2021-08-31, 12:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vaccin först och sedan, i förekommande fall SARS-COV2 infektion är helt ok, så länge man inte smittar ner ovaccinerade. Hade vi inte haft vaccin, idag, så hade vi varit hänvisade till just flockimmunitet genom naturlig infektion, med alla dess, fruktansvärda, konsekvenser. Nu kommer vi främst att åstadkomma flockimmunitet genom vaccination. Tur att vaccinerna kunde utvecklas så snabbt. Lite otur dock att vi åkte på Delta-varianten. Hade vi haft Alfa-varianten fortfarande så hade vi redan kunnat öppna upp helt. Men det kan vi göra ännu, av två orsaker:

Delta-varianten är betydligt mer smittsam än Alfa-varianten och den ursprungliga varianten.
.
I motsats till Alfa-varianten så skyddar inte vaccinet emot att man sprider en Delta-variant infektion vidare, om man lyckas att bli smittad, trots, det goda vaccinskyddet mot att bli smittad. Detta innebär att smitta även kan spridas av fullvaccinerade.

Så Delta-varianten är ostoppbar med dagens vacciner. Men vid tillräckligt hög vaccinationstäckning och viss naturlig immunitet hos befolkningen, så belastas inte sjukvården speciellt mycket av detta och lidande och död i Covid-19 minimeras.

Vi ligger, faktiskt, inte alls så långt ifrån att få mellan 70 och 75 procent av hela befolkningen fullvaccinerad. Ge det bara några månader till. Redan i dag har ca 66 procent av hela befolkningen fått, åtminstone en vaccindos. Men de sista procenten fram till mellan 70 och 75 procent går långsamt, tack vare antivaxarna här och annorstädes.

Är 75% någon magisk gräns som FHM har satt för öppning?
Citera
2021-08-31, 12:50
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fauci har ju ändrat gränsen ett par ggr med väldigt märkliga motiveringar i USA. Gör de så här med, inte följt just den biten?
Citera
2021-08-31, 12:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ja, jag föreslog ju en bra lösning. Samma borde gälla feta, rökare och allmänt svagbegåvade.

Allt det där beror kanske inte på personliga val, även om jag kan tänka mig att det finns en korrelation mellan begåvning och vaccinationsvilja.
Citera
2021-08-31, 12:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man är ej immun om man fortfarande blir sjuk.
immun är fel terminologi.
Även utan vaccin är risken för allvarlig sjukdom liten.
Riskgrupperna är vaccinerade, se till att det fortsatt är så och att vaccin finns tillgängligt för alla som vill.
Jag anser att med detta finns det ingen anledning att dra ut på öppnandet.
Även med alla vaccinerade så fortsätter smittan att spridas.
Det är bara en tidsfråga innan det blir nya allvarligare utbrott pga mutationer som uppstår innan vaccinet hinner anpassas.
Vi får anpassa oss till ett samhälle med konstant smitta eller ta till externa metoder för att utrota den totalt.

Det sistnämnda är nog omöjligt i demokratiska länder och med Delta-varianten, se bara på Nya Zeeland. Hårdare än så kan det inte bli, om man vill fortsätta att vara en demokrati.

Så, ja, vi får lära oss att leva med SARS-COV2, vilken variant de än kan tänkas handla om. Men varför så bråttom att öppna upp helt? Har vi levt med skiten i 18 månader, så kan vi väl stå ut med lätta restriktioner och rekommendationer i 2-3 månader till.

Då hinner vi komma upp i en riktigt hög vaccinationstäckning för de som är 16 år eller äldre, och en ännu högre för de som är 40 plusare, där risken för svår sjukdom börjar öka brant, (risken för död i/med Covid-19 börjar öka brant vid 60 år och uppåt).

Sedan spelar det mindre roll att Delta-varianten kommer att kunna spridas, också, av redan vaccinerade. Död, lidande och belastning på sjukvården kommer ändå att kunna minimeras.
Citera
2021-08-31, 12:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det blir också intressant att följa utvecklingen i Frankrike. De hade tidigare mycket hårda restriktioner, men ändå en hög smittspridning under lång tid. Nu har man börjat öppna upp med vaccinpass och hög vaccinationstäckning. Smittspridning minskar där nu, ifrån en tidigare hög nivå, liknande den i Storbritannien.

