2021-08-31, 18:43
Medlem
När vet man om dom tar upp fallet?
Citera
2021-09-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angebus
Håller med! Hens trovärdighet är absolut på noll enligt mig då inga påståenden stämmer överhuvudtaget… lite skrattretande om det nu är så att AA sagt detta och hen tror på det eller om hen bara hittat på för att sprida falska rykten?

Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkHorse
Du behöver nog undersöka dina källor, för överklagan lämnades in (av både åklagare och tjejerna) rätt omgående efter att domen kom så den var definitivt redan inlämnad när du skrev ovanstående inlägg för två dagar sedan.

Dina övriga påstående faller rätt platt då...

Överklagan är inkommen till Svea Hovrätt 30/8 enligt stämpel
Citera
2021-09-04, 12:11
Medlem
Banned.s avatar
Jag undrar hur lång tid förbundets utredning av AA ska ta egentligen.

Eftersom vi inte får prata om här hur andra utredningar går kanske vi får göra det i denna tråden istället

(FB) Hur är det med jämställdheten inom ridsporten och Svenska Ridsportförbundet?
Citera
2021-09-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toprider1
När vet man om dom tar upp fallet?

Det gör dom!
Citera
2021-09-05, 09:09
Medlem
leeloufiives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Jag undrar hur lång tid förbundets utredning av AA ska ta egentligen. [/url]
Ja, är det inte märkligt att det inte finns någon tidsplan på deras utredningar ang AA? Han är ju "kille" så de kanske vill invänta vad hovrätten säger innan de avslutar sina utredningar, här stängs man inte av innan Sveriges domstol sagt sitt tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Eftersom vi inte får prata om här hur andra utredningar går kanske vi får göra det i denna tråden istället

(FB) Hur är det med jämställdheten inom ridsporten och Svenska Ridsportförbundet?
Bra idé! Precis gjort ett inlägg där som ni som är intresserade av domarens avstängning kanske vill ta del av.
Citera
2021-10-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive
Ja, är det inte märkligt att det inte finns någon tidsplan på deras utredningar ang AA? Han är ju "kille" så de kanske vill invänta vad hovrätten säger innan de avslutar sina utredningar, här stängs man inte av innan Sveriges domstol sagt sitt tydligen.

Bra idé! Precis gjort ett inlägg där som ni som är intresserade av domarens avstängning kanske vill ta del av.
En väldigt intressant tråd att följa för alla som vill veta vad snuskgubbarna i svrf vill dölja
Citera
2021-10-27, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leeloufiive

AA är alltså mycket god vän med C-G l*issner, ordförande i juridiska utskottet. AA har regelbundet träningar på l*issners anläggning i Stockholm
Citera
2021-11-02, 09:08
Medlem
Någon med insikt …

Är E*in och A*nold fortfarande tillsammans ?

Ligger A lågt överlag eller lever han som förut med träningar / tävlingar ?
Citera
2021-11-22, 17:59
Moderator
OYs avatar
Inte heller RIN fäller AA på grund av att det som har hänt är preskriberat.

Källa: https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/inte-heller-rin-faller-elitryttaren.htm
Citera
2021-12-17, 23:29
Medlem
I början av juli fick jag ett mail från Svenska Ridsportförbundet att jag blivit anmäld för näthat för vad jag skrivit Flashback. De menade att det jag skrivit stred mot förbundets värdegrund om etik och moral vilket medfört att det juridiska utskottet hade mig under utredning. Konsekvensen kunde eventuellt bli att de drog in min domarlicens. I måndags fick jag beskedet att detta hänt och att jag är avstängd i 18 månader från domar och överdomaruppdrag.

Naturligtvis kommer det att pratas en massa. Därför jag berätta min sida av vad som hänt och vara öppen om den sits jag befinner mig i. Det är svårt att ge en fullständig bild av situationen eftersom jag inte kan återge vad jag skrivit på Flashback. Det var i tråden om den ryttare som blev åtalad för våldtäkt mot barn jag var aktiv. Diskussionen var på typiskt ”Flashback-manér” med mycket högt i tak. Gamla fall kom upp, till exempel det som lyftes fram i en krönika i Ridsport och jag berättade om en situation från yngre dagar med en vän och en äldre man.

