2014-11-05, 14:24
Medlem
Jag studerar kinesiska i Shanghai atm. Min forsta rekommendation ar att skaffa "pleco". om din engelska duger kommer du ha mycket hjalp av den. gratisversionen e bra, men betalversionen e oslagbar!

Du b'o'r verkligen skriva tecken redan fran borjan. Tank da pa i vilken ordning du skriver tecknet, (stroke order, finns i betalversionen av pleco eller online. chinesebridge.com iirc.)

Jag studerade kvallstid pa Stockholms universitet forra aret, 2 kvallar i veckan. Vi anvande "new practical chinese reader"
Jag larde mig tillrackligt for att klara HSK lvl 2 under varterminen.

Nu i Shanghai anvander vi "10 level chinese, integrated textbook" ( vet ej exakt namn da framsidan e lite oklar)

vi studerar Mandarin, beijing dialect, motsvarande rikssvenska. Du borde studera denna dialekt om du inte har speciella resonskemal till tex hongkong (de pratar kantonesiska)

Du kommer som nagon namnde, inte att klara dig utan att lara dig grammatik.
Grammatiken e enkel i jamforelse med sveriges, tysklands etc.
Det jobbiga e mangdtraningen av tecken. Jag kanske har svart att lara mig tecken, men jag behover skriva ett nytt tecken ca 40 ggr. + repetition for att lara mig det.

Om jag minns ratt, kan en motsvarande student efter gymnasiet ca 4000 tecken. (lita inte pa mitt minne) och den hogsta siffran jag hort i antal tecken e 40000-65000st.

stall garna fragor!
(ber om ursakt for avsaknaden av a', 'a', 'o', nagon far garna forklara hur jag installerar svenska i en androidtelefon kopt i Kina, dvs utan Google play store)
Citera
2016-10-31, 11:41
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Lära mig kinesiska - bästa studieteknik?

Jag har börjat plugga kinesiska och det är kul men svårt. Har en bra app som fokuserar mycket på grammatik osv. Jag vet dock inte riktigt vart jag ska börja när det kommer till ordkunskap och vokabulär. Tänkte träna tio glosor per dag men hur skall jag göra? Som i engelskan i årskurs ett att man börjar med nummer, veckodagar, färger och annat basic?

Ni som har erfarenhet vad är era bästa tips för att lära sig kinesiska så effektivt som möjligt och i vilken ände ska jag börja? Kommer gå all-in i så många år som krävs för att kunna tala och förstå språket lika bra som engelska. Något jag saknar lite i appen är meningsuppbyggningar och det är ju viktigt då man inte (oftast) bara kan lägga ihop ord som man kan utan det är mer än så.

Tack på förhand!
Citera
2016-10-31, 11:54
Bannlyst
vilket lärosäte?
Citera
2016-10-31, 19:42
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemistry-sb
vilket lärosäte?
Lärosäte? Använder appar. Men skulle gärna vilja ha svar på mina frågor.
Citera
2017-04-03, 13:12
Medlem
Revelationss avatar
Någon som kan kinesiska?

Jag har bestämt att lära mig kinesiska (simplified, mandarin).
Jag kan tre olika europeiska språk flytande, men har ingen erfarenhet av språk med andra tecken.
Kan någon med erfarenhet berätta hur svårt kinesiska är för oss som kommer från Sverige?
Jag har läst att kinesisk grammatik är väldigt enkel och att det finns lite över 3800 tecken man ska lära sig för att kunna läsa kinesiska. Den biten lär inte vara några problem.
Men såklart måste man lära sig att prata, och kinesiska uttal som "ch" och "sh" är troligtvis svåra för en svensk att uttala?
Citera
2017-04-03, 22:47
Medlem
Rekommenderar naturmetoden; ta en kinesiska o du lär dig språket fortast. O har kul hela tiden
Citera
2017-04-04, 11:03
Moderator
Hamilkars avatar
Tre trådar med snarlikt innehåll sammanfogade under en generisk rubrik.
/Mod.
Citera
2018-11-05, 12:27
Medlem
BassReevess avatar
Finns där några bra böcker som rekommenderas?
Citera
2021-08-31, 11:58
Medlem
Bump. Någon som lär eller lärt sig kinesiska? Har man någon nytta av det inom arbetslivet i Sverige? Hittar förvånansvärt få jobb med det som krav.
Citera
2021-08-31, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag har bestämt att lära mig kinesiska (simplified, mandarin).
Jag kan tre olika europeiska språk flytande, men har ingen erfarenhet av språk med andra tecken.
Kan någon med erfarenhet berätta hur svårt kinesiska är för oss som kommer från Sverige?
Jag har läst att kinesisk grammatik är väldigt enkel och att det finns lite över 3800 tecken man ska lära sig för att kunna läsa kinesiska. Den biten lär inte vara några problem.
Men såklart måste man lära sig att prata, och kinesiska uttal som "ch" och "sh" är troligtvis svåra för en svensk att uttala?

Uttalet är svårare, både ljuden du nämner samt tonerna.

Om du fixar 3800 tecken enkelt så har du bra självdisciplin. Det tar ganska länge för de flesta.

Kinesiska tar minst fyra gånger så lång tid att lära sig som ett europeiskt språk. Går egentligen inte att jämföra.
Citera
2021-09-26, 17:21
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Lära sig kinesiska (mandarin) på egen hand?

Hej!

Någon som har tips på hur man bäst kan lära sig kinesiska på egen hand, eller i alla fall försöka. Kan även får lite hjälp med uttal och så från en kinesisk kompis. Är det möjligt att lära sig tillräckligt för en enkel konversation med max 1-2 timmars studie om dagen i 3 månader? Behöver inte lära mig läsa till att börja med, om det inte underlättar. Bara tala och förstå.

Jag är mest intresserad och nyfiken på det som en utmaning och se hur jag gillar det. Och om jag tycker det är intressant kan jag fortsätta.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2021-09-26 kl. 17:25.
Citera
2021-09-26, 17:30
Medlem
Turist i tidens avatar
Uttalet kan bli ett problem
Citat:
Fyra olika toner kan särskiljas i kinesiskan. Härigenom kan stavelsen ma ha fyra betydelser. Dessa är mamma, hampa, häst och att gorma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in