2021-08-31, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
GM kan ju även spanat in platsen runt om, men givetvis måste han tagit en risk?

Vad jag inte förstår är varför vissa vill ha det till att GM slog ihjäl henne innan han slängde in henne i bilen, förstår inte skälet till det?
Döda någon så snabbt och oblodigt, på en plats där vem som helst kan dyka upp, borde vara kallt av vilken GM som helst?
Att strypa någon till döds, är ju inte heller det lättaste. vid tidsbrist.
Visserligen kan Helena visat sig vara död, då han stannat bilen.
Men jag tror definitivt att han tog henne levande, (åtminstone trodde han det).

Finns alla sorter... en del vill mörda första bästa för att få veta hur det känns, andra vill ta hem nån levande och våldta, sen mörda. Han kan ha varit vadsom, men troligast känns sex/lustmord. Klubbat ner henne medvetslös, in i bilen, hem och våldta eller till nån öde plats i skogen, sen döda och gräva ner.
Citera
2021-08-31, 12:39
Medlem
Jag gissar på "försök till våldtäkt". Mannen låg gömd på ett, som han tyckte, bra ställe att överfalla en kvinna på.

Bilen var i närheten men ändå diskret parkerad intill platsen. Platsen var viktigare än offret. Offer valdes ut utifrån ålder, kanske mellan 13-50 år?

Han har gått igenom olika scenarier innan men kanske inte fullt ut räknat med bekymmer. Offret är "omedgörlig" och börjar skrika. Måste tysta henne snabbt för att undvika tråkigheter.

Han har plötsligt en medvetslös kvinna att handskas med. Dessutom så var han där för att våldta och det är inte ens påbörjat.

Kanske han står där och funderar på nästa steg, lyssnandes ifall skriken orsakat något akut.
Han hämtar bilen, som han kör dit, och lastar in henne.

Tror inte att han vet vem han överföll, inte då iallafall.

Det är min teori. Andra har sin, vilket jag respekterar.

Jag tycker CL är intressant, karaktär och personlighet passar. Jag tror inte kalla fall bara chansar.

DNA?
Senast redigerad av hanspippi 2021-08-31 kl. 12:45.
Citera
2021-08-31, 12:43
Medlem
En relevant fråga i fallet anser jag vara:
Hur blev Helena, generellt sett, när hon var berusad?
Har hennes syster nämnt något om detta?
Det kan ju spela stor roll för händelseförloppet om hon var typen som blev lite gränslös eller snarare oåtkomlig, t.ex.
Och hur berusad tros hon ha varit?
Citera
2021-08-31, 14:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
En relevant fråga i fallet anser jag vara:
Hur blev Helena, generellt sett, när hon var berusad?
Har hennes syster nämnt något om detta?
Det kan ju spela stor roll för händelseförloppet om hon var typen som blev lite gränslös eller snarare oåtkomlig, t.ex.
Och hur berusad tros hon ha varit?
Det har under hela tiden i media framkommit att hon inte var berusad, inte ens lite.
Ej heller tråden om något sånt rykte, förutom på sistone då en massa skit/ osanningar riktats mot BO. Skamligt!
Citera
2021-08-31, 14:43
Medlem
Mordutredare och kriminologer (typ GW) brukar alltid påstå att den här typen av brott så känner offret gärningspersonen.
Så, hur är det med Helenas närmaste familj? Vad är det för människor? Finns det någon i släkten, familjen eller i den innersta kretsen.
Någon på det här forumet borde väl känna nån i den släkten?
Citera
2021-08-31, 14:57
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Mordutredare och kriminologer (typ GW) brukar alltid påstå att den här typen av brott så känner offret gärningspersonen.
Så, hur är det med Helenas närmaste familj? Vad är det för människor? Finns det någon i släkten, familjen eller i den innersta kretsen.

Det är ju polisens ABC vid försvinnanden/mord att alltid börja undersöka de närmaste, äkta hälft, sambo, pojk-/flickvän, föräldrar, syskon, bästa vänner, och sedan arbeta sig utåt. Nu har de haft 29 år på sig så man kan ju tycka att de borde avklarat hela den skaran. Du har onekligen en poäng i att det inte kommit fram mycket om familj/släkt, jag gissar att det delvis beror på hänsyn o integritet då man nog tycker att det inte har med saken att göra.
Citera
2021-08-31, 14:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Detta gäller verkligen inte Anders Eklund!
Lägger inte längre så stor vikt vad GW sägerr han har fel emellanåt.
Citera
2021-08-31, 15:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det är ju polisens ABC vid försvinnanden/mord att alltid börja undersöka de närmaste, äkta hälft, sambo, pojk-/flickvän, föräldrar, syskon, bästa vänner, och sedan arbeta sig utåt. Nu har de haft 29 år på sig så man kan ju tycka att de borde avklarat hela den skaran. Du har onekligen en poäng i att det inte kommit fram mycket om familj/släkt, jag gissar att det delvis beror på hänsyn o integritet då man nog tycker att det inte har med saken att göra.
Absolut inget har framkommit i utredningen att familjen på något sätt är inblandade. Så varför ödslar vissa här i energi på det?
Det kanske brinner i knutarna för några i tråden?
Citera
2021-08-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Ja
Om det stämmer att det grävts i nära anslutning till familjehemmet så är det konstigt. Skulle en för henne okänd gärningsman råka gräva ner precis utanför hennes hem. Det är för mycket slump att dumpning sker utanför trädgården, eller? Då råkar tankarna gå mot nära anhörig..
Citera
2021-08-31, 15:11
Medlem
Citat:

Man ska inte tro på allt som påstås.
Citera
2021-08-31, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Man ska inte tro på allt som påstås.

Nä, ok.
Det var inget påstående. Det var fakta från BRÅ.
28% var i en nära relation senaste rapporten. Nästan var tredje.
Citera
2021-08-31, 15:24
Medlem
GW träffar väl lika rätt som mer eller mindre vem som helst som gissar baserat på statistik. Gällande Linköping satt han i VB och dissade Staaf och sa att GM troligen var 13 år typ. Att det troligen var riktat mot M. Att GM bodde norrut i stan. Fel på alla punkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in