2021-08-31, 10:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De är överrepresenterade pga den lägre vaccinationsgraden men att det ska vara närmare 100% ser jag som omöjligt.

Så mycket skiljer det inte i vaccinationsgrad som skulle förklara denna extrema överrepresentation (dvs att gruppen står för närmare 100% av IVA-beläggningarna):

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Beaver14 kanske kan kolla detta i SIR så vi för en gång skull får faktiska data?

I artikeln du hänvisar till pratas det ju om våg 2 och Socialstyrelsen säger själva att andelen med utländsk bakgrund minskat till tredje vågen.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-covid-19-socioekonomi-vagor.xlsx

IVA - födelseland - Sverige:

Första vågen - 53,4%.
Andra vågen - 61,1%
Tredje vågen - 64,4%

Första vågen avser 2020-02-21 - 2020-08-31
Andra vågen avser 2020-09-01 - 2021-01-31
Tredje vågen avser avser 2021-02-01 - 2021-06-15

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I väntan på Beaver14 kan en sökning på nätet visa att runt 80 % både i slutenvård och på IVA är ovaccinerade.

Har inte tid att läsa konversationen, vad är det jag ska kolla?
Om det är födelseland så finns inte den möjligheten i SIR. Krävs nog att man gör korskörningar som vi vanliga inte har möjlighet att göra.
Citera
2021-08-31, 10:58
Medlem
IMBILDENs avatar
En annan reflektion. Häromdagen skylldes de ökande smittspridningen i USA på Trump-supportrar som var negativa till vaccin. Det stod i alla fall så i en av våra större kvällstidningar. Tror det var Aftonbladet. Här i Sverige tycks invandrare vara överrepresenterade. Här verkar man dock vara betydligt försiktigare med att göra generella utpekanden...
Citera
2021-08-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har inte tid att läsa konversationen, vad är det jag ska kolla?
Om det är födelseland så finns inte den möjligheten i SIR. Krävs nog att man gör korskörningar som vi vanliga inte har möjlighet att göra.

Det var typ andelen inlagda på IVA och vilken bakgrund dessa har.

Det har senaste dygnet florerat massa trådar och påstående om att det är närmare 100% från MENA-läder som ligger på IVA nu.

Socialstyrelsen har ju gått ut med data för de olika vågorna med både födelseland och svensk eller utländsk bakgrund.

Jag har ställd mig tveksam till att påståendet om att närmare 100% av de som ligger på IVA (eller blivit inlagda senaste månaden) har utländsk bakgrund.

Utländsk bakgrund = född utomlands eller båda föräldrarna födda utomlands.

För tillfället så har 24,9% av Sveriges befolkning utländsk bakgrund.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-08-31 kl. 11:05.
Citera
2021-08-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett kontroversiellt förslag vore möjligen att vägra ovaccinerade sjukhusvård om de drabbas av Covid19. De personerna har ju gjort sitt val. De tror inte på vaccinet och tror sig kunna bemästra sjukdomen på egen hand. Har man gjort en felbedömning kanske man får stå sitt kasst?

Javisst. Ett annat bra förslag är att avrätta dem i gaskammare och sen kremera dem.
Citera
2021-08-31, 11:03
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, finns flera produkter som fungerar för att skydda slemhinnorna från virus.

Azelastine har jag använt nu i sommar då jag har pollenallergi o med denna fixar både allergin o Covid profylax.

https://www.cebina.eu/copy-of-cebina-danubelabs-14062021

Det är bra, om du redan måste ta det ändå. Men, som jag skrev, så har Viruseptin hög effekt och inga biverkningar. Det ser jag som svårslaget.
Citera
2021-08-31, 11:05
Medlem
Citat:
En annan reflektion. Häromdagen skylldes de ökande smittspridningen i USA på Trump-supportrar som var negativa till vaccin. Det stod i alla fall så i en av våra större kvällstidningar. Tror det var Aftonbladet. Här i Sverige tycks invandrare vara överrepresenterade. Här verkar man dock vara betydligt försiktigare med att göra generella utpekanden...
Trump är fienden, det är inte invandrarna.

Det bekräftar ens önskade världsbild att koppla samman vaccinskeptism med några du inte gillar. Det understödjer dina fördomar och avhumaniserar de som inte vaccinerar sig, så att du inte behöver skämmas för din inre önskan att diskriminera dem från övriga samhället.
Citera
2021-08-31, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Javisst. Ett annat bra förslag är att avrätta dem i gaskammare och sen kremera dem.

Till saken hör att de tränger ut annan vård. Allt från cancerscreeningar till höftledsoperationer. Alla val vi gör här i livet får konsekvenser
Citera
2021-08-31, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De är överrepresenterade pga den lägre vaccinationsgraden men att det ska vara närmare 100% ser jag som omöjligt.

Så mycket skiljer det inte i vaccinationsgrad som skulle förklara denna extrema överrepresentation (dvs att gruppen står för närmare 100% av IVA-beläggningarna):

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-i-undergrupper/

Beaver14 kanske kan kolla detta i SIR så vi för en gång skull får faktiska data?