För tjugo år sen var det mycket mycket vanligt med dessa män i ridsporten som verkligen utnyttjade sin position för att ligga med unga tjejer. På den tiden var jag än mer inne i ridsportvärlden än jag är idag och bevittnade rätt mycket som jag blir illa berörd av när jag tänker tillbaka. Men då var det helt normaliserat. I tråden på Flashback gick jag över gränsen genom att indirekt namnge Daniel Svenssons. Det är jag definitivt skyldig till och jag förnekar inte det jag nu blivit avstängd för.

Däremot förnekar jag att det jag gjort bryter mot hur jag tolkar värdegrunden om etik och moral. Jag känner att det jag gjort ÄR att upprätthålla etik och moral genom att ställa mig på de tjejers sida som blivit utnyttjade. Det är min tolkning av vad som är etiskt riktigt. Jag var definitivt naiv i min känsla av att det jag skrev höll sig på rätt sida för vad som anses vara rimligt och med denna påföljden är läxan lärd. Det är förbundets tolkning som har företräde och jag hamnade på fel sida.

Under den tid som jag väntat på vad utredningen kom fram till har jag förstås mått ännu sämre än vanligt. Jag har funderat på att helt strunta i att vara domare. Samtidigt så tycker jag det är så roligt och har kämpat för att kunna bli det. Mina virtuella tävlingar fortsätter-om nu folk vill vara med när jag är avstängd. Jag är absolut rädd för att aldrig mer bli bokad som domare, men jag hoppas att det finns fler som förstår min intention än som missaktar mig för vad jag gjort.

När jag gick domarutbildningen fick jag en tillsägelse om hur jag uttryckt mig här i bloggen. Jag minns faktiskt inte ens vad det var jag hade skrivit om då, men tror det var en tränare som kände sig utpekad. Efter det har jag varit väldigt försiktig och med inlägg som detta får några vänner först läsa igenom det för att dubbelkolla så jag ens kan publicera.
Citera
2021-12-17, 23:34
Medlem
Prata på nätet -hårt straff. Ligga med elever -inget straff. Röj upp i regelverket NU!
29 sep 2021

Disciplinnämnden ”hittar inga verktyg” att agera med när det gäller den elitryttare som var föremål för en omfattande rättegång i somras, och som SvRf gjort en egen utredning på.

Alla vi som läste FUP:en om målet kan vittna om att det var fullständigt vidrig läsning.

Tingsrätten trodde på målsägandena, trots att bevisen inte räckte ända till fällande dom.

Ur domen: ”Tingsrätten finner det bevisat att NN haft sex med NN på det sätt som hon berättat om”.

Men DIN skriver i sitt beslut att händelser PÅSTÅS ha hänt, och att eleverna PÅSTÅS ha varit i beroendeställning till elitryttaren.

DIN gör här en grov devalvering av Tingsrättens konstaterande.

SvRf:s Disciplinnämnd, DIN, hänvisar till att händelserna är preskriberade. Det är Riksidrottsförbundets regler de hänvisar till.

Orimligheten i det hela är outhärdlig.

Vi har nyligen varit med om att en dressyrdomare blev dömd till 18 månaders avstängning, för att under alias ha delat en lista som under lång tid cirkulerat på nätet, där ett antal män som nu har höga positioner inom ridsporten pekades ut för att bland annat ha legat med unga elever.

* Prata anonymt om övergrepp -> lång avstängning.

* Sätta på minderåriga elever –> naaeeeee, det kan vi tyvärr inte agera emot!

Det är så svårt att förstå det här.

Det är i Sverige lättare att spika fast en pudding på en vägg än att få män hållna till svars för sina egna handlingar.

Döma kvinnor som pratar om sexuella övergrepp är däremot väldigt lätt, det görs i parti och minut just nu.

Det amerikanska Ridsportförbundet stängde av OS-ryttaren George Morris på livstid för handlingar som skulle ha hänt mycket långt tillbaka i tiden.

Men i Sverige -näpp! Här behövs det inte tas något ansvar för nåt man gjorde för tio år sen!

DIN kastar nu den glödheta potatisen vidare till RIN -Riksidrottsnämnden.

Det blir alltså så här:

* SvRf har anmält ett ärende som deras egen DIN avfärdar.

