det positivt Er ikke det noe lignende som nullet??
Et nav er midtpunktet i et hjul, det som holder eikene/spilene i et sykkelhjul eller gammeldags kjerrehjul sammen.
Angående kallenavnet til AEH, dette er fra yngste datters kritiske brev om politiets avhør av henne: «I etterkant av avhørene snakket jeg med min søster som kunne fortelle at politiet i hennes avhør bekreftet at JEG hadde sagt at min far hadde oppfordret oss barna til å kalle mamma «XXXXXXX» (nedsettende karakteristikk, red. anm.). Dette er selvfølgelig ikke tilfellet. Sannheten er stikk motsatt. På gjennomlesningen ba jeg om å få høre opptak av den aktuelle påstanden og det er umulig at politiet misforstår meg».
Kjente kallenavn (fra media) er Mimmi og Lisbeth. Hvis en skal tenke at Xene i datteras brev representerer riktig antall bokstaver i kallenavnet, må det være Lisbeth. Eventuelt noe helt annet som ikke er kjent fra media. Kallenavnet «Nullet» er kun en trådsannhet og stemmer heller ikke, hvis dette har noen betydning, med antall Xer.
Citera
2021-09-01, 11:07
Medlem
Dukket opp et lik i en kraftstasjon i Mesnaelva Lillehammer
Det var vel snakk om en av persongalleriet som reiste den veien med leiebil

Citat:
Tirsdag kveld ble en person funnet død på Lillehammer, opplyser politiet i en pressemelding. Personen er ikke identifisert, men er sendt til obduksjon.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/doed-person-funnet-paa-lillehammer.Hyl5dfav3?utm_source=vgfront&utm_conte nt=hovedlopet_row12_pos1

https://www.nrk.no/tekst-tv/110

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=72380

https://www.tv2.no/nyheter/14200750/

https://www.nrk.no/innlandet/dod-person-funnet-i-lillehammer-1.15632204
Senast redigerad av norrrrrmannn1 2021-09-01 kl. 11:22.
Citera
2021-09-01, 11:22
Medlem
Er muligens han her?
https://www.gd.no/etterlyser-savnet-mann-pa-lillehammer/s/5-18-1410270
Citera
2021-09-01, 11:46
Medlem
Politiet stusser over manglende skoavtrykk de mener TH burde etterlatt seg da han var hjemme for å lete etter kona: https://finansavisen.no/nyheter/krim/2020/08/15/7556205/derfor-reagerer-politiet-pa-manglende-skospor-fra-tom-hagen

Flere brukere her mener det betyr at han ikke var inne i huset slik han har forklart at han var, altså at han lyver.

Politiet mener at TH har vasket og rigget åstedet i tiden fra han kom hjem til han ringte politiet for å si at kona var borte:
«Nå viser nye opplysninger i boken «Lørenskog-mysteriet», skrevet av TV 2-journalistene Magnus Braaten og Kenneth Fossheim, hva politiet mener har vært Tom Hagens rolle. Der kommer det blant annet frem at politiet mener det er sannsynlig at Hagen har bidratt med vasking og rydding av åstedet før han varslet politiet om at kona var borte.» https://www.tv2.no/a/13967868/
Her nevnes ingen mangel på fotspor. Tenker politiet at å lete etter kona burde avsette flere spor enn det å tråkke rundt for å vaske og rigge åstedet ville gjort? Eller bare glemte TH at han hadde tatt av seg skoene før han gikk inn? Eller har han gått inn uten sko og «lett» etter kona og vasket og rigget åstedet uten å legge igjen noen som helst slags fotavtrykk? Og i forfjamselse påstått at han hadde sko på da han gikk inn?

Forklaringen ligger muligens i det journalistiske arbeidet som er gjort her, men det får man seg jo til å stille spørsmål med hvordan det egentlig var med disse fotavtrykkene eller mangel på dem.

En annen ting: https://www.dagbladet.no/nyheter/flere-har-vaert-involvert/72415170
«I kjennelsen fra retten er det spesielt tre punkter som utpeker seg:
Det kommer fram at retten mener det er sannsynlig at flere har vært involverte i saken. Retten viser til at Anne-Elisabeth Hagen har blitt flyttet fra boligen. I kjennelsen vises det også til at hemmelige dokumenter viser noe av den «profesjonalitet som har vært påkrevd.» Noen som aner noe om hvilke/hva slags hemmelige dokumenter dette kan være?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in