Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-31, 19:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
I Sverige är det vanligare att graviditeter avbryts av andra skäl än att en taliban slår ihjäl kvinnan.

jo jag vet, det är ju bättre eller sämre disskuisionen du gillar, jag tycker det är dåligt när talibaner slår ihjäl kvinnor, och dåligt tex när kvinnor i sverige, väljer bort preventivmedel, för att de vill bli gravida, och gör abort.

Citat:
Jag tror att du ska lyfta blicken lite från ditt hemland och se hur det funkar hos oss här i Sverige.

Det är ju så det fungerar i sverige.

https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1046/j.0001-6349.2001.00169.x
Citera
2021-08-31, 19:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nä du säger det, så vilka befogenheter bör män få för att ta ansvar för sina barn?

Otroligt så trög du är, hur många gånger måste du få samma svar innan du fattar?

Efter förlossningen så krävs förstås att mannen har vårdnad över barnet för att kunna ta ansvar. Om kvinnan begär och får ensam vårdnad så kan inte mannen ta ansvar.

Under graviditeten kan mannen inte ta något ansvar för att mamman sköter sig eftersom han inte har befogenheter att förbjuda mamman att göra sådant som kan skada barnet eller inte ens hindra abort eftersom mannen inte får bestämma över det.
Citera
2021-08-31, 19:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Visst. Vi är inne på ren sci-fi. nu. Men vem vet vad framtiden har i sitt sköte? Artificiella livmödrar pratas det redan om. Och livmodertransplantation finns redan. Finns rentav barn som fötts via en transplanterad livmoder, vilket förövrigt är en svenskt påfund. Provrörsbefruktningar görs där man för in befruktade ägg i kvinnor. Aborter kan göras säkra. Foster går att rädda i allt yngre ålder. Så vem vet? I framtiden kanske en man kan få en transplanterad livmoder och man kan flytta över graviditet från en kvinna in i hans transplanterade livmoder. Forskningen går framåt och detta kanske inte är en helt orimlig möjlighet inom en viss framtid.

Men innan dess får vi nog lov att se att abort är viktigt att bibehålla, så att de kvinnor som blir oönskad gravida inte ska behöva genomlida en graviditet/förlossning med alla risker det innebär för kvinnans liv och hälsa. Och att hon inte ska behöva göra en osäker abort, med alla risker det innebär för hennes liv och hälsa.
Det finns ingen risk för liv och hälsa som aborter åtgärdar. Oavsett antal aborter så blir det lika riskabelt att föda. Sånt kan omöjligen vara ett argument för aborter.

Om någon kvinna har sådana ärftliga förutsättningar att dö på grund av förlossning samt att kejsarsnitt inte funkar är det nog dags att börja tänka på sterilisering om man inte kan sköta sina preventivmedel.
Citera
2021-08-31, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Otroligt så trög du är, hur många gånger måste du få samma svar innan du fattar?

Efter förlossningen så krävs förstås att mannen har vårdnad över barnet för att kunna ta ansvar. Om kvinnan begär och får ensam vårdnad så kan inte mannen ta ansvar.

Under graviditeten kan mannen inte ta något ansvar för att mamman sköter sig eftersom han inte har befogenheter att förbjuda mamman att göra sådant som kan skada barnet eller inte ens hindra abort eftersom mannen inte får bestämma över det.
Ja, jag sa ju det. Män kan inte tänka sig att ta ansvar för sina egna barn trots att de inte får bestämma över kvinnan?
Citera
2021-08-31, 20:00
Avstängd
Citat:
Fast nu är det ju Oshit som säger att män inte behöver ta något ansvar för sina egna små barn eftersom de inte har några befogenheter. Vilka befogenheter är lite oklart men jag tror att din analys arkorrekt att han vill att män ska få befogenheten att döda barnen.

jo, ansvar är ju kopplat till befogenhet i det här fallet.
Men han är inte mindre tydlig än mig , dvs man får inte mörda bebisar (dvs barn under 1års ålder. eller för den delen embroyon eller foster, eller parasiter av arten homo sapiens sapiens, eller någon annan av arten homo sapiens sapiens, fick jag med allt för semantikälskarna?)

föräldrabalken dikterar ju ansvaret för bebisen när det lämnar livmondern (dvs 3 av 4 som undvek att mördas av mamman)
Citera
2021-08-31, 20:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ja, jag sa ju det. Män kan inte tänka sig att ta ansvar för sina egna barn trots att de inte får bestämma över kvinnan?

