2021-08-31, 20:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ja, jag blev förvånad över det. Men samtidigt så har de tydligt sett vilka som löper risk för allvarlig sjukdom, det är inte slumpmässigt vilka som drabbas hårt. Dessutom har jag hört från SSK att de mörkar förekomsten av biverkningar som bröstsmärtor, på order ovanifrån. Det är en vanlig biverkning tydligen. Myokardit läker ofta av sig självt, men konsekvenserna kan komma långt senare.

Of the group, 27 (66%) made a complete recovery, 4 (10%) had incomplete recovery, and 10 (24%) either died (5) or underwent transplantation (5). The median time to death or transplantation was 8.4 months, with a range from 1 day to 49 months.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15680069/

Det är nog inte så konstigt att sjukvårdspersonal är skeptiska, de vet mycket mer än vi.

Varför drar du upp en artikel om hjärtmuskelinflammation i största allmänhet?
Igår gick amerikanerna ut med att inte ett enda dödsfall inträffat efter hjärtmuskelinflammation orsakad av vaccinet.

För övrigt är läkarna bland de grupper med allra högst vaccinationsvilja. Att undersköterskor från orten är tveksamma har med helt andra saker att göra..
Citera
2021-08-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
En gamlings liv med tre månaders förväntad livslängd kvar kan näppeligen likställas med en tjugoåring med sextio års förväntad livslängd kvar. Överlever tjugoåringen så är det lätt "värt" att 80 gamlingar dör. Ungdomar ska absolut inte ta sprutor som de inte behöver för att rädda gamlingar.

Jag håller med till fullo. Vad som förvånar mig är att man har slätat över fallen av myokardit av vaccin som något milt övergående tillstånd, men det är det verkligen inte. Dock är det en liten studie.
Citera
2021-08-31, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Varför drar du upp en artikel om hjärtmuskelinflammation i största allmänhet?
Igår gick amerikanerna ut med att inte ett enda dödsfall inträffat efter hjärtmuskelinflammation orsakad av vaccinet.

Inte i allmänhet, hos barn. Det har inte gått så lång tid efter myokardit inträffade hos de vaccinerade som fick det, och här visar man att man kan dö/behöva transplantation inom 1-49 månader. Att så många som 24% råkade så illa ut så att de behövde transplantation eller dog är väldigt allvarligt. Men det är en liten studie.

Citat:
För övrigt är läkarna bland de grupper med allra högst vaccinationsvilja. Att undersköterskor från orten är tveksamma har med helt andra saker att göra..

De SSK som jag känner som inte vaccinerar sig är inte från orten. Samt som någon nämnt redan, flera av dem i vården har haft covid och de är inte korkade, de vet att man inte behöver vaccin om man haft covid.
Citera
2021-08-31, 20:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Andra som belastar vården är feta, rökare, stillasittande och alla fotbollspelare som skadar knäna.
Ytterligare andra som belastar vården är de med nageltrång och vårtor.

Varken de med nageltrång eller vårtor eller , rökare, stillasittande och alla fotbollspelar som skadar knäna belastar IVA lika mycket som ovaccinerade covidpatienter.
Citera
2021-08-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Som ses på bilden
https://nutrition.bmj.com/content/bmjnph/early/2021/05/18/bmjnph-2021-000272/F1.large.jpg

Den gröna gruppen äter enbart växtbaserad kost

Den blå gruppen äter växtbaserad kost och fisk.

Den röda gruppen äter lite kolhydrater och mat med högt proteininnehåll.

Om du menar att den gröna gruppen även innehåller fisk. Varför har de då gjort en extra grupp som innehåller allt det men också fisk. Ätter de dubbelt så mycket fisk då eller?

Om vi nu ska syna det i sömmarna så står det så här.
Participants had 11 choices: whole foods, plant-based diet; keto diet; vegetarian diet; Mediterranean diet; pescatarian diet; Palaeolithic diet; low fat diet; low carbohydrate diet; high protein diet; other; none of the above. Before analyses, we selected dietary patterns with sufficient ‘yes’ responses (‘yes’ response of at least 100 individuals). To increase precision, we analysed three dietary patterns after combining dietary patterns that are similar in terms of dietary intake. We combined ‘whole foods, plant-based’ diets and ‘vegetarian’ diets into one category (‘plant-based diets’, n=254). Then, we combined ‘whole food, plant-based’ diets, ‘vegetarian’ diets or ‘pescatarian’ diets into another category (‘plant-based diets or pescatarian diets’, n=294) to test if a spectrum of plant-based diets which include animal products are associated with COVID-19 severity. Due to the small number of cases (nine cases of moderate-to-severe COVID-19, 40 COVID-19 cases), we could not analyse pescatarian diets separately. We used plant-based diets to encompass plant-based diets and vegetarian diets, given that vegetarian diets are considered a subset of plant-based diets which minimise consumption of animal products (meat, fish, dairy).12 13
Vi har alltså en grupp som innehåller detta
We combined ‘whole foods, plant-based’ diets and ‘vegetarian’ diets into one category (‘plant-based diets’, n=254).

