Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Det finns en mycket bra anledning för straffets lidande att inte motsvara offrets lidande, detta gör att samhället fungerar mycket bättre. Våra straffskalor är en av anledningarna till att Sverige är ett av världens mest välfungerande länder, så långt ifrån kaos och anarki man kan komma.
Som jag redan har sagt,, det kommer kriminella ända från fucking Chile för att tjäna pengar på inbrott och försäljning av stöldgods. Varför? Just för att Sverige har så milda straff.
Det sker våld i Sverige som inte ens sker i många amerikanska städer.
Knark, prostitution och organiserad brottslighet omsätter miljardbelopp i Sverige.
Och en gång var det en estländare som slog ihjäl en svensk med hammare enbart för att få sitta resten av sitt liv i svenskt fängelse.
Självaste Leif GW Persson har sagt att samma skit som sker ute i världen, sker i Sverige också.
Jag föddes i Lund på 80-talet och då var det lugnt. Det var så nära perfekt som man kunde komma.
Men du förstår, saker och ting har ändrats sen dess. Sverige är inte fridfullt som på 80-talet längre. Det hände iförsej skit då också, men nu händer det miljoner gånger mer.
Men tack och lov så är inte ALLA lika efterblivna som du. Straffet för mord höjdes ju till 18 års fängelse nåt år sedan. Man kan inte hålla på och bagatellisera allvarliga brott bara för att dom kriminella tycker synd om sig själva och bara för att psykpatienter som du tycker synd om kriminella.
Du upprepar att straff inte ska baseras på känslor, men samtidigt tycker du att straffen ska vara låga pga av dina och dina kära kriminellas KÄNSLOR. Äckligt hyckleri du sysslar med.
Och det roliga är att du inte vet ett jävla skit om kriminella. Du har aldrig ens pratat med en kriminell, än mindre känt en. Ändå försvarar du dom. Genomvidrigt.
Fungerande samhälle? Ja du, jag har inte märkt av nåt problem av att lasermannen suttit inne alla dessa år, inte heller av att Anders Eklund suttit inne och kommer att sitta inne tills han stupar. Inga problem med att pedofilen och mördaren som våldtog och dödade en åttaåring på Lidingö satt inne tills han dog. Jag har noll problem med att Dödspatrullens ledare fick livstid i Danmark.
Och jag bryr mig om deras känslor lika lite som dom bryr sig om mina känslor.