Kollade just inte Skånes siffror från förra veckan.
Nästintill planat ut helt.
Många kommuner med 1-2 fall.
Hur kan detta ske nu ”två veckor” efter skolstarten?

I egenprovtagningen har antalet fall ökat med ca 10% , men antalet tester har ökat med nästan 100%.

Vi får se hur Stockholm rapporterar idag. Har ju ljusnat lite där på sistone om det nu håller i sig.
Citera
2021-08-31, 12:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Jag minns när samhället våren 2020 var eniga om att det var värt att stänga ned stora delar av vår ekonomi för att rädda livet på de gamla och sjuka. Vad hände med inställningen att alla liv är lika mycket värda?

Du vet att det du förespråkar var precis det som orsakade andra världskriget?

Andra världskriget orsakades av att analfabeter vägrade vaccin?
Citera
2021-08-31, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Andra världskriget orsakades av att analfabeter vägrade vaccin?

Du förlöjligar dig själv när du skriver så.. eller menar du att du förespråkar att analfabeter inte ska vaccinera sig?
Citera
2021-08-31, 13:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Nej, jag, har satt gränsen 70-75 procent vaccintäckning hos hela befolkningen som ett av villkoren för öppning. Om FHM satt någon gräns för vaccintäckning känner jag inte till. Men jag vill minnas att de förnekar att det finns en sådan gräns.

Dock anser, jag, att det vore smart, att längre fram, för att krama fram ytterligare vaccintäckning, ev. just ange en sådan gräns för öppning. Om detta inte skulle hjälpa så kan de, ev. hota, med vaccin pass. Det skulle nog räcka, de behöver nog inte införa det, för att fler skulle välja att vaccinera sig. Men vi får hoppas att några månaders arbete ifrån regionernas sida gör att vi når upp till en tillräckligt hög vaccinationstäckning för att vi skall våga öppna upp, helt.
Citera
2021-08-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Allt det där beror kanske inte på personliga val, även om jag kan tänka mig att det finns en korrelation mellan begåvning och vaccinationsvilja.

Ja, precis! Alla med dåliga gener borde in i ugnen. Och alla irriterande människor, de borde in först!
Citera
2021-08-31, 13:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Fauci har ju ändrat gränsen ett par ggr med väldigt märkliga motiveringar i USA. Gör de så här med, inte följt just den biten?

Ingen aning därför jag frågade. Tegnell är ju som en svängdörr med sina åsikter.
Citera
2021-08-31, 13:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej, jag, har satt gränsen 70-75 procent vaccintäckning hos hela befolkningen som ett av villkoren för öppning. Om FHM satt någon gräns för vaccintäckning känner jag inte till. Men jag vill minnas att de förnekar att det finns en sådan gräns.

Dock anser, jag, att det vore smart, att längre fram, för att krama fram ytterligare vaccintäckning, ev. just ange en sådan gräns för öppning. Om detta inte skulle hjälpa så kan de, ev. hota, med vaccin pass. Det skulle nog räcka, de behöver nog inte införa det, för att fler skulle välja att vaccinera sig. Men vi får hoppas att några månaders arbete ifrån regionernas sida gör att vi når upp till en tillräckligt hög vaccinationstäckning för att vi skall våga öppna upp, helt.

Frågan är om det räcker för deltavarianten. Bättre att hota med indraget socialbidrag, då blir det fart på dom.
Citera
2021-08-31, 13:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kollade just inte Skånes siffror från förra veckan.
Nästintill planat ut helt.
Många kommuner med 1-2 fall.
Hur kan detta ske nu ”två veckor” efter skolstarten?

I egenprovtagningen har antalet fall ökat med ca 10% , men antalet tester har ökat med nästan 100%.

Vi får se hur Stockholm rapporterar idag. Har ju ljusnat lite där på sistone om det nu håller i sig.

I Uppland ser det ganska ljust ut, dock sämre i Västra Götaland som har 40 procent av IVA-fallen i landet. Jag är inte ett dugg förvånad. Jag var i Göteborg i slutet av juli och jag har aldrig sett så mycket trängsel som det var vid spårvägshållplatserna och i spårvagnarna. Jämfört med det är Stockholm rena Sörgården, med undantag av trängseln på nattklubbsgolven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in