2021-08-31, 02:08
Medlem
OliverCromwells avatar
Att hoppas på att MP kommer att åka ut nästa år är lite väl naivt från våran sida.

Även om MP skulle ligga riktigt illa till. Så finns det gått om V- och S-väljare, och även en del borgerliga väljare tyvärr, som mer än gärna skulle stödrösta på MP.

MP har ju fördelen att de kan i stort sätt dra till sig väljare från i stort sätt samtliga partier utom SD.

L å sin sida åtnjuter inte samma position. Det finns viss misstänksamhet mot partiet efter Decemberöverenskommelsen. Och även Januariöverenskommelsen. Medan att C förflyttat sig tydligt till vänsterblocket har de lyckas attrahera de borgerliga väljare som är mer anti-SD och M och KD det motsatta.

L å sin sida står i ett limbo som bara kan väcka misstänksamhet på båda sidorna. Då blir det inte lika lätt att locka till sig eventuella stödröster. I synnerhet om man ligger väldigt lågt i opinionen.
Citera
2021-08-31, 06:03
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Min erfarenhet av arbetsplatserna är att de som redan pratar sådär på fikarasterna är redan SDare eller kanske tom moderater. Men SD i de allra flesta fallen. Medan S har behållit alla som inte bryr sig. De enda som är invandringskritiska och kvar i S är pensionärer. Jag tror inte som du, att SD kan plocka särskilt mer av S.
Jag tror du har fel eftersom skjutningarna äger rum i områden som, på ett sätt eller annat, har en koppling till arbetarklassen. Det är en sak att sitta i soffan på Södermalm och läsa om gängmord i Husby. Avståndet är gigantiskt och morden känns inte mer påtagliga än om de skett i Baltimore. Det är en annan sak om du bodde i Husby när du växte upp, om din 80-åriga mamma bor kvar där eller om dina barn går i gymnasiet i närbelägna Akalla. Då känns det här in på skinnet och hatet och vreden mot politikerna som skapat denna situation ligger nära. Här finns mer att hämta för SD.
Citera
2021-08-31, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Jag tror du har fel eftersom skjutningarna äger rum i områden som, på ett sätt eller annat, har en koppling till arbetarklassen. Det är en sak att sitta i soffan på Södermalm och läsa om gängmord i Husby. Avståndet är gigantiskt och morden känns inte mer påtagliga än om de skett i Baltimore. Det är en annan sak om du bodde i Husby när du växte upp, om din 80-åriga mamma bor kvar där eller om dina barn går i gymnasiet i närbelägna Akalla. Då känns det här in på skinnet och hatet och vreden mot politikerna som skapat denna situation ligger nära. Här finns mer att hämta för SD.

Det är nog så. Samtidigt tror jag att fasaden kan rämna till slut om skjutningar och/eller terrordåd breder ut sig under lång tid trots att personer själva fortsatt tänker att sannolikheten är låg att de själva utsätts. Till slut kommer nog många inkl invandrare vilja att något görs och floskler slutar bita. Annars kanske svenskar är psykopater på riktigt och förtjänar sitt öde 😣
Citera
2021-08-31, 13:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Att hoppas på att MP kommer att åka ut nästa år är lite väl naivt från våran sida.

Även om MP skulle ligga riktigt illa till. Så finns det gått om V- och S-väljare, och även en del borgerliga väljare tyvärr, som mer än gärna skulle stödrösta på MP.

MP har ju fördelen att de kan i stort sätt dra till sig väljare från i stort sätt samtliga partier utom SD.

L å sin sida åtnjuter inte samma position. Det finns viss misstänksamhet mot partiet efter Decemberöverenskommelsen. Och även Januariöverenskommelsen. Medan att C förflyttat sig tydligt till vänsterblocket har de lyckas attrahera de borgerliga väljare som är mer anti-SD och M och KD det motsatta.

L å sin sida står i ett limbo som bara kan väcka misstänksamhet på båda sidorna. Då blir det inte lika lätt att locka till sig eventuella stödröster. I synnerhet om man ligger väldigt lågt i opinionen.

Ja jag tror C tog alla borgerliga anti-SD-väljare redan 2019 när de bytte ut sin väljarkår. L fick aldrig dessa väljare trots att de valde Löfven och nu när de bytt sida igen så får de heller inga väljare. Jag vet inte varför C lyckades locka dessa väljare men inte L?
Citera
2021-08-31, 15:47
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag tror C tog alla borgerliga anti-SD-väljare redan 2019 när de bytte ut sin väljarkår. L fick aldrig dessa väljare trots att de valde Löfven och nu när de bytt sida igen så får de heller inga väljare. Jag vet inte varför C lyckades locka dessa väljare men inte L?