Jag har en kompis han äter vegetariskt kost men om han blir bjuden på en middag och det finns inget vegetariskt alternativ äter han det som bjuds. Han kan inte kallas för att vara en strikt vegetarian men hans normala kost är vegetarisk.

Det är ju detta de ville se på inte vad som äts vid speciella och sällsynta tidpunkter. Därför skriver de:"We used plant-based diets to encompass plant-based diets and vegetarian diets, given that vegetarian diets are considered a subset of plant-based diets which minimise consumption of animal products (meat, fish, dairy)" Alltså ett minimalt intag av kött, fisk och mejeriprodukter.

Grupp "grön" äter då vegansk kost men ev. med ett minimalt intag med kött, fisk och mejeriprodukter.

Grupp "blå" äter då det som grupp "grön" äter men också fisk och då inte enbart minimalt.

"minimise consumption of animal products (meat, fish, dairy)"

Det är ju framförallt läkare som är med i denna studien. Jag tänker att deras normala kost är vad de bryr sig om inte ifall de vid sällsynta tillfällen äter, likt min kompis.

Studien visar att vegansk kost minskar risken för svår covid. Men den säger inget om att bara strikta veganer har mindre risk. Man har sett på den normala kosten och inte det som enbart äts minimalt av.

Alltså kan man säga att vegansk kost minskar risken oavsett om man är strikt vegan eller inte.

Du menade på att artiklen jag länkade gav fel upplysningar.
Man fann att personer som följde en vegetarisk eller en oprocessad växtbaserad kost (whole foods plant-based diet) uppvisade 73% minskad risk att drabbas av svår Covid-19 infektion. Personer som följde en LCHF-diet hade 48% ökad risk jämfört med alla studiedeltagare (gränssignifikant P=0,13). Jämfört med den vegetariska gruppen uppvisade LCHF-gruppen 286% ökad risk (signifikant).
När forskarna lade till personer som åt fisk till den vegetariska gruppen var riskminskningen för svår Covid-19 något lägre, 59% (ej signifikant).
Det står inget om att enbart strikta veganer har minskad risk. Utan det står som i studien.
Intressant aspekt om kost relaterat till risken för svår corona infektion! Måste säga att jag som är vegan inte är särskilt påläst om hur olika dieter kan påverka riskerna med corona. Troligen inte så mycket, men finns säkert någon substans i dietfrågan iallafall.

En vällbalanser diet i kombination med relativt bra "BMI" tror jag kan vara relativt god indikation att man kan minska riskerna för svår corona, men vaccin är ju självklart det viktigaste. Lite otäckt tycker ja det är när folk som till synes ser helt friska ut blir allvarligt sjuka i covid.
Citera
2021-08-31, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Är lite i valet och kvalet om man skall ta vaccin.

- pfizer är säkert, alla andra sk1t.

- delta verkar komma stort.

-förmodligen haft covid.

Hur göra?
Testa dig, har du haft covid så finns det ingen fördel att också ta vaccinet , du riskerar bara bieffekter!
Senast redigerad av overthehead 2021-08-31 kl. 20:59.
Citera
2021-08-31, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Svt senaste coronanyheter.

Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/regeringen-utreder-tuffare-pandemilag

Flera pandemier är att vänta alltså
Finns inget om det i länken och det finns inget om det i svt:s covidflöde , du får nog gnugga ögonen och återkomma när du har vaknat!
Citera
2021-08-31, 20:55
Avslutad
Idag såg jag ett nytt bottennapp. : i Aftonbladet chatten sammanställer någon "admin" att 7 nya dödsfall rapporterats. Och att det "totala" antalet döda av covid nu är (14 tusen bla bla nånting)

När någon i chatten sedan frågar om de 7 döda var ovaccinerade eller vaccinerade kommer svaret från admin i chatten att man inte vet om de 7 döda dog i Covid... Det tar ca 2 veckor för läkarna att släppa attest etc etc...

Jag blev mållös.. Man blandar alltså in dagens dödsfall (vilka somhelst) och felskriver med flit för att vanliga dödsfall skall tolkas som coviddödsfall?