* SvRf överklagar sitt eget nämndebeslut till RIN.

Det är ju rena Pang i Bygget!

Jag vet ett verktyg som SvRf kan ta till på en gång: sopkvasten!

Hela organisationen är i ett enormt behov av en reform, som måste göras NU!

I samma veva som man röjer upp i reglerna borde man göra sig av med precis alla som sitter i nämnder och utskott och byta ut dem.

Det är klädsamt att SvRf låtsas som om de gjort allt i sin makt för att elitryttaren skulle kunna tas för något.

I själva verket är det jättebra för dem att anmälningen mot honom ogillas. Det finns lik i lasten, och de har har börjat lukta, men nu kan ingen komma och gräva upp urgamla saker, de är ju preskriberade.

Varsågoda och gör lite vad ni vill, bara ni lyckas hålla det hemligt till det är preskriberat.

Än har vi inte sett slutet på historien om My Jeppson Lindkvist.

Även det ärendet ligger hos RIN.
Citera
2021-12-18, 20:15
Medlem
Dianthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia-Ponny
I början av juli fick jag ett mail från Svenska Ridsportförbundet att jag blivit anmäld för näthat för vad jag skrivit Flashback. De menade att det jag skrivit stred mot förbundets värdegrund om etik och moral vilket medfört att det juridiska utskottet hade mig under utredning. Konsekvensen kunde eventuellt bli att de drog in min domarlicens. I måndags fick jag beskedet att detta hänt och att jag är avstängd i 18 månader från domar och överdomaruppdrag.

Naturligtvis kommer det att pratas en massa. Därför jag berätta min sida av vad som hänt och vara öppen om den sits jag befinner mig i. Det är svårt att ge en fullständig bild av situationen eftersom jag inte kan återge vad jag skrivit på Flashback. Det var i tråden om den ryttare som blev åtalad för våldtäkt mot barn jag var aktiv. Diskussionen var på typiskt ”Flashback-manér” med mycket högt i tak. Gamla fall kom upp, till exempel det som lyftes fram i en krönika i Ridsport och jag berättade om en situation från yngre dagar med en vän och en äldre man.

För tjugo år sen var det mycket mycket vanligt med dessa män i ridsporten som verkligen utnyttjade sin position för att ligga med unga tjejer. På den tiden var jag än mer inne i ridsportvärlden än jag är idag och bevittnade rätt mycket som jag blir illa berörd av när jag tänker tillbaka. Men då var det helt normaliserat. I tråden på Flashback gick jag över gränsen genom att indirekt namnge Daniel Svenssons. Det är jag definitivt skyldig till och jag förnekar inte det jag nu blivit avstängd för.

Däremot förnekar jag att det jag gjort bryter mot hur jag tolkar värdegrunden om etik och moral. Jag känner att det jag gjort ÄR att upprätthålla etik och moral genom att ställa mig på de tjejers sida som blivit utnyttjade. Det är min tolkning av vad som är etiskt riktigt. Jag var definitivt naiv i min känsla av att det jag skrev höll sig på rätt sida för vad som anses vara rimligt och med denna påföljden är läxan lärd. Det är förbundets tolkning som har företräde och jag hamnade på fel sida.

Under den tid som jag väntat på vad utredningen kom fram till har jag förstås mått ännu sämre än vanligt. Jag har funderat på att helt strunta i att vara domare. Samtidigt så tycker jag det är så roligt och har kämpat för att kunna bli det. Mina virtuella tävlingar fortsätter-om nu folk vill vara med när jag är avstängd. Jag är absolut rädd för att aldrig mer bli bokad som domare, men jag hoppas att det finns fler som förstår min intention än som missaktar mig för vad jag gjort.

När jag gick domarutbildningen fick jag en tillsägelse om hur jag uttryckt mig här i bloggen. Jag minns faktiskt inte ens vad det var jag hade skrivit om då, men tror det var en tränare som kände sig utpekad. Efter det har jag varit väldigt försiktig och med inlägg som detta får några vänner först läsa igenom det för att dubbelkolla så jag ens kan publicera.
Varför lägger du in mitt blogginlägg här? Jag förstår att du vill strida för saken men vänligen använd inte mina ord olovligen för det. Mitt ärende är utagerat med förbundet och de har backat på den långa avstängning jag fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in