C har inte bytt ut väljare.

Det har alltid funnits en stor skara borgerliga väljare som varit extremt anti-SD. C var kanske smarta där och taktiska och fick total utdelning genom att roffa åt sig alla borgerliga väljare som hatar SD.

M och KD gjorde motsatsen.

L å andra sidan som gått fram och tillbaka är ett osäkert kort för många borgerliga väljare. Och med tanke på att de redan hade en liten väljarskara från början gör saken än svårare för dem.
Citera
2021-08-31, 16:20
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Såna här undersökningar bekräftar min bild av etablissemangsanknutna (besvärligt ord) institut. Man vill ha status quo. Statusen mellan blocken för inte rubbas. Går S ner ökar man på V eller MP. Går SD upp minskar man på KD eller M. Det blir bara löjligt att fantisera kring om klimatdiskussionen har gynnat Mp eller skjutningarna SD. Eller vad som kan ligga bakom de små rörelserna. Jag är kroniskt misstänksam även fast jag normalt sett inte är det. Det är för mycket som står på spel för etablissemanget.

Visst är du medveten om att var enda OU de senaste månaderna och åren visat på samma sak? Dvs att den knappa mandatfördelningen mellan blocken även fortsättningsvis speglar valresultatet, och att förändringarna mellan partierna mer beror på kannibalisering inom blocken än något annat?

Men du menar alltså att bilden av ovanstående handlar om en politiskt styrd konspiration mellan instituten och verkligheten är en annan? Bara för att klargöra?
Citera
2021-08-31, 16:22
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Hur i helvete kan L vara uppe på 3%?

Vad är det som skett som gynnat det där lilla skitpartiet?

L kan lika gärna ligga på 2,51%, Ipsos redovisar heltal och avrundar uppåt.
Citera
2021-08-31, 19:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
C har inte bytt ut väljare.

Det har alltid funnits en stor skara borgerliga väljare som varit extremt anti-SD. C var kanske smarta där och taktiska och fick total utdelning genom att roffa åt sig alla borgerliga väljare som hatar SD.

M och KD gjorde motsatsen.

L å andra sidan som gått fram och tillbaka är ett osäkert kort för många borgerliga väljare. Och med tanke på att de redan hade en liten väljarskara från början gör saken än svårare för dem.

jag menar att de till stor del har bytt väljare. Gamla centerpartister har gått till M och liberala/SD-fanatiska moderater har gått till C.
Citera
2021-08-31, 21:48
Medlem
Citat:

Ifall MP lämnar regeringen snarast kommer man med 99 % säkerhet klara 4 %.
Det kommer givetvis skapa turbulens och osäkerhet, men detta är väl inte MP:s problem!
Citera
2021-08-31, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ifall MP lämnar regeringen snarast kommer man med 99 % säkerhet klara 4 %.
Det kommer givetvis skapa turbulens och osäkerhet, men detta är väl inte MP:s problem!
Men vad händer då? Man kommer inte kunna samarbeta med några högerpartier och man sabbade precis sin relation med sossarna. Visst klarar de kanske sig men de förlorar den oproportionerligt stora påverkan de har på dagens politik.
Citera
2021-08-31, 23:31
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Men vad händer då? Man kommer inte kunna samarbeta med några högerpartier och man sabbade precis sin relation med sossarna. Visst klarar de kanske sig men de förlorar den oproportionerligt stora påverkan de har på dagens politik.

Håller med dig i stort.

Löfven var ju garanten för att MP skulle få sitta kvar i regeringen i två mandatperioder nu.

Hur Löfvens efterträdare kommer att se på saken vet ingen just nu. Men relationen är uppenbart irriterat mellan de två partierna.

Länge har MP känt sig överkört och illa behandlat av S. Nu lagom till sista året inför valet så gör MP allt via departementen för att tvinga igenom sin politik (även där de inte haft mandat), som i sin tur skapat stor irritation och i vissa fall öppna gräl partierna emellan.
Citera
2021-08-31, 23:42
Medlem
Om MP lämnar regeringssamarbetet i hopp om att öka antalet väljare och klara 4% spärren så tror jag inte det går så bra.

Man spräcker en regering och får skulden för det. Alltså svårt locka V och S väljare om de inte kan lita på att MP agerar dörrmatta till S. MP väljer ligga lågt och hoppas att C eller V får Svarte Petter istället, men vet inte om den taktiken kommer att betala sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in