.....
Citera
2021-08-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Idag såg jag ett nytt bottennapp. : i Aftonbladet chatten sammanställer någon "admin" att 7 nya dödsfall rapporterats. Och att det "totala" antalet döda av covid nu är (14 tusen bla bla nånting)

När någon i chatten sedan frågar om de 7 döda var ovaccinerade eller vaccinerade kommer svaret från admin i chatten att man inte vet om de 7 döda dog i Covid... Det tar ca 2 veckor för läkarna att släppa attest etc etc...

Jag blev mållös.. Man blandar alltså in dagens dödsfall (vilka somhelst) och felskriver med flit för att vanliga dödsfall skall tolkas som coviddödsfall?

.....
Blev du verkligen mållös över att en kvällstidning skapar klickvänliga rubriker?
Citera
2021-08-31, 21:05
Medlem
Två veteraner i FDA avgår i vad som borde vara den viktigaste tiden i deras karriär.

FDA’s former acting chief scientist Luciana Borio added on Twitter, “FDA is losing two giants who helped bring us many safe and effective vaccines over decades of public service.”

https://endpts.com/breaking-in-a-major-blow-to-vaccine-efforts-senior-fda-leaders-stepping-down-report/

Tidigare har två topp-tjänstemän gått till topp-positioner hos Pfizer och Moderna. Först godkänner de vaccin sedan får de fina jobb av de som behövde få godkännandet. Kommer de två i länken också gå till fina jobb i läkemedelsbolag eller avgår de pga missnöje?
Citera
2021-08-31, 21:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte på "desinformation". Bara olika bedömningar. Så verkar t.ex japanerna tro på Ivermectin mot COV-19. Så nu kommer du, säkert, att, omedelbart kolla upp det, istället för att, förutsättningslös, titta på det som motsäger din syn. Vilket jag alltså, nyss, gjort.

Du kommenterar med rent trams o skitsnack. Antingen förstår du inte att mediciner kan ha flera verkansätt eller så är du bara ute efter att förlöjliga en behandling.

Studien i Israel där man odlade prover i labb visade med bra p värde in Vivo att Ivermectin var antiviralt i de doser som används för behandling/profylax.
Citera
2021-08-31, 21:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Intressant aspekt om kost relaterat till risken för svår corona infektion! Måste säga att jag som är vegan inte är särskilt påläst om hur olika dieter kan påverka riskerna med corona. Troligen inte så mycket, men finns säkert någon substans i dietfrågan iallafall.

En vällbalanser diet i kombination med relativt bra "BMI" tror jag kan vara relativt god indikation att man kan minska riskerna för svår corona, men vaccin är ju självklart det viktigaste. Lite otäckt tycker ja det är när folk som till synes ser helt friska ut blir allvarligt sjuka i covid.
Ja, jag tyckte också att det var en intressant studie. Jag tycker att den känns självklar. Vi har sett redan från början att hjärt och kärlsjukdomar inte är en bra combo med covid. Hjärt och kärlsjukdomar går ofta hand i hand med ett dåligt kosthåll med för mycket rött kött, animaliskt fett och chark. Även var ju gruppen som åt LCHF kost lite extra utsatta. De äter oftast väldigt lite fiber. Sedan är jag dok osäker på om LCHF kost ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar för alla (kanske en del ser till att få i sig mycket fiber så de tål en sådan diet). Det verkar kanske som om den kosten faktiskt fungerar för somliga, medans den är rent skadlig för andra.

Jag tror dok att det helt klart är en fördel att undvika transfetter som känt ger hjärt och kärlsjukdomar alltid men nu speciellt med tanke på covid eller i alla fall kraftigt minska det.

Vi lever ju inte bara i en pandemi utan också i en klimat kris. En minskad mängd av det animaliska är till fördel även här.

När det gäller vaccinet är jag kanske i en annan åsikt. Jag kan ju självklart se vilken minskning vaccinet gav på den tredje vågen vi hade. Och jag tycker att alla de som riskerar en allvarlig covid bör vaccinera sig, de kommer vara till fördel för dem. Däremot tror jag inte att det är bra att vaccinera unga. Jag har själv ett barn, som tur nog är för ung för vaccinet men jag skulle inte känt mig trygg att vaccinera mitt barn. Jag har även sett att det finns personer som inte mådde bra av vaccinet. Det förundrar mig att vi fortfarande inte har ett namn på de som drabbas. Det tog lång tid innan man accepterade lång covid, det kommer kanske ta ännu längre tid innan man accepterar "post vaccination". Men de människor som drabbas måste också få hjälp.

Själv får jag nog sätta mig i gruppen pescoterian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in