Nu hade du otur när du tänkte igen. När barnet är fött och mannen har vårdnaden kan förstås mannen ta ansvar utan att få bestämma över kvinnan.
Citera
2021-08-31, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jo, ansvar är ju kopplat till befogenhet i det här fallet.
Men han är inte mindre tydlig än mig , dvs man får inte mörda bebisar (dvs barn under 1års ålder. eller för den delen embroyon eller foster, eller parasiter av arten homo sapiens sapiens, eller någon annan av arten homo sapiens sapiens, fick jag med allt för semantikälskarna?)

föräldrabalken dikterar ju ansvaret för bebisen när det lämnar livmondern (dvs 3 av 4 som undvek att mördas av mamman)
Och vilka befogenheter har kvinnor som gör dem ensamt ansvariga för de gemensamma barnen?
Citera
2021-08-31, 20:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Och vilka befogenheter har kvinnor som gör dem ensamt ansvariga för de gemensamma barnen?

Befogenheten att bestämma hur de sköter sig under graviditeten, befogenheten att döda sitt barn genom adoption och inte sällan ensam vårdnad efter födseln.
Citera
2021-08-31, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Då skulle hon ju inte haft sex, i synnerhet inte oskyddad (80% av aborterna), för att hon ville bli gravid (2%) om hon ser bebismördandet som lösning. det är ju långt värre än hur talibanerna resonerar kring kvinnor.

men oshitcuntwall har ju rätt, på vilket sätt skiljer sig ditt resonomang, är det att "embryo" är inte värdigt liv, det är ju samma åsikt som talibaner har om syndiga kvinnor, de är inte värdigt liv.

Och vart är mannens ansvar i detta med det oskyddade sexet? Av de 38 000 aborter som sker i Sverige varje år så är 0% jungfrugraviditeter. Det finns alltså 30 400 män (80%) per år som också haft oskyddat samlag och som således inte heller tagit ansvar för att en oönskad graviditet kan uppstå. Jag anser, som du redan vet, att dessa män bör ta sitt ansvar och se till att kvinnan blir trygg med att föda barnet och ta hand om barnet. Genom att finnas till för kvinnan och barnet, ekonomiskt/känslomässigt och praktiskt under minst 18 år. Vill mannen inte ta detta ansvar, så är risken överhängande at det blir abort. Och då är han medskyldig till aborten. Han skulle inte heller haft oskyddat sex, helt enkelt. De var två om det oskyddade sexet. Och är två om aborten om han inte tar sitt ansvar. detta kan du inte slingra dig ur, hur mycket du än vill. Man får för fan vara en man och ta sitt ansvar för sina handlingar! Inte en ynkrygg som flyr ansvaret och sedan ändå bölar om "buhu, hon gjorde abort!".

Nu var det inte det du skrev. Du likställde en kvinna som gör abort med taliban-kvinnor. Medans Oshit-mannen likställer en kvinna som gör abort med taliban-mannen.

Och jag har svarat till Oshit-mannen förut kring detta. Men jag kan upprepa mig, om du är så glad över det: en taliban-man kan skilja sig från en sin kvinna om hon "beter sig dåligt". Han behöver inte döda henne för att slippa henne. En gravid kvinna kan inte "skilja sig" från embryot/fostret om hon inte vill vara gravid/inte vill föda barn, eftersom embryot/fostret är beroende av hennes kropp. Eller jo. Hon kan "skilja sig" genom att göra abort.
Citera
2021-08-31, 20:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det finns ingen risk för liv och hälsa som aborter åtgärdar. Oavsett antal aborter så blir det lika riskabelt att föda. Sånt kan omöjligen vara ett argument för aborter.

det stämmer, det är inte tillgågen till abort som påverkar mödradödligheten, tvärtom snarare, medecinska aborter dödar ca 1/1`000`000 och kirurgisk ca 1/10`000`000

tex som med abortaktivisten i argentina (det gick fort....)
https://www.varldenidag.se/nyheter/abortaktivist-dog-efter-medicinsk-abort/repudu!rl1I3qt90DhnEIxjnSxxPA/

eller som rebbeca i sverige.
https://www.expressen.se/nyheter/rebecca-dog-av-aborten/

men argumenterar man för massmord/serimord av bebisar så är det väll inget man bryr sig om, möjligen då att de inte fick chansen att göra fler aborter innan aborten tog även deras liv...

Citat:
Om någon kvinna har sådana ärftliga förutsättningar att dö på grund av förlossning samt att kejsarsnitt inte funkar är det nog dags att börja tänka på sterilisering om man inte kan sköta sina preventivmedel.

Frammförallt så är lösningen på global mödradödlighet tillgång blodtrycksänkande medcin
Citera
2021-08-31, 20:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och vart är mannens ansvar i detta med det oskyddade sexet?

Att ta föräldraansvar när barnet är fött förstås såvida inte mamman får ensam vårdnad.
Citera
2021-08-31, 20:11
Avstängd
Citat:

samma som talibanerna som är ansvariga för sina kvinnor, de får ju mörda dem om andan faller på.

eller tänker du på efter födseln?

vi har ju föräldrabalken som reglerar det, men det är ju mindre intressant iochmed att mamman har befogenhet och ansvaret att mörda det lilla livet....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in