2021-08-28, 13:47
Medlem
Har en gammal Macbook air 2015.
Men ser att de nya har hela 18 timmars batteri-tid.

Är det värt att skaffa en ny, eller ska man vänta lite?
Det jag använder nuvarande Macbook air 15 för börjar inte riktigt tåla trycket när man kollar YouTube videos etc.
Citera
2021-08-28, 15:09
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersianCarpet

Är det batteritiden du främst stör dig på kan du alltid köpa nytt batteri för en knapp tusenlapp.
Citera
2021-08-28, 15:34
Moderator
Rassas avatar
Mac och macOS —> Mac: köpråd /Moderator
Citera
2021-08-28, 15:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersianCarpet

Är det värt att skaffa en ny, eller ska man vänta lite?
Det jag använder nuvarande Macbook air 15 för börjar inte riktigt tåla trycket när man kollar YouTube videos etc.

Om det är värt det kan du bara svara på själv. Sett till prestanda och batteritid så är den nya helt överlägsen. Den är dessutom fläktlös och därmed helt tyst. Har du ändå gått i tankarna att köpa en ny så är det ingen mening att vänta, tycker jag. Du får dessutom en peng i inbyte för den gamla när du köper en ny hos Apple eller en auktoriserad återförsäljare.
Citera
2021-08-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om det är värt det kan du bara svara på själv. Sett till prestanda och batteritid så är den nya helt överlägsen. Den är dessutom fläktlös och därmed helt tyst. Har du ändå gått i tankarna att köpa en ny så är det ingen mening att vänta, tycker jag. Du får dessutom en peng i inbyte för den gamla när du köper en ny hos Apple eller en auktoriserad återförsäljare.

Är det verkligen värt att vänta när mycket pekar på ny formfaktor och nytt chip rätt snart både hos air och Pro?
Citera
2021-08-31, 16:42
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Är det verkligen värt att vänta när mycket pekar på ny formfaktor och nytt chip rätt snart både hos air och Pro?

Är det inte värt att vänta antar jag att menar? 😉

Visst, MacBook Pro väntas komma i 14” (och 16”) med Apple Silicon snart, men M1 Air släpptes i november och det är väl rätt tveksamt att den kommer dyka upp i en sprillans ny version det närmaste halvåret eller så. Men det är såklart upp till ts om det är värt att vänta. Den M1 Air som finns nu är en grym liten dator med som klår min MacBook Pro 2016 med Intel i7 2,9 GHz (Skylake) hur lätt som helst.
Citera
2021-09-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Är det inte värt att vänta antar jag att menar? 😉

Visst, MacBook Pro väntas komma i 14” (och 16”) med Apple Silicon snart, men M1 Air släpptes i november och det är väl rätt tveksamt att den kommer dyka upp i en sprillans ny version det närmaste halvåret eller så. Men det är såklart upp till ts om det är värt att vänta. Den M1 Air som finns nu är en grym liten dator med som klår min MacBook Pro 2016 med Intel i7 2,9 GHz (Skylake) hur lätt som helst.

Haha självklart

Så är det. Däremot om vi ser till priserna på datorerna med apples eget silikon, så har de ju sjunkit. Ta ex Mac mini. Utifrån det kan det ju vara värt att vänta tills nya Pro kommer. För om m1 airen är fräsig, så lär mpb i ny formfaktor med tillhörande m1x vara ännu fräsigare och förmodligen inte allt för många tusenlappar i skillnad. Skulle tippa på att vi hamnar på 15000kr för grundutförandet och förhoppningsvis utan den horribla touchbaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in