I artikeln du hänvisar till pratas det ju om våg 2 och Socialstyrelsen säger själva att andelen med utländsk bakgrund minskat till tredje vågen.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/statistik-covid-19-socioekonomi-vagor.xlsx

IVA - födelseland - Sverige:

Första vågen - 53,4%.
Andra vågen - 61,1%
Tredje vågen - 64,4%

Första vågen avser 2020-02-21 - 2020-08-31
Andra vågen avser 2020-09-01 - 2021-01-31
Tredje vågen avser avser 2021-02-01 - 2021-06-15
Nu undrar vi dock hur det ser ut idag, i augusti. Tredje vågen är inte representativt där då vaccinationen inte kom igång riktigt förrän i slutet av den perioden, det är ju ointressant hur det såg ut i våras då just gruppen yngre än 49 inte fått vaccin i någon större täckningsgrad då. Tesen är ju att det är vaccinationerna som fått gruppen att utgöra en större andel av de inlagda (eller snarare oviljan att ta vaccin i den gruppen).. Vi kan ju redan konstatera att utlandsfödda utgör en enda stor riskgrupp i sig, och man kan ju konstatera att vaccinationsviljan i den gruppen också är lägre än i övriga befolkningen, detta ihop med att det kommer larm från sjukhusen att en mycket stor andel av de inlagda är utlandsfödda borde ju vara tillräckligt för att konstatera att det är bristen på vaccinering i den gruppen som gör att dom nu hamnar på drivor i sjukhusen. Kunde egentligen inte brytt mig mindre om dom men är mest rädd att deras agerande ska föra in landet i nya restriktioner, eller göra Sverige rödlistade i grannländer (vilket dom redan fått Norge göra).
Citera
2021-08-31, 11:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Trump är fienden, det är inte invandrarna.

Det bekräftar ens önskade världsbild att koppla samman vaccinskeptism med några du inte gillar. Det understödjer dina fördomar och avhumaniserar de som inte vaccinerar sig, så att du inte behöver skämmas för din inre önskan att diskriminera dem från övriga samhället.

Delar din analys till fullo. Det högst sannolikt exakt så det ligger till. Tycker det är rätt intressant det här med Covid19. Pandemin förenar forna fiender och delar forna vänner. Detta oavsett vilken politisk tillhörighet man har. Jag tror ju stenhårt på vaccinet, men blir inte Biden-supporter för det :-)
Citera
2021-08-31, 11:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför är viruset rasist?

Viruset är rasistiskt på så sätt att det slår hårdare mot personer som inte har tagit vaccin. Ifall utlänningar avstår från vaccin i högre grad än ursprungsbefolkningen, så kommer fler utlänningar att drabbas av allvarlig sjukdom.

Sedan finns även aspekten med pigmentering och D-vitamin. D-vitamin skapas i huden med hjälp av solskenets ultravioletta strålar. Hög pigmentering medför att mindre mängd D-vitamin skapas. Detta problem hade kunnat undvikas ifall utlänningarna hade stannat kvar i sin naturliga hemmiljö.
Citera
2021-08-31, 11:17
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Till saken hör att de tränger ut annan vård. Allt från cancerscreeningar till höftledsoperationer. Alla val vi gör här i livet får konsekvenser

Vårdköerna var stora i Sverige redan före covid, och många med lite mer komplicerade sjukdomstillstånd fick ingen hjälp, eller ingen adekvat hjälp, redan innan.

Problemet med att Sverige har en underfinansierad vård, med (ur minnet) lägst antal sjuksängar i EU, kan inte skyllas på ovaccinerade. Det har dessutom funnits gott om tid att styra om vården sedan pandemin började, och man stängde t o m ner det dyra fältsjukhuset man byggde upp i Älvsjö, utan att en enda patient hade fått komma dit. Det man istället gör - märkligt nog - är att köra skiten ur den vårdpersonal man har, och sedan hotade man dem med uppsägning, när pandemin började sin sommarpaus. Man vill helt uppenbart ha en underfinansierad katastrof till vård.
Citera
2021-08-31, 11:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Sann superimmunitet och super-duper-skydd, är det något du har hittat på själv? Eller var kommer det ifrån?

Det är väl bara att titta på hur gott skyddet blir för både naturlig immunitet och vaccinen mot att smittas, få allvarlig sjukdom eller dö i Covid-19. Mitt uttryck "superimmunitet" är bara ett uttryck för en väldigt bra immunitet hos de som både haft covid-19 och blivit fullvaccinerade. "Super-duper immunitet" blir resultatet om t.ex en 20 åring, som redan har haft covid-19 också blir fullvaccinerad. Alltså skydd tack vare: låg ålder, genomgången sjukdom, samt två doser vaccin. Jag undrar om ens en sådan lycklig individ, ens, kan dyka upp på IVA, jag tvivlar. Då skall vederbörande ha en sådan enorm otur att det endast kan jämföras med den stackare som fick en järnvägsbom i huvudet, precis innan den skulle låsas, och knall-dog.

Märkligt att du hakat upp dig på dessa två förstärkningsuttryck.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-08-31 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in